Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, är det så att ni ska kunna bygga en sådan där gurk-kaktus som man sätter tandpetare med geléhallon i?! Snälla säg att jag inte var den enda som gjorde detta som barn...?

Jag har tänkt att jag ska göra egna geléhallon som julgodis - dock inte i "hallonform" utan antagligen hjärtan eller något annat format som jag hittar silikonformar i, så att säga. Vilken konstig mening! Men det låter kul!

Precis som @Koltrast har jag lite svårt att se vad kött tillför i många maträtter. Eftersom Aktion Frysrensning pågår (likvid kris råder då partner köpt raskattunge och nya glasägon) ska jag marinera lite slattar av Oumph! och quorn idag. Annars är jag helt inne på att tofu och tempeh är de bättre av alla de där produkterna.

Precis som @Koltrast har jag lite svårt att se vad kött tillför i många maträtter. Eftersom Aktion Frysrensning pågår (likvid kris råder då partner köpt raskattunge och nya glasägon) ska jag marinera lite slattar av Oumph! och quorn idag. Annars är jag helt inne på att tofu och tempeh är de bättre av alla de där produkterna.
Det låter intressant, återkom jättegärna och berätta hur den blev, Oumph:en alltså. Vilken sort det var och vad du marinerade i.

Jag läste livskris först, @Petruska , och funderade på vad raskatt(kris för dig att ännu en flyttat in?) och glasögon(tecken på åldrande?) kunde tänkas ha med saken att göra.

På tal om vegetariska proteinprodukter(eh, ville inte benämna dem köttsubstitut, men mitt alternativ känns kanske inte som ett namn med genomslagskraft) har jag börjat vänja mig vid och tom uppskatta tofu. Även naturell, som idag när jag toppade min linssoppa med tärnad tofu. Soppan var plockad ur frysen(anar jag en trend i tråden?), baserad på ratatouille och med en hel del chilihetta. Jättegott med gräslök, timjan och bladpersilja från balkongen(hur galet är inte det?), citron, olivolja och nämnda tofu.

Tofu är gott, i övrigt vägrar jag köttsubstitut för det är typiskt inte gott :D
Jag VILL så gärna gilla tofu men lyckas inte. Fast jag försöker få bort det mesta av vätskan ur tofun, känns den ändå dallrig och lite småäcklig. Enda gången jag gillat tofu var för ungefär 25 år sen då man i USA kunde köpa en slags smulad och smaksatt tofu som var himmelsk i tacos. Sen dess gör jag hoppfulla försök med jämna mellanrum men har hittills inte lyckats. Silken tofu kan jag överhuvudtaget inte äta.... Det skulle vara i nån slags soppa, kanske, men inte annars.

Jag VILL så gärna gilla tofu men lyckas inte. Fast jag försöker få bort det mesta av vätskan ur tofun, känns den ändå dallrig och lite småäcklig. Enda gången jag gillat tofu var för ungefär 25 år sen då man i USA kunde köpa en slags smulad och smaksatt tofu som var himmelsk i tacos. Sen dess gör jag hoppfulla försök med jämna mellanrum men har hittills inte lyckats. Silken tofu kan jag överhuvudtaget inte äta.... Det skulle vara i nån slags soppa, kanske, men inte annars.

Har du testat att frysa den först? Då kan man pressa ut mer vätska.

Jag älskar tofu men det kan variera väldigt mycket i smak beroende på märke. Generellt är de som finns att köpa i vanliga butikskedjor inte så mycket att hänga i granen. Jag gillar den här:
tahoe-2.jpg

Den är så god att den går att äta som den är. Det skulle jag aldrig vilja göra med t ex Kung Markattas.

Jag läste livskris först, @Petruska , och funderade på vad raskatt(kris för dig att ännu en flyttat in?) och glasögon(tecken på åldrande?) kunde tänkas ha med saken att göra.

På tal om vegetariska proteinprodukter(eh, ville inte benämna dem köttsubstitut, men mitt alternativ känns kanske inte som ett namn med genomslagskraft) har jag börjat vänja mig vid och tom uppskatta tofu. Även naturell, som idag när jag toppade min linssoppa med tärnad tofu. Soppan var plockad ur frysen(anar jag en trend i tråden?), baserad på ratatouille och med en hel del chilihetta. Jättegott med gräslök, timjan och bladpersilja från balkongen(hur galet är inte det?), citron, olivolja och nämnda tofu.
Jag tror du är lite klärvoajant, faktiskt! Livskrisen och det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 490
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar