Terrordåd i Bryssel

Lägenheten hyrdes av självmordsbombarna själva. De kanske tänkte att lägenheten kommer hittas ändå och att det inte finns några intressanta spår där?
Jo, det är möjligt att de tänkt så men det känns rimligtvis lite naivt? Förutsatt att det verkligen inte finns spår som leder till andra så är det väl en "kvittar-sak", men med dagens forensiska teknik så kan mycket gamla fingeravtryck spåras och identifieras så jag skulle nog tycka att det skulle innebära risker. Men tja...det skiter väl de i då de inte är närvarande längre, enligt planen i alla fall...

...och det kan man diskutera om det beror på att amerikanarna så länge var emot area bombing utan försökte precisionsbomba.

Faktum kvarstår: även de allierade begick handlingar riktade mot civilbefolkningen. Jag har nu ett otroligt viktigt uppdrag att lotta rollerna i ett ulvspel:laugh: men sen kan jag (om du vill) skicka länkarna till några intressanta dokumentärer som jag sett den senaste veckan. Jag håller på och skriver en grej och ibland måste jag rensa hjärnan och just nu var det luftkriget i WWII som var fokus.

Skicka länkarna, allt som kan tillföra ny kunskaper om kriget i europa, förutom det man lärde sig i skolan och via alla TV dokumentärer på 70 och 80 talet, senare tids disovery och bokserier är välkommet :)

PS. Jag har redan gillat Ponnyakuten, så allt fokus kan läggas på mig:p

Jag tänker väl som så att om jag skulle vara en potentiell självmordsbombare med ett aktivt nätverk bakom mig skulle jag nog se till att det var så svårt som möjligt att koppla mig till detta rent fysiskt då det skulle innebära risker för nätverket och den "kamp" nätverket arbetar för. För det handlar ju om en övertygelse som motiverar min gärning (mitt utökade självmord) och nätverket ser till att de principer jag dör för, fortsätter framföras.
Den här typen av nätverk är väl dock inte så noga med att vara hemliga, tvärtom. Annars hade de ju inte tagit på sig terrordåden. Man tänker kanske helt enkelt inte på detaljer som övervakningskameror och andra spårmöjligheter, när planen är att spränga sig själv i luften också.

Jo, det är möjligt att de tänkt så men det känns rimligtvis lite naivt? Förutsatt att det verkligen inte finns spår som leder till andra så är det väl en "kvittar-sak", men med dagens forensiska teknik så kan mycket gamla fingeravtryck spåras och identifieras så jag skulle nog tycka att det skulle innebära risker. Men tja...det skiter väl de i då de inte är närvarande längre, enligt planen i alla fall...

Lägenheten hade ju blivit hittad ändå eftersom det är deras. Alternativet hade varit att gå in helhjärtat för att undvika spårbarhet genom falska identiteter, eventuell hjälp från andra terrorceller o.s.v (som i sig riskerar lämna en massa spår).

...och det kan man diskutera om det beror på att amerikanarna så länge var emot area bombing utan försökte precisionsbomba.

Faktum kvarstår: även de allierade begick handlingar riktade mot civilbefolkningen. Jag har nu ett otroligt viktigt uppdrag att lotta rollerna i ett ulvspel:laugh: men sen kan jag (om du vill) skicka länkarna till några intressanta dokumentärer som jag sett den senaste veckan. Jag håller på och skriver en grej och ibland måste jag rensa hjärnan och just nu var det luftkriget i WWII som var fokus.

Största skilnaden är ju att tyskarna visste att Heinchel och Messerscmidt bombarna inte kunde nå mycket längre än London med omgivelser från de allra närmsta baserna kring Carlais och därför ägnade sig åt random bombing, medans de allierades Lancasters kunde nå vilket som helst mål inom tredje riket frän samtliga baser på UK mainland ...

Den här typen av nätverk är väl dock inte så noga med att vara hemliga, tvärtom. Annars hade de ju inte tagit på sig terrordåden. Man tänker kanske helt enkelt inte på detaljer som övervakningskameror och andra spårmöjligheter, när planen är att spränga sig själv i luften också.
Ja, jo...de utför dåden med "budskap" och vill ha avsändare tydlig - men jag tycker att det är "sloppy work" att "råka" avslöja de egna. Men för övriga världen så ska vi vara tacksamma för att de är så slarviga kanske.
I just det här fallet med Brysselbomberna spekuleras det även bland proffsutredare om det här är ett forcerat drag i hast, målet var kanske inte alls vad det nu blev.

Lägenheten hade ju blivit hittad ändå eftersom det är deras. Alternativet hade varit att gå in helhjärtat för att undvika spårbarhet genom falska identiteter, eventuell hjälp från andra terrorceller o.s.v (som i sig riskerar lämna en massa spår).
Det känns lite som dessa terrorceller jobbar i hast med snabba beslut. Jag tror att de är mycket pressade, det är mycket folk som VET, det är mycket folk som kan röja innan planer sätts i verket, jag tror de jobbar mycket enskilt och många gånger med snabba spontana beslut.

