Det som är intressant tycker jag är var självmordsbombarna kom ifrån, båda var kriminella som dömts för diverse våldsbrott tidigare och då var helt sekulära enligt vad jag har läst. Någonstans på vägen fann de religion och radikaliserades. Jag länkade i en annan tråd till vad franska myndigheter försöker göra för att förhindra just det, unga brottsbenägna män radikaliseras i fängelset. Samtliga västländer har konstaterat att den absoluta majoriteten av terrorbrott utförs av de som är födda i Europa, andra eller tredje generationen invandrare ofta med en bakgrund av brott och våld som inte är religiöst motiverade. Människor som befinner sig på botten av samhället, socialt och ekonomiskt och inte sällan utsatts för upprepad vardagsrasism och fördomar och drömmer om ett samhälle där de är högst upp inte längst ner. Jmf, Svarta Pantern rörelsen i USA även de terrorklassade av myndigheterna på sin tid.
Angående att högerextremister inte är lika farliga, som sagt, Breivik och de många, många mindre våldsdåd och kränkningar mot medborgare med utländsk ursprung som utförs varje dag och som alienerar många människor med utländska föräldrar (ja de är födda i Sverige som svenska medborgare och de är därför svenskar). Hur många gånger får människor som inte ser ut som etniska svenskar frågan, 'var kommer du ifrån'? Trots att de är födda i Sverige med föräldrar som är svenska medborgare.
Ett personligt exempel, en vän till mig, föräldrar kommer från Algeriet. Lillebror står och hänger tillsammans med kompisar som tonåringar gör (han är minderårig). Polisen kommer förbi, det har begåtts en stöld några kvarter borta gärningsmannen beskrivs som att han ser ut att han etniskt kommer från mellan östern. Polisen tar in samtliga tonåringar, visiterar dem och förhör dem sedan i timmar - utan målsman närvarande. Polisen konstaterar att ingen av ungdomarna hade det minsta med stölden att göra. De släpps utan förklaring eller ursäkt. Kommer den killen någonsin lita på polisen igen? Nope! Kommer han att bli självmordsbombare, nope! Men att det bland ungdomar som han föds bitterhet och hat mot myndigheter är inte så konstigt. Får man höra att man inte är svensk av 'svenskar' varför ska man då ha någon lojalitet och tro på det svenska samhället? Och är man inte en del av 'oss', då blir man lätt en del av det 'vi' där man är välkommen.
Hur förhindrar man radikalisation är den viktigare frågan tycker jag. Hur förhindrar man att en del av befolkningen inte är en del av vårt samhälle. Stänga gränserna för asylsökande kommer aldrig att lösa den knäckfrågan. Särskilt inte om retoriken för att skapa ett nytt Fortress Europa är fördomar, hat, rädsla och förakt för islam och muslimer och därmed ytterligare alienerar en minoritet av svenskar som råkar vara muslimer.