Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan meddela att det var första och sista gången jag gjorde palak paneer. Det blev MISÄR.
3 chili och det smakade nada. Jag blev TRÖSTAD av de nära och kära på grund av matens tillstånd.
Det blir hämt-palak i fortsättningen. Resultatet motsvarade definitivt inte insatsen.

Trist! @Hyacinth :(

Jag lagar helst mat åt mig och andra, därför försöker jag laga mat med vänner så ofta som möjligt. Men lagar jag själv så föredrar jag ändå riktigt god och vällagad mat, men gör gärna flera portioner så det blir både matlådor till luncher och middagar.

På trådens tema; ytterligare en konferangsdag med prima mat och fika! Nu är jag hemma hos en kompis i Stockholm, har fått fredagschampagne och middag i form av gnocchi med brynt kapris/salviasmör, broccoli och spenat. Nu marängswiss och drinkar!

Vi åkte iväg och köpte pizza till sambon och räksallad till mig (alltså inte den varianten man har på korv).

Brödet man får till smakade mer än salladen. Inte ens räkorna smakade något. Hur går det till?

Åt lite chips istället. Cheddar chipotle. De smakade iaf något.

Det blev fredag till slut, även hos mig!

img_4438_580a690addf2b340b1d5d002.jpg

Köttfärsen stekte jag med lök, vitlök och ingefära, en försvarlig sked röd currypasta och ett par deciliter vatten som fick koka in/bort. Nudlarna fick gosa sig i limejuice och koriander. Isbergssallad, gurka och salladslök i.

Intogs framför bästa matfilmen, Julie och Julia, med ymniga mängder bubbelvatten.

Nu tycker jag du är orimligt hård mot dig själv! Det där är restaurangrealism på hög nivå!
Sant! :D

Det där var en skickelsediger afton. Bortåt midnatt skakade hela verkligheten till, jag började undra hur mycket jag druckit egentligen men de andra utbrast Seismós! Jordskalv, alltså. På 5,4 visade det sig.

Tre av oss i sällskapet delade på retsinan, när vi tyckte att vi druckit tillräckligt kom en ytterligare omgång av allt vi druckit till bordet, det var på huset. Så vi tre fick glatt dela på en flaska till innan vi åkte de sju kilometrarna hem - och en av oss var chauffören. :angel:

Igår blev det ugnsbakade grönsaker (butternut squash, rödbetor, lök, champinjoner och potatis) med quorn och lite crème fraiche efter en lång dag. Idag är jag ensam hemma så jag vet inte riktigt vad det blir men imorgon så ska jag göra sjömansbiff (för första gången någonsin).

Alltså - orkar ni laga vettig mat när ni är ensamma?!

Väldigt varierande för mig med, ibland är jag jättepeppad och lagar mat i mängder, ibland lever jag i veckor på popcorn och yoghurt/müsli + uteluncher. Men även uteluncher blir tröttsamt i längden. Det ÄR ju roligast att laga till mig själv och andra, gärna tillsammans med andra. Men så himla ofta händer det inte och då får jag passa på att öva och testa lite nya saker även när jag är själv.

Mina prenumerationslådor gör också att jag fyra gånger om året tar mig samman och producerar en massa matlådor med nötkött i olika former; lasagne/köttfärssås/piroger/köttgrytor/köttbullar/biffar etc. Då står jag i köket nästan hela helgen.

Alltså - orkar ni laga vettig mat när ni är ensamma?! Jag förfaller direkt. Det är bara åt andra jag tycker att det är kul att laga mat. Andra dagen i rad som jag levt på rostmackor med stekta ägg, asäckliga riskakor och äpplen. Och brutala mängder kaffe. Och fler dagar lär det bli. :o

Det varierar om jag orkar laga mat om jag är själv, är det bara en enstaka dag så kan det bli frysta pommes likaväl som något mer tillkrånglat som partner inte skulle äta eller typ hårt bröd. Är det flera dagar så brukar jag göra någon form av storkok som lätt går att variera (en favvo är en lite hetare "bolognese"-sås med quorn och tomat som går att äta med ris, pasta eller ugnsbakad potatis).

Jag har en pulled beef i ugnen. Har gjort det någon gång förut men det känns som en jungfruresa ;)

Skulle gå och handla i ösregnet och kom på att det hade varit kul att göra något långkok eller liknande idag, när det är kasst väder och jag bara har planerat att vara inne och ha det skönt. Någon gryta eller grytstek kanske? Så gick jag genom gångtunneln och tänkte just det, pulled beef - tittade upp och såg en jätteaffisch som annonserade billig högrev. Då så!

Jag har inte följt något särskilt recept men tittade på några olika. I slutändan blev "röran" jalapenoketchup, en påse rökig honungsmarinad, spiskummin och sambal oelek. Lök och vitlök ovanpå och så får den stå där till ikväll tänker jag - den har varit inne i snart tre timmar och det doftar så gott! Tänkte äta den med grönsaker i pitabröd, och gör eventuellt en liten slaw på morötter och turkisk yoghurt, kanske med ingefära i?

Lunch blev överbliven färs från gårdagens rullar i stora salladsblad med gurka, lök och srirachamajonnäs. Det låter så präktigt att använda salladsblad istället för tortillas/tacoskal/bröd men det var väldigt gott och fräscht. För att väga upp det präktiga äter jag nu Marabou apelsinkrokant till lördagsgodis ;)

Gnocchi med brunat timjansmör, citronzest och massor av parmesan blev det till lunch här hemma :d. Jag fick ett akut gnocchi-sug tidigare i dag och var tvungen att leta i fyra affärer innan jag hittade en påse av rättens huvudingrediens. Att ge upp letandet fanns inte på kartan :angel:!

Gnocchi med brunat timjansmör, citronzest och massor av parmesan blev det till lunch här hemma :d. Jag fick ett akut gnocchi-sug tidigare i dag och var tvungen att leta i fyra affärer innan jag hittade en påse av rättens huvudingrediens. Att ge upp letandet fanns inte på kartan :angel:!

Åååååh. :love:

Ikväll blir det bolognese och amarone. Perfekt en grå och regnig dag. Märgben till hunden - istället för att betala 149 kr kilot på djuraffären kan jag få dem sågade på plats på lokala ICA och betala 20 kr för ett kilo. Livet på landet. :D

Mitt pad thai-sug får vänta lite till då vi inte har någon färsk koriander. Jag LÄNGTAR tills jag kan laga pad thaien, det blir inte på måndag för då är vi bortbjudna på middag till paret vi köpte vårt hus av. Kanske kan jag laga det på tisdag?! Och om det inte blir gott kommer jag att gråta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 742
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 005
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV