Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gjort clementinmarinerad kyckling de gången jag haft eh "lite" clementiner över @Anna Blev riktigt trevligt vill jag minnas. Annars är färskpressad clementin med lite lime i en väldigt trevlig frukostjuice och clementinmarmelad eller cöementincurd är också bra grejer :)

Clementincurd hittade jag ett recept på igår, det kan nog bli en laddning sådant! Jag gillar verkligen curd av alla de slag.

Kyckling ska jag laga idag, helstekt sådan och ja, varför inte med clementin istället för citron? Kan nog bli riktigt bra, tack så mycket!

Använd ytterst lite i vad som helst som funkar med sting. Pulled någonting, asiatisk mat osv. Beroende på hur starka de är rekommenderar jag att ha engångshandskar när du hackar dem. Jag har enorm respekt för stark chili, det kan göra rejält ont om man får den på fel ställe. Givetvis beror det på hur stark den är, en del tycker säkert jalapeño är stark men den är ju fjuttig jämfört med habanero, Scotch Bonnet eller Naga
Bra tips där med engångshandskar! Tyckte det var väldigt starkt sist så hade ont under naglarna i flera timmar efteråt :o

Och bra tanke att ta lite - jag brukar liksom slänga i en hel chilifrukt (sån däringa vanlig röd spansk peppar eller vad det kan tänkas heta) när jag använder det men det fungerar kanske mindre bra när det är starkare. Det var en sådan där blandad låda med chili som går att köpa på Ica där frukterna har olika styrkor. Sist använde vi någon lila sak (hela) och jag blev lite avskräckt och få låg den ändå i mitten på skalan över de olika sorterna som var med i förpackningen :D

Bra tips där med engångshandskar! Tyckte det var väldigt starkt sist så hade ont under naglarna i flera timmar efteråt :o

Och bra tanke att ta lite - jag brukar liksom slänga i en hel chilifrukt (sån däringa vanlig röd spansk peppar eller vad det kan tänkas heta) när jag använder det men det fungerar kanske mindre bra när det är starkare. Det var en sådan där blandad låda med chili som går att köpa på Ica där frukterna har olika styrkor. Sist använde vi någon lila sak (hela) och jag blev lite avskräckt och få låg den ändå i mitten på skalan över de olika sorterna som var med i förpackningen :D

Hehe, en hel av de häftigare sorterna blir nog lite väl :D Det finns en sorts chili som heter 7 pot just för att en frukt sägs räcka till sju grytor O_o den är i nivå med Bhut Jolokia, något jag aldrig ger mig på. Jalapeño och däromkring räcker bra. Samtidigt ska det inte vara för mesigt heller, nu när jag vant mig är vanlig spansk peppar för svag. Jag brukar dock göra poppers av spansk peppar också ifall någon tycker det blir för hett med jalapeño.

En "öppnad" färsk chili håller ett bra tag i kylen plus att de går bra att frysa också.

Hehe, en hel av de häftigare sorterna blir nog lite väl :D Det finns en sorts chili som heter 7 pot just för att en frukt sägs räcka till sju grytor O_o den är i nivå med Bhut Jolokia, något jag aldrig ger mig på. Jalapeño och däromkring räcker bra. Samtidigt ska det inte vara för mesigt heller, nu när jag vant mig är vanlig spansk peppar för svag. Jag brukar dock göra poppers av spansk peppar också ifall någon tycker det blir för hett med jalapeño.

En "öppnad" färsk chili håller ett bra tag i kylen plus att de går bra att frysa också.

Jag brukar glatt låta dem skrumpna ihop också, lika goda ändå.

I helgen improviserade jag fram ugnsbakade kycklingbröst i en mango, chili, lök och kokosnötsmjölks pasta. Serverades med massor av broccoli och var helt okej om jag får säga det själv :)

I kväll blir potatismos och torsk med en generös portion ärtor och eventuellt någon sås.

Jamen typ. Jag bad om färska räkor men det var typ hopplöst. Och mina krav idag är extremt låga:D

SMYGKRYDDA är förhållandets klister, kära du.
Oavsett vad @Petruska tycker om företeelsen och liv-i-lögn:D
Hela idén om Äktenskapet och Kärnfamiljen är en lögn, kära du. Jag tycker att du gör helt rätt. Rädda illusionen med alla till buds stående medel! Ja, med SMYGKRYDDNING om så krävs! SMYGKRYDDA, bit ihop och tänk på Fosterlandet och Drottningen, det är mitt bästa råd för ett långt och konfliktfritt Äktenskap.

Hela idén om Äktenskapet och Kärnfamiljen är en lögn, kära du. Jag tycker att du gör helt rätt. Rädda illusionen med alla till buds stående medel! Ja, med SMYGKRYDDNING om så krävs! SMYGKRYDDA, bit ihop och tänk på Fosterlandet och Drottningen, det är mitt bästa råd för ett långt och konfliktfritt Äktenskap.

Tack! Då är vi på rätt spår:love:

Kan förresten rekommendera Tegnérs glögg på bolaget, överlägset bäst bland de med alkohol.
Blossa kan ni väl låta bli, snälla?

Jag köpte Tegnérs Wilckens fat och vilken underbar glögg :love: till skillnad från Dufvenkroks Starkvinsglögg :yuck: Jag ska gå tillbaka med den för någon darrade till när de tillsatte kryddpeppar för den smakar endast det :cautious:

Jag gick över till Tegnérsidan redan i fjol! Eller om det var förrförra året? Aint no goin' back. Min köttbullstillagning kryddades sent i går kväll mycket jul-experimentellt, med Tegnérs starkvinsglögg, kryddpeppar och malda nejlikor. De har nu fått mogna till sig i kylskåpet och ska testsmakas i kväll.

Jag gjorde min helstekta kyckling såhär - pressade ner saften från två clementiner och en citron i lite smält smör. I med krossad rosépeppar, grönpeppar, salt och vanlig peppar ur kvarnen som just nu är en blandning av svart och vit. Stoppade in resterande av citrusfrukterna samt en fyra-fem delade vitlöksklyftor i fågelns, öh, ändalykt och penslade hela härligheten med det smälta kryddade smöret. Pudrade sumac över det hela, in i ugnen i en och en halv timme et voilà, det blev väldigt trevligt!

Till det lättkokade jag gröna sojabönor och Icas grönmix (ny upptäckt, broccoli, romanesco, brytsockerärt och haricots verts, fantastisk uppfinning) direkt ur frysen och dränkte i en väldigt vass dijonvinägrett. Det blev verkligen vrålgott.

Jag gjorde min helstekta kyckling såhär - pressade ner saften från två clementiner och en citron i lite smält smör. I med krossad rosépeppar, grönpeppar, salt och vanlig peppar ur kvarnen som just nu är en blandning av svart och vit. Stoppade in resterande av citrusfrukterna samt en fyra-fem delade vitlöksklyftor i fågelns, öh, ändalykt och penslade hela härligheten med det smälta kryddade smöret. Pudrade sumac över det hela, in i ugnen i en och en halv timme et voilà, det blev väldigt trevligt!

Till det lättkokade jag gröna sojabönor och Icas grönmix (ny upptäckt, broccoli, romanesco, brytsockerärt och haricots verts, fantastisk uppfinning) direkt ur frysen och dränkte i en väldigt vass dijonvinägrett. Det blev verkligen vrålgott.

Stjärt, heter det. Men brukar man inte stoppa in grejset där halsen har varit?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 002
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar