Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde en jättegod räkröra till min bakade potatis igår eftersom kycklingen inte hade behagat tina. Synd bara att potatisen fortfarande var stenhård efter närmare två timmar i ugnen - ett måndagsexemplar... så jag slevade i mig röran med två klyftade tomater och sedan bakade jag pepparkakor och passade på att äta lite deg. Jag blev mätt i alla fall och det är väl trots allt det viktigaste... ;)

Jag micrar dem istället... har sällan orken att vänta. 3-4 min på varje sida, högsta effekt. Blir nästan lika bra som i ugnen.

Jag micrar dem istället... har sällan orken att vänta. 3-4 min på varje sida, högsta effekt. Blir nästan lika bra som i ugnen.

Här tar det 5 - 7 minuter på varje sida.

Jag kör också i micron, märker ingen skillnad alls mot i ugnen. Men uppemot 6 min på varje sida om de är stora :)

Jag har ingen micro, annars hade det varit det naturliga valet :)

Men det var något fel på denna potatisen, jag har varit med om det förut - att man kokar ett tjugotal och en är hård som sten. Vet inte om den kanske har råkat bli fryst eller något i hanteringen.

Som ett led i rensningen av kyl, frys och skafferi ska jag ikväll tillverka "ströbröd" på sesamfrön, koreansk chili och salt. Till lunch imorgon tänkte jag mig att steka några frysta spättafiléer med hjälp av detta ströbröd. Men vad serverar man då till? Nudlar? Smaksatta med vad? Någon sorts stekta/friterade riskakor? Hur gör man i så fall sådana? Någon som har några kreativa idéer?

Som ett led i rensningen av kyl, frys och skafferi ska jag ikväll tillverka "ströbröd" på sesamfrön, koreansk chili och salt. Till lunch imorgon tänkte jag mig att steka några frysta spättafiléer med hjälp av detta ströbröd. Men vad serverar man då till? Nudlar? Smaksatta med vad? Någon sorts stekta/friterade riskakor? Hur gör man i så fall sådana? Någon som har några kreativa idéer?
Nudelsallad med strimlad, syrlig kål, koriander, chili, vitlök,soja? Lime? Srirachamajonnäs(som en variant på remoulÄÄÄDE)? Cross over:D

Nudelsallad med strimlad, syrlig kål, koriander, chili, vitlök,soja? Lime? Srirachamajonnäs(som en variant på remoulÄÄÄDE)? Cross over:D
Det låter inte så dumt! Hur gör man syrlig kål?

Sirachamajonnäs har jag fortfarande inte ätit, så det kunde ju vara ett bra tillfälle. Finns det normalt på vanliga livsmedelsbutiker?

Jag ska bjuda på linsgryta ikväll(eftersom det är vad plånboken förmår, ungefär). Hur ska jag piffa till den? Någon som har förslag på annan smaksättning än indisk, grekisk eller fransk? Något kul tillbehör som kan lyfta det hela och skyla över att det är alldeles vanlig linsgryta(som för all del brukar bli god).

Mina gäster är inte svårimponerade, så jag behöver egentligen inte bekymra mig, men JAG tycker det känns tråkigt med samma gamla linsgryta.

Det låter inte så dumt! Hur gör man syrlig kål?

Sirachamajonnäs har jag fortfarande inte ätit, så det kunde ju vara ett bra tillfälle. Finns det normalt på vanliga livsmedelsbutiker?
Syrlig kål tänker jag någon sorts snabbpickling, strimla och salta/stampa, alternativt häll kokande vatten över, kål som du sedan marinerar i nått surt, något starkt och något litet sött. Typ. Majonnäsen har jag inte heller smakat, men jag tänker att man kan blanda den själv av sriracha och majonnäs, om snabbköpet inte har den.

Jag ska bjuda på linsgryta ikväll(eftersom det är vad plånboken förmår, ungefär). Hur ska jag piffa till den? Någon som har förslag på annan smaksättning än indisk, grekisk eller fransk? Något kul tillbehör som kan lyfta det hela och skyla över att det är alldeles vanlig linsgryta(som för all del brukar bli god).

Mina gäster är inte svårimponerade, så jag behöver egentligen inte bekymra mig, men JAG tycker det känns tråkigt med samma gamla linsgryta.
Inte så revolutionerande, men jag har gjort "europeisk" linsgryta med vin och örtkryddor i och så förstärker jag det europeiska intrycket genom att göra riset till en mer eller mindre seriös risotto.

Du skulle ju kunna göra den lite thailändsk? Jag tänker citrongräs, ingefära, vitlök, lime, en skvätt kokosmjölk om du har någon? Eller gå italienskt med mycket basilika och tomat och grillad polenta till?

Jag tycker att trevliga toppings i små fina skålar som man själv strösslar över linsgrytan på sin egna tallrik är trevligt @Koltrast
Typ hackade naturella cashewnötter, salladslök, klyftade körsbärstomater i olika färger, turkisk yoghurt, gula russin, hackad stekt halloumi, krutonger, mango chutney, koriander..

Sonen har varit krasslig och därmed ätit uruselt de senaste veckorna. Uppdrag "mat som han garanterat (borde) äta är inlett och idag kommer vi få ta del av den kulinariska läckerheten Majsstuvade makaroner med ostkorv :o:D

Jaja i morgon blir det fiskpinnar i pitabröd...

Vad gör man inte för de små liven? :love:

Jag förutspår lite halvmisär här ikväll, då sambon och jag kommer att gå om varandra och ingen av oss har tid att laga mat. Inte finns det något att hurra för i frysen heller... Siktar in mig på skinkmackor och smoothie (om jag känner mig ambitiös nog, annars nyponsoppa) efter träningen och matlagning imorgon istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
661
· Visningar
29 352
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 216
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 177
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar