Baka matbröd - enklare än du tror!

Kul! Du får återkomma med resultatet. Jag har bara bakat receptet en gång så det kan ju finnas saker att förbättra. Om man inte gillar margarin eller smör så kan man ju självklart ta olja istället. Och torrjäst är ju så smidigt så det har jag alltid hemma. Om man hinner och har tid så är det bra att blanda torrjästen med lite av mjölet typ 10-15 min innan för då vaknar jästen.
Om man inte har havrekli då? :) Låter bara så gott :)
Gillar havre.
Funderar på att baka något, men ogillar knådande osv så funderar på grytbröd men min gryta är stor och rund och brödet blir så jobbigt att skära i skivor sedan, funderar på att köpa en oval gjutjärnsgryta av den orsaken. :) Såg en på second hand.
 
Kan man inte ha havregryn i det här receptet på något vis? Ett grytbröd. Och fungerar det med torrjäst? har bara det hemma.

25 g jäst
2 msk honung
3 tsk salt (20 g)
6 dl vatten, fingervarmt
10 dl vetemjöl special
5 dl rågsikt
50 g smör *
 
Om man inte har havrekli då? :) Låter bara så gott :)
Gillar havre.
Funderar på att baka något, men ogillar knådande osv så funderar på grytbröd men min gryta är stor och rund och brödet blir så jobbigt att skära i skivor sedan, funderar på att köpa en oval gjutjärnsgryta av den orsaken. :) Såg en på second hand.
Du kan ta havregryn istället för havrekli. Det går utmärkt! Om du tycker att det är för krångligt att baka ut småbröd så kan du baka ut fyra kakor så som man gör med siktkakor men utan att göra hål i mitten. Det kommer att funka bra på det här receptet! Återkom gärna med resultatet. 🤗
 
Kan man inte ha havregryn i det här receptet på något vis? Ett grytbröd. Och fungerar det med torrjäst? har bara det hemma.

25 g jäst
2 msk honung
3 tsk salt (20 g)
6 dl vatten, fingervarmt
10 dl vetemjöl special
5 dl rågsikt
50 g smör *
Jag bakar aldrig grytbröd, men visst kan du få in havregryn. Jag skulle testa att ta 2 dl havregryn och dra ner en dl på vetemjölet och en dl på rågsikten. Ibland låter jag min bakmaskin göra deg (men inte grädda) och då slänger jag i havregrynen som de är för den knådar länge och i flera omgångar. När jag använder hushållsassistenten så föredrar jag att koka gröt på degspadet och sedan låta det svalna.
 
Ett litet tillägg… Havre är ett superbra sätt att få mer fibrer i brödet utan att det känns som grovt bröd. Havre innehåller dessutom vattenlösliga fibrer vilket är jättebra om man har känslig mage eller IBS. Så mer havre i matbrödet! 👍👍👍
 
Ett litet tillägg… Havre är ett superbra sätt att få mer fibrer i brödet utan att det känns som grovt bröd. Havre innehåller dessutom vattenlösliga fibrer vilket är jättebra om man har känslig mage eller IBS. Så mer havre i matbrödet! 👍👍👍
Tack för alla dina svar! Har sparat ditt recept och ska testa det!

Jag har IBS och min mage är gnällig. Jag älskar dessutom havre, det är så sött och gott helt i sig själv utan att man tillsätter socker, äter tex havregrynsgröt till frukost med smör men utan socker eller något annat på. Havrekakor är jättegott också. Älskar havreknäckebröd, speciellt de med havssalt på, finns en "likadan" sort fast med vete istället för havre och de ratade jag genast, havre är det som gäller för mina smaklökar. :)

Jag vill ha en bakmaskin så jag slipper anstränga mig när jag bakar bröd! :rofl: Hade en för många år sedan men skänkte bort den, har ångrat mig sedan dess. Ibland är man dum :D
 
Tack för alla dina svar! Har sparat ditt recept och ska testa det!

Jag har IBS och min mage är gnällig. Jag älskar dessutom havre, det är så sött och gott helt i sig själv utan att man tillsätter socker, äter tex havregrynsgröt till frukost med smör men utan socker eller något annat på. Havrekakor är jättegott också. Älskar havreknäckebröd, speciellt de med havssalt på, finns en "likadan" sort fast med vete istället för havre och de ratade jag genast, havre är det som gäller för mina smaklökar. :)

Jag vill ha en bakmaskin så jag slipper anstränga mig när jag bakar bröd! :rofl: Hade en för många år sedan men skänkte bort den, har ångrat mig sedan dess. Ibland är man dum :D
Då tycker jag att du ska skaffa en ny bakmaskin! De är inte bra på att baka bröd men gör fantastiska degar! Min klarar bara 4 dl degvätska men det är ju bara att räkna om receptet. Du slipper att smälta smör och tänka på temperaturen på degvätskan. Bara att lägga i allt och vänta. När jag gör deg i bakmaskinen brukar jag byta ut ett par dl av mjölet mot fruktmüsli. Så gott! 😋
 
Då tycker jag att du ska skaffa en ny bakmaskin! De är inte bra på att baka bröd men gör fantastiska degar! Min klarar bara 4 dl degvätska men det är ju bara att räkna om receptet. Du slipper att smälta smör och tänka på temperaturen på degvätskan. Bara att lägga i allt och vänta. När jag gör deg i bakmaskinen brukar jag byta ut ett par dl av mjölet mot fruktmüsli. Så gott! 😋
Smart med fruktmusli, det har jag inte tänkt på! Måste testa!
Ska se om jag hittar en begagnad och testa igen!. Bakar inte så ofta, jagä r inte bra på det tyvärr.
 
Recept på müslibröd i bakmaskin:

4 dl mjölk
2,5 msk olja
2 msk honung
9 dl vetemjöl
3 dl fruktmüsli
0,5 dl solrosfrön
1 dl russin eller klippta torkade aprikoser
2 tsk salt
2 tsk torrjäst

Låt bakmaskinen fixa degen. Baka ut som frallor eller i fyra kakor (som siktkakor typ). Jäs på plåten och grädda i 200 grader.

(Receptet är avsett för bakmaskin och då går det åt mindre jäst än vanligt.)
 
@CaisaCax är det varmluftugn eller vanlig när du anger antal grader? Vad är bäst, varmluft eller vanlig (över-och undervärme) när man bakar bröd?
 
Ett litet tillägg… Havre är ett superbra sätt att få mer fibrer i brödet utan att det känns som grovt bröd. Havre innehåller dessutom vattenlösliga fibrer vilket är jättebra om man har känslig mage eller IBS. Så mer havre i matbrödet! 👍👍👍
Jag håller med! Brukar koka gröt till brödet :)
 
De smakar gott! Väntar på att de ska svalna så jag kan bre smör på och trycka i mig en, magen knorrar skapligt just nu :D Råkade räkna fel någonstans, därför blev det 14 istället för 16, jag fick IG på matte B i gymnasiet! :angel:

Kanske fel sorts ost jag rev på några av dem då den inte smälte riktigt, men hoppas de ändå är goda. Får testa annan ost kanske. Eller så är de godare utan.

Te och en fralla kanske :D

454201852_10160586999623877_5751301430482406650_n.jpg
 
De smakar gott! Väntar på att de ska svalna så jag kan bre smör på och trycka i mig en, magen knorrar skapligt just nu :D Råkade räkna fel någonstans, därför blev det 14 istället för 16, jag fick IG på matte B i gymnasiet! :angel:

Kanske fel sorts ost jag rev på några av dem då den inte smälte riktigt, men hoppas de ändå är goda. Får testa annan ost kanske. Eller så är de godare utan.

Te och en fralla kanske :D

Visa bifogad fil 150666
Heja dig! De blev ju jättebra! Det är inte så noga med antalet. Huvudsaken är att de är hyfsat lika så att de gräddas jämt.
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 426
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp