Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll blir det klassisk brittisk söndagsmiddag hos sambons mamma - ugnsrostat lamm med mintsås, potatis, Yorkshire puddings och hela kalaset. Tycker också att det är oerhört fiffigt att bli bortbjuden på middag på söndagar! Ska bara försöka sluta äta pepparkakor nu, så att aptiten får en chans att infinna sig...

Har varit på bottomless brunch på Malmö Live. Kommer inte kunna äta på flera dagar. De hade MUSSLOR på brunchen :love: Och chokladfontän! Allt där emellan kan ni nog föreställa er. Soffläge resten av kvällen.
Aah! Är detta något de gör regelbundet? Snälla säg att detta är något de gör regelbundet!

Jag älskar tofu men det kan variera väldigt mycket i smak beroende på märke. Generellt är de som finns att köpa i vanliga butikskedjor inte så mycket att hänga i granen. Jag gillar den här:
tahoe-2.jpg

Den är så god att den går att äta som den är. Det skulle jag aldrig vilja göra med t ex Kung Markattas.
Var hittar man den, då? Jag har bara köpt tofu från ICA Maxi.......

Var hittar man den, då? Jag har bara köpt tofu från ICA Maxi.......
Importbutiker som säljer asiatiska livsmedel. Så framställningen är väl en annan femma, där är nog ekologisk tofu från Ica ett betydligt bättre val. Smaken är dock mycket mjukare och rundare, utan den där kärva skärpan som jag tänker mig är problemet.

Jag älskar tofu men det kan variera väldigt mycket i smak beroende på märke. Generellt är de som finns att köpa i vanliga butikskedjor inte så mycket att hänga i granen. Jag gillar den här:
tahoe-2.jpg

Den är så god att den går att äta som den är. Det skulle jag aldrig vilja göra med t ex Kung Markattas.
Den köper jag också och det var den jag toppade min soppa med idag, helt utan tillagning och marinering. Det är ju inte precis en nackdel att den kostar 15kr/500g heller.

Hej tråden! Jag behöver seriös hjälp!
Som notorisk "äta ute"- person uppskattar jag god mat men ehm lagar den sällan själv! Imorgon har jag dock råkat bjuda folk på middag och det enklaste sättet att lösa detta vore att tex köpa mat från en restaurang och ljuga ihop att jag lagat den (been there done that och det funkade mig veterligen).
MEN jag känner att jag kanske borde ta tag i detta och faktiskt fixa middagen själv. Egentligen är jag inte helt värdelös och tycker att jag har hyfsade smaklökar. Jag har iaf stor erfarenhet av att ÄTA god mat ;)

Jag har en lite idé om att göra kycklinglårfileer i ugnen (enkelt, gott, sköter sig själv typ) och kombinera med en god matig sallad. Några tips?? Jag har fått en konstig idé om att koriander vore gott i salladen, ngn som brukar köra det i sallad?
Jag tänkte mig en kyckling med lite sting, typ lite åt det afrikanska hållet kryddmässigt. Funkar koriander i salladen till detta? Kan jag köra typ avocado, små söta tomater, nån slags smulad fetaost, pinjenötter....?

Lite input vore great!

Feministisk teater i söderförort, efterföljande middag. Underbara vitlöksoliver, sen en sydafrikansk kycklinggryta med potential. Den innehöll bland annat kanel, kardemumma och torkade aprikoser samt färska fikon. Något för söt för min smak, men det fanns nåt riktigt bra i den. Borde gå att utveckla med syra och ev hetta. Efterrätt fick vi med, mandelbottnar med apelsin marinerad i ingefära och kardemumma, en vit chokladmousse till.
Nu soffläge, mina nya kompisar (än så länge namnlösa kryckor) har jobbat klart gör ikväll och jag har blåsor i händerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 491
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar