Tidelag - lagligt i sverige :@

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@

För att det är så jäkla korkat alltihop, på vilket sätt skulle djuren må dåligt av att inte äta bajs och glass?

Förmodligen mår hon inte alls dåligt, beroende på vad man menar med att må dåligt. Men hon hade mått ännu bättre om hon fått äta den där bajskorven.

Jag måste ju inte alla hindra henne, det handlar ju om vad JAG anser att hon bör/inte bör göra. Hon accepterar det.

Äh, jag hinner inte diskutera. Måste jobba...

För övrigt håller jag med björk.

Förmodligen mår hon inte alls dåligt, beroende på vad man menar med att må dåligt. Men hon hade mått ännu bättre om hon fått äta den där bajskorven.

Jag måste ju inte alla hindra henne, det handlar ju om vad JAG anser att hon bör/inte bör göra. Hon accepterar det.

Äh, jag hinner inte diskutera. Måste jobba...

För övrigt håller jag med björk.

Du och Björk menar att våra djur skulle må bäst utan ramar och regler samt riktlinjer här i livet, att förhindrande av tugg på skor, möbler och andra djur skulle få hunden att må dåligt,larvigt.Jag hävdar motsatsen eftersom att flockdjur bevisligen trivs där just disciplin praktiseras-dock med respekt. Folk som har problem med sina djur/hundar har ofta problem med just dessa faktorer vilket leder till stress hos djuret. Det mår mycket sällan bra av att själv sköta och ta hand om sin människa.

Du och Björk menar att våra djur skulle må bäst utan ramar och regler samt riktlinjer här i livet, att förhindrande av tugg på skor, möbler och andra djur skulle få hunden att må dåligt,larvigt.Jag hävdar motsatsen eftersom att flockdjur bevisligen trivs där just disciplin praktiseras-dock med respekt. Folk som har problem med sina djur/hundar har ofta problem med just dessa faktorer vilket leder till stress hos djuret. Det mår mycket sällan bra av att själv sköta och ta hand om sin människa.

Nej, det menar vi inte!

Inte jag iallafall. Jag menar att jag inte förstår varför det är värre för en häst att få en manssnopp instucken i slidan än att den ska ridas, bo i en box istället för att vandra över vidderna, ha en stålbit eller två i munnen, bli inseminerad, åka i transport och bli tävlad och kanske bryta ben, nacke vilket förekommer inom hoppning och fälttävlan etc etc etc.

På samma sätt som djuret förmodligen inte lider av att bli riden, åka transport, ridas i paddock etc så lider den förmodligen itne av att få en manssnopp instucken i slidan då och då. Så varför är det ena så förkastligt enligt dig men inte det andra?

Den som argumenterar utifrån djurets bästa borde kanske koncentrera sig på den vardagliga djurhållningen i Sverige istället för på djursex då det senare är betydligt ovanligare.

På samma sätt som djuret förmodligen inte lider av att bli riden, åka transport, ridas i paddock etc så lider den förmodligen itne av att få en manssnopp instucken i slidan då och då. Så varför är det ena så förkastligt enligt dig men inte det andra?
Läs diskussionen, jag har skrivit tillräckliga förklaringar där tycker jag.

Den som argumenterar utifrån djurets bästa borde kanske koncentrera sig på den vardagliga djurhållningen i Sverige istället för på djursex då det senare är betydligt ovanligare
Javisst, starta en tråd med det ämnet så ska jag framföra min åsikt där också!

Ok, jag ska läsa igen och se om jag förstår då.

"Sammanfattningsvis så står det mellan att förbjuda tidelag av sexual-moraliska (äckel) skäl eller att inte förbjuda (hur illa man personligen än kan tycka om det)."

Det är intressant, för att du drar väldigt märkliga synonymer?

Hittils har detta diskuterats:

*En zoofils störda natur, varför gör denne på ett visst vis?

*Hurvida djuren lider eller ej och jämförelser. Man vet alltså att en häst kan tycka om att bli riden, en hund gillar att spåra osv. Men ingen kan bevisa att den tycker om sexuellt umgänge med en människa......eller?

*Skillnaden mellan veterinära undersökningar i anala och vaginala regioner och sexuell penetrering av djur. Man är överens om att djuret antagligen inte förstår något av det.Men att det ena bara är ett begär och onödigt utsättande för obehag. Medan det andra är ett måste för hälsokoller, bekräftelse på att stoet är dräktigt samt om båda är vid god hälsa.

Jag har väldigt svårt att likställa det här med äckelkänslor?

Enligt uppslagsboken har äckel flera synonymer, men inget matchar med din åsikt:

vämjelse, avsmak, avsky, aversion, illamående; (vard.) äcklig person, äckelpotta, kryp, kräk, svin, odjur, skurk
Jag fattar inte vad du vill med det här inlägget. :confused:

Äckel, som jag använde det i citatet, matchas givetvis av flera av dom ord du räknar upp, t ex vämjelse, avsmak, avsky, aversion". Jag har fler exempel från andra ordböcker om du är intresserad. Ordet "äckel" har också använts av flera deltagare här.

Med "sammanfattningsvis" menar jag trådens ämne. Givetvis! Trodde det var klart för alla??

LIA

Så de är antingen lr då menar du.. ?

Man kan inte tycka som jag, att de borde finnas.. Även om jag vet att de aldrig kommer att införas en lag, pga de är en morallag.

Sen tycker jag att en sån här disskution (o många andra) inte går att få fram en vinnar/förlorare.. Just pga att man tycker så olika o de finns kanske inget rätt/fel sätt att tänka.

Andra disskutioner.. Tex. där man ska komma överens om vardagliga saker med pojk/flickvän, där måste man komma överens lr som du säger få fram en vinnare/förlorare.
Man kan tycka som du, uppenbarligen.
Lika uppenbart är att du inte inser konsekvenserna av införandet av denna (moral) kategori lagar. Förhoppningsvis klarnar det i framtiden. ;)

LIA

Jag fattar inte vad du vill med det här inlägget. :confused:

Äckel, som jag använde det i citatet, matchas givetvis av flera av dom ord du räknar upp, t ex vämjelse, avsmak, avsky, aversion". Jag har fler exempel från andra ordböcker om du är intresserad. Ordet "äckel" har också använts av flera deltagare här.

Med "sammanfattningsvis" menar jag trådens ämne. Givetvis! Trodde det var klart för alla??

LIA

Men jag har vid flera tillfällen frågat dig hur äckel kan vara synonymt med dom punkterna jag tog upp, och jag tycker inte att jag får något svar. Jag får heller inget svar på frågan om vad du har för källa till dina påståenden, om du sett två sidor av myntet. Det kan vara medier så som film eller bild eller text, eller om du vet något av personlig erfarenhet.

Lika uppenbart är att du inte inser konsekvenserna av införandet av denna (moral) kategori lagar. Förhoppningsvis klarnar det i framtiden. ;)

LIA

Vilka är konsekvenserna? Norge införde nyligen sin lag och det går mig veterligen jättebra .

Jag hade inte tänkt ge mig in i den här diskussionen, men nu kan jag inte låta bli. Först vill jag säga, att moral handlar inte om äckel! Det handlar inte om att vilja förhindra det man tycker är "äckligt"! Moral är nåt helt annat. Man brukar säga, att människan är ett "moraliskt djur", med en unik syn på vad som är "rätt" och "fel". Etik, kanske är ett bättre ord, som inte är så negativt laddat?
Hade vi inte etik i vårt samhälle, skulle det kollapsa totalt och bli en mycket otrevlig värld att leva i.
Jag tycker också att man visst kan reagera/agera mot tidelag utan att för den skull behöva ta upp och inkludera alla andra områden där människan använder djuren (ridning, sällskap etc.). Jag anser personligen att sexuellt utnyttjande av djur är en fråga för sig, på samma sätt som sexuellt utnyttjande av barn är en fråga som inte kan lösas samtidigt som alla andra tusen frågeställningar om barn. Vill man föra fler frågor vidare, om ridning, avel, sällskapsdjur, köttätande etc etc, är det viktiga ämnen som ska tas upp var och ett för sig. I slutänden kanske vi kan komma fram till en humanare (!) hantering och syn på djur.
Att en tik sen utnyttjas sexuellt av en man ÄR djurplågeri. En tik är beredd för parning vid ett kort tillfälle i samband med löp. Inte annars. Hon är också fri att avvisa en hanne hon inte tycker om. Och en människas/mans anatomi är inte gjord att passa en tik. Det är så solklart.
Det är också visat, att utnyttjandet av djur, sexuellt, misshandel, etc, är sammankopplat med våld mot barn. Dvs andra försvarslösa i samhället. Den kopplingen har man pratat en hel del om på sistone, i samband med sätt att identifiera våldsmän och förhindra våld mot barn.

Jag hade inte tänkt ge mig in i den här diskussionen, men nu kan jag inte låta bli. Först vill jag säga, att moral handlar inte om äckel! Det handlar inte om att vilja förhindra det man tycker är "äckligt"! Moral är nåt helt annat. Man brukar säga, att människan är ett "moraliskt djur", med en unik syn på vad som är "rätt" och "fel". Etik, kanske är ett bättre ord, som inte är så negativt laddat?
Hade vi inte etik i vårt samhälle, skulle det kollapsa totalt och bli en mycket otrevlig värld att leva i.
Jag tycker också att man visst kan reagera/agera mot tidelag utan att för den skull behöva ta upp och inkludera alla andra områden där människan använder djuren (ridning, sällskap etc.). Jag anser personligen att sexuellt utnyttjande av djur är en fråga för sig, på samma sätt som sexuellt utnyttjande av barn är en fråga som inte kan lösas samtidigt som alla andra tusen frågeställningar om barn.
Tack Lena, väl formulerat :bow:

KL

Hur menar ni andra att man inte kan ha en enskild lag mot tidelag när man kan ha en mot barnaga/misshandel och en mot pedofili? En mot våldtäkt och en mot misshandel?
Båda faller ju under våld? Skulle man inte kunna baka ihop dessa isåfall? Varför/varför inte? OBS! Kom nu inte och säg att jag jämför pedofili och barnaga med djur, det gör jag inte. Jag vill veta varför det går bra att ha vissa lagar inom likvärdiga områden på olika sätt enligt er, eller om ni anser att alla lagar som faller under samma kategori (tex våld) ska bakas ihop.

LIA

Que.. ?

Inte inser.. Hmm när har jag sagt de?

O vem är du att säga att jag inte vet.. (Fattar ingenting)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är också intresserad av vilka de konsekvenserna skulle vara?

Det påminner mig lite om när diskussionerna gick som högst i England, om Rävjaktens vara eller icke vara (det blev ju ett förbud till sist, även om det inte precis åtföljs, men det är en annan historia...). Förespråkarna för jakt av räv och hjort med hounds och hästar, menade, att förbjöd man jakten så skulle det automatiskt medföra fler förbud, mot ridning och hästsport helt och hållet. Man menade att det handlade om frihet och att konsekvenserna skulle bli enorma på alla plan. Till slut blev hela frågeställningen så enorm och absurd att ingen längre kunde bena ut den, den bredde ut sig till att handla om allt från rävjakten till hanteringen av höns i djuruppfödningen, till människors rätt på landsbygden och inkomster till klubbarna.
Och under tiden pratade knappt någon om vad det egentligen handlade om: drivande jakt till häst, med koppel av foxhounds eller deerhounds, på räv och hjort.
Visst finns det konsekvenser till ALLT, men glöm inte bort kärnan i diskussionen, djuren som utnyttjas sexuellt!
Ni som tycker det är okej att män har samlag med ston: skulle ni låta en intresserad man låna ert sto till samlag? Och skulle ni då försvara detta med att "jag utnyttjar henne ju redan ändå, genom att rida på henne till vardags"?

Precis, diskussionen börjar falla ut i mer långsökta rötter.
Det känns som att motståndarna till lagen anser att man antingen behåller tidelagsutövande laglöst, eller slopar alla djurhållning rent av.

Varför kan man inte verka för att bättra förutsättningarna för djurens välmående överlag? Jag är emot tidelag lika mycket som jag är emot att hästar hålls på box 23 timmar om dygnet eller utövandet av rollkur (tex). ALL djurhållning som uppenbart kan strida mot djurens välbefinnande bör ses över, det är min åsikt.

Det känns som att motståndarna till lagen anser att man antingen behåller tidelagsutövande laglöst, eller slopar alla djurhållning rent av.

Om detta gäller även mig så verkar du inte fattat ett dyft av allt jag skrivit!
Slut på sakliga argument, dags att kasta skit o insinuationer igen?
PL

Om detta gäller även mig så verkar du inte fattat ett dyft av allt jag skrivit!
Slut på sakliga argument, dags att kasta skit o insinuationer igen?
PL

Ja, som vanligt handlar allt om dig Peter, precis som det förra inlägget du skrev :grin:

Jag generaliserar, tar du åt dig så gör det. Gör du det inte så ignorera. Logiskt nog handlar det inte om dig, eftersom att du inte tillfört diskussionen särskilt mycket utöver en enstaka kommentar här och där.

Gå nu och gör något riktigt roligt så att du slipper sitta på forumet och vara sur och otrevlig. Det skulle göra dig gott, och jag skulle slippa dina tråkiga kommentarer.

Till en början vill jag säga att det är stark att kämpa på med diskussionen så som de flesta här har gjort genom detta känsliga och laddade ämne.

Lena, bra formulerat och skrivet!

Ja, jag har läst allas inlägg här och följt med från början. Och jag känner som när första svaret skrevs att jag gärna hade haft en lag mot detta. Det känns som om det skulle bli lättare att komma åt problemen och de som håller på med det, samtidigt som vi statuerar att vi inte gillar dessa beteenden.

Citerar MrsScabtree:
Hur menar ni andra att man inte kan ha en enskild lag mot tidelag när man kan ha en mot barnaga/misshandel och en mot pedofili? En mot våldtäkt och en mot misshandel?
Båda faller ju under våld? Skulle man inte kunna baka ihop dessa isåfall?

Jag anser inte att det ska vara någon skillnad, men tydligen är det och kommer det alltid att vara det mellan människor och djur, juridiskt etc. Djuren borde ha lika mycket rätt till skydd som oss.

Mycket bra fråga MrsScabtree :crazy: jag hoppas du får svar på den från någon som inte tycker som oss. Det är alltid intressant att höra andras tankar. Det är därför jag så hängivet har följt tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 927
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 363
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 584
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på