Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag VILL så gärna gilla tofu men lyckas inte. Fast jag försöker få bort det mesta av vätskan ur tofun, känns den ändå dallrig och lite småäcklig. Enda gången jag gillat tofu var för ungefär 25 år sen då man i USA kunde köpa en slags smulad och smaksatt tofu som var himmelsk i tacos. Sen dess gör jag hoppfulla försök med jämna mellanrum men har hittills inte lyckats. Silken tofu kan jag överhuvudtaget inte äta.... Det skulle vara i nån slags soppa, kanske, men inte annars.

Nu är jag visserligen en tofuälskare av rang (alltså, jag äter skivad naturell tofu med tomat och basilika istället för mozzarella :o - och jag är inte vegan! ) men det tog mååånga år. Från början kunde jag öht inte äta "vanlig" tofu men har nog alltid gillat den där skrynkliga, lite tvättsvampsaktiga, man får när man äter på thai- eller kinarestaurang, vet faktiskt inte vad som ger den konsistensen?? Anyway, det jag egentligen tänkte på var om du testat denna:

u2ftcn9ay4kis4eooq1x.preview.jpg

?
Är inte som vanlig "slemmig" tofu utan fast och redan färdigkryddad. Alla jag känner som provat den gillar den, själv äter jag den typ som godis. :p Finns på vanliga matbutiker, kanske inte alla men har för mig att du bor i Malmö och där finns den iaf alltid på Malmborgs Caroli.

Misär. På väg hem med tåg. Tåget är två timmar försenat och jag försöker överleva med hjälp av chips. Jag tycker inte om chips.

Partners planerade ÖVERRASKNINGSMIDDAG skimrar som en hägring framåt natten.

Vi åt biff av något slags nöt. Fin kött!
Stekt i grillpanna med goda kryddor.
Till det endivesallad, spetspaprika, gurka, tomat, kronärtskocka, ruccola, feta och världens godaste dressing. Den gjörs på balsamico-mango, olivolja, Italiensk Salladskrydda, Roasted Pepper & garlic.
Och så hade jag gjort gott kryddsmör med whiskey i.
Jum!!

Nu är jag visserligen en tofuälskare av rang (alltså, jag äter skivad naturell tofu med tomat och basilika istället för mozzarella :o - och jag är inte vegan! ) men det tog mååånga år. Från början kunde jag öht inte äta "vanlig" tofu men har nog alltid gillat den där skrynkliga, lite tvättsvampsaktiga, man får när man äter på thai- eller kinarestaurang, vet faktiskt inte vad som ger den konsistensen?? Anyway, det jag egentligen tänkte på var om du testat denna:

u2ftcn9ay4kis4eooq1x.preview.jpg

?
Är inte som vanlig "slemmig" tofu utan fast och redan färdigkryddad. Alla jag känner som provat den gillar den, själv äter jag den typ som godis. :p Finns på vanliga matbutiker, kanske inte alla men har för mig att du bor i Malmö och där finns den iaf alltid på Malmborgs Caroli.
Aha, tack!! Jag bor inte i Malmö men nu vet jag i alla fall vad jag ska leta efter! :-)

Jag är hemma i stan igen. Har köpt en iPad! Sitter därför och leker i soffan och ska strax bege mig till Stars Hollow och Gilmore Girls! Så det blir low effort middag = tacos idag igen. Jaja, jag är sugen och det finns ju onyttigare saker att peta i sig ;)

Lite senare blir det adventsfika med pepparkakor, päron och mögelost, clementiner och någon liten lussekatt :love:

Pepparkaksdeg, pepparkakor, risgrynsgröt, lite för många smörgåsar med vörtbröd och cheddar eller skinka, kristyr samt långkokad köttfärssås med spaghetti - allt intaget som småätande under dagen innebär visst illamående alltså :D Men gott var det!

Särbon har provsmakat allt så mycket idag (plus attacken på lusseblobbarna) att han är mätt :laugh:

Slut som artist. 30-årsbalunset igår roddes i hamn iaf! 52 glada gäster, jag fixade förrätt (västerbottenpaj med vispad cf, löjrom, machéblad och rostade pinjenötter) och efterrätt (kaffechokladkaka med tryffeltäcke), huvudrätterna med tillbehör caterades från Spoonery. Har kylen full med rester och ett vardagsrum fyllt med fina presenter. Jag har världens bästa vänner och släkt :love:

I köksväg blev det två riktigt lyckade presenter: en urstark mixerstav med matberedartillbehör, och ett ostronöppnarset! Dessutom typ tio flaskor champagne, finviner, olivolja, teer och choklad. Och ett dessertvin från 1986! Och presentkort på Bloom in the Park och Bastard, och lite andra middagsarrangemang. Alltså mina vänner känner verkligen mig :D

Wow vilket kalas det låter som @VLMF :love: Och grattis :banana: (osäker på vilken dag exakt du fyller år men jag kan ju alltid säga grattis fler gånger om det är för tidigt :D)

Och vilka fantastiska vänner och familj du verkar ha som känner dig så bra och ger dig så fenomenala presenter!

Jag gick all in som husmoder! Roligt med gäster, vi har infört stående söndagsmiddagar för att göra söndagarna trevligare.

Porterstek, pressgurka (Gud vad jag älskar pressgurka!), svartvinbärsgelé, brysselkål, hasselbackspotatis och en sallad som lite oortodoxt fick en rivig vinägrett. Efterrätt blev saffranskladdkakan med filéad apelsin och lingon som fick ligga och gotta till sig i en halvsöt sockerlag, stjärnanis och kardemumma. Lite punsch i grädden och alla var lyckliga.
Mycket gott vin sade somliga, vinkylen genomgår en rensning som gör oss tårögda stundtals.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
645
· Visningar
28 797
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 015
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar