Vad är er favorit att baka?

Syltgrottor (Camilla Hamids recept, och varierar ned den sylt/marmelad jag har hemma) och silviakaka bakar hag oftast :)
 
Jag är i någon bak-period och är lite sugen på eventuella nya recept.
Vad bakar ni helst?
Har jag tid så blir det chokladbiskvier i långpanna, älskas av hela familjen men det tar tid i och med att det ska kylas emellan oss.
Småkakor när jag kunde baka på smör, nu bakar jag bara på mjölkfritt och just småkakor blir inte så bra.
 
Räknas knappt som att baka, eftersom det bara är att hiva i saker :D
Lägg äppelklyftor i ugnsfast form. Häll på kanel och grovmalen kardemumma. Blanda socker, havregryn och lite mjöl. Häll över äpplena. Hyvla smör med osthyvel så det täcker. In i ugn. Blir knäckigt och gott! Äts med glass eller vaniljsås.
 
Å senaste året har jag gjort lingonbröd flera gånger, samt även pepparkakssbröd. Båda är så så goda och enkla att göra, bara röra ihop alla ingredienser och in i ugnen. Vet inte om du vill ha recept men lingonbrödet är det följande:
  • Fil 3 dl
  • Vetemjöl 3,5 dl
  • Grahamsmjöl 3 dl
  • Bikarbonat 1 tsk
  • Lingon 1,5-2 dl (frysta går utmärkt)
  • Mörk sirap eller brödsirap 0,75-1 dl
Blanda allt. In i ugnen på 200 grader i 45 min.

Ett annat recept jag har gjort några gånger i år när jag har haft bruna bananer är denna bananchokladkaka. Den är så så smarrig. https://sofiastahl.femina.se/sotsaker/recept-varldens-godaste-banankaka/
 
Just nu har jag gjort 40 st muffins med päron i eftersom vi har ganska mycket att ta hand om. Så säger det. Nästa vecka blir det äpplen istället.
 
Inte reklam men dethär skulle vara denenda boken som jag behöver för att baka i resten av mitt liv.
o9789174245851.jpg
 
Jag bakar endast en kaka.

Mjuk kaka med frukt, tex äppleklyftor och kanel, björnbär

1 ägg, 1 dl socker, 1 dl vetemjöl
lite bakpulver
ev smör.
Sen förstorar man upp efter kakform, då minskar jag lite på sockret.
X3 till vanlig kakform

Baktid varierar om jag vill ha den helt genombakt eller lite kladdig i mitten.
Rör ihop allt utom frukt, alltså ingen vispning
Smält smöret i formen.
Blir det smör kvar efter smörat formen, häll det i kakan.
Lite havregryn istället för ströbröd i formen.
Häll smeten i formen och lägg på frukt, 175 grader
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
10 726
Senast: Enya
·
Hemmet Jag har en surdeg (råg) i kylen som matas varje vecka för ett bröd jag regelbundet bakar. Nu behöver jag 350 g surdeg för ett annat bröd...
Svar
11
· Visningar
650
Senast: manda
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
513
Senast: Enya
·
Mat Med födelsedagar i antågande så skulle jag gärna ta emot tips på goda tårtor att baka. Vilken är din favorit att bjuda på och äta? Har...
2
Svar
32
· Visningar
2 305
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp