Tidelag - lagligt i sverige :@

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@

Jag har iaf de sista femtioelva sidorna pratat penetration.

Ja, men då då blir det en ickediskussion.Jag (och de flesta som är emot tidelags lagar i tråden) pratar om att man inte kan ha en lag mot de former av djursex som inte är plågsam.
För penetering bör i de flesta fall falla under djurskyddslagen.

kunde inte låta bli att svara på detta med. barn växer upp och ska passas in i samhällets normer. våldtäkt och sexuellt utnyttjande får långtgående psykiska konsekvenser på ett annat sätt än icke sexuellt våld.
Det där stämmer inte, det finns inget som säger att ett sexuellt utnyttjad barn (eller varför inte en vuxen) mår sämre än det som fick pisk med skärpet varje dag av farsan/karln hemma.

även om barnet så att säga "är med på det", skapar samhällets normer en psykisk sårbarhet hos utsatta barn. jag hoppade av kursen i socialantropologi så jag vet inte med säkerhet hur det ser ut i kulturer där det är normalt för vuxna att ha sex med barn. men jag tror att dessa barn inte lider på samma sätt som barn som har haft sex med vuxna i vår kultur. det finns säkert någon här som kan svara på det.
Jag har läst detta och jag skulle inte vilja påstå att det finns ett vettigt svar där heller. Människor är väldigt specifika individer som reagerar extremt olika på olika typer av behandling. Vissa blir hysteriska och utåtagerande, vissa inåtvända, vissa likgiltiga. Vad jag vet är dock sistnämnda vanligast bland andra kulturer där barngiftemål är vanligt. Men någon "norm" vet jag inte om det är.
men, nu pratar vi djur. de saknar helt förmågan att känna skuld. därför behöver vi ingen lag som täcker det
Så är det helt klart. Men lagen baseras inte på folks skuldkänslor eftersom att effekten kan se så olika ut. Vissa människor kan leva ett helt normalt liv efter våldtäkt eller år efter år av fysisk misshandel. Andra blir förstörda för livet. Lagen baseras på dådet, vad är brutet. Domen baseras på offrets fysiska eller psykiska lidande-vad har hänt. Men låt säga att djuret inte alls känner något psykiskt obehag, det kan mycket väl vara så.

Fortfarande skapar man onödigt lidande för djuret genom att sätta på det-om så fysiskt (tills motsatsen bevisas). Märkligt nog faller inte det under kategorin djurplågeri.

Senast ändrad:

Ja, men då då blir det en ickediskussion.Jag (och de flesta som är emot tidelags lagar i tråden) pratar om att man inte kan ha en lag mot de former av djursex som inte är plågsam.
För penetering bör i de flesta fall falla under djurskyddslagen.

Men det gör det inte.

Djur ska "skyddas från onödigt lidande" och "Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."
Precis! Och det är att utsätta djuret för onödigt lidande när man rycker i kopplet så fiffi flyger i korrigeringssyfte, att piska upp en häst, att rycka för hårt i bettet..och att sätta på det.

Men det gör det inte.

Hur får du det till det? Läs utdragen ur djurskyddslagen jag postade.
"2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom." "4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."

Tyvärr döms folk sällan för brott överlag, inte ens i de fall där det är "solklart" det saknas pengar att utreda och driva ärenden.

Precis! Och det är att utsätta djuret för onödigt lidande när man rycker i kopplet så fiffi flyger i korrigeringssyfte, att piska upp en häst, att rycka för hårt i bettet..och att sätta på det.

JA! Därför behövs inte en separat tidelagslag, det ska räcka med djurskyddslagen. Men det behövs RESURSER och kunskap för att driva ärenden vidare till domstol och få personer dömda.

Hur får du det till det? Läs utdragen ur djurskyddslagen jag postade.
"2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom." "4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."

Tyvärr döms folk sällan för brott överlag, inte ens i de fall där det är "solklart" det saknas pengar att utreda och driva ärenden.

Därför att jag vet ju att det inte döms när man inte kan påvisa skador på djuret.

JA! Därför behövs inte en separat tidelagslag, det ska räcka med djurskyddslagen. Men det behövs RESURSER och kunskap för att driva ärenden vidare till domstol och få personer dömda.

DET har jag aldrig sagt heller att det behövs. Men jag tycker att det ska ingå i djurskyddslagen ALLA gånger vilket det INTE gör. Man FÅR penetrera djur i dagens sverige om man inte gör dom fysiskt illa.

DET har jag aldrig sagt heller att det behövs. Men jag tycker att det ska ingå i djurskyddslagen ALLA gånger vilket det INTE gör. Man FÅR penetrera djur i dagens sverige om man inte gör dom fysiskt illa.

Ja och det finns 1000 saker jag kan göra mot ett djur som skulle kunna ge obehag som inte står specificerat i lagen. .
Att stifta en lag mot en av dem, just den som handlar om sex, skulle vara stiftat på att vi känner så starkt just när sex är inblandat, inte på att just penetering är så mycket värre än något av de andra sakerna jag kan komma på.

Ja och det finns 1000 saker jag kan göra mot ett djur som skulle kunna ge obehag som inte står specificerat i lagen. .
Ja?

Att stifta en lag mot en av dem, just den som handlar om sex, skulle vara stiftat på att vi känner så starkt just när sex är inblandat, inte på att just penetering är så mycket värre än något av de andra sakerna jag kan komma på
Jag tror du missade att läsa där,citerar mig själv:

DET har jag aldrig sagt heller att det behövs. Men jag tycker att det ska ingå i djurskyddslagen ALLA gånger vilket det INTE gör. Man FÅR penetrera djur i dagens sverige om man inte gör dom fysiskt illa

Nej, jag tolkar det som att du vill ha ett tillägg "penetering i annat än medicinska avsikter förbjuden" ungefär.

Okej, och det spelar tydligen ingen roll att jag förklarat att så är inte fallet. Du har bestämt att jag tycker så?

Men för alla andra som inte vill bestämma vad jag tycker handlar det iallafall om att detta ska vara en självklarhet i lagen som redan finns idag-vilket det inte är. Men den ska innebära att sexuell penetrering är förbjuden. Liksom att rycka fiffi i kopplet så hon flyger tre varv ska ingå.Helt klart.

Okej, och det spelar tydligen ingen roll att jag förklarat att så är inte fallet. Du har bestämt att jag tycker så?

Men för alla andra som inte vill bestämma vad jag tycker handlar det iallafall om att detta ska vara en självklarhet i lagen som redan finns idag-vilket det inte är. Men den ska innebära att sexuell penetrering är förbjuden. Liksom att rycka fiffi i kopplet så hon flyger tre varv ska ingå.Helt klart.

Men vi skriver väl samma sak nu? Att du tycker det ska slås fast i djurskyddslagen att det är olagligt med sexuell penetering? (fiffis fall gäller redan) Jag tror vi talar om varandra när det gäller formuleringen.

Ett tydligt KL.

Förhoppningsvis får man ifrån senare barndom? lära sig att sex ska vara frivilligt och jämlikt.

Man får lära sig att man inte ska utnyttja någon för egen sexuell njutnings skull, vare sig det är genom tvång, muta eller manipulation.

Man får itutat sig att båda , ja, eller alla:o, ska vara med på det hela och att man kan hitta på vadsomhelst, bara det är en frivillighet.

Det är laddat att utnyttja någon annan levande varelse som inte kan tänka som vi, för sin egen sexuella njutnings skull,det är inte på nära vis så laddat att utnyttja någon annan levande varelse för egen vinnings skull, även om det senare vid flera tillfällen kan vara mer plågsamt än det förstnämnda.

Jag kanske är dum men låt gå för det..vilka djur hindras från att äta det dom vill äta?

Väldigt många. Det är väl ganska få djur som har ett "skafferi" där de själva väljer mat?

Alla hästar som står på en bestämd foderstat får ju den mängd vi ger dem och det foderslag vi ger dem. Mina katter fick inte välja mat själva; jag köpte och serverade mat jag tyckte var lämplig för dem.

:confused:
Den risken är väl hela tiden närvarande. Du säger ju det själv hela tiden när det gäller zoofiler tex.

Nu dummerjönsar du dig. Du drog jämförelsen mellan en människa som endast levde med djur men inte hade något sexuellt förhållande till dem vs zoofiler som har ett sexuellt förhållande och vållar skada.

Väldigt många. Det är väl ganska få djur som har ett "skafferi" där de själva väljer mat?

Alla hästar som står på en bestämd foderstat får ju den mängd vi ger dem och det foderslag vi ger dem. Mina katter fick inte välja mat själva; jag köpte och serverade mat jag tyckte var lämplig för dem.

Och den mådde dåligt av detta?

Den dagen någon kan bevisa att majoriteten av djuren gillar sexet(penetrering) så ger jag mig. Då finns det inga skäl att oroa sig.
Varför måste de GILLA det??! När det som sagt finns åtskilliga saker som vi gör med dem som vi VET att de bara accepterar och inte nödvändigtvis gillar.

För övrigt tvivlar jag på att det finns studier på alla olika sorters saker som vi gör med våra djur. Du nämner någon studie om ridning och någon studie om hundar och aktivitet. Men det finns ju massor av saker som vi inte ens finner värt att studera; vi anser oss ändå ha rätten att "utsätta" djuren för det. För att vi helt enkelt inte ser några tillräckligt stora problem hos djuren som talar för att vi bör förändra det. Och så tycker då du att just tidelag måste det först finnas vetenskapliga bevis för att djuren gillar för att du ska acceptera just den saken. Varför?

Dålig djurhållning är inte bara vad jag talar om utan fullt normal djurhållning. Även fullt normal djurhållning begränsar djurets liv. Vi styr vad djuret får/inte får göra, får/inte får äta, när de får gå ut, när de ska vara inne osv. Det är inte dålig djurhållning allmänt sett. Du har ännu inte lyckats övertyga mig alls om att just en manssnopp i en kossa eller häst på något enda sätt är värre än vad djuren lever med i en vardaglig fullt normal djurhållning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 902
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 361
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 584
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka