Tittar in i ditt kök del 27

Fortsätter med skåprensning!
Från morföräldrarnas kylskåp (vi behöver ibland ta hem för att de inte orkar äta upp): gräslök, skärgårdssill, sill med smak av ingefära och chili
Från mitt kylskåp: potatis och majonäs
 
Beef taco Monday!

IMG_7529.jpeg


Och så lite rostbiff o potatissallad och Buffalo wings och selleri med blue cheese dip till att fylla på med.

Och sonen har bakat en äpplekaka med vaniljsås till efterrätt som ser väldans god ut.
 
Igår gjorde sambon spare ribs. Och jag fattar inte vad som gick fel. Han är bra på att laga mat och brukar göra kanon-ribs. Han hade köpt samma sort och storlek som vanligt och tom kört dem lite längre än normalt på samma värme. Men det var liksom slibbigt och fett som borde smält bort mer. Vi åt inte ens upp och orkade inte köra in det i ugnen igen.
Så vi åt oss mätta på sallad och glass. 😅

Idag gjorde jag en god chili som fick stå och puttra i flera timmar. Så god! Till det ris och så tog jag Vikabröd med Kvibille cheddar till. Vet inte varför jag vill ha ost till chili jämt. :laugh:
 
Mitt google-fu har övergett mig och jag vänder mig därför till buke. Jag ska göra hummus. Hur mycket är 400 g (en burk), torra kikärtor, innan man kokar dem?
 
Väldigt mycket fredagsfeeling här.
Tror aldrig vi köpt hem så dyrt kött förr. (Får en också att uppskatta att laga hemma, mot vad det kostat på restaurang :angel: )

Hängmörad entrecote 2x300g, grillade grönsaker, levain, ett par ostar, tryffelaioli (den GODASTE såsen, om man bara får välja en).

Bonnet champagne medan vi lagar, sedan ett Bolla Le Poiane, valpolicella ripasso till köttet.
Inte smaker vinet än, men doftar himmelskt :love:

IMG_5250.jpeg
 
Till lunch idag inspirerades jag och pojkvännen av sociala medier, och gjorde kycklingkebabrulle (vilket fantastiskt ord).

Kycklingkebab från Ica Basic (drygt med utländskt kött, men gott)
Tomat, salladsmix och rödlök
Fryst majs som tinades i micron (#student)
Kebabsås från äkta kebab, vit sås stark
Liba-bröd

Så. Jäkla. Gott.

Dock lite pinsamt att skriva efter @Lightzone 's inlägg 😅
 
Till lunch idag inspirerades jag och pojkvännen av sociala medier, och gjorde kycklingkebabrulle (vilket fantastiskt ord).

Kycklingkebab från Ica Basic (drygt med utländskt kött, men gott)
Tomat, salladsmix och rödlök
Fryst majs som tinades i micron (#student)
Kebabsås från äkta kebab, vit sås stark
Liba-bröd

Så. Jäkla. Gott.

Dock lite pinsamt att skriva efter @Lightzone 's inlägg 😅
Hahah men det är som vi resten av veckan, där vi varit i extas över hur jävla gott det är med falukorv och makaroner :D
(Tips till alla, stek falukorven med paprikapulver på, oj oj vad gott det är)


Edit, nu har vi förresten smakat på vinet och, har nog hittat ett nytt favoritvin. Särskilt till grill, men jag tror också bara som allmänt höst-vin.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/bolla-le-poiane-2232001/
 
I fredags åt jag en halv sådan där fryskantarellpizza jag talat mig varm om här, sanslöst god efter ett dygn utan mat, slängde mig över den och tittade långt efter andra halvan efteråt då jag fortfarande var hungrig som en varg.... 150 gram pizza är inte mycket försökte jag intala min mage :D
Den andra halvan åt jag i går istället, längtade tills jag fick lov att äta den :D Bara de aldrig någonsin slutar göra dem. Jag till och med drömde om dem härom natten, att jag hittade en sån i min frys (nej, det fanns ingen förstås, den är full av matlådor istället, dumma mig!).
 
Gjorde cannelloni i förrgår :d Med fyllning av spenat, ricotta, champinjoner och valnötter, långkokt tomatsås ovanpå och gratinerad i ugn med mozzarella och parmesan. En av mina favoriträtter!

(Men så dåliga Icas färska lasagneplattor är?! Hade glömt att jag köpt dem en gång tidigare, helt torra och hårda, går bara sönder när man försöker rulla dem...)

Igår var vi trötta efter utflykt och orkade varken laga mat som tar tid eller gå ut och äta, så det blev hämta deg hos närmsta finpizzeria (15 meter ner på gatan) och snabbt slänga ihop en tomatsås och toppings. Blev en med bara massvis av svamp och en med tomater, lök, fetaost och oliver. Var egentligen mest sugen på vit pizza med potatis, men det hade krävt en promenad till affären 100 meter bort. 😂🙈
 
Har slängt i mig en pancetta-pizza från frysen (dr oetker tradizionale). Fantastisk.
Hade massor med dip till.
Olivolja med salt och peppar, majonnäs och satan i gatan-såsen från lagritos :d
 
Vi fick snabbfixat färdigt idag. Färsk tortellini med spenat/ricotta och ngt ihop med proscuitto/ricotta och en färdig ppastasås från Mutti med tomat, parmesan etc. Helt ok mat i sjukstugan.
Colansittar med havssalt till efterrätt.
 
Till middag idag blev det INTE chili på högrev, för den behövde ungefär 3h till utöver receptets tid.
Mackor till middag, lite chili-smakprov efter stallet vid 22 :rofl:
Men nu vet vi det, och väl värt för heeeerregud så gott det blev O_o

Denna blev stark så tar det kanske lite lugnare med chilin i chilin nästa gång :D för nu blev det investerat i både gräddfil och creme fraiche istället.

IMG_5317.jpeg
 
Fortsätter min influenserinfluering gällande kycklingkebab och rörde ihop en kebabgryta, vilken behöver ungefär 0% matlagningskunskap:

Tvätta ris, och sätt igång det.
Hacka en lök och en halv paprika.
Stek i lite olja med salt, peppar, chili och tomatpuré.
Häll på fryst majs och fryst kycklingkebab.
När det är färdigstekt, häll över creme fraiche (Arla's light med smaksättning, jag använde tomat och basilika).
Ungefär när riset är klart är även grytan klar.

Blev middag + två matlådor, helt okej när den totala tillagningstiden var knappt 30min. Känns som en lagom balans mellan snabbmat och ordentlig mat, lite bättre än att beställa foodora, men kanske inte... Jag vet inte. Det kändes inte riktigt som att jag lagade mat :P
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 332
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 997
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
110 030
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
87 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp