The Lion King (ulvlek)

Jag var på dressyrträning så kom hem strax efter 8 och läste sedan igenom tråden samtidigt som jag åt, men det stämmer att jag avvaktade lite för att se om min röst kunde ha gjort skillnad om jag lagt den på någon annan också. Jag hade funderat på Mirtai redan innan hon röstade på mig så när jag väl hade tid att rösta och läget var som det var kändes det lika bra att gå på min egen känsla och inte ta ställning i Lilltess vs Mammas som var de förutom mig som fått flera röster. Men jag var faktiskt beredd att ändra min röst ända till DL ifall det skulle behövas, t.ex. om Koppen skulle komma in med en sen röst på mig och Lilltess sedan ändra sig för att rädda sig själv.

Jag vet inte riktigt hur man bör tänka med det här med att rädda sig själv, men jag tänker att den enda jag vet rollen på är mig själv så även om den andra man skickar ut istället kanske kan ha en viktigare roll så kan den lika gärna vara ond. Eller bara "mindre viktig". I alla fall så här i början är det ju väldigt svårt att ha någon teori om någon annan. :cautious:
Personligen ser jag den typen av röst när man enbart har som motiv att rösta på en person att denne röstade på en själv som hämndröst och inget annat och jag tycker de är allmänt trista. Man kan givetvis ha motiv att rösta på den som röstar på en själv men det verkar du inte ha.

För att ha något att utgå från nu...
Goda roller
Mufasa - (Borgmästare)
Simba - (Välsignad)
Zazu - (Spion)
Timon (Tvilling)
Pumba (Tvilling + Bagare)
Rafiki - (Spökväckare)
Lejoninnor - (Bybor)

Onda roller
Hyenor - (Ulvar)
Scar - (Ledarvargen)

Deltagare:
1. cirkus
2. LenaH
3. Gabby_Ossi
4. Mirtai
5. Snurrfian
6. Koppen
7. sedna
8. Lobelia
9. FiaM
10. bollen__
11. Klara
12. Blacksmithfarm
Vad tror ni om fördelningen? Hur många hyenor är det vi ska leta efter? Asko har ju skrivit lejoninnor i plural vilket antyder att de borde vara fler än en. Räknar jag på två lejoninnor innebär det 3 hyenor, kan det stämma?

För att ha något att utgå från nu...
Goda roller
Mufasa
- (Borgmästare)
Simba - (Välsignad)
Zazu - (Spion)
Timon (Tvilling)
Pumba (Tvilling + Bagare)
Rafiki - (Spökväckare)
Lejoninnor - (Bybor)

Onda roller
Hyenor
- (Ulvar)
Scar - (Ledarvargen)

Deltagare:
1. cirkus
2. LenaH
3. Gabby_Ossi
4. Mirtai
5. Snurrfian
6. Koppen
7. sedna
8. Lobelia
9. FiaM
10. bollen__
11. Klara
12. Blacksmithfarm
Vad tror ni om fördelningen? Hur många hyenor är det vi ska leta efter? Asko har ju skrivit lejoninnor i plural vilket antyder att de borde vara fler än en. Räknar jag på två lejoninnor innebär det 3 hyenor, kan det stämma?
3 hyenor låter lite i och med att Scar dessutom i visst läge äter upp en så det blir typ 3,5 onda av 13. Men som du skriver så borde det vara minst 2 lejoniner med den formuleringen.

Personligen ser jag den typen av röst när man enbart har som motiv att rösta på en person att denne röstade på en själv som hämndröst och inget annat och jag tycker de är allmänt trista. Man kan givetvis ha motiv att rösta på den som röstar på en själv men det verkar du inte ha.

Som sagt, det lutade åt det hållet redan innan Mirtai röstade men det är såklart lätt att säga i efterhand :p
Jag hade andra kriterier också men de är nog inte giltiga som motivering :cautious:

Vad hade du för kriterier?

Att vissa spelare förmodligen är värdefulla (alltså duktiga på själva letandet, inte utefter roll) om de är på goda sidan, så jag ville avvakta lite och ha mer att gå på. Att jag tycker synd om någon som åkt ut tidigt i t.ex. förra leken, och lite på samma sätt med de som inte var med alls i förra, synd att de inte ska få leka :o. Och sedan som jag nämnde att jag inte direkt letade efter hintar utan tvärt om tror ulvarna är mer försiktiga när de svarar på obligatoriska frågan och inte skriver något som skulle kunna tolkas som något skumt.
Jag vet att jag borde gå in med helt blankt papper men oavsett om jag erkänner det eller inte gör nog mitt undermedvetna att jag är mindre benägen att misstänka vissa såhär i början. Men det är inget jag tänkte ta hänsyn till framöver, men inför DL1 så är det ändå så svårt att få grepp på alla så då tänkte jag att det gör inte så mycket om jag sorterar bort några från början :cautious:

Utifrån formuleringen så skulle jag säga tre, men kan nog vara bra att ha i åtanke att det kan vara fyra. Till att börja med vore det bra att hitta en, som vi kan lyncha ikväll. :devil:

Att vissa spelare förmodligen är värdefulla (alltså duktiga på själva letandet, inte utefter roll) om de är på goda sidan, så jag ville avvakta lite och ha mer att gå på. Att jag tycker synd om någon som åkt ut tidigt i t.ex. förra leken, och lite på samma sätt med de som inte var med alls i förra, synd att de inte ska få leka :o. Och sedan som jag nämnde att jag inte direkt letade efter hintar utan tvärt om tror ulvarna är mer försiktiga när de svarar på obligatoriska frågan och inte skriver något som skulle kunna tolkas som något skumt.
Jag vet att jag borde gå in med helt blankt papper men oavsett om jag erkänner det eller inte gör nog mitt undermedvetna att jag är mindre benägen att misstänka vissa såhär i början. Men det är inget jag tänkte ta hänsyn till framöver, men inför DL1 så är det ändå så svårt att få grepp på alla så då tänkte jag att det gör inte så mycket om jag sorterar bort några från början :cautious:

Nu har jag inte ens nämnt leta hintar utan leta onda (eller om det var hyenor/ulvar). Hintar är bara en liten del av att leta onda. Hyenorna här har ingen som helst glädje av att hinta annat än för att förvilla, Scar vet vilka de är så att leta ulvar genom att leta hintar (annat än falska sådana) verkar meningslöst.

Menar du att du valde ut Mirtai tidigt utifrån att hon varit med och lekt mycket, lekte förra leken och åkt ut sent?
Om det var med i kriterierna varför då inte rösta på Mammas som var ett alternativ som var möjlig att få ut och på så sätt ge lilltess som brukar åka ut tidigt och inte kunde vara med förra leken chansen? Både Mirtai och Mammas är erfarna spelare.

Edit, korrigerade felskrivning

Senast ändrad:
Nu har jag inte ens nämnt leta hintar utan leta onda (eller om det var hyenor/ulvar). Hintar är bara en liten del av att leta onda. Hyenorna här har ingen som helst glädje av att hinta annat än för att förvilla, Scar vet vilka de är så att leta ulvar genom att leta hintar (annat än falska sådana) verkar meningslöst.

Menar du att du valde ut Myrten tidigt utifrån att hon varit med och lekt mycket, lekte förra leken och åkt ut sent?
Om det var med i kriterierna varför då inte rösta på Mammas som var ett alternativ som var möjlig att få ut och på så sätt ge lilltess som brukar åka ut tidigt och inte kunde vara med förra leken chansen? Både Myrten och Mammas är erfarna spelare.

Men vänta nu, min sjuka hjärna hänger inte med här. Myrten är väl inte med i den här leken? Väl?

Min analys av läget

Den enda som har ett uppenbart syfte att hinta är Scar. Om man tänker sig att den förmoda hinten skulle ha skett i svaret på den obligatoriska frågan så är det Cirkus- Snurrfian (matriarkat) och Mirtai-FiaM (surkikater) som utmärker sig, men Lilltess kan anklagas för liknande referens och hon var bevisligen god. Med tanke på att Scar vet vilka som är hyenor och hyenorna kan antas spana efter Scar så tänker jag mig att ett eventuell hint kan ha varit mycket mer subtil.

Sedan röstningen på Lilltess. Den enda anledning hyenorna kan tänkas ha haft att rösta ut just Lilltess skulle väl ha varit att en ond var uppe för lynch? Att hyenorna skulle ha identifierat Lilltess som ängel känns långsökt. Om en ond skulle ha varit uppe för lynch och räddats av hyneorna måste det ha varit Gabby_ossi. Mammas var ju bevisligen god och de andra med röster hade bara en röst. Frågan är då om Mammas kan ha käkats för att rikta misstankarna mot Gabby_ossi/de som röstade på Lilltess? Eller om det fanns en annan anledning? Jag är inte främmande för tanken att det är i huvudsak goda som misstänkt goda och ondingarna har hållt sig i kulissen.

Tankar kring det?

Min analys av läget

Den enda som har ett uppenbart syfte att hinta är Scar. Om man tänker sig att den förmoda hinten skulle ha skett i svaret på den obligatoriska frågan så är det Cirkus- Snurrfian (matriarkat) och Mirtai-FiaM (surkikater) som utmärker sig, men Lilltess kan anklagas för liknande referens och hon var bevisligen god. Med tanke på att Scar vet vilka som är hyenor och hyenorna kan antas spana efter Scar så tänker jag mig att ett eventuell hint kan ha varit mycket mer subtil.

Sedan röstningen på Lilltess. Den enda anledning hyenorna kan tänkas ha haft att rösta ut just Lilltess skulle väl ha varit att en ond var uppe för lynch? Att hyenorna skulle ha identifierat Lilltess som ängel känns långsökt. Om en ond skulle ha varit uppe för lynch och räddats av hyneorna måste det ha varit Gabby_ossi. Mammas var ju bevisligen god och de andra med röster hade bara en röst. Frågan är då om Mammas kan ha käkats för att rikta misstankarna mot Gabby_ossi/de som röstade på Lilltess? Eller om det fanns en annan anledning? Jag är inte främmande för tanken att det är i huvudsak goda som misstänkt goda och ondingarna har hållt sig i kulissen.

Tankar kring det?

Skulle kunna vara så.
Antingen att G_O är ond, eller att hyenorna vill få oss att tro att hon är det. Frågan är väl vilket i såfall...

Menar du att du valde ut Myrten tidigt utifrån att hon varit med och lekt mycket, lekte förra leken och åkt ut sent?
Om det var med i kriterierna varför då inte rösta på Mammas som var ett alternativ som var möjlig att få ut och på så sätt ge lilltess som brukar åka ut tidigt och inte kunde vara med förra leken chansen? Både Myrten och Mammas är erfarna spelare.

Jag syftade inte på dig, men ganska många verkade leta efter hintar bland svaren på obligatoriska frågan, och då för att hitta Scar antar jag. Jag tror det är lättare att hitta hyenorna, de är ju dessutom fler. Och precis som du skriver tror jag inte att de skulle hinta utan snarare försöka ligga lågt, men ändå tänka lite på vad de skriver. Jag som inte fattade att det var meningen att man skulle leta hintar bland svaren på den frågan tänkte inte ens på att det jag skrev skulle kunna uppfattas så :p.
Så jag tittade först efter dem som hade "oskyldigast" svar, och bland dem tog det emot mer att rösta på någon som åkt ut tidigt förra leken eller inte var med alls. Du har ju själv klagat på att du åkte ut tidigt två lekar på raken, säkert delvis på skämt men jag blev nog lite påverkad ändå ;). Mammas var inte med i min första sortering där eftersom vissa redan hade börjat dra igång teorier på henne utifrån vad hon svarade på frågan. Hade min röst direkt vägt över så att det t.ex. blivit lottning mellan Mammas och Lilltess hade jag nog tänkt ett steg längre på dem två, men (som sagt) som läget såg ut kändes det inte meningsfullt eftersom jag inte misstänkte någon av dem mer eller mindre än någon annan.

Gah! Så himla typiskt att vi ska bli av med både ängel och siare första dagen :( Och i förlägning till det spionen , som väl inte får så mycket info att gå på nu ??

Det känns inte värt att leta hintar i och med ovanstående. Det känns som att de onda kan ta det lungt och låta oss goda gnabba med varandra...

Frustrerande är det :p

Rättelse
Grammatiken av ordet bybo avslöjar inte antalet bybor - så det borde ha stått bybo/bybor. Ber om ursäkt.

Jag syftade inte på dig, men ganska många verkade leta efter hintar bland svaren på obligatoriska frågan, och då för att hitta Scar antar jag. Jag tror det är lättare att hitta hyenorna, de är ju dessutom fler. Och precis som du skriver tror jag inte att de skulle hinta utan snarare försöka ligga lågt, men ändå tänka lite på vad de skriver. Jag som inte fattade att det var meningen att man skulle leta hintar bland svaren på den frågan tänkte inte ens på att det jag skrev skulle kunna uppfattas så :p.
Så jag tittade först efter dem som hade "oskyldigast" svar, och bland dem tog det emot mer att rösta på någon som åkt ut tidigt förra leken eller inte var med alls. Du har ju själv klagat på att du åkte ut tidigt två lekar på raken, säkert delvis på skämt men jag blev nog lite påverkad ändå ;). Mammas var inte med i min första sortering där eftersom vissa redan hade börjat dra igång teorier på henne utifrån vad hon svarade på frågan. Hade min röst direkt vägt över så att det t.ex. blivit lottning mellan Mammas och Lilltess hade jag nog tänkt ett steg längre på dem två, men (som sagt) som läget såg ut kändes det inte meningsfullt eftersom jag inte misstänkte någon av dem mer eller mindre än någon annan.
Nej jag har inte klagat på att åka ut tidigt 2 lekar på raken, det var vid den 4de eller så jag klagade.
Varför bara tänka inför att lägga likaröst? Står det 3-4 så är det lätt hänt att det blir 4-4? Och så finns det en dold röst.

Min analys av läget

Tankar kring det?
Jag tror att du har ganska många poänger här. Hintar i svaret på den obligatoriska frågan tror jag kan vara vanskliga, om jag går till mig själv så måste den förmodligen vara så övertydlig att LL straffar ut hela den sidan för att jag ska hitta den :o. Förvisso säger det mest om mig, ni andra verkar hitta hintar både här och där :D.

När det gäller Lilltess, tror jag att det mycket väl kan vara så att hyenorna lutade sig tillbaka och lät de goda sköta utröstningen. Det har ju hänt förut i lekar så varför inte i den här. Därmed inte sagt att alla som röstade på Lilltess ska godförklaras, självklart ska vi granskas som alla andra.

Käket av Mammas kan som jag ser det ha två anledningar, den första är att Mammas är en tuff motståndare och är hon inte med på den egna sidan är det tryggare om hon inte är med alls. Den andra är att hon kan ha varit något på spåret som kom för nära, antingen via sin röst eller med någon av hennes teorier.

Gah! Så himla typiskt att vi ska bli av med både ängel och siare första dagen :( Och i förlägning till det spionen , som väl inte får så mycket info att gå på nu ??

Det känns inte värt att leta hintar i och med ovanstående. Det känns som att de onda kan ta det lungt och låta oss goda gnabba med varandra...

Frustrerande är det :p

Håller med, den enda informationen som borde gå att utläsa är vem som är välsignad, under förutsättning att den käkas och om/när spökväckaren väcker någon? Tror vi får förlita oss på teorier den här gången... :nailbiting:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 573
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