Tidelag - lagligt i sverige :@

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@

Jo, men dessa skador har uppstått efter sexuellt tvång. Hur många tar sitt djur till veterinär med sådana uppenbara skador? Vi tillåter inte Hundhetsning pga de skador detta ger. Varför då tillåta en annan aktivitet som innebär skador?
Människan är speciell, då hon har sex nästan när som helst under månaden. De flesta (alla??) djur är annorlunda, de har "sex" ENBART under den korta tid då de är mottagliga, under löpet som vi säger när det gäller en hund. Att ha "samlag" med en tik under övrig tid är ren våldtäkt och fullständigt onaturligt. (Överhuvudtaget skulle jag vilja påstå.)

Jo, men dessa skador har uppstått efter sexuellt tvång. Hur många tar sitt djur till veterinär med sådana uppenbara skador? Vi tillåter inte Hundhetsning pga de skador detta ger. Varför då tillåta en annan aktivitet som innebär skador?
Människan är speciell, då hon har sex nästan när som helst under månaden. De flesta (alla??) djur är annorlunda, de har "sex" ENBART under den korta tid då de är mottagliga, under löpet som vi säger när det gäller en hund. Att ha "samlag" med en tik under övrig tid är ren våldtäkt och fullständigt onaturligt. (Överhuvudtaget skulle jag vilja påstå.)

Vi tillåter inte sådant som kan skada dem. Det är mot djurskyddslagen.

Instämmer ännu en gång.

KL

ALLA kan väl vara rörande överens om att slopa all djurhållning inte är genomförtbart, men att förbättra den är möjligt?

JA. Jag ser GÄRNA en skärpning av djurskyddslagen och mer resurser till att utreda djurskyddsbrott. Jag skulle även tycka att det var okey om även sällskapsdjursägare kunde kontrolleras så som stallar och ladugårdar görs.

Men just en lag mot tidelag känns onödig då djurskyddslagen ska täcka alla fall där djuren skadas.

Din fråga om jag skulle låna ut mitt djur för att tex slicka en kvinnas kön så nej. Det baserat på att jag faktiskt tycker att det är vidrigt och onaturligt. Det räknas som en sexuell störning
Men jag tror inte att min hund skulle ha det minsta emot det, och det är sådana fall som jag inte tror man kan stifta en lag mot. I ett fall dömdes en man som hade sex med damcyklar för "sexuellt ofredande", nej det var inte cyklarna som kränkts utan cykelägaren, så i det fallet som någon visade här med en anmälan om att en persons vän hade låtit personens hund slicka henne så borde hon kunnat dömmas för att ha kränkt hundägaren.

Men om man nu inte anser att sexuellt tvång mot djur, enligt lagen, är skadligt, hur ska man då beskydda djur från våldtäkt?

Jag hade inte tänkt ge mig in i den här diskussionen, men nu kan jag inte låta bli.
Synd, det hade annars besparat mig att skriva detta svar. Du har uppenbarligen inte besväret dig med att läsa hela tråden och sortera in vad olika deltagare framför. Mycket av det du tar upp nedan har jag överhuvud taget inte kommenterat.

Först vill jag säga, att moral handlar inte om äckel! Det handlar inte om att vilja förhindra det man tycker är "äckligt"! Moral är nåt helt annat. Man brukar säga, att människan är ett "moraliskt djur", med en unik syn på vad som är "rätt" och "fel". Etik, kanske är ett bättre ord, som inte är så negativt laddat?
Hade vi inte etik i vårt samhälle, skulle det kollapsa totalt och bli en mycket otrevlig värld att leva i.
Jag tycker också att man visst kan reagera/agera mot tidelag utan att för den skull behöva ta upp och inkludera alla andra områden där människan använder djuren (ridning, sällskap etc.). Jag anser personligen att sexuellt utnyttjande av djur är en fråga för sig, på samma sätt som sexuellt utnyttjande av barn är en fråga som inte kan lösas samtidigt som alla andra tusen frågeställningar om barn. Vill man föra fler frågor vidare, om ridning, avel, sällskapsdjur, köttätande etc etc, är det viktiga ämnen som ska tas upp var och ett för sig. I slutänden kanske vi kan komma fram till en humanare (!) hantering och syn på djur.
Att en tik sen utnyttjas sexuellt av en man ÄR djurplågeri. En tik är beredd för parning vid ett kort tillfälle i samband med löp. Inte annars. Hon är också fri att avvisa en hanne hon inte tycker om. Och en människas/mans anatomi är inte gjord att passa en tik. Det är så solklart.
Det är också visat, att utnyttjandet av djur, sexuellt, misshandel, etc, är sammankopplat med våld mot barn. Dvs andra försvarslösa i samhället. Den kopplingen har man pratat en hel del om på sistone, i samband med sätt att identifiera våldsmän och förhindra våld mot barn.
Varför dra in barn? Dina antydningar om att tidelag skulle leda till övergrepp på barn ids jag inte bemöta.

Läs hela tråden och återkom sedan om du fortfarande inte förstår argument och resonemang!

LIA

JA. Jag ser GÄRNA en skärpning av djurskyddslagen och mer resurser till att utreda djurskyddsbrott. Jag skulle även tycka att det var okey om även sällskapsdjursägare kunde kontrolleras så som stallar och ladugårdar görs.

Men just en lag mot tidelag känns onödig då djurskyddslagen ska täcka alla fall där djuren skadas.
Varför räcker inte obehag?

Que?:confused:

Men om man nu inte anser att sexuellt tvång mot djur, enligt lagen, är skadligt, hur ska man då beskydda djur från våldtäkt?

I vad grundar sig behovet av en lag mot en aktivitet som inte orsakar djuret obehag eller skada/risk för skada?
Fallen jag tänker på är tex om nån onanerar samtidigt som den tappar hingsten på sperma (hästen lär inte begripa något) eller en hund som slickar underlivet på någon. En med fotfetisch kan säkert bli sexuellt upphetsad av att hunden slickar deras fötter, att hundar slickar fötter är rätt normalt.

I alla fall där djuren kan fara illa är redan olagligt, det behöver man inte ha en lag för varje tänkbart scenario.
Det är normalt och tillåtet att bada hunden, men skulle jag tvinga ner honom i vatten och tvinga honom att simma trots att han var livrädd eller trycka ner honom under vattnet så han drunknar är det djurplågeri. Men det står inte i lagen "förbjudet att trycka ner hunden s huvud under vatten".

Ja kan en febertemp ge obehag kan en kuk göra det.

Det är därför våra lagar är utformade för att vara övergripande och flexibla när det gäller vad de omfatta istället för att vara en lång lista på
"det är förbjudet att:
sitta på hunden
tända eld på hunden
dränka hunden
slå hunden med handen
slå hunden med redskap
kasta ut hunden från fönster
osv"
För då kan man ge sig på att nån uppfinningsrik djävel hittar på ett sätt att plåga hunden som inte står nedskrivet i lagen och därmed kan gå fri.

Djur ska "skyddas från onödigt lidande" och "Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."

Senast ändrad:

Dina inlägg med konstiga hänvisningar, påståenden, citat ur svar till andra osv är för mig omöjliga att få grepp om.

För min del känns ämnet Tidelag- sex-morallag eller inte, så i detalj utrett att allt redan är sagt som har relevans. Att fortsätta att upprepa sig är inte meningsfullt. Har man inte läst eller förstått det skrivna hjälper det inte att fortsätta traggla om samma saker.

Så om du inte har nya, intressanta frågor att ta upp, så är jag klar med ämnet nu.

LIA

Har precis kikat in här innan jag ska gå och sova så jag hinner inte läsa igenom hela tråden just nu (men jag ska!). Att övergrepp mot djur, övergrepp i alla former, kan antyda att personen ifråga befinner sig i den zonen där man också förgriper sig på andra varelser i försvarslös position (barn) har tagits upp många gånger inte minst på sistone, i samband med att man försöker utreda och förhindra övergrepp mot barn. Övergepp mot barn handlar om övergrepp mot försvarslösa, det gör även övergrepp mot djur. Övergrepp som sker i form av våldtäkt t.ex. och även dödande. Det är inget nytt.
Om mina svar hamnat som svar på dina inlägg ber jag om ursäkt, jag skulle givetvis ha lagt mina svar under trådstartarens namn. Just nu minns jag inte exakt (trötthet...) vilket mitt första svar gavs till, men jag reagerade på att moral likställdes med äckel.

Senast ändrad:

Du och Björk menar att våra djur skulle må bäst utan ramar och regler samt riktlinjer här i livet, att förhindrande av tugg på skor, möbler och andra djur skulle få hunden att må dåligt,larvigt.Jag hävdar motsatsen eftersom att flockdjur bevisligen trivs där just disciplin praktiseras-dock med respekt. Folk som har problem med sina djur/hundar har ofta problem med just dessa faktorer vilket leder till stress hos djuret. Det mår mycket sällan bra av att själv sköta och ta hand om sin människa.

nyss hemkommen från jobbet och trött, så det blir ett kort svar.

att djur skulle älska diciplin är ren bullshit. ursäkta ordvalet, men så är det. djur tycker bara inte om att leva i ovisshet. vet de vad som gäller (människor är i regel otydliga med det) så spelar diciplinen noll roll. för att du ska förstå det ogenomtänkta i ditt argument så kan du ställa dig följande fråga "när är hunden lyckligast? i familj a) hunden får vara i soffan eller familj b) hunden får inte vara i soffan. skillnaden mellan de båda familjerna är endast denna.

Senast ändrad:

Tack Lena, väl formulerat :bow:

KL

Hur menar ni andra att man inte kan ha en enskild lag mot tidelag när man kan ha en mot barnaga/misshandel och en mot pedofili? En mot våldtäkt och en mot misshandel?
Båda faller ju under våld? Skulle man inte kunna baka ihop dessa isåfall? Varför/varför inte? OBS! Kom nu inte och säg att jag jämför pedofili och barnaga med djur, det gör jag inte. Jag vill veta varför det går bra att ha vissa lagar inom likvärdiga områden på olika sätt enligt er, eller om ni anser att alla lagar som faller under samma kategori (tex våld) ska bakas ihop.

kunde inte låta bli att svara på detta med. barn växer upp och ska passas in i samhällets normer. våldtäkt och sexuellt utnyttjande får långtgående psykiska konsekvenser på ett annat sätt än icke sexuellt våld. även om barnet så att säga "är med på det", skapar samhällets normer en psykisk sårbarhet hos utsatta barn. jag hoppade av kursen i socialantropologi så jag vet inte med säkerhet hur det ser ut i kulturer där det är normalt för vuxna att ha sex med barn. men jag tror att dessa barn inte lider på samma sätt som barn som har haft sex med vuxna i vår kultur. det finns säkert någon här som kan svara på det.

men, nu pratar vi djur. de saknar helt förmågan att känna skuld. därför behöver vi ingen lag som täcker det.

Varför räcker inte obehag?

för det första, ska tidelag förbjudas, så innebär det väl också det som inte är ett dugg obehagligt för djuret?

för det andra, varför snöar ni in på mäns penetrering av för små vaginor? det är ju redan förbjudet! som i ecsodobes exempel, om hunden slickar på ett kön (och alltså är den aktiva), hur lider den då? menar ni att den får psykiska men? ska det förbjudas?

och för det tredje, för att ta upp något mycket vanligare och säkerligen smärtsammare, ska vi förbjuda koppel på våra hundar? det är långt fler som lider av koppel än de som lider av sexuellt tvång från sina ägare. jag skulle till och med vilja ta i lite ochh säga att majoriteten av alla hundar uppelver ett obehag när de koppeltränas. är inte det mycket mycket värre? fler hundar som har ont. fler hundar skulle slippa smärta om vi valde att förbjuda koppel. snöret är ändå där enbart av egoistiska skäl. tänker man efter är det nästan perverst.

Senast ändrad:

Så om du inte har nya, intressanta frågor att ta upp, så är jag klar med ämnet nu.
Du kan ju börja med att svara på frågan jag har ställt till dig..vad är det, tre-fyra gånger nu? Om vad du baserar dina åsikter på? Vad har du sett hört eller läst i tidelagsväg?

(Du kommer med största sannolikhet låtsas som att du inte ser frågan ännu en gång, men gör dig inte besväret att svara alls då)

nyss hemkommen från jobbet och trött, så det blir ett kort svar.

att djur skulle älska diciplin är ren bullshit. ursäkta ordvalet, men så är det. djur tycker bara inte om att leva i ovisshet. vet de vad som gäller (människor är i regel otydliga med det) så spelar diciplinen noll roll. för att du ska förstå det ogenomtänkta i ditt argument så kan du ställa dig följande fråga "när är hunden lyckligast? i familj a) hunden får vara i soffan eller familj b) hunden får inte vara i soffan. skillnaden mellan de båda familjerna är endast denna.

Vad svamlar du om? Att skapa ramar och regler för sina flockdjur innebär trivsel för dom, eftersom att det är så dom är skapta-de facto. Sen vet inte jag vad du har för snedvriden syn på just ordet "disciplin". Jag vet inte om du ser en militär framför dig som står med oxpiskan vinande och ryter och gastar. Disciplin för mig är ramar och regler satta med respekt. Respekt för mig är inte ett negativt laddat ord, det handlar om ömsesidighet. Sen kan du tycka vad du vill.

Du kan ju börja med att svara på frågan jag har ställt till dig..vad är det, tre-fyra gånger nu? Om vad du baserar dina åsikter på? Vad har du sett hört eller läst i tidelagsväg?

(Du kommer med största sannolikhet låtsas som att du inte ser frågan ännu en gång, men gör dig inte besväret att svara alls då)

Jag läste lite diskussioner på flashback för ett par år sedan och klickade mig runt lite på sidor om sexuella avvikelser.

för det första, ska tidelag förbjudas, så innebär det väl också det som inte är ett dugg obehagligt för djuret?
Jag har iaf de sista femtioelva sidorna pratat penetration. Jag skulle verkligen uppskatta om du tog dig tid att läsa vad som faktiskt diskuteras och inte plockar ett inlägg "ur hatten" och börjar svamla om sånt som var aktuellt för flera sidor sen. Jag menar verkligen inte att vara en surpuppa men det stör mig något innerligt när någon bara ska vara halvt engagerad i en diskussion och slänga in en kommentar på måfå när man sen inte är det minsta intresserad av vad som diskuteras i helhet.

för det andra, varför snöar ni in på mäns penetrering av för små vaginor? det är ju redan förbjudet!
Har du en källa på det? För det har jag (vilket redan är redovisat), och det ÄR inte förbjudet sålänge hunden inte får fysiska skador av det eller uppenbart skriker.

och för det tredje, för att ta upp något mycket vanligare och säkerligen smärtsammare, ska vi förbjuda koppel på våra hundar? det är långt fler som lider av koppel än de som lider av sexuellt tvång från sina ägare. jag skulle till och med vilja ta i lite ochh säga att majoriteten av alla hundar uppelver ett obehag när de koppeltränas. är inte det mycket mycket värre? fler hundar som har ont. fler hundar skulle slippa smärta om vi valde att förbjuda koppel. snöret är ändå där enbart av egoistiska skäl. tänker man efter är det nästan perverst.
Det är nog en åsikt du själv får stå för, jag tror det är väldigt få som håller med dig. Kopplet är för övrigt inte till för att praktisera och utöva något slags maktbegär över hunden, det handlar ju om att få omgivningen som inte är hundvan att känna sig säker. Men så var vi där igen.."Förbjuda tidelag så måste vi förbjuda det mesta som har med djurhållning att göra"..eller hur var det?

Jag läste lite diskussioner på flashback för ett par år sedan och klickade mig runt lite på sidor om sexuella avvikelser.

Dom har jag också läst, även diskussionen (nåja) tråden där zoofiler fick tipsa varandra om filmer involverande sex med djur. Tråden var smockfull och tipsade även om den sidan någon på senior hänvisade till i en gammal diskussion (med boxertiken). Jag är rätt säker på att sidan kallas "wetlassie" eller något sånt som har med "lassie" att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 911
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 363
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 584
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Foder-hjälp
  • Uppdateringstråd 31