Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är hemma i stan igen. Har köpt en iPad! Sitter därför och leker i soffan och ska strax bege mig till Stars Hollow och Gilmore Girls! Så det blir low effort middag = tacos idag igen. Jaja, jag är sugen och det finns ju onyttigare saker att peta i sig ;)

Lite senare blir det adventsfika med pepparkakor, päron och mögelost, clementiner och någon liten lussekatt :love:

Det här blev ju faktiskt lite lustigt. Jag fixade mina tacos och gjorde lite frånvarande en kopp kaffe av bara farten. Tänkte för mig själv när jag satte igång första avsnittet att "kaffe och tacos, det var ju också en kombination" och så SÄGER en av karaktärerna "coffee and tacos" i första scenen. När jag googlar har kaffe och tacos figurerat ihop tidigare i serien också, men det var typ ett halvår sedan jag såg det avsnittet så det var nog inte ens undermedvetet. (Separat är ju kaffe och tacos mycket vanligt förekommande i GG ;))

Fortsatte lite på mitt "macktema", så idag blev det biffmacka, bestående av helstekt kalvryggbiff, egengjord och egen variant av rödbetssallad, gurka och krispsallad.

Passade på att fota Innan jag lade på mer av röran och locket.

Tog en liten bit ryggbiff från älgkalv, saltade och pepprade runt om innan jag helstekte den och som synes gillar jag sådant här "mackkött" lite lagom rosa och fint. Blir ju inte så fräscht om det ligger och blodar på mackan precis...
2016112814174071190_sbig.jpg

Rekommenderar att man äter den med kniv och gaffel då det lätt blir lite söligt annars :angel: men gott är det :d

Tänkte prova att göra gulasch-soppa ikväll men vete tusan om jag har någon kummin hemma, och det ska det tydligen vara i. Någon gulasch-expert som kan säga ifall det är så pass viktigt att jag bör gå en sväng till affären bara för lite kummin, eller om det går att byta ut mot något annat? Och i så fall vad?

Går helt att hoppa om man vill det. Alla andra smaker finns ju kvar, så den kommer vara god ändå. Bara utan smak av kummin, så mer som en soppig variant av pörkölt

Tänkte prova att göra gulasch-soppa ikväll men vete tusan om jag har någon kummin hemma, och det ska det tydligen vara i. Någon gulasch-expert som kan säga ifall det är så pass viktigt att jag bör gå en sväng till affären bara för lite kummin, eller om det går att byta ut mot något annat? Och i så fall vad?

Jag hade letat i kryddskåpet efter annat kul, men det blir utan den där gulasch-smaken som mycekt sitter i kumminen.

@Gnist @Hyacinth Åh toppen, tack för snabba svar! Då tar jag nog och skippar kummin faktiskt och byter ut "gulasch" till "köttfärssoppa" istället. Det har inte riktigt samma exotiska klang, men det kan jag leva med!

Det här blev ju faktiskt lite lustigt. Jag fixade mina tacos och gjorde lite frånvarande en kopp kaffe av bara farten. Tänkte för mig själv när jag satte igång första avsnittet att "kaffe och tacos, det var ju också en kombination" och så SÄGER en av karaktärerna "coffee and tacos" i första scenen. När jag googlar har kaffe och tacos figurerat ihop tidigare i serien också, men det var typ ett halvår sedan jag såg det avsnittet så det var nog inte ens undermedvetet. (Separat är ju kaffe och tacos mycket vanligt förekommande i GG ;))

Nar jag ater pa Mexican Restauranger dricker jag antingen Margarita eller ... kaffe:p ... till maten.;) Det ar vanligt att man dricker kaffe till maten i USA ... darfor ar kaffet oftast sa mycket svagare.

Oh ... kan man fa recept pa sadana lackerheter? :d

Tja ... jag kör nästan all matlagning på frihand. Men jag gör vanlig lussebullsdeg (med mycket saffran). Sen finriver jag mandelmassa (kanske 100 gr till varje utkavling, dvs 200 gr totalt för en vanlig bulldeg på 6 dl vätska) . Kavlar ut degen, breder på smör och på med riven mandelmassa, rulla ihop som vanliga kanelbullar, pensla med ägg, på med flagad mamdel och lite pärlsocker, grädda o 250 grader.

Soppan tar typ 5 minuter att göra i snabbversionen. En liter vatten, två grönsaksbuljongtärningar, skiva någon morot i slantar och koka upp. Efter några minuter i med broccolibuketter, kanske en halv påse. Koka några minuter till. Dela två avokados, bort med skal och kärna och i med den. Mixa alltihop till slät konsistens, späd med mer vatten så att det det blir den konsistens du vill ha. Krydda med finhackad röd chili (eller sambal olek, kanske en tsk), en halv pressad citron och grovmalen svartpeppar.
Servera gärna med en näve räkor i varje tallrik och kanske en klick turkisk yoghurt.

Brödbullarna är bara en skvätt rapsolja, 6 del vatten + jäst. En matsked salt och sen i med kruskakli, vetekross och solrosfrön, totalt kanske 4 dl. Resten vetemjöl special. Gör en deg, jäs den, baka ut som bullar, grädda i 250 grader.

Restfest till middag (älskar det ordet numer :D ): fiskgryta, hommous, bröd och några skivor brie med sommarens krusbärsmarmelad. Ett glas vitt (är det måndag så är det).
Restfest även här av allt att döma. Gårdagens olika tillbehör. Couscous. Diverse grönsaker. Fetaostjox. Ugnsbakade rödbetor. Det blir dock inget vin pga kubansk rom igår och rätt bakfull i förmiddags.

Snabbmat här IGEN. Sobanudlar, lök, vitlök, broccoli, morot, tofu, miso, vinäger, ingefära, chili och så ett ägg nedrört på slutet. Sesamfrön på toppen. Inte mitt livs mest spännande måltid, men okej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
645
· Visningar
28 811
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 016
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar