Tittar in i ditt kök del 27

Jag har börjat fylla frysen med matlådor inför hösten och vintern. Tanken är att ha mat som jag enkelt kan ta fram på morgonen och ta med mig till jobb.
Men hur gör jag för att enkelt ha en portion tillgängligt utan att överfylla frysen (och köpa) mängder med plastlådor?
Jag funderar på om jag ska fylla plastpåsar (de man kan stänga, menkännssom resursslöseri) eller sitter någon på ett bra tips?

Jag tänkte laga jollof rice och kyckling korma från grunden, jag äter sällan kyckling så vill göra något mer ordentligt.
 
Jag har börjat fylla frysen med matlådor inför hösten och vintern. Tanken är att ha mat som jag enkelt kan ta fram på morgonen och ta med mig till jobb.
Men hur gör jag för att enkelt ha en portion tillgängligt utan att överfylla frysen (och köpa) mängder med plastlådor?
Jag funderar på om jag ska fylla plastpåsar (de man kan stänga, menkännssom resursslöseri) eller sitter någon på ett bra tips?

Jag tänkte laga jollof rice och kyckling korma från grunden, jag äter sällan kyckling så vill göra något mer ordentligt.
Frysa in i lådor och sedan lägga över i påsar? Då kan du ta ut en och en ur påse och stoppa i en matlåda och ta med dig på morgonen?

Nu äter jag 2 dl så jag har "perfekta" små 2 del burkar till mina måltider men de tar ju plats, men jag kan ju knacka ut måltiden ur burken när den är frusen och sätta på en tallrik och in i micron så du skulle ju kunna göra liknande fast in i en påse och fortsätta frysa? Linda in varje rätt i bakpapper och skriva vad det är?
 
Frysa in i lådor och sedan lägga över i påsar? Då kan du ta ut en och en ur påse och stoppa i en matlåda och ta med dig på morgonen?

Nu äter jag 2 dl så jag har "perfekta" små 2 del burkar till mina måltider men de tar ju plats, men jag kan ju knacka ut måltiden ur burken när den är frusen och sätta på en tallrik och in i micron så du skulle ju kunna göra liknande fast in i en påse och fortsätta frysa? Linda in varje rätt i bakpapper och skriva vad det är?
SMART!

Precis något sådant tips jag letar efter!
Tack 🙂
 
SMART!

Precis något sådant tips jag letar efter!
Tack 🙂
Köper du några, eller om du har några likadana matlådor i den exakta mängden du äter eller på annat sätt gör sig bra när du fryser dem så tänker jag att det blir som små likadana paket. Borde ta minst plats och lättast att "stapla" i påsen i frysen också kanske.
 
Så här ser min understa (den där otroligt lilla smala, förstår inte varför de inte är större än så här i en frys...) låda ut, full av matlådor, och en liten burk med glass samt en påse med isbitar i mitten. :) Tror där är ca 20 matlådor där, men de är alltså bara 2 dl stora för att passa mig. Brukar värma lådan lite i handen och sedan trycka ut innehållet på en tallrik och sedan in i micron, har till och med fått köpa några assietter (min service har guldkant) som jag kan micra, för ändamålet :D
454572235_10160606490728877_5074651872710495014_n.jpg
 
Sambon gjorde jättegod köttfärssås som åts med jättegod, bred pasta/spagetti.
Till efterrätt hade jag gjort en rödvinbärs-kaka med krispigt havre-crunch på. Den blev rätt god. Men ska nog göra eget recept och ändra lite till nästa gång. Ändå gött ihop med vaniljsås!
 
Gjorde min bästa glass någonsin. Den här plus vispad grädde och kondenserad mjölk. En rippel av körsbärsmarmelad blandad med någon msk rom. Visa bifogad fil 151124
Den var så klart slut idag när jag handlade och ville ha sån. 👎

Kl
Ikväll stekte jag halloumi och gjorde en kall sås med yoghurt/vitlök etc och så åt vi det i wraps med en massa grönsaker.
Till efterrätt fick vi chokladpudding från Pucko. Var länge sedan jag åt chokladpudding. Ändå gött!
 
Jag gjorde en sorts pytt i panna av en (stor) "yams" (vit, inte sa sot, sotpotatis) lite grillad kyckling, sparris, lok, svamp, och diverse gronsaker som farsk majs, artor, och kryddvaxter. Till det inlagd gurka och naturligtvis stekt agg.:p
Jatte gott, det ska upprepas.
 
Hela familjen som är körsbärsberoende blev helt till sig när jag berättade om detta. Du skulle inte vilja .. dela med dig av tillvägagångssättet? :angel:
Improviserade bara, så inget exakt recept. 1/3 vispad grädde, 1/3 yoggi och 1/3 kondeserad mjölk. Vänd ner yoggin i vispade grädden och ha i kondenserade mjölken sist. Smaka av, du kanske inte vill ha i all så det inte blir för sött. Sen varvade jag i en burk med klickar av körsbärsmarmelad. Gissar den blir bättre konsistens om man har glassmaskin att köra i, men det har inte jag. Låter glassen tina några minuter innan severing.
 
Improviserade bara, så inget exakt recept. 1/3 vispad grädde, 1/3 yoggi och 1/3 kondeserad mjölk. Vänd ner yoggin i vispade grädden och ha i kondenserade mjölken sist. Smaka av, du kanske inte vill ha i all så det inte blir för sött. Sen varvade jag i en burk med klickar av körsbärsmarmelad. Gissar den blir bättre konsistens om man har glassmaskin att köra i, men det har inte jag. Låter glassen tina några minuter innan severing.

I min frys as we speak. Inte riktigt genomfrusen ännu men jag var tvungen att provsmaka nu - så god! Tack för att du delade med dig av detta!
 
Idag blir det nån slags ”throw in what weve got” fyllda tortillas-fest.

Comte, picklad rödlök, edamame i soja, tortillas, chèvre med valnötter honung och rödbetor, hemodlade tomater, selleri, blue cheese dip, cheddar cheese dip, nachos, pringles, sallad från landet, gräslök, bönguacamole, kycklingfilé, chicken Nuggets, Buffalo wings.

”Lets be careful out there, tastes wont match nicely in all combos ”

Sen är det tomt i kylen.
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 313
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 986
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
109 877
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
87 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp