tips på raser

pernilla_s

Trådstartare
Jag har tänkt skaffa ytterligare en hund. Har idag en amstaffkorsning som är världens snällaste familjehund, men jag vill ha ytterligare en hund att träna och tävla lydnad och agility med. Detta passar inte riktigt min tös jag har till.

Kommer bo på landet i hus med stor trädgård som är inhägnad.

Det bör vara en hund som är mellanstor eller större. Inte för mkt jakt i då det finns mkt vilt här omkring. Jag föredrar en känslig hund framför en hårdare typ. En hund med mkt energi och arbetsvilja är något jag gärna strävar efter även om naturligtvis individer kan vara olika. Den perfekta hunden finns naturligtvis inte men med lite tips kanske jag inte snävar in mig själv för mkt när jag ska välja.

Sv: tips på raser

Hur mycket vill du träna? Hur långt vill du nå på tävling? Hur mycket motion kan du ge? Är pälsvård ok?

Hur mycket vill du träna? Hur långt vill du nå på tävling? Hur mycket motion kan du ge? Är pälsvård ok?

Jag vill träna ca 2h per dag 5 gånger i vecka och då exkl. promenader. Jag vill gärna nå minst klass två åtminstone i tävling gärna 3 beroende på hundens kapacitet. Jag kan motionera hunden 2-3 h per dag. Pälsvård är helt okej. Jag kan tycka det är rätt mysa att pilla lite och pyssla.

2 timmars träning OCH 2-3 timmars motion!? Har du inget jobb människa? :D

Skämt åsido.
Så länge du tänkt igen delen ordentligt så kan du nog välja ganska fritt mellan de arbetande raserna.

Aussie?
Kelpie?
Tollare?

Med reservation för att både Kelpie och Tollare riskerar att bli små largehundar. Kan bli slitigt för dem i agilityn beroende på hur stora de blir..
Eller vad menar du mer exakt med mellanstor eller större? Vilken storlek är minimum?

En liten kelpietik kan ibland gå som medium, men det är ju svårt att veta hur mycket de tänkt växa. Annars är sheltien ganska svårslagen i den klassen. Vill du tävla large så funkar kelpie (företrädesvis en stor hane), belgare, aussie. Vallhundraser brukar vara snabbare och smidigare än andra.

En liten kelpietik kan ibland gå som medium, men det är ju svårt att veta hur mycket de tänkt växa. Annars är sheltien ganska svårslagen i den klassen. Vill du tävla large så funkar kelpie (företrädesvis en stor hane), belgare, aussie. Vallhundraser brukar vara snabbare och smidigare än andra.

Storleken spelar inte så stor roll så länge den inte är liten. Min karl har satt sitt veto där sedan e det mest upp till mig så länge han slapp en pudel typ :cool: Så dem raserna ska jag helt klart kolla upp. Shelten gillar jag men e nog för liten i min karl tycke.

Om du ska satsa på agility kan det vara viktigt att tänka på trolig storlek för att undvika att du får en hund som är precis över gränsen i en storleksklass. Detta eftersom det blir väldigt slitsamt för hundens kropp att hoppa så höga hinder + att man kan få svårt att konkurrera.

Om jag vore dig skulle jag satsa på raser troligen blir antingen en normalstor medium eller en normalstor large.

2 timmars träning OCH 2-3 timmars motion!? Har du inget jobb människa? :D

Skämt åsido.
Så länge du tänkt igen delen ordentligt så kan du nog välja ganska fritt mellan de arbetande raserna.

Aussie?
Kelpie?
Tollare?

Med reservation för att både Kelpie och Tollare riskerar att bli små largehundar. Kan bli slitigt för dem i agilityn beroende på hur stora de blir..
Eller vad menar du mer exakt med mellanstor eller större? Vilken storlek är minimum?

Sorry insåg att jag missade detta inlägget. Jag har hållit på med hästar innan och behöver fylla upp tiden med annat ju ;) Sen motionen kommer min karl hjälpa till med också. Hm storlek minimum 45 cm kanske. Som sagt min mans krav.

Har funderat lite till och säger nog belgare i första hand, groenendael eller tervueren. De är snabba och större än kelpie och aussie. Eller om du vill ha en snäppet lugnare; korthårig collie.

Varför skulle det vara positivt med större än aussie?
Nyfiken på hur du resonerar för jag tänkte tvärt om, att de kan bli för stora och klumpiga (undantaget liten malletik).. Just för agility alltså..

Pga hinderhöjden? Aussie är inte mycket större än kelpie, jag har träffat flera aussies som varit i samma höjd som min ganska lilla kelpie. Belgarna är otroligt smidiga och är inte så stora egentligen, de har mest långa ben (sen finns det såklart avarter på 30 + kg och med lika många kilo päls, men jag förutsätter att TS går lite på andra meriter än utställning vid val av valp).

Jag hr ju inte träffat så många Kelpies men har nog aldrig sett någon som är jämnhög med min aussie.. Och hon är ganska normalstor.
Tycker dock verkligen inte att man ska välja bort aussie pga storleken i agility, de är verkligen inte för små!

delvis kl

kollar för fullt och funderar. Är inte direkt stressad då det först blir till hösten vintern det kommer bli aktuellt med något köp. Men förberedelse och planering vill jag vara ute med i god tid.

Just nu är jag mest inne på belgisk vallhund men men inte bestämt mig ännu. Tackar så mkt för era tips :)

Jag skulle satsa på en BRA tollare, lättsam och trevlig men samtidigt med kapacitet att snabbt ta sig upp i klasserna.
Med en bra tollare kommer du till klass tre i agility, det skall inte vara några som helst problem.
Storleken kan vara ett problem, en del tollartikar hamnar på meduimsidan, men det är ganska ovanligt.
Gäller med tollare, precis som med andra raser, att välja från en bra uppfödare som satsar på arbetande hundar. Fel uppfödare ger sällan en bra hund, oavsett vilken ras man väljer.

Skicka gärna PM om du är intresserad.

Storleksproblemet med tollare är väl knappast de som har tur att bli medium utan de som precis går över largegränsen. Vet väldigt många som väljer bort tollare som agilityhund av just den anledningen..

Om TS är intresserad så är vi nog flera som kan rekommendera kennlar, finns fler än du som föder upp Tollare.

Eftersom man inte får göra reklam här inne så föredrar jag att inte skriva huruvida jag föder upp eller inte i en sån här tråd, antar att det inte är tillåtet eller?

Är mycket väl medveten om att det finns många runt om i landet som föder upp tollare, tack och lov för det, annars hade rasen dött ut.
Känner många av dem, och kan därmed rekommendera ett flertal kennlar, men som sagt, tar det på PM om TS skulle vara intresserad av rasen.

Vet inte om jag misstolkar dig, men tycker din ton är ganska otrevlig faktiskt.

Till TS: jag fick intrycket av att du gärna ville ha en largehund, därav att det skulle vara ett problem för dig om hunden hamnade i medium. Kanske var jag som uppfattade lite fel?
Ja, tollaren är inte så stor, men inte mindre storleksmässigt än många border collie och kelpies du ser på banorna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 333
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 598
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 268
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring