Tidelag - lagligt i sverige :@

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@

Jo, jag tror jag läste den med dock...

Hur som helst så var det iallafall på alla sidor en tydlig skrift om att man inte fick skada djuret!

Det var ju bra iallafall. Men hur är det i USA? Är tidelag förbjudet i alla stater eller är det tillåtet? Kanske olika?

KL

Är det någon som vet hur det gick till när Norge fick igenom sin lag där man förbjuder sexuellt umgänge med djur? Hur begrundades den?
Kan man läsa om det någonstans? Detta inträdde ju nyligen.

Mitt argument mot detta är att om det är penetration som gäller blir det en morallag när det gäller större djur, därför anser jag fortvarande att en straffansvaret måste kopplas till lidande.
PL

Snälla, läs diskussionen. Det där har diskuterats fram och tillbaka i snart 30 sidor nu. Det finns ingen anledningatt upprepa. No offense :)

Joo, jag har följt den...

Svarade dock på Lena inlägget...

Annars kan man ju lägga ner tråden nu, man kommer inte så mycket längre än så här, utan att behöva skriva inlägg som du precis gjorde o be om att folk inte ska upprepa det som redan står i tråden ;)

Det var ju bra iallafall. Men hur är det i USA? Är tidelag förbjudet i alla stater eller är det tillåtet? Kanske olika?

KL

Är det någon som vet hur det gick till när Norge fick igenom sin lag där man förbjuder sexuellt umgänge med djur? Hur begrundades den?
Kan man läsa om det någonstans? Detta inträdde ju nyligen.

Har ingen som helst koll på USA o lagen där..
Jag sökte nog bara runt då och fann lite olika sidor att läsa om saken i... Både för o emot!

Mitt argument mot detta är att om det är penetration som gäller blir det en morallag när det gäller större djur, därför anser jag fortvarande att en straffansvaret måste kopplas till lidande.
PL

Och jag som aldrig sett en häst ta emot en febertermometer i baken utan att se aningens besvärad ut menar på att gör den yttepyttelilla saken sig lite otäck gör nog en kåt karl klängandes och stånkandes och juckandes sig värre i det avseendet. En temp måste en häst dock utstättas för ibland, för hälsans skull. Det är däremot fullkomligt onödigt att sätta på hästen och därefter orsaka obehag=lidande. Jag håller med andra ord med dig om att det ska kopplas till just onödigt lidande och inget annat.

Joo, jag har följt den...

Svarade dock på Lena inlägget...

Annars kan man ju lägga ner tråden nu, man kommer inte så mycket längre än så här, utan att behöva skriva inlägg som du precis gjorde o be om att folk inte ska upprepa det som redan står i tråden ;)

Ja jag håller med, den är ju inte precis utvecklande :rofl:

*kl*
Har läst tråden med stort intresse och har vart på det klara och även hållt med om, att man inte kan stifta lagar med moral som bas! Om ett djur far illa så går det under djurskyddslagen osv..
Men när jag får läsa om att det finns forum för dessa människor så var jag ju tvungen att googla (big mistake!!). Jag blev fysiskt illamående över att det finns folk som tänder sexuellt på sina djur!! Kollar på mina damer som ligger och sover här intill och tackar gud för att dom fått hamna hos mig!!
Jag tycker att dessa människor lever i samma sagovärd som pedofilerna! Dom säger sig älska sina djur och vill bara deras bästa. DET om något borde väl visa hur sjukt dom resonerar!!:confused:
Skulle inte förvåna mig om dom tror att deras djur är förälskad tillbaks!
Dom behöver vård inte acceptans!!
Men för att återknyta till tråden.. Djurskyddslagen ska ju räcka!
//Camilla

Nog har jag sett många hästar som inte bryr sig!
Det finns dock en anatomiskt skillnad mellan hålen eftersom det övre har en sfinkter som ger ett initialt motstånd även mot små föremål.
PL

Det finns dock en anatomiskt skillnad mellan hålen eftersom det övre har en sfinkter som ger ett initialt motstånd även mot små föremål.
PL
Jag talar inte om ett fysiskt motstånd. Utan en reaktion, typ att hästen kniper till eller rent av sänker svansroten eller rycker till lite smått när man för in stickan.

*kl*
Har läst tråden med stort intresse och har vart på det klara och även hållt med om, att man inte kan stifta lagar med moral som bas! Om ett djur far illa så går det under djurskyddslagen osv..
Men när jag får läsa om att det finns forum för dessa människor så var jag ju tvungen att googla (big mistake!!). Jag blev fysiskt illamående över att det finns folk som tänder sexuellt på sina djur!! Kollar på mina damer som ligger och sover här intill och tackar gud för att dom fått hamna hos mig!!
Jag tycker att dessa människor lever i samma sagovärd som pedofilerna! Dom säger sig älska sina djur och vill bara deras bästa. DET om något borde väl visa hur sjukt dom resonerar!!:confused:
Skulle inte förvåna mig om dom tror att deras djur är förälskad tillbaks!
Dom behöver vård inte acceptans!!
Men för att återknyta till tråden.. Djurskyddslagen ska ju räcka!
//Camilla

Precis, och jag vet vad du menar. Det märks tydligt vilken vrång fantasivärld dessa människor lever i efter att ha läst på diverse forum och sajter samt hört dom uttala sig om. Det värsta är att många, kanske inte alla men många som har ett eget djur dom brukar sexuellt ofta vill mena på att deras förhållande är ömsesidigt och att det baseras på kärlek från bägge håll, som vilket mänskligt förhållande somhelst. Jag tycker det väger väldigt tungt i debatten. För jag ser ingen anledning att inte ge dessa människor den vård dom behöver. Vem vet, då kanske folk som faktiskt känner just äckel och kanske hat mot zoofilerna kan sänka garden om människorna med problemen är villiga att ifrågasätta sitt beteende.
I dagens läge dras dom mellan att om de skulle bli påkomna antagligen bli misshandlade eller för att hårddra det ha folk bakom dom som klappar dom på axeln och menar på att det dom gör är okej.

Jag tycker att det är otroligt hur dom går an om hur sammhället är så trångsynt och hur dom önskar att dom kunde vara mer öppen med sin läggning! Snacka om att leva i en skev värld...
Bara den attityden indikerar på avsaknad av "normala" referensramar!

Inte någonstans i djurvärlden hittar man olikartade arter som parar sig!

"djurens största misstag: Att lita på männinskan!"

Jag tycker att det är otroligt hur dom går an om hur sammhället är så trångsynt och hur dom önskar att dom kunde vara mer öppen med sin läggning! Snacka om att leva i en skev värld...
Bara den attityden indikerar på avsaknad av "normala" referensramar!

"djurens största misstag: Att lita på männinskan!"

Ja jag vet. Jag får nästan frossa när jag tänker på det:(. Det är en sak att göra en sak och veta att det är fel, och en annan att göra fel men att inte under några omständigheter förstå att man gör just fel.

Ja jag vet. Jag får nästan frossa när jag tänker på det:(. Det är en sak att göra en sak och veta att det är fel, och en annan att göra fel men att inte under några omständigheter förstå att man gör just fel.

Ja, dom går ju på som om det skulle vara nåt helt naturligt:confused:
"samhället förstår inte"
Som att dom satt på en hemlighet som inte vi vanliga dödliga förstår...

men hur menar du att man ska kringgå semineringen med alla undersökningar som ingår? kom nu inte med fler "läs tråden" för det har jag gjort. jag har bara inte hittat något rakt svar på den här frågan.

vid seminering, och de undersökningar som ingår, utsätts hästarna för ett obehag som är långt mycket större än det en man hade kunnat åstadkomma vid penetrering. stona hade ju kunnat släppas med en snäll hingst som betäcker försiktigt när de är i brunst, men vi väljer alltså att låta någon stoppa upp hela armen. flera gånger och år efter år. det är inte någon veterinärt befogad behandling!

blir det ena tillåtet men inte det andra är syftet det enda som skiljer, samt att det som lättast genererar pengar (seminering) också ger mest obehag.

Ja, dom går ju på som om det skulle vara nåt helt naturligt:confused:
"samhället förstår inte"
Som att dom satt på en hemlighet som inte vi vanliga dödliga förstår...

jag tror inte att de är riktigt riktiga i huvudet. att de lider av en allvarlig personlighetsstörning eller liknande.

Nej, för femtioelfte gången. Det är inte förbjudet om inte skadorna kan bevisas. Om hunden eller hästen inte gör aktivt motstånd kan man inte döma "brottet". Faktum.

hur ska man kunna skaffa fram tillräckligt med bevis för att dömas för tidelag hade du tänkt? :confused: utan skador kan man nog inte bevisa någonting, och med skador är det ett brott mot befintlig lag.

jag tror inte att de är riktigt riktiga i huvudet. att de lider av en allvarlig personlighetsstörning eller liknande.

Ja men precis!:bow:
Det är därför dom behöver vård! Men vem fan ska upplysa dom om det? Dom verkar leva i ett paralelluniversum:confused:

Utan en reaktion, typ att hästen kniper till eller rent av sänker svansroten eller rycker till lite smått när man för in stickan.

Men du får faktiskt även reaktioner om du undersöker hästen på andra områden också.

Vad är det på skillnad på obehag om man för in en termometer i ändan eller öppnar munnen, för in en lampa en bit för att kontrollera tänder o munhåla?

Jag tycker mer på häst att om det är någon undersökning som går lätt, är lätt att "lära in", och som kan göras utan obehag så är det att föra in en termometer i rumpan på hästen.

Senast ändrad:

Men i vår djurvärd med tamdjur så finns iaf viljan från en del djur att para sig med andra arter än sin egen.
Sedan att det inte är genomförbart fullt ut är en annan sak, men frivilligheten och viljan finns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 874
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 186
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 583
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka