Är två döda nu?För två av de tre som är misstänkta för dagens attentat är livstids inte längre aktuellt.
De får ta den diskussionen med sin skapare.
Läste tidigare idag att en skulle vara död nämligen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är två döda nu?För två av de tre som är misstänkta för dagens attentat är livstids inte längre aktuellt.
De får ta den diskussionen med sin skapare.
Just det där är det inte många som tänker på, eller vill tänka på när dom sitter i gallerians fik med sin latte. Jag fick idag frågan om vad JAG skulle hålla för troligt som skulle kunna inträffa i en nära framtid, jag sa "scenariot jag kan se är att ryssarna vill använda Sverige och Norge som en framskjuten bas och ett yttre "centrallager" och väljer att i den tid av instabilitet och frånvaron av militär förmåga att motstå en invasion (det fattas både materiel och 9000 soldater minst) och tar dom oss så tar dom Norge också. Norge är med i Nato, Nato kommer att försöka slå tillbaka och så har vi en kraftmätning här i landet mellan Ryssland, Nato och USA och får agera slagfält." Dessa terrorhandlingar som nu sker samt all destabilisering inom EU kommer att bli förödande för världsfreden.Eftersom syftet med terrorism är att skada och skrämma kan ett attentat mycket väl riktas mot vilket ställe som helst där många människor samlas, som stora köpcentrum t ex.
Ja vad tänker ni efter dagens attack? Tror ni det har samband med att en av IS ledare för Parisattacken blev omhändertagen för ett par dagar sen, eller tror ni attackerna varit planerade sen tidigare?
Hur bör man reagera? Behöver vi bli oroliga? Det kryper närmre och närmre. Europa känns inte så tryggt längre.
Så tänker jag också. Om UD avråder verkar det direkt dumt att åka. Men jag flyger till Paris på tisdag och till Istanbul om tre veckor. Jag är inte rädd för att åka till Istanbul, men ärligt talat är jag lite orolig för att UD faktiskt kommer att avråda.Jag är kanske över-anglofil, men...
Jag ska åka till Paris i april och London i juni och inga jävla terrorister ska hindra mig så länge inte UD avråder typ!
För det har vi nog alla gjort länge, vi reser inte till oroshärdar i världen.
Jag använder fel ord, jag menar snarare "potentiella mål för terrordåd" - vilket kan vara precis var som helst men med lite förstånd innebär det att det är kännbara mål oavsett var de sker.Fast det är ju skillnad på att resa till "oroshärdar" och att resa till en europeisk storstad där det om man har otur kan ske ett terrordåd ju där man råkar vara, men att det är osannolikt.
Jag använder fel ord, jag menar snarare "potentiella mål för terrordåd" - vilket kan vara precis var som helst men med lite förstånd innebär det att det är kännbara mål oavsett var de sker.
Ja, det är ju så du känner. Jag känner annorlunda. Jag vill hemskt gärna åka till exv London och ha bekymmersfria dagar där men jag är uppriktigt orolig både inför att resa dit som jag är när jag är där. Jag har en nära vän som just nu är i Istanbul och jag är skitorolig. Vännen är klart påverkad av stämningar som faktiskt finns i staden också, trots att hen är en mycket van istanbulbesökare och typ är i sin bakficka där. En annan vän bor i Berlin, hen har slutat åka u-bahn och väljer hellre andra färdmedel utan folksamlingar.Det beror väl på hur stort hotet är. Som det är nu skulle jag inte tveka att åka till någon europeisk stad.
Ja, det är ju så du känner. Jag känner annorlunda. Jag vill hemskt gärna åka till exv London och ha bekymmersfria dagar där men jag är uppriktigt orolig både inför att resa dit som jag är när jag är där. Jag har en nära vän som just nu är i Istanbul och jag är skitorolig. Vännen är klart påverkad av stämningar som faktiskt finns i staden också, trots att hen är en mycket van istanbulbesökare och typ är i sin bakficka där. En annan vän bor i Berlin, hen har slutat åka u-bahn och väljer hellre andra färdmedel utan folksamlingar.
En kompis som pendlar till Stockholm varje helg (hans fru jobbar där) sa idag "skulle jag vara terrorist så skulle jag dra av en rökare på tunnelbanan en fredagseftermiddag för den liknar mer Tokyos tunnelbana än Stockholms nuförtiden, så galet mycket folk som åker så vagnarna är proppfulla."
Tänk scenariot, full tunnelbanevagn mitt i rusningen och så smäller det mitt inne i tunneln,,,,,,,,,det skulle ta lång tid att rensa upp och reparera och ta med sig hundratals passagerare i smällen. Ingen trevlig soppa men fullt möjlig och "du vet inte vem din närmaste granne är egentligen, det kan vara en illegalist eller terrorist".
Ehh..nej? Men att undvika det på grund av terrorhot är väl ändå en reaktion som blivit vanligare under senare år?Ja, att kollektivtrafik är en risk är knappast en nyhet