IS/Daesh har inte tagit på sig terror dåden i Belgien, endast anhängare på sociala medier har hyllat dåden så här långt ...

Du svarar på två ofullständiga rader som låg ute i ca 10 sekunder innan de togs bort då de råkade helt oavsiktligt följa med på ett annat svar på ett annat inlägg, ändå presterade du ett ganska långt svar på dessa försvunna rader. Det är mödosamt gjort kan jag tycka.
Jag valde att inte delta i det spåret av diskussionen, och väljer heller inte att återuppta intresset för det.
Jag hade ingen aning om att raderna var försvunna. Det såg inte ut så i min webbläsare, det enda var att de av någon anledning inte följde med i citatet.

Det är helt ok att släppa vissa spår av diskussioner, man kan naturligtvis inte delta i allt. Men det är inte speciellt trevligt att förlöjliga de som skriver i diskussionen genom att kalla deras inlägg "mödosamma"!

Det känns lite som dessa terrorceller jobbar i hast med snabba beslut. Jag tror att de är mycket pressade, det är mycket folk som VET, det är mycket folk som kan röja innan planer sätts i verket, jag tror de jobbar mycket enskilt och många gånger med snabba spontana beslut.

Om jag (som enskild person) vill bomba Nordstan eller NK i Götet i morgon finns det ingen som kan stoppa mig ... Jag kan däremot inte hindra att någon gruppering eller terrorcell tar på sig ansvaret i efterhand...

Jag hade ingen aning om att raderna var försvunna. Det såg inte ut så i min webbläsare, det enda var att de av någon anledning inte följde med i citatet.

Det är helt ok att släppa vissa spår av diskussioner, man kan naturligtvis inte delta i allt. Men det är inte speciellt trevligt att förlöjliga de som skriver i diskussionen genom att kalla deras inlägg "mödosamma"!

Det är ur min synvinkel mödosamt att snickra ihop ett helt svar på två helt ordigerade meningar som inte ens var sammanhängande och utan avslut. Ambitiöst kanske är ett bättre ord? Släpp det, tycker jag för det var inte ens avsett att läggas ut. Nu har jag tappat räkningen på antal inlägg vi haft i den här tråden om inlägg som inte finns eller är synliga.

Tja, fast det skrev du ju att jag inte var.

Syftet med den här tråden är inte att diskutera andra världskrigets strategi, men jag tror inte att det är speciellt utstickande att påstå att båda sidor gjorde sig skyldiga till saker som idag kan diskuteras i terror-termer. Att angripa oskyddad civilbefolkning och ha det som en stor del av målsättningen (att bryta moralen) är väl terroristmetoder.

Det kallas och kallades ju inte terrorbombningar för intet... och nu pratar jag om de i stor skala utförda av nationers reguljära flygvapen.

Enligt alla nyhetssajter jag läst på har IS tagit på sig dåden. Den de söker efter ska väl dessutom ha varit inblandad i Parisattackerna, om jag förstått det hela rätt.

Den ende (sista) som varit inblandad i Paris attackerna omhändertogs i fredags i en omfattande aktion i Brüssel, allt som skrivits om att IS tagit på sig ansvaret är enbart spekulation utifrån att IS anhängare hyllat attentaten på Sociala medier.

Någon Information via "officiela" IS källor har inte förkommit.

Den ende som varit inblandad i Paris attackerna omhändertogs i fredags i en omfattande aktion i Brüssel, allt som skrivits om att IS tagit på sig ansvaret är enbart spekulation utifrån att IS anhängare hyllat attentaten på Sociala medier.

Någon Information via "officiela" IS källor har inte förkommit.
Salahs fingeravtryck/ alt dna fanns i den lägenhet tunnelbanebomabren(?) hyrde?

Edit Så här står det i aftonbladet:
"Khalid El Bakraoui hyrde lägenheten därParisterroristen Salah Abdeslam gömde sig i Brysselstadsdelen Forest, som stormades av Polis veckan före Brysselattackerna – då den misstänkte terroristen Mohamed Belkaid, som tidigare bott i Sverige, dödades."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22496751.ab

Salahs fingeravtryck/ alt dna fanns i den lägenhet tunnelbanebomabren(?) hyrde.

Och? Det visar ju bara vart han gömd sig sedan Paris och säger absolut inget om hans tillhörighet ...

Vem som helst kan ta på sig ansvar för ett bombdåd efter några dagar när de fått klart för sig identiteten till förövaren, de ända sanna bakommännen är de som tillkännager identiteten på förövarna INNAN dådet sker ...

Om det vore så enkelt skulle han varit fast för många månader sedan ...
Skulle jag inte tro. Dessa terrornätverk består av många små celler som inte alltid är medvetna om varandra, inte har kontakt med varandra ens kanske, men är kopplade genom något mycket större bakom dem - en ideologi som kanske inte ens håller i trådarna för vad som utförs men som är skolan som står bakom gärningarnas symbolik. Som IS/Daesh (Dae-ish), talibaner etc. Terrorism är ingen enkel sak att reda ut, det handlar om ideologi och gemensamt hat som ibland men långt ifrån alltid omsätts till praktiska gärningar.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 635
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV