The Lion King (ulvlek)

Ok
Vi var fyra som röstade på Lilltess.
LenaH, FiaM, jag och Klara. I den ordningen.

Lena la en ganska tidig röst, ser inget konstigt i hennes motivering, Ganska vanlig förstadagsröst.
FiaM lägger den andra rösten, när både Mammas och GO har fått varsina andraröster redan.
Jag tänker inte teoria mot mig själv, men jag inser att min placering i röststatistiken ser dålig ut.
Klara lägger sistarösten - lite väl vågat om hon är hyena - eller?

Med ovan i tanken så ser FiaM mest misstänkt ut av de tre, jag tror att det finns en risk att hon försökte antingen smyga undan med en anonym andrarös, alternativt ville dra fokus från GO (mammas vet vi ju var god). Det som skaver är väl att hon kunde ha röstat på mammas isf. Fast en första tredjeröst sticker ju ut iof...

Funderar vidare
(om någon undrar så börjar mitt tangentbord gå sönder - alla bokstäver kommer inte alltid med, men jag försöker rätta det jag ser direkt)

Min analys av läget

Den enda som har ett uppenbart syfte att hinta är Scar. Om man tänker sig att den förmoda hinten skulle ha skett i svaret på den obligatoriska frågan så är det Cirkus- Snurrfian (matriarkat) och Mirtai-FiaM (surkikater) som utmärker sig, men Lilltess kan anklagas för liknande referens och hon var bevisligen god. Med tanke på att Scar vet vilka som är hyenor och hyenorna kan antas spana efter Scar så tänker jag mig att ett eventuell hint kan ha varit mycket mer subtil.

Sedan röstningen på Lilltess. Den enda anledning hyenorna kan tänkas ha haft att rösta ut just Lilltess skulle väl ha varit att en ond var uppe för lynch? Att hyenorna skulle ha identifierat Lilltess som ängel känns långsökt. Om en ond skulle ha varit uppe för lynch och räddats av hyneorna måste det ha varit Gabby_ossi. Mammas var ju bevisligen god och de andra med röster hade bara en röst. Frågan är då om Mammas kan ha käkats för att rikta misstankarna mot Gabby_ossi/de som röstade på Lilltess? Eller om det fanns en annan anledning? Jag är inte främmande för tanken att det är i huvudsak goda som misstänkt goda och ondingarna har hållt sig i kulissen.

Tankar kring det?
Du har en hel del poänger och tänker rätt lika, jag har skrivit ungefär det samma men inte samlat i ett inlägg. Jag tror dock inte på att Mammas käkades för att lägga misstankar specifikt på någon, ulvarna tyckte nog mest att det var gott käk. Det finns ganska få som ulvarna skulle kunna ta utan att det kastades misstankar någon stans.

Angående att kasta misstankar på Gabby kan tanken ha varit precis tvärt om, att folk måste tolka Gabby som god då vi egentligen skulle undvikit mammas för att inte misstänkliggöra Gabby. Det mesta går att använda ur flera synvinklar.

Glöm int spökväckaren, det kan finnas 8 goda just nu. Inte för att det ser ljust ut för det :(
Räknas spöket som en egen deltagare alltså? Jag var inte säker på det och vågade därför inte räkna med det, i så fall är det ju inte bäcksvart utan bara mörkgrått... :cautious:

Nej jag har inte klagat på att åka ut tidigt 2 lekar på raken, det var vid den 4de eller så jag klagade.
Varför bara tänka inför att lägga likaröst? Står det 3-4 så är det lätt hänt att det blir 4-4? Och så finns det en dold röst.

Det finns en dold röst på hela spelet väl (plus eventuellt spöke längre fram), inte inför varje röstning? Så inte så stor sannolikhet att den dras fram redan till DL1 där alla egentligen är ganska osäkra? Men visst, allt kan hända. 3-4 kan bli 4-4. Det går också att gå från 0 till 4 ganska snabbt om folk ändrar sig, men att ha möjlighet att sätta spiken i kistan för en spelare ser jag ändå som lite annorlunda än att bara "försämra oddsen".

Du har en hel del poänger och tänker rätt lika, jag har skrivit ungefär det samma men inte samlat i ett inlägg. Jag tror dock inte på att Mammas käkades för att lägga misstankar specifikt på någon, ulvarna tyckte nog mest att det var gott käk. Det finns ganska få som ulvarna skulle kunna ta utan att det kastades misstankar någon stans.

Angående att kasta misstankar på Gabby kan tanken ha varit precis tvärt om, att folk måste tolka Gabby som god då vi egentligen skulle undvikit mammas för att inte misstänkliggöra Gabby. Det mesta går att använda ur flera synvinklar.

Jag förstår inte riktigt det sista, tror du att hyenorna åt Mammas för att göra Gabby misstänkt, isåfall varför skulle hon bli misstänkt av det? :)

Någon ska ju vara först - dags för mig att rösta nu.
Ska iväg om en stund och vet inte om jag hinner in mer innan DL, tyvärr. Så jag röstar nu men stannar kvar och läser så länge jag kan.

Blacksmithfarm röstar på FiaM

Eftersom jag tror att det kan finnas en ond bland de som röstade på Lilltess, och jag ser inte varför Klara skulle lägga en så utstickande röst som hon gjorde om hon varit ond. Lena skulle kunna vara ond, men jag har inte hunnit bilda mig en uppfattning om henne än. Det plus att jag tror att Fia kanske försökte framstå som tvilling i djurvalet.

Det finns en dold röst på hela spelet väl (plus eventuellt spöke längre fram), inte inför varje röstning? Så inte så stor sannolikhet att den dras fram redan till DL1 där alla egentligen är ganska osäkra? Men visst, allt kan hända. 3-4 kan bli 4-4. Det går också att gå från 0 till 4 ganska snabbt om folk ändrar sig, men att ha möjlighet att sätta spiken i kistan för en spelare ser jag ändå som lite annorlunda än att bara "försämra oddsen".
Nä det verkar ju otroligt att den extra rösten skulle ha använts så tidigt när ingen vet något!

Jag har väldigt svårt att tro att de hade kunnat förstå att Mammas var siare - jag tror att de plockade henne eftersom hon är en så vass spelare och ingen fanns som kunde skydda henne och de var nog tämligen säkra på att hon inte var ledarvargen. Hon har i allafall inte hunnit få någon sia. Så hon har ju inte kunnat veta mer än vi andra första dagen.
Hur tänker du här? Tror du att Scar på något sätt har lycktas hinta till hyenorna så de vet vem det är?

Min analys av läget

Den enda som har ett uppenbart syfte att hinta är Scar. Om man tänker sig att den förmoda hinten skulle ha skett i svaret på den obligatoriska frågan så är det Cirkus- Snurrfian (matriarkat) och Mirtai-FiaM (surkikater) som utmärker sig, men Lilltess kan anklagas för liknande referens och hon var bevisligen god. Med tanke på att Scar vet vilka som är hyenor och hyenorna kan antas spana efter Scar så tänker jag mig att ett eventuell hint kan ha varit mycket mer subtil.

Sedan röstningen på Lilltess. Den enda anledning hyenorna kan tänkas ha haft att rösta ut just Lilltess skulle väl ha varit att en ond var uppe för lynch? Att hyenorna skulle ha identifierat Lilltess som ängel känns långsökt. Om en ond skulle ha varit uppe för lynch och räddats av hyneorna måste det ha varit Gabby_ossi. Mammas var ju bevisligen god och de andra med röster hade bara en röst. Frågan är då om Mammas kan ha käkats för att rikta misstankarna mot Gabby_ossi/de som röstade på Lilltess? Eller om det fanns en annan anledning? Jag är inte främmande för tanken att det är i huvudsak goda som misstänkt goda och ondingarna har hållt sig i kulissen.

Tankar kring det?
Ah nu såg jag detta, då förstår jag vad det Lobelia skrev kommer ifrån, man kanske inte ska börja vid senaste inläggen och gå bakåt.

Jag tror inte heller att de identifierat Lilltess som ängel, det är väl ingen roll man hintar om första dagen så det tror jag att de inte visste.

Mammas ja. Frågan är ju om de va ett random käk eller om de hade en baktanke med det. Om det fanns en baktanke att få någon annan misstänkt så skulle ju g_o kunna vara god tänker jag, de vill väl inte få misstankar på en egen.

En förvirrad fråga ang det här med hintar: jag har läst det som att det är förbjudet att hinta?
Vad har jag missat?
Jag kan då inte se nån hint alls hos någon. Mest OT för mig

Lite funderingar så här långt
Cirkus: Har än så länge inte kommit med så mycket funderingar, en kommentar som cirkus fäller i #216 är att hon tror att hyenorna är säkra på att Mammas inte är ledarvargen, hur kan hon veta det? Jag kommer definitivt att hålla ögonen på den här spelaren.

Gabby_Ossi: En av de som har kommit med lite funderingar under dagen. Ser inget som jag reagerar på än så länge.

Klara: Har hakat upp sig på att jag och Mirtai tog upp/valde surikater på den obligatoriska frågan. Ok, jag vet att Timon är en surikat, men varför inte är det i så fall inte lika suspekt att välja lejon? Även det kan ju vara en hint eller ett försök att låtsas vara en roll man inte är? Nu kan jag inte svara för hur Mirtai tänker eller vad hon har för roll men rent spontant anser jag det ganska dumt att försöka låtsas vara en tvilling då de som är tvillingar vet om varandra och inte går på det och dessutom lätt kan dra igång en lynch.
Med tanke på de godas utsatta läge vågar jag inte säga att hon är ond, men jag ska definitivt hålla ögonen öppna även här.

Hakuna matata, de är ord som är bra
Hakuna matata, gör att man blir gla'
Inga bekymmer, man är lycklig var dag

Är en härlig frid - Filosofi

Hakuna matata

[Simba - Hakuna matata?]
[Pumba - Ja, det är vårt motto]
[Simba - Vad är motto?]
[Timon - Inget, men det rimmar på lotto]
[Pumba - Jo du pysen, dom två orden kommer att lösa alla dina problem]
[Timon - Just det, ta Pumba till exempel]

För, när han var ett vårtsvinsbarn

När jag var ett vårtsvinsbarn

[Timon - Oerhört bra]
[Pumba - Tack]

Hans mage var krånglig de var inte så lätt
de blev tomt på savannen när han blivit mätt

Jag var känslig och vek
trots mitt tjocka skinn
var så svårt
ingen polare som ville bli min

Åh vilken skam
(Han skämdes så)
Ville helst byta namn
(Vad betyder ett namn?)
Alla bort från mej sprang
(Hur kändes de?)
Varje gång som jag-
(Nej Pumba, inte inför barnen)
Åh, förlåt

Hakuna matata, de är ord som är bra
Hakuna matata, gör att man blir gla'

Finns inga bekymmer, man är lycklig var dag

[Timon - Ja, kom igen pysen]

Är en härlig frid

Filosofi

Hakuna matata

[Timon: Välkommen till vårt enkla hem]
[Simba: Bor ni här?]
[Timon: Vi bor där vi har lust]
[Pumba:Japp, hemma]
[Simba: Det är jättefint]
[Pumba: *Raap* Maat]
[Simba: Ja jag skulle kunna käka en hel zebra]
[Timon: Ehh .. jaha, vi har just slut på zebrorna]
[Simba: En antilop?]
[Timon: Nene ..]
[Simba: Flodhäst då?]
[Timon: Nopp, hörru pysen om du ska va med oss får du faktiskt äta som vi,
här verkar som vi kan böka upp lite schysst käk]
[Simba: Blää, vad är det?]
[Timon: Schysst krubb, vad trodde du?]
[Simba: Usch, snusk]
[Timon: Mm, smakar som kyckling]
[Pumba: Slemmigt, men mättande]
[Timon: Här är en ren delikatess, mm picad, med utmärkt tuggmotstånd]
[Pumba: Mm, du kommer att gilla det]
[Timon: Var så säker pysen,
det här är livet, inga regler, inga ansvar direkt,
åhh en med fyllning i, och bäst av allt, inga bekymmer, nobish?]
[Simba: Kör till, hakuna matata *slurp* slemmigt men mättande]
[Timon: Just det]

Hakuna matata
Hakuna matata
Hakuna matata
Hakuna matata

Inga bekymmer, man är lycklig var dag

Är en härlig frid - filosofi

Hakuna matata ...

