Terrordåd i Bryssel

Vad gäller eventuella mål i Sverige tror jag inte att man ska stirra sig blind på Stockholms innerstad. Eftersom syftet med terrorism är att skada och skrämma kan ett attentat mycket väl riktas mot vilket ställe som helst där många människor samlas, som stora köpcentrum t ex.

Jag är kanske över-anglofil, men...

Keep-calm-and-carry-on-scan.jpg

BPEF5-UCYAAXrBe.jpg

Jag ska åka till Paris i april och London i juni och inga jävla terrorister ska hindra mig så länge inte UD avråder typ!

Eftersom syftet med terrorism är att skada och skrämma kan ett attentat mycket väl riktas mot vilket ställe som helst där många människor samlas, som stora köpcentrum t ex.
Just det där är det inte många som tänker på, eller vill tänka på när dom sitter i gallerians fik med sin latte. Jag fick idag frågan om vad JAG skulle hålla för troligt som skulle kunna inträffa i en nära framtid, jag sa "scenariot jag kan se är att ryssarna vill använda Sverige och Norge som en framskjuten bas och ett yttre "centrallager" och väljer att i den tid av instabilitet och frånvaron av militär förmåga att motstå en invasion (det fattas både materiel och 9000 soldater minst) och tar dom oss så tar dom Norge också. Norge är med i Nato, Nato kommer att försöka slå tillbaka och så har vi en kraftmätning här i landet mellan Ryssland, Nato och USA och får agera slagfält." Dessa terrorhandlingar som nu sker samt all destabilisering inom EU kommer att bli förödande för världsfreden.

För egen personlig del är jag inte orolig. Det drygaste för mig blir att jag ska träffa en person imorrn som går och skrämmer upp sig själv för minsta lilla och tror att det kommer bombas när som helst här i lilla Borlänge också, och att helt enkelt försöka resonera med henne utan att skrämma upp eller låta dumförklarande. Så nä... För egen del är det således rätt sjukt lugnt. Jag är mer bekymrad över att just rädslan ökar, högerextremister får mer vatten på kvarnen och normaliseras mer och mer, och att vi tappar vår medmänsklighet gentemot de som flyr från just den där skiten. Jag blir mest ledsen över att vi blir mindre och mindre benägna att hjälpa och att flyktingar blir alltmer avhumaniserade.

Därtill kan jag inte låta bli att undra om det inte kanske är bra i längden att det går mer in i EU. Inte för att det är bra egentligen men ger det kanske våra politiker lite eld i baken så de gör nånting åt grundproblemet istället för att bygga murar? Jag vet inte. Troligtvis inte. Jag är skeptisk.

Ja vad tänker ni efter dagens attack? Tror ni det har samband med att en av IS ledare för Parisattacken blev omhändertagen för ett par dagar sen, eller tror ni attackerna varit planerade sen tidigare?

Hur bör man reagera? Behöver vi bli oroliga? Det kryper närmre och närmre. Europa känns inte så tryggt längre.

12321272_10153962511182456_3938526267858168663_n.jpg

Jag tycker det är skitläskigt. Vi ska ut och resa i höst, och jag vill inte längre. Tänk om ngt sånt här händer och vår dotter dör. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv för det. Jag undviker även typ nordstan numera. Det känns så hopplöst, som att inget görs och att det här kommer hända många gånger till.

Jag är personligen inte orolig. Ska flyga ned till Lissabon i sommar och är inte mer orolig än jag var när jag flög ned i februari (vilket var inte alls). Känner större obehag inför det faktum att mina öron gör jävligt ont när jag flyger än vad jag känner inför eventuella terrordåd.

Jag är kanske över-anglofil, men...

Keep-calm-and-carry-on-scan.jpg

BPEF5-UCYAAXrBe.jpg

Jag ska åka till Paris i april och London i juni och inga jävla terrorister ska hindra mig så länge inte UD avråder typ!
Så tänker jag också. Om UD avråder verkar det direkt dumt att åka. Men jag flyger till Paris på tisdag och till Istanbul om tre veckor. Jag är inte rädd för att åka till Istanbul, men ärligt talat är jag lite orolig för att UD faktiskt kommer att avråda.

Jag bor i London och den allmänna inställningen är väl typ "Visst, det kommer att ske ett terrordåd i London (igen), förr eller senare. Det är inte så mycket att göra åt, och oddsen att vara på fel plats vid fel tillfälle är ändå rätt små"

Och det är väl ändå min inställning också. Jag skulle säga att folk är alltid vaksamma, utan att vara paranoida - men till och med komikerna skämtar om situationen (som många nog varit i) då du bytar tunnelbanevagn eller buss för att där sitter någon med en stor ryggsäck och verkar lite misstänkt.

Jag skule gärna vilja säga att jag inte var orolig och att inga jävla terrorister ska hindra mig att resa var jag vill i världen. Men jag skulle ljuga då. Jag är orolig. Och jag skulle tänka mig för både en och sjuttifjorton gånger innan jag planerade en resa. För det har vi nog alla gjort länge, vi reser inte till oroshärdar i världen. Jag skulle jättegärna vilja resa obehindrat i hela världen, men så enkelt är det ju inte. Resmål som storstäder med såväl västerländska som annan typ av folksamlingar känns som något en bör göra med medvetenhet om risker. Jag är högst medveten om nödutgångar var jag än befinner mig. Jag tyckte det var asläskigt att gå in på Mall of Scandinavia - tänk vilken symbolik för en rubrik-kåt terrorist att ha det som mål. på flygplatser undviker jag att vara i folksamlingar, jag checkar helst in sist av alla, jag vill inte stå i köer vid någon incheckningsdisk wherever. Jag känner reptiltänk - jag vill inte vara utsatt. Instinktivt känner jag mig utsatt.

Jag tror att den här friheten att resa, som faktiskt inte är så gammal eller huggen i sten för oss - är i riskzonen att faktiskt försvinna. Jag är en stor fullblodshumanist som har åsikter om alla människors lika värde och jag anser mig vara en världsmedborgare bland andra världsmedborgare men jag inser att det finns mörka krafter som inte har samma kärlek för människan som jag. Donald Trump, Jimmie Åkesson + hans pack, Putin och Le Pen skrämmer skiten ur mig lika mycket som vad daesh och andra närbesläktade terrororganisationer gör. jag är övertygad om att den frihet vi har idag, är på väg att förändras. Det skulle vara enkelt att sitta här och skriva att jag inte är rädd, men jag är faktiskt rädd.

Fast det är ju skillnad på att resa till "oroshärdar" och att resa till en europeisk storstad där det om man har otur kan ske ett terrordåd ju där man råkar vara, men att det är osannolikt.
Jag använder fel ord, jag menar snarare "potentiella mål för terrordåd" - vilket kan vara precis var som helst men med lite förstånd innebär det att det är kännbara mål oavsett var de sker.

Jag använder fel ord, jag menar snarare "potentiella mål för terrordåd" - vilket kan vara precis var som helst men med lite förstånd innebär det att det är kännbara mål oavsett var de sker.

Det beror väl på hur stort hotet är. Som det är nu skulle jag inte tveka att åka till någon europeisk stad.

Idag är en bomb i en västerländsk stad mer effektiv för en terrororganisation än en bomb i en oroshärd som mer kan räknas till "löpande underhåll" eller specifika mål som kraftdemonstration, liksom.

Det beror väl på hur stort hotet är. Som det är nu skulle jag inte tveka att åka till någon europeisk stad.
Ja, det är ju så du känner. Jag känner annorlunda. Jag vill hemskt gärna åka till exv London och ha bekymmersfria dagar där men jag är uppriktigt orolig både inför att resa dit som jag är när jag är där. Jag har en nära vän som just nu är i Istanbul och jag är skitorolig. Vännen är klart påverkad av stämningar som faktiskt finns i staden också, trots att hen är en mycket van istanbulbesökare och typ är i sin bakficka där. En annan vän bor i Berlin, hen har slutat åka u-bahn och väljer hellre andra färdmedel utan folksamlingar.

En kompis som pendlar till Stockholm varje helg (hans fru jobbar där) sa idag "skulle jag vara terrorist så skulle jag dra av en rökare på tunnelbanan en fredagseftermiddag för den liknar mer Tokyos tunnelbana än Stockholms nuförtiden, så galet mycket folk som åker så vagnarna är proppfulla."
Tänk scenariot, full tunnelbanevagn mitt i rusningen och så smäller det mitt inne i tunneln,,,,,,,,,det skulle ta lång tid att rensa upp och reparera och ta med sig hundratals passagerare i smällen. Ingen trevlig soppa men fullt möjlig och "du vet inte vem din närmaste granne är egentligen, det kan vara en illegalist eller terrorist".

Ja, det är ju så du känner. Jag känner annorlunda. Jag vill hemskt gärna åka till exv London och ha bekymmersfria dagar där men jag är uppriktigt orolig både inför att resa dit som jag är när jag är där. Jag har en nära vän som just nu är i Istanbul och jag är skitorolig. Vännen är klart påverkad av stämningar som faktiskt finns i staden också, trots att hen är en mycket van istanbulbesökare och typ är i sin bakficka där. En annan vän bor i Berlin, hen har slutat åka u-bahn och väljer hellre andra färdmedel utan folksamlingar.

Folksamlingar undviker jag var jag än är, jag har alltid varit rädd för det så just det är ingen skillnad för mig. Man kan råka ut för en ensam gärningsman var som helst, dö i en trafikolycka eller råka hamna i ett terrordåd. Risken att man, i Europa, ska råka hamna just där ett terrordåd sker känns ganska liten. Du skrev att friheten att resa är i riskzonen att försvinna, och det tror jag inte alls är nära att ske.

En kompis som pendlar till Stockholm varje helg (hans fru jobbar där) sa idag "skulle jag vara terrorist så skulle jag dra av en rökare på tunnelbanan en fredagseftermiddag för den liknar mer Tokyos tunnelbana än Stockholms nuförtiden, så galet mycket folk som åker så vagnarna är proppfulla."
Tänk scenariot, full tunnelbanevagn mitt i rusningen och så smäller det mitt inne i tunneln,,,,,,,,,det skulle ta lång tid att rensa upp och reparera och ta med sig hundratals passagerare i smällen. Ingen trevlig soppa men fullt möjlig och "du vet inte vem din närmaste granne är egentligen, det kan vara en illegalist eller terrorist".

Ja, att kollektivtrafik är en risk är knappast en nyhet :confused:

Ja, att kollektivtrafik är en risk är knappast en nyhet :confused:
Ehh..nej? Men att undvika det på grund av terrorhot är väl ändå en reaktion som blivit vanligare under senare år?

Jag uttrycker bara vad jag själv känner och har för inputs i frågan från min sfär, jag debatterar inte med dig. JAG tror att det fria resandet är på väg att förändras till något mer begränsad omfattning. Det är vad JAG tror, sen om du inte tror det så är väl det jättebra - jag önskar jag knde ha samma känsla som du men jag har tyvärr inte det.

Jag är fortsatt orädd??? Blir inte ens bestört eller ledsen? Känner nästan att det är nåt vajkalle med min empati pga detta. Jag är mer orolig för de ganska sköra svenska finansiella systemen och konsekvenserna för de svagaste i vårt samhälle om storbankerna börjar få det riktigt struligt. Andreas Cervenka-fangirl it's me me me! Usch det är så uppenbart att jag verkligen mest relaterar när jag har en någorlunda nära identifikation med offren :(, om något av samma karaktär händer i Sverige och jag/ någon jag känner/känner till drabbas kommer såklart min ångestnivå att nå smått svindlande höjder. Ursäkta detta föga informativa privata perspektiv men lite efterfrågades det ju i trådstarten iaf

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 633
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV