Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som ett led i skåprensningen uppfann jag ett ströbröd som består av sesamfrön, koreansk chili och salt. I detta vände jag frysta - tinade - rödspättefiléer som jag sedan stekte. Ingefära, vitlök, lök, gröna ärter samt två slattar av olika sorters nudlar blandade jag ihop och serverade till spättafiléerna. Helt ok lunch.

Middag blev hämtpizza av bättre sort, för det var synd om mig.

Är det n.g.n. här som har ett vinnande falafelrecept? Eller går det lika bra att googla?

Så här gör jag. Och jag tycker att det blir riktigt bra.

Torkade kikärtor. Blötläggs minst 12 timmar i förväg. Jag brukar lägga dem i vatten kvällen innan jag ska använda dem.
Mixa sedan ärtorna i en matberedare med:
En näve bladpersilja
En halv lök
1-2 klyftor vitlök
Kör tills du har en grön smet. Jag gillar när det är lite grövre textur på ärtorna men det är ju en smaksak. Krydda sen med:
Spiskummin
Svartpeppar
Salt
Lite kanel
Rör ihop och ställ smeten kallt ett par timmar. Det är inte nödvändigt att låta den vila men den håller ihop bättre. Innan jag ställer undan den så blandar jag i någon matsked (majs)mjöl också om jag tycker att det ser ut att behövas.
Forma sen lagom stora falaflar och stek/fritera i rapsolja.

Ikväll blir det något som jag alltid ville att mina föräldrar skulle servera på fredagskvällar men som väl inte var tillräckligt avancerat/tjusigt för dem: Kycklingfilé med klyftpotatis och tzatziki. Avocadosallad vid sidan av. Så simpelt, så gott. :d Med tanke på att alternativet var antingen fryspizza eller hämtpizza känner jag mig ändå rätt nöjd med min idé!

Lunch idag, palak paneer från min favoritindiska. Jag och två kollegor tog take away, man får så mycket mat (en låda ris, en låda palak med golfbollsstora bitar paneer, en låda blandad sallad samt ett jättenaan) att det blir lunch imorgon också. Till det facila priset 70 kr. Mina kollegor som aldrig ätit där blev stormförtjusta!
Vilket är det?

Falafel idag med sötpotatismos med flagor av parmesan på.
Tyvärr är jag urusel på att fritera falafel, trots fina fasta bollar, så fort det blev yta så trillade det bort.
Kommer göra resten av smeten i ugn i stället, blir sötpotatismos till igen.

Tips på vad jag kan göra för efterrätt som är glutenfri och som har lågt innehåll av socker..

Något med frukt och då inte de allra sockerstinnaste frukterna? Melon som bas, det är ju mest vatten? Lyxa till en "vanlig" fruktsallad med lite exotiska frukter? Sedan får var och en dosera vaniljsås/vaniljglass själv.

Bakar saffranskladdkakan. Slängde i lite grovriven mandelmassa jag hittade i en låda också.

Den blev MAKALÖS! Klar succé, den får vara med på julafton.
Vispade grädde med lite punch och sen rårörda lingon för syran. Åt som förrätt... snart middag.

Använde Sempers fina glutenfria mjölmix, 1 dl. Den ska tydligen gå att göra på mandelmjöl om man hellre vill ha det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
646
· Visningar
28 855
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 214
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 017
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar