Hedinn
Moderator
Jag tror inte att det är våra vanor terroristerna är ute efter att skada. Jag ser inget fel i att vara rädd, jag ser inget fel i att välja att resa på andra sätt. Det finns folk som alltid undvikit att flyga, för att de är rädda att planet ska krascha. Risken är jätteliten och samma person sätter sig gladeligen i bilen där dödsrisken är bra mycket högre.Här i tråden och generellt vad många uttrycket "jag är inte rädd de ska inte få hindra mig/oss" - gäller inte alla. Jag beundrar er som har det modet. Men det finns de som är rädda, och som har lagt om sina vanor preciiiis som terroristerna vill. Jag är en av dem. Jag skriver inte här i tråden för att upplysa er om saker ni inte tänkt på - jag är orolig, en av många som faktiskt är det. Jag är inte opåverkad av terrorn, jag hör inte till de som "vägrar låta mig skrämmas" - jag är skiträdd och orolig.
Rädsla är sällan rationell och inget man kan styra över. Jag är inte rädd att resa nu (dock kanske jag blir mer vaksam, det är svårt att säga i förväg). Jag har rest väldigt mycket i mitt liv och jag har helt enkelt svårt att se farorna som större nu än tidigare. För min personliga del skulle det kännas konstigare om jag drog mig för att boka flygbiljetter till den planerade resan till Frankrike i april nu, efter detta, än om jag drog mig för att sätta mig i en bil idag för att jag hört om bilolyckor med dödlig utgång den senaste tiden.
Så där finns det väl någon form av logik i grunden för min rädsla. Men jag är rädd för clowner och dockor, och då löper jag nog större risk att bli skjuten ute på gatan än dödad av nåt sånt, så logiken håller liksom inte i alla lägen.
Det är väl fullt normalt för oss att känna rädsla inför sånt som kan vara potentiellt farligt, jag tycker inte att någon ska behöva skämmas över sin rädsla eller känna att den måste åka tunnelbana eller flyga eller annat bara för att "bekämpa terrorismen". Jag tror inte det har någon som helst betydelse för den, jag är ganska övertygad om att det här är en terrorism som måste bekämpas på betydligt högre plan. Kan man undvika att gå runt och vara rädd genom att undvika specifika platser så är väl det jättebra, det som vore trist (för ens egen del) är väl om man känner att man begränsar sitt liv pga det.