Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Clementiner håller väl typ en evighet i kylskåpet? Jag hade nog bara ätit dem, ett par om dagen dock ;)

Apropå tips, någon som har tips på vad jag kan göra med löjrom? Har 5 burkar över sedan festen förra helgen. Och jag är inte jätteförtjust i löjrom. Så gärna något tips som inte innebär att man bara äter rakt upp och ner på bilin eller snitt typ :)

Igår gjorde jag linssoppa med massa färska tomater i, toppas med färsk basilika och riven parmesan. På kvällen var jag på galej och drack irish coffee och åt saffransmandelmassemuffins, smakade som jag misstänker att den där kladdkakan @Hyacinth gjorde smakar.

Ge dem till mig :D

Nä, men gör en extremt lyxig romsås till någon fiskrätt :up:

Ehehehe kollade på burkarna och det var visst röd stenbitsrom :o
Men romsås, hur? Kall? Även om man inte gillar det särskilt mycket? Har lovat bort två burkar till en kompis nu, bara tre burkar kvar ;)

Då kan du behålla dem :p

Ja, såsen görs kall. Jag använder olika baser beroende på vad jag har hemma:

Gräddfil+majonnäs
Kesella+a-fil
Bara gräddfil
Creme fraiche

Smaksättning: Jag har alltid i svartpeppar, citron och extremt finhackad rödlök sedan blir det vad jag känner för: färska örter, dill, finhackad rädisa eller vitlök osv (hoppa över citron om rädisa används). En liten klick honung kan göra underverk precis som någon droppe kycklingfond och konjak (droppar bara!). Smaka av med salt om det behövs

Sedan blir avokadoröra gott med rom men då ska man vara försiktig med saltet.

Edit: Såserna går att göra med vilken rom som helst men svart stenbitsrom färgar av sig väldigt mycket så såsen kommer inte att se aptitlig ut...

Senast ändrad:
Clementiner håller väl typ en evighet i kylskåpet? Jag hade nog bara ätit dem, ett par om dagen dock ;)

Apropå tips, någon som har tips på vad jag kan göra med löjrom? Har 5 burkar över sedan festen förra helgen. Och jag är inte jätteförtjust i löjrom. Så gärna något tips som inte innebär att man bara äter rakt upp och ner på bilin eller snitt typ :)

Igår gjorde jag linssoppa med massa färska tomater i, toppas med färsk basilika och riven parmesan. På kvällen var jag på galej och drack irish coffee och åt saffransmandelmassemuffins, smakade som jag misstänker att den där kladdkakan @Hyacinth gjorde smakar.

Skicka den till mig? Jag älskar löjrom.

Igår kväll fick jag köpedumplings och bidrog själv med några snabblagade stekta grönsakstillbehör(hyvlade ingefärsmorötter, het broccoli och lök med sesam och så sötsyrlig pak choi) och sen alldeles för många lussekatter. Alldeles nyss kom jag hem från dagens glöggmingel, det tredje sen i fredags, och jag längtar mest efter grönsaker. Det är bara andra advent och jag vill aldrig mer se en pepparkakscheesecake, -kladdkaka, -muffin eller -kula...

Hör ni, ätbara julklappar. Jag tänkte ge min man något sådant. Han äter dock helvegetariskt, så choklad, godis med gelatin och dylikt försvinner. Någon som har tips på annat ätbart som kan vara kul att få i fint paket?

(Bortsett från det där med inget animaliskt så äter han allt, så inga restriktioner åt det hållet.)

Hör ni, ätbara julklappar. Jag tänkte ge min man något sådant. Han äter dock helvegetariskt, så choklad, godis med gelatin och dylikt försvinner. Någon som har tips på annat ätbart som kan vara kul att få i fint paket?

(Bortsett från det där med inget animaliskt så äter han allt, så inga restriktioner åt det hållet.)

Fina nötter (typ spanska mandlar med salt och rosmarin) , torkade frukter, en flaska portvin?

Har varit på hundutställning i 5 timmar, sen sov jag tre timmar på soffan. Maten skulle således gå fort, det blev en carbonara med mängder av ärtor.

Jag har gjort clementinmarinerad kyckling de gången jag haft eh "lite" clementiner över @Anna Blev riktigt trevligt vill jag minnas. Annars är färskpressad clementin med lite lime i en väldigt trevlig frukostjuice och clementinmarmelad eller cöementincurd är också bra grejer :)

Själv har jag ätit som en kratta det senaste, men blev bjuden på fenomenalt god vegetarisk lasagne hemma hos @Ceta förut idag vilket definitivt var den här helgens höjdpunkt när det gäller mat :D

Har dock lyckats producera saffransbullar med vit choklad och kokos under helgen, vilket inte var så tokigt (för att verka lite blygsam säger jag så, men egentligen var dom helt fantastiska :D).

Och för att inte vara sämre än vissa andra i tråden så undrar jag vad jag ska ta mig för med chilifrukter modell vrålstarka?! Ev kan jag tänka mig att äta chili con carne senare i veckan men helst inte egentligen.

Modifierad variant an en mellanösternrisrätt med lammfärs. Massor av bockhornsklöver och andra brungröna kryddor. Böngryta på diverse överblivna bönor från skafferiets gömslen, med röda kryddor. Rött vin till.

Själv har jag ätit som en kratta det senaste, men blev bjuden på fenomenalt god vegetarisk lasagne hemma hos @Ceta förut idag vilket definitivt var den här helgens höjdpunkt när det gäller mat :D

Har dock lyckats producera saffransbullar med vit choklad och kokos under helgen, vilket inte var så tokigt (för att verka lite blygsam säger jag så, men egentligen var dom helt fantastiska :D).

Och för att inte vara sämre än vissa andra i tråden så undrar jag vad jag ska ta mig för med chilifrukter modell vrålstarka?! Ev kan jag tänka mig att äta chili con carne senare i veckan men helst inte egentligen.

Använd ytterst lite i vad som helst som funkar med sting. Pulled någonting, asiatisk mat osv. Beroende på hur starka de är rekommenderar jag att ha engångshandskar när du hackar dem. Jag har enorm respekt för stark chili, det kan göra rejält ont om man får den på fel ställe. Givetvis beror det på hur stark den är, en del tycker säkert jalapeño är stark men den är ju fjuttig jämfört med habanero, Scotch Bonnet eller Naga.

Generellt brukar de färska chilifrukterna man köper på tex Willys ligga åt det svagare hållet, tex är deras jalapeño betydligt svagare än den jag odlar hemma.

Måndag : konferangslunch med tillhörande vegetarisk buffé. Jag hade glömt hur gott jag tycker att det är med rödbetsbiffar. Någon som har ett bra recept att dela med sig av?
Middag på italiensk restaurang, pasta med oxfilé, vitlök, örter och någon svamp. Väl tillagat och mycket gott.
Hotellfrukosten var lite utav ett bottennapp, tråkiga frallor, o-mysig matsal, dåligt med färsk frukt och alternativ till cornflakes och müsli.
Lunchen bestod av någon fylld vit fiskfilé som till och med jag kunde äta och tycka att den var god, små stekta delikatesspotatisar, sparris, krämig sås och surdegsbröd till.

SJ:s bistro lämnade dock en del att önska så hemresans måltid fick bli en yoghurt och en kanelbulle.

Onsdag: kycklingfilé i senapssås med couscous, torsdag likaså.
Fredag minns jag inte.
Lördag bestod av BARNkalas med tillhörande tacos så söndagen fick bjuda på tacorester från lördagen. (och tårta...prinsesstårta och pepparkakascheesecake)

Och jag blir alltid besviken på rödbetsbiffarna på lunchlokal..
Mitt "ungefär"-recept:
Grovriv rödbetor, krama ur så mycket vätska som möjligt, blanda i kikärtsmjöl/sojamjöl för att få upp lite proteinhalt, ett ägg, riven ost, färska kryddor, salt, peppar och dijon. Stek i stekpanna (både olja och smör) eller på bakplåtspapper i ugn (pensla biffarna med olja). Servera med sallad och kall yoghurtsås.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 005
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar