Jag håller helt med. Själv är jag fullständigt anti alla konspirationsteorier, men det är nästan så jag funderar på om det inte finns någon konspiration bakom att rätt många tycks ha glömt all historia och tappat alla historiska perspektiv och istället snackar om samhällets förfall, pekar ut vår tid som den värsta o s v. Det stämmer ju inte, men det ger en känsla av hopplöshet.
Man behöver ju inte vara äldre än född på 1960-talet för att minnas flygplanskapningar, Baader-Meinhof, IRA, OS-massakern 1972, Röda Brigaderna mm. Min mamma är död nu men hon var född 1940 och mindes jul firad i skyddsrum p g a bombanfall under andra världskriget. Ett krig då båda sidor i Europa för övrigt begick vad vi idag skulle karaktärisera som rena terrorhandlingar. Dels Blitzen och raketattackerna mot främst London men även andra engelska städer, dels allierades bombattacker mot t ex Dresden och Würzburg. De tyska städerna var utan militär betydelse men Bomber Command ville knäcka civilbefolkningens moral och förmodligen gick det prestige i det hela. Resultatet blev tiotusentals döda i de eldstormar som högst medvetet (genom val av bomber) släpptes loss. Och tiotusentals döda allierade flygare.
Min (adoptiv-) mormor var född 1897 och mindes svält (ja, i Sverige för hundra år sedan) och upploppstendenser under första världskriget. Ett krig i vilket båda sidor avrättade sina egna för att de var "fega" när de egentligen led av Shell shock vilket vissa menar är det samma som posttraumatiskt stressyndrom.
Fruktansvärda saker har inträffat under hela 1900-talet och ändå har det mesta blivit bättre. Läkarvetenskapen har gjort fantastiska framsteg. Bara en sådan sak som penicillinet! Fler kan läsa, levnadsstandarden har höjts, vi är mer jämställda. Kvinnor dör sällan i barnsäng i Västvärlden där de allra flesta barn också överlever till vuxen ålder. Så var det inte för 150 år sedan. Trots detta, trots de utmaningar som har varit under 1900-talet med två extremt kostsamma världskrig, har vi kommit så långt!
Framtiden har förvisso utmaningar. Men historien visar att vi klarar av dem. För på något sätt vill majoriteten av alla människor gott ändå.