Röstlista DL1

13.14 Mammas röstar på cirkus
13.59 LenaH röstar på Lilltess
14:13Lobelia röstar på Mammas
15:28 Mirtai röstar på Gabby_Ossi
15:47 Lilltess röstar på FiaM
16:08 Snurrfian röstar på Mammas

17:41 bollen__ röstar på Gabby_Ossi
19:35 Sedna röstar på Snurrfian
20:09 FiaM röstar på Lilltess
20:23 Blacksmithfarm röstar på Lilltess

20:41 Klara röstar på Lilltess
20:45 cirkus röstar på blacksmithfarm
20: 51 Gabby_Ossi röstar på Mirtai

Ja, vad säger den här listan mig egentligen? Inte mycket tror jag. Vi var fyra som röstade på Lilltess. LenaH, FiaM, Blacksmithfarm och jag. När FiaM la sin röst hade cirkus 1 röst, Mammas 2 röster, GO 2 röster, hon själv 1 röst och Snurrfian 1 röst. Alltså jämnade hon ut mellan Mammas (som vi vet var god), GO och Lilltess.

Sedan la Blacksmithfarm sin röst på Lilltess vilket gjorde att Lilltess drog ifrån. Kan både FiaM och BSF vara onda och vilja rädda GO? (Men jag tycker det verkar hemskt knepigt att outa hela lyan på det viset. Jag hade inte gjort det.) Men i så fall borde väl FiaM ha lagt sin röst på Mammas för att öka sannolikheten att rädda GO? Tredjerösten från BSF är nog den som sticker ut mest här.

Min egen röst på Lilltess är ju beklagansvärd, nu när vi vet facit.

Lobelia och Snurrfian röstade både på Mammas, som vi vet var god. Snurrfian la andra rösten i ett läge där cirkus, Lilltess, Mammas, GO och FiaM hade varsin röst. Kan det varit i ett försök att hjälpa upp situationen för cirkus eller GO?

GO får röster av Mirtai och bollen__. Andra rösten kommer i läget när cirkus, Lilltess, GO och FiaM har en röst var och Mammas två. Om bollen__ var ond och ville hjälpa upp det för någon av dom med en röst, borde hon kanske lagt sin röst på Mammas då för att öka avståndet?

Ströröster är:

Mammas röst på cirkus.
Sednas röst på Snurrfian.
cirkus röst på BSF.
GOs röst på Mirtai.

Att Mammas inte kan ha vetat något om cirkus är ju klart. Men kan Mammas ha käkats för att hon var något på spåren? Eller för att goda sidan ska tro att hon var något på spåren?

När cirkus och GO lägger sina uddaröster är det ganska solklart att dom inte kommer göra någon skillnad. Kan det vara för att dom inte ville vara med och rösta ut en som dom visste var god eftersom dom visste att dom skulle bli granskade om dom lagt sina röster på Lilltess? Och att dom inte ville risker att jämna ut av samma anledning? Min tanke - om cirkus och/eller GO lagt sin röst på någon som redan hade röster och det i så fall, med en eventuell dold röst i omlopp (eller för all del, en ändrad röst) och en röst kvar (koppens) skulle blivit lika mellan Lilltess och den dom röstat på skulle dom blivit granskade för att ha försökt rädda Lilltess. Det här blev snurrigt känner jag, det lät så solklart när jag hade tanken i hjärnan.

Nej, nu snurrar jag till det känner jag. Jag får vila en stund (sabla förkylning) och återkomma och se om jag hittar tillbaka till min ursprungstanke. Många frågetecken är det i alla fall.

Jag förstår inte riktigt det sista, tror du att hyenorna åt Mammas för att göra Gabby misstänkt, isåfall varför skulle hon bli misstänkt av det? :)
Du kom på det själv. Jag försöker bara se det från flera perspektiv.

Mest tror jag att de mest bara tyckte dét skulle vara skönt att bli av med Mammas som är en skärpt spelare och inte verkade vara Scar.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 573
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar