Fast när man läser statistik så kan man inte enbart i blindo tro att trygghet likställs med antal mord och misshandel. Är landet korrupt så försvinner många fall ur statistiken. Sen byggs inte trygghet på antal brott, utan på lågt utanförskap, ingen fattigdom, låg arbetslöshet, individens egenmakt, valfrihet osv.Ungern ligger bättre till än Sverige enligt OECD:s trygghetsmått. Det mäts genom antal mord per capita samt andelen som säger att de blivit misshandlade senaste året. Det är nog bättre indikatorer än anmälningar även om t.ex vad som anses vara misshandel kan skilja sig åt mellan länder. Generellt så tror jag ändå att det inte är någon större skillnad mellan länderna. Känns som Sverige är lite tryggare även om jag inte har något särskilt att basera den slutsatsen på.
Det är helt värdelöst att jämföra antal mord om man inte har två identiska länder att jämföra med. Sen påverkar du statistik oerhört beroende på vilka brott du räknar på också. Det som är misshandel i Sverige är kallas inte alltid misshandel i tex Indien.
Just därför är brottsstatistik värdelös, kolla istället organiserad brottslighet, korruption, interna klyftor osv som jag tidigare nämnt.