Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen av mina föräldrar kunde laga mat, dessutom var dom hobby antroposofer.
Min far skulle fixa pannkakor en gång, han tog tvättmedel istället för mjöl, mor min var ungefär lika världsfrånvänd, men hon kunde värma kassler i ugn om vi skulle få gäster.
"Äppelskivor" tänk danskt uttal o stavning, typ pannkaksdeg fast med jäst gräddat till bollar i specialjärn fixade hon däremot väldigt bra.
Jag gjorde æbleskiver i onsdags.

Gudomliga älgbiffar igår, med klyftpotatis och bearnaisesås (köpt, påsbea åt särbon och tryffelbea åt mig). Jag gjorde också en tomatsallad med de sista egna tomaterna som fått eftermogna på köksbänken, egen basilika, balsamvinäger, lokalproducerad rybsolja samt salt och peppar. Vi hade lite St Agur kvar så den åt vi upp till efterrätt.

Sedan kan vi (jag) ha druckit lite väl mycket vin och glögg :o Rätt sent på kvällen fick vi dessutom sms om att särbons släkting fått BARN så då var vi ju tvungna att skåla för BARNET och MODERN med lite single malt :D

Vaknade med matfantasier.

Det blir antingen någon sorts auberginecurry eller lammfärsbollar i tomatsås med basmatiris med saffran.

Lyllos dig, jag vaknade ur en dröm om sverigedemokrater som krävde att få sätta upp lappar i mitt bageri (???).

Min pulled beef blev väldigt bra, men jag fick krydda upp den lite. Det gör ju ingenting, man kan ju inte smaka av under tillagningstiden ;) Jag lär äta av den till middag idag också, ska träffa ena bokcirkeln ikväll och kan visserligen äta där men jag tycker inte att det är riktigt prisvärt efter att jag fick en carbonara där som smakade sågspån.

Sedan blir det väl matlådor av den. Den blir väl bra fryst, pullexperten @athena_arabians ?

Gudomliga älgbiffar igår, med klyftpotatis och bearnaisesås (köpt, påsbea åt särbon och tryffelbea åt mig). Jag gjorde också en tomatsallad med de sista egna tomaterna som fått eftermogna på köksbänken, egen basilika, balsamvinäger, lokalproducerad rybsolja samt salt och peppar. Vi hade lite St Agur kvar så den åt vi upp till efterrätt.

Sedan kan vi (jag) ha druckit lite väl mycket vin och glögg :o Rätt sent på kvällen fick vi dessutom sms om att särbons släkting fått BARN så då var vi ju tvungna att skåla för BARNET och MODERN med lite single malt :D
Tryffelbea? Färdigköpt eller egengjord? Jag älskar bea+tryffelsås till kött men har inte tänkt tanken innan på att köra ihop dem i förväg så att säga.
Oj hjälp, nu känner jag att jag nog helt enkelt måste göra lite ryggbiff m såser ikväll. :d:d:d

Tryffelbea? Färdigköpt eller egengjord? Jag älskar bea+tryffelsås till kött men har inte tänkt tanken innan på att köra ihop dem i förväg så att säga.
Oj hjälp, nu känner jag att jag nog helt enkelt måste göra lite ryggbiff m såser ikväll. :d:d:d

Färdigköpt, ekonomin tillåter inte att jag köper färsk tryffel just nu :cry: Jag tycker den är god, särbon tycker den är jätteäcklig :p :D

bdaebb187167eda1_org.jpg

Lyllos dig, jag vaknade ur en dröm om sverigedemokrater som krävde att få sätta upp lappar i mitt bageri (???).

Min pulled beef blev väldigt bra, men jag fick krydda upp den lite. Det gör ju ingenting, man kan ju inte smaka av under tillagningstiden ;) Jag lär äta av den till middag idag också, ska träffa ena bokcirkeln ikväll och kan visserligen äta där men jag tycker inte att det är riktigt prisvärt efter att jag fick en carbonara där som smakade sågspån.

Sedan blir det väl matlådor av den. Den blir väl bra fryst, pullexperten @athena_arabians ?

Märklig dröm O_o :nailbiting:

Pulled någonting passar utmärkt att frysa, jag har gjort det med nötkött, kyckling samt fläsk och det har blivit bra med alla. Testa gärna att äta den med tortilla, det blir väldigt gott.

Tack! Måste prövas!
Nej, jag har faktiskt aldrig prövat att göra med färsk tryffel. Jag fuskar genom att använda tryffelolja som smaksättare. Blir supergott!

Färsk tryffel är något av det godaste man kan äta. Tunna skivor som läggs på perfekt stekt biff eller filé och sedan hemmagjord rödvinssås till... :love: :d

Tryffelolja är ett helt ok substitut, jag brukar köpa från Italien. Äggröran är liksom mycket godare om man droppar över tryffelolja samt hyvlar över lite parmigiano :d :d

Jag tog en tripp med Älvsnabben i en sådan situation med plastBARNBARNET härom året.
BARNET här gillar den med (BARNAFADERN pluggar på lindholmen). Lagom lång båtfärd (telefonen ville ha det till våt färd) för dem av oss som tycker att båt utan underhållning är tråkigt.

Det var inte enbart barnets beslut att åka till Danmark får dock sägas, jag utlämnade viss info för dramatisk poäng :D

Märklig dröm O_o :nailbiting:

Pulled någonting passar utmärkt att frysa, jag har gjort det med nötkött, kyckling samt fläsk och det har blivit bra med alla. Testa gärna att äta den med tortilla, det blir väldigt gott.

Inte så märklig för att vara jag. Du talar med kvinnan som bl.a har drömt att hon hade ett kärleksförhållande med Kalle Anka. Tyvärr (?) tog drömmen slut innan vi skulle, så att säga, fullborda förhållandet. Tur var väl det, jag var väldigt orolig i drömmen för hur det skulle gå till. För ett tag sedan var jag även med om en flygkrasch där vi landade i vattnet och fick stå där med varsin kanotpaddel och vänta på räddning. Det ligger i släkten, för övrigt, när jag och mina föräldrar befinner oss på samma plats till frukost brukar det komma fram fantastiska berättelser om vad som har hänt under natten :D

Tack - då vet jag att jag kan frysa utan problem, jag vet inte vad jag var orolig för egentligen. Käckt att frysa i påsar då tänker jag och ta med en låda med grönsaker och ev. sås samt tortilla/pita/vad jag nu råkar ha tillgång på :)

BARNET här gillar den med (BARNAFADERN pluggar på lindholmen). Lagom lång båtfärd (telefonen ville ha det till våt färd) för dem av oss som tycker att båt utan underhållning är tråkigt.

Det var inte enbart barnets beslut att åka till Danmark får dock sägas, jag utlämnade viss info för dramatisk poäng :D
Man kan tex ta Älvsnabben och åka till Klippan och sedan ägna eftermiddagen åt att kasta stenar i vattnet. Sedan fika på ångbåtscaféet. Mycket uppskattad typ av utflykt i åldersspannet. :) (Lite beroende på var i stan BARNET bor, kan det dock vara lite för oexotiskt.)

Lunchen bestod av varm choklad och skogaholmslimpa med ost. Riktig nostalgitripp från unga år då jag kom in från lek/stall och var frusen.
Till kvällen blir det kycklingrullader med soltorkade tomater, vitlök, kryddor och lite philadelphiaost tillsammans med potatisgratäng.
Sambon föreslog ett restaurangbesök men jag tror jag vill ha det innestående, det har varit flyg och fläng hela veckan så det känns skönt att stanna hemma.

Lunchen bestod av varm choklad och skogaholmslimpa med ost. Riktig nostalgitripp från unga år då jag kom in från lek/stall och var frusen.
Till kvällen blir det kycklingrullader med soltorkade tomater, vitlök, kryddor och lite philadelphiaost tillsammans med potatisgratäng.
Sambon föreslog ett restaurangbesök men jag tror jag vill ha det innestående, det har varit flyg och fläng hela veckan så det känns skönt att stanna hemma.
Skogaholmslimpa! Finns det fortfarande? Sån där söt, lite kompakt, liksom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
28 758
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 008
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar