Terrordåd i Bryssel

Jag är orolig. Jag tycker det är obehagligt att antalet dåd i vår närhet ökar.
Är nog mest orolig att nåt ska hända sambon som flyger från Arlanda titt som tätt.

Vadå i vår närhet? Närheten var mer påtaglig under -80 och början på -90 talet då RAF härjade i tyskland ...

@honung (av någon anledning får jag inte med hela citatet - jag svarar på den delen ovanför det citat du har med och den vägrar låta sig citeras!:confused:)

Om att utvecklingen går snabbt: det är väl relativt? Idag sker saker snabbt men vi har också snabb tillgång till information och kan få överblick. Förstod man på 1700-talet vad den industriella revolutionen skulle innebära? Hade man möjlighet att överblicka den och dess konsekvenser trots att det tog åratal för förändringarna att ske?

Att historien upprepar sig håller jag med om och det är därför vi kan finna svaren i den. För historien upprepar sig inte av sig själv. Historien, berättelserna har ingen egen kraft på det sättet. Vi upprepar den. Och vi kan göra likadant eller annorlunda.

Jag tänker väl som så att om jag skulle vara en potentiell självmordsbombare med ett aktivt nätverk bakom mig skulle jag nog se till att det var så svårt som möjligt att koppla mig till detta rent fysiskt då det skulle innebära risker för nätverket och den "kamp" nätverket arbetar för. För det handlar ju om en övertygelse som motiverar min gärning (mitt utökade självmord) och nätverket ser till att de principer jag dör för, fortsätter framföras.

Ah, sa du menar framst pa att det inte var smartare an att de tog en taxi fran en miljo dar direkta spar kunde hittas?
Ja, det kanns ju kanske inte som varldens smartaste move. (Jag tar inte ens en taxi fran/till dorren, for jag vet inte att de ska veta vart jag bor)

Jag håller helt med. Själv är jag fullständigt anti alla konspirationsteorier, men det är nästan så jag funderar på om det inte finns någon konspiration bakom att rätt många tycks ha glömt all historia och tappat alla historiska perspektiv och istället snackar om samhällets förfall, pekar ut vår tid som den värsta o s v. Det stämmer ju inte, men det ger en känsla av hopplöshet.

Man behöver ju inte vara äldre än född på 1960-talet för att minnas flygplanskapningar, Baader-Meinhof, IRA, OS-massakern 1972, Röda Brigaderna mm. Min mamma är död nu men hon var född 1940 och mindes jul firad i skyddsrum p g a bombanfall under andra världskriget. Ett krig då båda sidor i Europa för övrigt begick vad vi idag skulle karaktärisera som rena terrorhandlingar. Dels Blitzen och raketattackerna mot främst London men även andra engelska städer, dels allierades bombattacker mot t ex Dresden och Würzburg. De tyska städerna var utan militär betydelse men Bomber Command ville knäcka civilbefolkningens moral och förmodligen gick det prestige i det hela. Resultatet blev tiotusentals döda i de eldstormar som högst medvetet (genom val av bomber) släpptes loss. Och tiotusentals döda allierade flygare.

Min (adoptiv-) mormor var född 1897 och mindes svält (ja, i Sverige för hundra år sedan) och upploppstendenser under första världskriget. Ett krig i vilket båda sidor avrättade sina egna för att de var "fega" när de egentligen led av Shell shock vilket vissa menar är det samma som posttraumatiskt stressyndrom.

Fruktansvärda saker har inträffat under hela 1900-talet och ändå har det mesta blivit bättre. Läkarvetenskapen har gjort fantastiska framsteg. Bara en sådan sak som penicillinet! Fler kan läsa, levnadsstandarden har höjts, vi är mer jämställda. Kvinnor dör sällan i barnsäng i Västvärlden där de allra flesta barn också överlever till vuxen ålder. Så var det inte för 150 år sedan. Trots detta, trots de utmaningar som har varit under 1900-talet med två extremt kostsamma världskrig, har vi kommit så långt!

Framtiden har förvisso utmaningar. Men historien visar att vi klarar av dem. För på något sätt vill majoriteten av alla människor gott ändå.

Hur kan du påstå att Dresden och Würzburg inte var betydelsefulla mål? Tillsammans med Ruhr området utgjorde de här städerna 70% av Hitler Tysklands vapenindustri. Läs på bättre innan du uttalar dig om 2. värlsdskriget ... Övriga 30% inkluderat flygplans tillverkning och skeppsvarv var fördelat över övriga (fastlands)europa

@honung (av någon anledning får jag inte med hela citatet - jag svarar på den delen ovanför det citat du har med och den vägrar låta sig citeras!:confused:)

Eftersom texten var en oredigerad inledning på ett svar jag inte ens fullföljt att skriva färdigt och valt att inte utveckla och tagit bort då det följde med omedvetet på ett annat svar och möjligtvis låg ute i högst 10 sekunder så läser jag inte ens färdigt det svar du mödosamt skrivit utan att ens ha ett "helt inlägg" att svara på, heller bemöter jag det inte.

Ah, sa du menar framst pa att det inte var smartare an att de tog en taxi fran en miljo dar direkta spar kunde hittas?
Ja, det kanns ju kanske inte som varldens smartaste move. (Jag tar inte ens en taxi fran/till dorren, for jag vet inte att de ska veta vart jag bor)
Ja, det var så jag skrev och jag ser inte hur du kunde få det till annat?

Ja, det var så jag skrev och jag ser inte hur du kunde få det till annat?

Du namnde ett par andra aspekter ocksa, som jag tycker verkar helt rimliga - d.v.s att de finns pa overvakningskameror och att taxichafforen gick till polis - det var bara det jag tyckte verkade helt rimligt

Hur kan du påstå att Dresden och Würzburg inte var betydelsefulla mål? Tillsammans med Ruhr området utgjorde de här städerna 70% av Hitler Tysklands vapenindustri. Läs på bättre innan du uttalar dig om 2. värlsdskriget ... Övriga 30% inkluderat flygplans tillverkning och skeppsvarv var fördelat över övriga (fastlands)europa
Jag är tämligen påläst. Bomber commands strategi har diskuterats i X olika dokumentärer och böcker. I många fall satsade de på area bombing eftersom de efter krigets inledning inte bedömde kunna precisionsbomba med tillräcklig säkerhet. De flög ju främst på nätterna.

Om du är så påläst bör du vara medveten om att de raider jag nämnde är mycket omdiskuterade.

Du namnde ett par andra aspekter ocksa, som jag tycker verkar helt rimliga - d.v.s att de finns pa overvakningskameror och att taxichafforen gick till polis - det var bara det jag tyckte verkade helt rimligt
Ja, det är klart det är rimligt - och just det jag som potentiell terrorist skulle vilja undvika, i synnerhet att taxichauffören kan tala om var jag åkt ifrån om det kan röja mina terroristcellkamrater.

Jag har jobbat i Bryssel sen 2009. Jag är f n hemma på påskledighet men känner mig starkt påverkad av det som hänt. Hängde halva dan igår vid Facebook och SMS för att kolla att alla kollegor/vänner hade klarat sig. Flygplatsen där är som ett andra hem för mig, och tunnelbanestationen Maelbeek har jag åkt igenom fler gånger än vad jag kan räkna, den är 2 stationer från "min" hållplats o ligger på linjen som jag tar till/från stan.

Och jag ska tillbaka 4 april. Jag är inte rädd, bara ledsen. Ledsen för att det hände i "min" stad, ledsen för att det finns folk i världen som förkroppsligar ondskan och som är beredda att lämna allt vad kärlek och empati heter åt sidan och göra vad som helst. Ledsen för alla som dog. Men jag kan inte låta mig påverkas av det rent praktiskt. Visst kunde det hända mig. Men man måste leva sitt liv.

Jag såg i The Guardian att den första nämnda offret var en peruviansk kvinna som var på flygplatsen med sin belgiska man. Och tänkte: ja, det är Bryssel det. En stad där det finns världens alla nationaliteter, där hälften av dom man känner är gift med någon från ett annat land, där man på en kort bussresa kan höra åtta olika språk. Där människor ifrån när och fjärran samexisterar i en halvlortig, fulsnygg, smått kaotisk stad. Det är naturligtvis helt förkastligt för dessa ISIS idioterna att människor kan leva tillsammans så.

Jag var med om en tyst minut på jobbet efter Parisattackerna nr 1 och efter Parisattackerna nr 2, och vet att det har varit tyst minut där idag. Kan bäst uttrycka det med en bild som jag såg på Facebook: Je suis sick of this shit. :cry::cry:

Eftersom texten var en oredigerad inledning på ett svar jag inte ens fullföljt att skriva färdigt och valt att inte utveckla och tagit bort då det följde med omedvetet på ett annat svar och möjligtvis låg ute i högst 10 sekunder så läser jag inte ens färdigt det svar du mödosamt skrivit utan att ens ha ett "helt inlägg" att svara på, heller bemöter jag det inte.
:confused::confused::confused:
1. Jag förstår över huvud taget inte vad du menar.
2. Vaddå "mödosamt"? Hur vet du att jag skrivit mitt svar "mödosamt"? Jag bemötte ett inlägg och jag tycker nog jag gjorde det tämligen neutralt. Istället svarar du att du inte bemödar dig att läsa mitt inlägg. Trevligt, verkligen!

Då kan du väl besvara sakfrågan, i stället för att angripa mitt svar till Myrten (som jag vet är påläst i saksfrågan) ?
Tja, fast det skrev du ju att jag inte var.

Syftet med den här tråden är inte att diskutera andra världskrigets strategi, men jag tror inte att det är speciellt utstickande att påstå att båda sidor gjorde sig skyldiga till saker som idag kan diskuteras i terror-termer. Att angripa oskyddad civilbefolkning och ha det som en stor del av målsättningen (att bryta moralen) är väl terroristmetoder.

:confused::confused::confused:
1. Jag förstår över huvud taget inte vad du menar.
2. Vaddå "mödosamt"? Hur vet du att jag skrivit mitt svar "mödosamt"? Jag bemötte ett inlägg och jag tycker nog jag gjorde det tämligen neutralt. Istället svarar du att du inte bemödar dig att läsa mitt inlägg. Trevligt, verkligen!
Du svarar på två ofullständiga rader som låg ute i ca 10 sekunder innan de togs bort då de råkade helt oavsiktligt följa med på ett annat svar på ett annat inlägg, ändå presterade du ett ganska långt svar på dessa försvunna rader. Det är mödosamt gjort kan jag tycka.
Jag valde att inte delta i det spåret av diskussionen, och väljer heller inte att återuppta intresset för det.

Jag är tämligen påläst. Bomber commands strategi har diskuterats i X olika dokumentärer och böcker. I många fall satsade de på area bombing eftersom de efter krigets inledning inte bedömde kunna precisionsbomba med tillräcklig säkerhet. De flög ju främst på nätterna.

Om du är så påläst bör du vara medveten om att de raider jag nämnde är mycket omdiskuterade.

De allierades raider är väl lika omdiskuterade som axemakternas främst pga de "random targets" som drabbades pga bränslebrist hos bombplanen. Fast faktum genstår ju med att de allierades attacker drabbade fler "legitima" mål än axemakternas random targets med bombplan och V1 - V2 raketer över UK.

Ja, det är klart det är rimligt - och just det jag som potentiell terrorist skulle vilja undvika, i synnerhet att taxichauffören kan tala om var jag åkt ifrån om det kan röja mina terroristcellkamrater.

Lägenheten hyrdes av självmordsbombarna själva. De kanske tänkte att lägenheten kommer hittas ändå och att det inte finns några intressanta spår där?

De allierades raider är väl lika omdiskuterade som axemakternas främst pga de "random targets" som drabbades pga bränslebrist hos bombplanen. Fast faktum genstår ju med att de allierades attacker drabbade fler "legitima" mål än axemakternas random targets med bombplan och V1 - V2 raketer.
...och det kan man diskutera om det beror på att amerikanarna så länge var emot area bombing utan försökte precisionsbomba.

Faktum kvarstår: även de allierade begick handlingar riktade mot civilbefolkningen. Jag har nu ett otroligt viktigt uppdrag att lotta rollerna i ett ulvspel:laugh: men sen kan jag (om du vill) skicka länkarna till några intressanta dokumentärer som jag sett den senaste veckan. Jag håller på och skriver en grej och ibland måste jag rensa hjärnan och just nu var det luftkriget i WWII som var fokus.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 635
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV