Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lingonen tänkte jag kanske få med i något bakverk... jag hittade något recept på en långpannekaka som man dekorerar med vispad crème fraiche eller liknande och rårörda lingon. Får bläddra lite i böckerna hemma ikväll :)

Och ja, frukt och sådant absolut :)

Pepparkaksrulltårta (krydda vanlig rulltårta med lite pepparkakskryddor) och rulla ihop med en blandning av kesella och lingonsylt. Förvara i frysen och låt tina lite lätt innan du skär upp den. Löjligt god :up:

Pepparkaksrulltårta (krydda vanlig rulltårta med lite pepparkakskryddor) och rulla ihop med en blandning av kesella och lingonsylt. Förvara i frysen och låt tina lite lätt innan du skär upp den. Löjligt god :up:

Jag har aldrig gjort rulltårta och är nog lite rädd att det ska bli kaos av det hela. Men kanske... ;)

Jag har aldrig gjort rulltårta och är nog lite rädd att det ska bli kaos av det hela. Men kanske... ;)

Det är verkligen inte svårt. Jag har en ärvd mindre panna med raka kanter som jag viker ner ett bakplåtspapper i. Stjälp upp den nygräddade kakan på ett sockrat bakplåtsark och pensla "gräddningsarket" med lite kallt vatten så lossnar den lätt.

Förövrigt har området med ramslök och jordärtskockor här i Malmö förföljt mig den här veckan. Mina föräldrar kommer på besök i helgen, och min dyra mor ringde för att försäkra sig om att vi skulle hinna ut dit och gräva upp lite skockor :D

Sedan på jobbet häromdagen fick jag ett ärende där inför den kommande förskolebyggnationen. Den ena skolbyggnaden blir precis PÅ ramslöken, och där skockorna är ska en lekpark anläggas. Så i vår är kanske sista chansen att plocka!

Förövrigt har området med ramslök och jordärtskockor här i Malmö förföljt mig den här veckan. Mina föräldrar kommer på besök i helgen, och min dyra mor ringde för att försäkra sig om att vi skulle hinna ut dit och gräva upp lite skockor :D

Sedan på jobbet häromdagen fick jag ett ärende där inför den kommande förskolebyggnationen. Den ena skolbyggnaden blir precis PÅ ramslöken, och där skockorna är ska en lekpark anläggas. Så i vår är kanske sista chansen att plocka!
Jag är förvisso inte kommunmedborgare i Malmö kommun, men jag vill ändå med kraft hävda att förskolebyggnationen måste ske en bit längre bort då området med skockor och ramslök är att betrakta som nyckelbiotop för åtminstone ramslöken! Någon miljöbyråkrat borde ta sig an det här!

Jag är förvisso inte kommunmedborgare i Malmö kommun, men jag vill ändå med kraft hävda att förskolebyggnationen måste ske en bit längre bort då området med skockor och ramslök är att betrakta som nyckelbiotop för åtminstone ramslöken! Någon miljöbyråkrat borde ta sig an det här!

Inte i Skåne tror jag, men i de flesta andra län är ramslöken skyddsvärd :(

@VLMF kedja fast dig vid en skock-planta och vägra flytta på dig! Det är värt lite aktivism för att bevara skockor och ramslök :D

@Hyacinth jag har provbakat den kladdkakan och den är läskigt god! Så jag ger mitt godkännande till receptet :up:

@Anna om du orkar pilla med desserter i glas så såg jag ett kul recept på pannacotta med glögglingon som verkade himla trevligt :) Och vill du låna en springform eller två är det bara att hojta till så skickar jag med sambon. Har kanske lite för många egentligen :angel:

@VLMF kedja fast dig vid en skock-planta och vägra flytta på dig! Det är värt lite aktivism för att bevara skockor och ramslök :D

Häpp, det skulle vara något! Fast... kanske håller mig till stillsamma, byråkratiska skrivbordsprotester genom att kräva riktigt mycket provtagning av marken, möten, avstämningar, kompletterande provtagningar, riskbedömningar, riskvärderingar med mera innan jag godkänner något bygge alls :angel: För BARNENS säkerhet såklart, inte för min skock- och ramslökskonsumtion.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
646
· Visningar
28 873
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 215
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 024
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar