Terrordåd i Bryssel

Amaq Agency är inte "vem som helst". När samtliga stora nyhetstjänsten runt om i världen, inklusive makthavare som Obama (som alltid väger sina ord på guldvåg) dessutom uttalar sig om att IS ligger bakom så finns det få skäl att tvivla.

Det räcker inte att presidenterna och utrikesministrerna uttalat sig, det finns fortfarande ingen uttalelse från någon ansvarig inom IS som kan styrka antagelserna.

Det räcker inte att presidenterna och utrikesministrerna uttalat sig, det finns fortfarande ingen uttalelse från någon ansvarig inom IS som kan styrka antagelserna.

Ingen Terrorgrupp med självrespekt som vill åberopa sig ett dåd, har sedan RAF, PFLP och IRA härjade på 70 och 80 talet undlåtit att i förväg tillkännage namnen på utövarna samt vilken typ av mål det rör sig om (public, governal etc).

Alla som kommer med uppgifter i efterhand är för det mesta sensations lystna idioter ...

Jag har inte läst hela tråden, men en sak jag funderat på är vad som triggade igång den ena brodern, Ibrahim El Bakraoui.
"Jag vet inte vad jag ska göra, jagad överallt och inte längre säker", skrev flygplatsbombaren, enligt statsåklagaren.
Han har även tidigare suttit av ett långt straff för rån och våld mot tjänsteman då han avlossade ett automatvapen (i samband med rånet i Belgien).

Hur kan två bröder gå med på att spränga sig själva i luften i sitt land (förmodar att bägge två är belgare)? Den ena låter oerhört deprimerad och vilsen i sitt självmordsbrev. Vilka är det som jagar honom tror ni? Poliser eller kanske några kriminella?

Första dagen var jag oerhört chockad och tårarna rann när jag kollade på nyheterna.
Jag är däremot inte speciellt rädd trots att jag varit en hel del i Bryssel och har flera vänner där, men däremot skäms jag över hur somliga reagerar mot helt vanligt folk som inte har någonting med terrorism att göra, främst på sociala medier och även hur folk nedvärderar andra människor pga deras utseende.

Jag hoppas inte terroristerna lyckas med att splittra nationer och sprida hat även i Europa. Vi måste agera förnuftigt och inte skrämma upp varandra i onödan.

Första dagen var jag oerhört chockad och tårarna rann när jag kollade på nyheterna.
Jag är däremot inte speciellt rädd trots att jag varit en hel del i Bryssel och har flera vänner där, men däremot skäms jag över hur somliga reagerar mot helt vanligt folk som inte har någonting med terrorism att göra, främst på sociala medier och även hur folk nedvärderar andra människor pga deras utseende.

Jag hoppas inte terroristerna lyckas med att splittra nationer och sprida hat även i Europa. Vi måste agera förnuftigt och inte skrämma upp varandra i onödan.

Du kan "trösta" dig med att chansen att råka illa ut inför Sverige demokrater, Nazister och annat löst folk på höger sidan är 99% högre än att någonsin råka på en Muslim med extrema åsikter ...

WWII föregicks av "inget" inte ens en notis i tidningarna om att Polen-Europa var fiender till tyskland. hur kan du jämföra dagens terrordåd utförd av enstaka Idioter utan fäste i land eller religion med dessa två händelser?

Det stämmer val inte alls? 30-talet hade förstasidesnyheter som "Boycott German goods!" i stora europeiska tidningar. Eller som Ghandi skrev till Hitler innan kriget bröt ut: "It is quite clear that you are the one person in the world that can prevent a war which may reduce humanity to a savage state."

Du kan "trösta" dig med att chansen att råka illa ut inför Sverige demokrater, Nazister och annat löst folk på höger sidan är 99% högre än att någonsin råka på en Muslim med extrema åsikter ...
Nu har jag inte koll på statistiken, men jag är väl medveten om att högerextremism är en betydligt större risk i Europa än vad terrorism från IS eller liknande grupper är.
Det är även därför jag inte går runt och oroar mig i onödan. Risken att dö i en bilolycka är betydligt mkt högre.

Vad jag säger är att de inte skulle göra det om de inte ansåg Amaq Agency vara så pass associerad med IS att ett uttalande från dem ansågs som en bekräftelse.

Nu har jag inte koll på statistiken, men jag är väl medveten om att högerextremism är en betydligt större risk i Europa än vad terrorism från IS eller liknande grupper är.
Det är även därför jag inte går runt och oroar mig i onödan. Risken att dö i en bilolycka är betydligt mkt högre.

Terror från högerextremism större risk än islamister i Europa? Jisses, ni är verkligen hjärntvättade. Har ni hållt er inlåste i en källare de senaste åren?

Terror från högerextremism större risk än islamister i Europa? Jisses, ni är verkligen hjärntvättade. Har ni hållt er inlåste i en källare de senaste åren?
Jag har inte skrivit terrorism, utan högerextremism. Det drabbar sällan kvinnor som tex mig, men det tar ju inte bort siffrorna ur statistiken.

Om det vore så enkelt skulle han varit fast för många månader sedan, en IP adress brukar inte ljuga ...

lol, märks att du inte är insatt i elektronisk "spionage"

Nu tror jag förvisso att @honung inte nödvändigtvis menade ett bokstavligt datanätverk men visst går det att dölja sina IP-adresser genom t.ex proxies samt kryptera informationen du skickar för att i princip omöjliggöra spårning.

Har du själv bott i Ungern? Jag tvivlar på att Ungern är tryggare att leva i än vad Sverige är. :laugh:

Det är betydligt fler brott i Sverige än i Ungern per capita. Befolkningen i Sverige tycks inte förstå att det trygga fina Sverige är ett minne blott. Folk pratar nu om att undvika publika platser här.

Det är betydligt fler brott i Sverige än i Ungern per capita. Befolkningen i Sverige tycks inte förstå att det trygga fina Sverige är ett minne blott. Folk pratar nu om att undvika publika platser här.
Trygghet handlar om mer än enbart antal brott och anmälningar. I så fall är Nordkorea absolut tryggast eftersom alla "kriminella" döms till koncentrationsläger eller döden, men så är ju inte fallet.
Trygghet för mig är rätten till min frihet, åsikt och utseende. Rätt till utbildning, jobb och pension utan att behöva vara infödd i rätt släkte. I Ungern är det långt ifrån alla som har lika rättigheter. Mer korruption, organiserad brottslighet osv.

Ungern är betydligt mer toppstyrt och korrupt än vad Sverige är. Det kallar jag inte tryggt (om man inte är svinrik och har rätt kontakter, vill säga)
Serbien är ungefär lika korrupt som Ungern.

Jag trodde att det var allmänt känt att man inte kan jämföra brottsstatistik mellan länder rakt av eftersom det är så väldigt många andra faktorer än faktiska brott som begås som påverkar statistiken.

Jag trodde att det var allmänt känt att man inte kan jämföra brottsstatistik mellan länder rakt av eftersom det är så väldigt många andra faktorer än faktiska brott som begås som påverkar statistiken.

Ungern ligger bättre till än Sverige enligt OECD:s trygghetsmått. Det mäts genom antal mord per capita samt andelen som säger att de blivit misshandlade senaste året. Det är nog bättre indikatorer än anmälningar även om t.ex vad som anses vara misshandel kan skilja sig åt mellan länder. Generellt så tror jag ändå att det inte är någon större skillnad mellan länderna. Känns som Sverige är lite tryggare även om jag inte har något särskilt att basera den slutsatsen på.

Kollade nu på globalis och där har Ungern aldrig legat lägre i fredsindex än Sverige (dvs Sverige är tryggare), Indexet är baserat på 23 indikatorer som mäter kriminalitet, tillgång till vapen, militärer i landet, inre våld och förhållandet med andra länder. Även arbetslöshet bland unga män har Sverige legat bättre till. Det är dock mätningar fram till 2013.

Ungern ligger bättre till än Sverige enligt OECD:s trygghetsmått. Det mäts genom antal mord per capita samt andelen som säger att de blivit misshandlade senaste året. Det är nog bättre indikatorer än anmälningar även om t.ex vad som anses vara misshandel kan skilja sig åt mellan länder. Generellt så tror jag ändå att det inte är någon större skillnad mellan länderna. Känns som Sverige är lite tryggare även om jag inte har något särskilt att basera den slutsatsen på.

Antalen mord per capita ligger högre i Ungern i all statistik jag hittar även om det inte är mycket. Brottsofferundersökningar orkar jag inte leta efter.
Jag tror att den stora skillnaden mellan länderna vad gäller trygghet framför allt ligger i att Ungern dels har stora problem med korruption, dels att situationen med organiserad brottslighet troligen är allvarligare även om det kanske inte påverkar "medelsvensson"(vad nu den ungerska motsvarigheten är).

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 633
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV