tips på raser

Sv: tips på raser

Eftersom man inte får göra reklam här inne så föredrar jag att inte skriva huruvida jag föder upp eller inte i en sån här tråd, antar att det inte är tillåtet eller?

Är mycket väl medveten om att det finns många runt om i landet som föder upp tollare, tack och lov för det, annars hade rasen dött ut.
Känner många av dem, och kan därmed rekommendera ett flertal kennlar, men som sagt, tar det på PM om TS skulle vara intresserad av rasen.

Vet inte om jag misstolkar dig, men tycker din ton är ganska otrevlig faktiskt.

Till TS: jag fick intrycket av att du gärna ville ha en largehund, därav att det skulle vara ett problem för dig om hunden hamnade i medium. Kanske var jag som uppfattade lite fel?
Ja, tollaren är inte så stor, men inte mindre storleksmässigt än många border collie och kelpies du ser på banorna.

Storleksmässigt passar en medium mig bäst då jag själv är en liten krabat. Karlen är nöjd så länge det inte är en lite golvmopp som han säger. Just tollaren är en ras som jag sett dåliga eemplar av tidigare vilket gör att jag känner mig mindre intresserad av rasen. :)

Jaha, då missuppfattade jag dig angående storleksgruppen. Ibland är man vimsig :D

Tråkigt du sett mindre bra exemplar av tollaren, finns ju sådana tyvärr.

Men om du ville ha en mediumhund, jaktcocker som någon föreslog? Sheltie är ju, som du själv skrev rätt ojämna i storleken. Annars regerar de ju i mediumklassen... och är väldigt lättsamma att ha att göra med.

Eller, eftersom du har en amstaff-korsning, om du gillar den modellen på hund - varför inte en staffordshire bullterrier?
De är ju väldigt trevliga mediumhundar, som ändå är rätt mycket hund.

Lite ot..

Vart går gränserna för storlekarna i agility? Bara allmänt nyfiken :D
Och inser jag aldrig skulle kunna ge förslag på ras, när jag inte ens fattar hur hög medium tex är :)

Från agilityreglerna :):

Samtliga klasser indelas i tre storleksgrupper:

Small: Tillåten för hundar vars mankhöjd är under 35 cm

Medium: Tillåten för hundar vars mankhöjd är 35 cm och över men under 45 cm

Large: Tillåten för hundar vars mankhöjd är 43 cm och därutöver

Hund vars mankhöjd mäts till över 43 cm men under 45 cm kan delta i medium
eller large, vilket avgörs av föraren vid tillfället för mankhöjdsmätning. Val av
storleksgrupp kan ändras vid slutmätning eller vid ommätning.
Vid internationell tävling skall FCI:s klassindelning följas.

Jaha, då missuppfattade jag dig angående storleksgruppen. Ibland är man vimsig :D

Tråkigt du sett mindre bra exemplar av tollaren, finns ju sådana tyvärr.

Men om du ville ha en mediumhund, jaktcocker som någon föreslog? Sheltie är ju, som du själv skrev rätt ojämna i storleken. Annars regerar de ju i mediumklassen... och är väldigt lättsamma att ha att göra med.

Eller, eftersom du har en amstaff-korsning, om du gillar den modellen på hund - varför inte en staffordshire bullterrier?
De är ju väldigt trevliga mediumhundar, som ändå är rätt mycket hund.

En staffe vill jag absolut inte ha. Min vovva jag har nu älskar jag men jag köpte henne som omplacering då jag kände ägarna och henne och hon inte direkt hade det så bra då hon var utestängd till att vara i köket eller hallen mestadels och hon är en mkt kärleksfull vovva. Den typen av hund är inte alls min typ. Hon e min fjanta och världens bästa familjehund, så jag kompletterar så jag har två älskade vovvar istället.

Cockern har jag varit inne på men jag visade en bild för min karl och han sa blankt nej. Vet inte vad han går efter men gissar långa öron och lockig päls är ett nej för honom.

Pumi kanske? Lockig päls men korta öron...:D
Trevliga hundar som kommer stort i mediumklassen. Riktiga små racerbilar.
Kan vara lite skälliga ibland har jag för mig.

Kromfohrländer...

Men har bara träffat ett fåtal, dessa har varit trevliga. Men kan inget om rasen :D

Jag kanske har träffat små aussies? Tycker de brukar ligga kring 50 cm när de är bruks/vallningsavlade? De utställningsavlade har varit mycket större. Kelpiehanarna ligger ofta på 50-52 cm om inte mer. Min är 47-48 och betydligt mindre än de flesta.

Jag trodde Kelpiesar var mindre.. Iallafall lite mindre.
De få jag har träffar har varit betydligt mindre än min aussie och hon är nog någonstans kring 50..
Äsch så svårt det är att hålla koll på alla raser ibland :p

Den genomsnittliga mankhöjden för en kelpiehane är 50 cm. Det är alltså inte ovanligt med större! Standarden säger 46-51 cm så det har dragit iväg lite.

Om TS är intresserad så är vi nog flera som kan rekommendera kennlar, finns fler än du som föder upp Tollare.
Jag kan inte läsa någonstans i NobleArts inlägg att hon gör reklam för sin egen uppfödning?

Till TS: häng inte upp dig på Vallhunds otrevliga ton, det är den alltid.

Du får naturligtvis tolka det hur du vill, själv uppfattade jag ditt inlägg som smygreklam för din egen verksamhet.
Man får nämna kennlar med namn, men man får inte länka till dem, så har jag tolkat reglerna iaf.

kl
Min egen ras Berger des pyrénées à face rase passar bra både till lydnad o agility o är riktiga arbetsnarkomaner, placerar sig riktigt bra i förhållande till deras numerär. Tyvärr gör deras ojämna mentalitet att jag sällan rekommenderar rasen.

Du får naturligtvis tolka det hur du vill, själv uppfattade jag ditt inlägg som smygreklam för din egen verksamhet.
Man får nämna kennlar med namn, men man får inte länka till dem, så har jag tolkat reglerna iaf.

kl
Min egen ras Berger des pyrénées à face rase passar bra både till lydnad o agility o är riktiga arbetsnarkomaner, placerar sig riktigt bra i förhållande till deras numerär. Tyvärr gör deras ojämna mentalitet att jag sällan rekommenderar rasen.

Kan det vara så att du tyckte det för du visste hon har tollare och föder upp? Jag hade ingen aning och kunde inte se i inlägget att hon gjorde smygreklam..

Det där med PM gjorde mig nyfiken så jag kollade upp det.
Jag har under alla mina år på diverse hundfora aldrig varit med om att uppfödare gör reklam för sin egen ras på det sättet, dvs utan att tråden ens handlade om deras ras.

I och med att ingen annan verkade uppfatta någon reklam i mitt inlägg, utan uppfattade det som det var menat, får jag nog tycka att du övertolkar litegrann. Men det spelar ingen roll, så blir det ibland.

Under alla dina år på diverse hundfora är det ju lustigt att jag är den enda som är villig att skicka PM med mer information om en ras. Jag har själv sett flera som erbjudit sig att hjälpa till på det sättet. Och jag verkar inte alls så aktiv på olika hundforum som du. Där ser man hur olika det kan vara.

"Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet." Så stod det i reglerna.
Det tolkade jag som att jag inte får säga: Kennel "####" och "¤¤¤¤¤" har jättebra hundar! Därav PM. Har jag alltså tolkat reglerna fel där, är det inte reklam?

Vad gäller kelpie - de kelpietikar jag har sett på agilitybanan har i allmänhet varit väldigt små, en hel del har legat på gränsen mellan small och medium. Hanarna har, å andra sidan, ofta varit betydligt större. Är det sådan storleksskillnad mellan hanar och tikar eller har jag bara träffat på små kelpietikar?
Vad gäller hinderhöjden har det aldrig varit några problem för dem, men visst, höga höjder med liten hund sliter naturligtvis mer.

Jag tvivlar på att de ligger på gränsen till small. De riktigt små kelpietikarna är de som får tävla i medium. Medelmankhöjden för tik ligger på ca 47 cm (standarden säger 43-48 cm).

Vallhund: jag brukar skriva att de får skicka PM om de vill veta mer om min hunds uppfödare då jag träffat ett gäng av hennes uppfödningar :). Så jag tyckte inte det var så konstigt.

Haha, mellan medium och large menade jag ju. Min virrpanna:D En kelpie i small, det hade varit en abnormt liten kelpie det.

Där ser man, jag måste ha träffat på en hel tikar i det mindre skiktet.
Det är ju annars väldigt trevlig arbetshundar, är ett himla sting i dem. Hur mycket vallning har de i sig, nån som vet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 333
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 167
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 598
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 268
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring