Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet ju inte om den är god än! :p

Utgick från ett recept på "mjuk nötkaka" i Sju sorters kakor:
1 dl mjöl
1 dl socker
två teskedar no egg
bakpulver
vanilj
100 g margarin
en skvätt havremjölk
1,12 dl hela hasselnötter som mals

Gjorde två sådana separata bottnar.

Avokadochokladkräm: mixa fyra avokados, en rejäl skvätt sirap, en halv dl florsocker (pga slut på sirap), en klick margarin och lagom mängd smält choklad. En avokado var lite omogen så jag tog en skvätt kaffe också för att balansera.
Tårtan blev lyckad! Tjänade bra på att stå till sig över natten. Toppade med moccagrädde (havrevispgrädde och en skvätt kaffe), chokladlöv och rostade hasselnötter. (Löven blev inte perfekta men snygga nog.)

Jag gillade också Skogaholmslimpa som barn men nu var det längesen sist.

En fd kollega är glutenintolerant och det var det enda hon saknade. Skogaholmslimpa med grevéost.

Jag åt sen lunch på pulled beef igår och åt således ingenting på bokcirkeln - eller jo, en liten raw food-boll med choklad och chili till cappuccinon.

Men innan vi kom in på boken pratade jag och en annan deltagare om vikten av att ibland äta eller dricka exakt det man är sugen på (hon ville ha ett glas vin men kunde inte bestämma sig) och jag citerade min fd svärmor som brukade säga "A little bit of what you fancy can only do you good" och då sa cirkelvännen "Ja! Är man sugen på en ostmacka kan man ju inte äta en BANAN! Då blir man aldrig nöjd!"

Efter det var jag naturligtvis sugen på ostmacka ända tills jag kom hem och det var en gudomlig kvällsmat. Gott Gräddat, prästost och kaffe!

Plockade svamp i skogen igår! Hann plocka en halvliter innan jag gick vilse :meh: yrade runt i över en timme och försökte få mina föräldrar att lyckas skicka en printscreen av Google Maps sattelitvy med var de var, men de är inte så tekniska. Så vi pratade förbi varandra om olika "öppna fältet". Och det regnade. När jag väl hittade dem var de nöjda med svampplockandet och ville åka hem. Nåja, jag fick alla fyra liter att ta med till Malmö men min plockarmani stillades icke! För blött för att plocka lingon.

Till middag gjorde vi örtkyckling, stekt färsk svamp och rödbetsrisotto. Nya zeeländskt vitt till. Tunisiska kakor till efterrätt.

Idag ska jag koka lingonsylt på fjolårets frysta. Luncha med en gammal kollega som bytt till samma myndighet fast här i Linköping, och sen åka tillbaka till Malmö ikväll :)

Wienerkorv med senap är väl jättebra att inta när skiten hopar sig. Mycket färre biverkningar än lådvin och heroin exempelvis.

:heart
Aha, lådvin och heroin. Jag var mer inne på att nästa steg i regressionen var ett glas oboy + hönökaka med skivad banan. SÅ jävligt hoppas jag dock inte att det bli.

(Vad konstigt det är med smaker från barndomen. Jag minns EXAKT hur hönökaka med banan smakar. Exakt.)

Tack! :heart

Det fick jag aldrig! Honung fanns inte i barndomshemmet.

Men rostad hönökaka låter jättegott. :o Noterar detta inför djupare kris.

(Problemet med hönökaka är bara att jag skulle kunna äta typ ett paket utan att bli det minsta mätt.)
Rostad hönökaka är perfekt, smöret halkar omkring på ett extraordinärt vis innan det absoberas av de små hålen i hönökakan.

Men, nej! Om skiten alltså.

Vill du komma till mig och äta potatismos med panerad spättafilé och dansk remouladsås?

Men gud så snällt! :love:

Ska få ny botoxbehandling imorgon, efter bortåt 10 dagar ska den förhoppningsvis minska den nuvarande migränfrekvensen. Så då är risken mindre att jag måste ställa in. Innan dess vågar jag inte.

Rostad hönökaka är perfekt, smöret halkar omkring på ett extraordinärt vis innan det absoberas av de små hålen i hönökakan.

Det låter jättegott! Smör som smälter :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
28 783
Senast: em76
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 014
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar