Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej tråden! Jag behöver seriös hjälp!
Som notorisk "äta ute"- person uppskattar jag god mat men ehm lagar den sällan själv! Imorgon har jag dock råkat bjuda folk på middag och det enklaste sättet att lösa detta vore att tex köpa mat från en restaurang och ljuga ihop att jag lagat den (been there done that och det funkade mig veterligen).
MEN jag känner att jag kanske borde ta tag i detta och faktiskt fixa middagen själv. Egentligen är jag inte helt värdelös och tycker att jag har hyfsade smaklökar. Jag har iaf stor erfarenhet av att ÄTA god mat ;)

Jag har en lite idé om att göra kycklinglårfileer i ugnen (enkelt, gott, sköter sig själv typ) och kombinera med en god matig sallad. Några tips?? Jag har fått en konstig idé om att koriander vore gott i salladen, ngn som brukar köra det i sallad?
Jag tänkte mig en kyckling med lite sting, typ lite åt det afrikanska hållet kryddmässigt. Funkar koriander i salladen till detta? Kan jag köra typ avocado, små söta tomater, nån slags smulad fetaost, pinjenötter....?

Lite input vore great!

Låter gott men ta koriandern vid sidan av... vissa av oss tycker det smakar tvål. På riktigt.
Frukt i salladen kanske? Citrus? Couscous om ni klarar kolhydrater? En yoghurtröra eller vinegrette?

Låter gott men ta koriandern vid sidan av... vissa av oss tycker det smakar tvål. På riktigt.
Frukt i salladen kanske? Citrus? Couscous om ni klarar kolhydrater? En yoghurtröra eller vinegrette?

Ok.... nu har jag tydligen sagt att jag ska göra pizza. Allt är lite oklart eftersom denna middagsinbjudan uttalades under lite oklara omständigheter i i fredagsnatt :angel:
Så glöm tidigare inlägg- pizza it is!
Kan man fuska med färdig pizzadeg kanske? Eller ska man göra själv? :cautious:
Spontant tänker jag som pålägg: strimlad oxfile marinerad i vitlök, soja och lite vitt vin? Ost.. mozzarella, nån smakrik riven ost och lite hyvlad parmesan också? 3 ostar? Ost är ju gott osv osv? :cautious::angel: Svamp, tomater, svarta oliver? Nån slags kall vitlökssås till för den som vill?
Det blir nog en god barbera till... eller kanske en rioja.

Ok.... nu har jag tydligen sagt att jag ska göra pizza. Allt är lite oklart eftersom denna middagsinbjudan uttalades under lite oklara omständigheter i i fredagsnatt :angel:
Spontant tänker jag som pålägg: strimlad oxfile marinerad i vitlök, soja och lite vitt vin? Ost.. mozzarella, nån smakrik riven ost och lite hyvlad parmesan också? 3 ostar? Ost är ju gott osv osv? :cautious::angel: Svamp, tomater, svarta oliver? Nån slags kall vitlökssås till för den som vill?

Ta färdig deg, så vansinnigt mycket enklare. Ha inte på för mycket på pizzan, det är bättre med färre ingredienser av riktigt hög kvalité. Jag skulle ha använt tomatsås, svamp, mozzarella och haft på parmaskinka, flagor av parmigiano och färska basilikablad när den är färdiggräddad.

Köp om du kan deg från en pizzabagare, det blir några snäpp bättre än färdig från affären. Grädda i så varm ugn som bara är möjligt, gärna på plåt som redan varit i ugnen, och som @athena_arabians säger: lämna luft på pizzan.

Köp om du kan deg från en pizzabagare, det blir några snäpp bättre än färdig från affären. Grädda i så varm ugn som bara är möjligt, gärna på plåt som redan varit i ugnen, och som @athena_arabians säger: lämna luft på pizzan.

Håller med :up:

Jag glömde också @tornblomma, om du väntar med att lägga på proteinet (parmaskinkan) till efteråt så är det ju enkelt att se till att en bit blir vegetarisk (om än inte vegansk) för de som önskar det.

Igår trodde jag att jag skulle göra italienska köttbullar i tomatsås till matlådor på eftermiddagen... men smeten var så underlig i konsistensen att jag knäckte i ett ägg och då blev den rent ohanterlig. Så den fick bli en köttfärslimpa (köttgrotta?) istället, med mozzarella i och bacon runt.

Sedan hade jag tänkt rosta rotfrukter till den där pepparbiffen som aldrig blev äten i lördags, men istället lade jag ner dem i matlådorna. Och så syrade jag massor av rödkål i lördags som jag åt till biffen igår kväll när jag kom hem efter bokcirkeln istället... så nu har jag en långkokt, mycket god och oäten tomatsås i kylen istället.

Men det finns ju värre saker att ha i kylen inför en lång arbetsvecka så jag klagar inte egentligen, det blev bara inte riktigt som jag hade tänkt mig ;)

Idag kände jag mig sådär smått lat, så jag gjorde pommes och wraps innehållandes en snabbvariant av pulled pork medelst en bit fläskfilé, en stekpanna, div kryddor samt lite annat smått och gott. Till det gjordes snabbpicklad rödkål :d
2016112118254017000_sbig.jpg

Fick till en riktigt trevlig middag ikväll. Stekte pak choi hårt i olja, bubblade upp med en skvätt soja på slutet. Kokade svart ris, under tiden stekte jag rödlök, en slantad ölkorv som jag hittade i kylen, en hel tärnad zucchini. På slutet i med ett halvt fintärnat äpple, dijon och persilja. Vände ner riset i pannan till någon slags småkrämig fejkrisotto. Åt med pak choi och coleslawrester.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 462
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar