Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jätte, jättedålig tråd att läsa i när man är vrålhungrig men måste vänta på att kollegorna kommer tillbaka med den inhandlade lunchen. Jag har beställt getost & sötpotatis-quiche med grekisk sallad jag, och räknar kallt med att de återvänder med just detta.

Ikväll blir det middag i egen regi, och för en gångs skull tänkte jag faktiskt bruka allvar trots att sambon inte är där. Kom över en lövbiffsliknande historia billigt i går och tänkte rocka upp en liten wok med hjälp av denna. Köttet tillsammans med en paprika, broccoli, morot, lök, soja, vitlök, chili och sesamfrön blir nog bra, och så vitt ris till. Har ett underligt sug efter just vitt ris idag.

Sitter och grubblar över spaghetti carbonara. Hittat ett recept (från BBC) som lovar den perfekta carbonaran. Men, hmm. de är mycket bestämda på att man ska fiska upp spaghettin när den är klar ur kastrullen och hälla den i stekpannan med pancettan (nä blir vanligt bacon för mig). Men jag har ingen stor stekpannan. Nog sjutton måste man kunna hälla bacon i spaghettin eller? :confused: Iofs ska man sedan man tagit det från spisen hälla på vispade äggen med riven ost. Jag antar att det finns en risk att äggen kokar om man har allt i den varma kastrullen?

Vill testa det här receptet eftersom jag inte är så förtjust i grädde eller kladd. Tydligen ska man hälla i lite kokvatten för att göra det mer 'såsigt' vilket låter bra.
Det låter som att det liknar carbonaran jag har lärt mig av @Myrten . Den blir väldigt bra och man slipper grädde.

Det låter som att det liknar carbonaran jag har lärt mig av @Myrten . Den blir väldigt bra och man slipper grädde.

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/1052/ultimate-spaghetti-carbonara

Snabbt gick det också. Vatten på kastrullen, när det kokar, häll i spaghettin och stek bacon och vitlök. Vispa äggen och häll i riven ost - var riktigt lat och köpte färdigriven. hällde ut vatten med ett durkslag men sparade en del i en skål. I med bacon och rör om ordentligt, i med ägg och ost, häll i lite spaghettivatten till önskad såsighet och sedan är det bara att servera i skålar med ett par rejäla drag med pepparkvarnen (svartpeppar) och mer riven ost ovanpå. Färdigt. Gick på en kvart. :d

BARNET har kompis på besök, jag tänker att andras barn är meckigt så det blir tacos av diverse typer. Kalla grönsaker och kött till de omyndiga, quesadillas till vuxna och eventuellt hugade små spekulanter. Men eftersom jag avskyr att det sitter nån vid bordet som inte vill ha nåt anpassar jag efter alla smaklökar i dessa fall. Smygäter en saffransbulle så länge, medan BARNEN stapplar runt i mina skor och klänningar, dränkta i parfym och med misstänkt glittrande kinder. Nu leker de glitterninjor.

Chilikryddad köttstroganoff, ris och lite grönsaker fick det bli här idag.
2016120217462197850_sbig.jpg

@MJLee den carbonaran är i det närmaste identisk med den som @Petruska fick recept av från mig. Jag har i min tur lärt mig den av en vän som var gift med en italiensk man. Min vän lärde sig den av hans släktingar. Jag brukar nu för tiden steka bacon och vitlök med lite chili.

När jag ändå är inne i tråden kan jag berätta att jag gjort något oväntat - en sallad till middag. Jag är rätt kass på sallader, men när jag åt lunch på Eriks bakficka (lätt posh restaurang på Östermalm som har riktigt bra lunch om man är ute efter mer "husmanskost med internationell touch") i veckan käkade jag en sallad med couscous och fick lite inspiration. Så min hopkastade sallad blev: varm couscous blandad med isbergssallad riven i rätt stora bitar. Salladen hade legat i kallt vatten så den blev riktigt crispig. Vidare skurna körsbärstomater, lite rödlök, grillad paprika och så toppad med knaprigt stekt korv i små bitar. Jag hade helst velat ha salsiccia, men nu fanns bara grillkorv med ost och bacon hemma så jag tog den. Dressingen blev stark ajvar blandad med lite grekisk yoghurt. På toppen lite flingsalt.

Till min oerhörda förvåning blev det jättegott!

Jag vill gärna baka Lussekatter med barnen i skolan. Men, vill helst göra degen hemma för att sedan bara ta med den för att rulla och göra kringlor.
Kan man göra den dagen innan och sedan baka den på morgonen? Stoppa den i ett kylskåp under natten?
(Innan någon rekommenderar att göra pepparkakor, vi har redan byggt skolan med pepparkakor, gjort vanliga pepparkakor och mer pepparkakor ska bakas...)

En annan fråga, har någon ett sjukt gott vegetariskt recept på quesadillas?

Jag vill gärna baka Lussekatter med barnen i skolan. Men, vill helst göra degen hemma för att sedan bara ta med den för att rulla och göra kringlor.
Kan man göra den dagen innan och sedan baka den på morgonen? Stoppa den i ett kylskåp under natten?
(Innan någon rekommenderar att göra pepparkakor, vi har redan byggt skolan med pepparkakor, gjort vanliga pepparkakor och mer pepparkakor ska bakas...)

En annan fråga, har någon ett sjukt gott vegetariskt recept på quesadillas?

Kolla lussebullstråden på Hem&hobby, där har du mycket tips (och ja, det kommer att fungera som du tänkt med jäsning över natten).

Lite annorlunda matgäster (Lchf plus ett BARN med 735257236 st matfobier).
Till slut blev det fläskfilé med en sås innehållandes dragon och dijon. Ugnsrostade rotsaker till, en stor sallad med vinegrett och massa småskålar så man kunde göra sin egen sallad. Fläsk i annan form än bacon har jag knappt ätit på 20 år, men den var fin (från linderöd på liten gård, såg mer ut som nötkött i färgen). Helt ok. Barolo till.

Jag siktade på förrätten, klassisk löjromstoast och lite bubbel.
Mögelost och pepparkakor med Madeira till efterrätt.

Tacos igår, det är visst min nya obsession. Mycket enkelt med nötfärs, hemgjord guacamole (fryst avokado är en gudagåva till sådant alltså!), lök, tomat, lite riven ost och salsa. Och taco tubs, de är väldigt käcka. Jag tillåter mig denna nya craving då det ändå känns helt okej ur närings- och energisynpunkt om man jämför med annan "snabbmat". Jag har ju haft två tillställningar hemma denna veckan och ja, ibland behöver det gå lite fort och smidigt för jag har varit så himla trött! Igår gick jag och la mig mitt på dagen och sov i nästan fyra timmar. Underbart, men jag misstänker att det är någon förkylningsskit på gång och det har jag faktiskt inte tid med, det är julfest med jobbet på fredag.

Ikväll kommer mina föräldrar över på adventsfika och hjälper mig äta upp lite överblivet fika och godis från veckan - jag gick ju all in med att göra massa goda grejer som visserligen uppskattades stort men det blir ju mycket över också, man kan inte vräka i sig hur mycket som helst då det är väldigt mycket smör och grädde i kola och fudge!

Antingen äter jag tacorester till sen lunch / tidig middag idag, eller så får jag feeling och gör helstekt kyckling med broccoli i senapsvinägrett. Det senare är dock inte särskilt troligt känner jag spontant.

En annan sak: Jag har cirka en miljon, eller i alla fall fyrtio, clementiner hemma då jag helt glömde att jag hade beställt en hel drös i min Hemköpsleverans i fredags och även köpte ett helt nät eftersom de var billiga på Ica. Kan man göra något kul med dem? Marmelad förstås, men något annat som gör att de går åt i lite större mängd? Eller blir det helt enkelt att ta med dem till jobbet för allmän uppätning i veckan? Det lutar väl åt det senare... jag älskar clementiner men är lite överkänslig och kan inte äta mer än ett par om dagen och de håller ju inte i evighet.

Clementiner håller väl typ en evighet i kylskåpet? Jag hade nog bara ätit dem, ett par om dagen dock ;)

Apropå tips, någon som har tips på vad jag kan göra med löjrom? Har 5 burkar över sedan festen förra helgen. Och jag är inte jätteförtjust i löjrom. Så gärna något tips som inte innebär att man bara äter rakt upp och ner på bilin eller snitt typ :)

Igår gjorde jag linssoppa med massa färska tomater i, toppas med färsk basilika och riven parmesan. På kvällen var jag på galej och drack irish coffee och åt saffransmandelmassemuffins, smakade som jag misstänker att den där kladdkakan @Hyacinth gjorde smakar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 005
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar