Tittar in i ditt kök del 27

Hade en bra (och föredömligt lättlagad) matdag igår. Åkte till lokala delikatessaffären och åt råbiff till lunch. Deras hemgjorda hallonsorbet och brynt smör-glass till efterrätt. När jag ändå var där passade jag på att köpa middag - lokal oxfile, deras hemgjorda bea, samt ugnsrostade hemodlade tomater. Själva middagslagandet bestod alltså av att steka oxfilen och slänga in lite skivad potatis blandad med smör och vitlök i ugnen. Eftersom jag är lat köpte jag så det räcker till två portioner.

Dricker nu bordeaux och steker oxfilé. Det är inte jättesynd om mig.
 
@athena_arabians


1725134649869.png



Grattis! 🌹🍾
 
Hade en bra (och föredömligt lättlagad) matdag igår. Åkte till lokala delikatessaffären och åt råbiff till lunch. Deras hemgjorda hallonsorbet och brynt smör-glass till efterrätt. När jag ändå var där passade jag på att köpa middag - lokal oxfile, deras hemgjorda bea, samt ugnsrostade hemodlade tomater. Själva middagslagandet bestod alltså av att steka oxfilen och slänga in lite skivad potatis blandad med smör och vitlök i ugnen. Eftersom jag är lat köpte jag så det räcker till två portioner.

Dricker nu bordeaux och steker oxfilé. Det är inte jättesynd om mig.

:love:

Vilken bordeaux?

Jag åt råbiff till förrätt nu när jag var i Luleå i veckan (på restaurangen Hemmagastronomi, helt fantastisk) och det är så gott :d
 
:love:

Vilken bordeaux?

Jag åt råbiff till förrätt nu när jag var i Luleå i veckan (på restaurangen Hemmagastronomi, helt fantastisk) och det är så gott :d
La Tour de By 2018. Jag har inte särskilt bra koll på rödviner, men gott och stort plus för att det finns på halvflaska. :up:
Råbiff är en storfavorit här också. Det och pilgrimsmusslor är förmodligen det godaste som finns. :love:
Och grattis på födelsedagen!
 
La Tour de By 2018. Jag har inte särskilt bra koll på rödviner, men gott och stort plus för att det finns på halvflaska. :up:
Råbiff är en storfavorit här också. Det och pilgrimsmusslor är förmodligen det godaste som finns. :love:
Och grattis på födelsedagen!
Tack! :heart

Ch La Tour de By är riktigt, riktigt bra och det är ju lite spännande att halvflaska är billigare än helan...
 
Gjorde skink-och grönsakspaj och åt den med stekt svamp och fetaostsås till. Jättegott faktiskt! Har så det blir repris i morgon, som en gammal granne alltid sa när jag var barn. Sedan åker resterna av det nog i frysen i matlådor. :)

Läste något recept om kantarellrisotto så det ska jag nog göra någon gång i veckan. Behöver först kantareller , risottoris samt västerbottenost dock, så ingen brådska visserligen. Har annat jag kan göra tills dess.
 
Försöker äta ur lite bös här hemma... Så till lunch blev det korv (dock köpt igår) med följande från frys, kyl och skafferi: bröd, tomater, hemgjord chippotlemajo och rostad lök.

Till middag blir det linsgryta med zucchini, morötter (om de överlevt i kylen), vitkål, lök, vitkål och tomatkross. Oklar kryddning just nu, får se lite vad jag har i gömmorna. Allt sådant jag redan har hemma.
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 313
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 986
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
109 877
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
87 813

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp