Teman på namn hos uppfödare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diamonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 15 521
Sv: Teman på namn hos uppfödare?

shady! du får ett gratistips av mig: Golden Delicious... ;) :d

Med mina ponnyföl följer jag alfabetet (bortsett från att jag gjorde undantag med andra fölet, för att det var så givet vad hon skulle heta med de föräldrar hon hade... :p). Dessutom har jag ju mitt stuterinamn som prefix. :D
Halvbloden fick hänga på alfabetet från och med förra året, då jag var på bokstaven G.

Vi hade två val när första fölet väntades:Ziggy Stardust eller Qruella. Blev det en tjej så skulle vi köra på Disneynamn och rockstjärnor om det blev en kille. Det blev en "Ella". Men nu hittade vi inga bra namn på A, (betäckt med Akribori), så min ena syster tycker att vi ska skita i det här med tecknade figurer och köra på människonamn istället. De övriga hästarna heter ju Zizi, Samantha och Bobby så vi kör samma stil på fölen då. Väääldigt fantasifullt... Det väntade fölet riskerar att få heta Alf om systern får bestämma.

Jag lovar, man hinner ändra sig flera gånger om. Lycka till i namnväljandet. Almgårdens Tsunami lät vackert.

Tacka, jätte fint. Nu har jag ju lånat ut magen på shady i år. Men vi har ju Busan sedan efter avslutad tävlingskarriär. Lägger till det på min list, som börjar bli lång nu.

Alla mina uppfödningar heter något med "Crazy".

Crazy Kid
Crazy Boy
Crazy Landmina
Crazy As Me...

...och så fortsätter det med årets föl sen.

Jag har ND efter vår gård som heter Nöbbeled som suffix efter mina uppfödningar.
Kör med bilteman eftersom mitt gamla sto heter Cortina och att min gubbe har bilintresse.
Är det stoföl tar jag alltid minst första bokstaven i mammans namn (helst flera)
Är det ett hingstföl blir det minst första bokstaven i pappans namn (helst flera)

T ex
Corsair ND u. Cortina
New Port ND e. New Balance

Lill / stall Nöbbeled

Jag började de första åren med sagonamn, första avkomman 1991; Winnie the Pooh. Men bytte år 2000 till efternamnet Pooh på alla så det är lättare att se att de kommer från samma uppf.
"Förnamnet" har oftast samma begynnelsebokstav som fadern. Undantaget Winnies föl som kommer att heta med hennes begynnelsebokstav i början, tex Wilma Pooh, f.2004.

Missouris senaste avkomma e. Nobel heter Nairobi Pooh och vi väntar ett helsyskon så det blir som mamma o bror tema på delstat/land. Kanske Namibia Pooh (sto) eller Nevada Pooh (hingst).

Menuettes avkommor heter hos första ägaren danser (Menuette II, Bolero), så musiktema håller vi nog kvar vid där.

Pooh

Vet en shettis som heter Golden delicious. Har startat i både ponnytrav och galopp.

Jag och en kompis har hästar av en gammal stam där alla ska heta något på B. Från början skulle det vara något med anknytning till vin eller spritsorter, men det har blivit så många avkommor att de namnen har tagit slut, så nu är det bara något på B.

Whiskeysorter och andra delikatesser. Stoföl får begynnelsebokstav från modern och tvärtom med hingstföl.

hej,

Sa har har vi dopt vara hastar:
Stammoder ar Dagolina RNF 169-s

1:a e. Fredriksbergs Ali = Alibaba

2:a e. Kalltorps Curry = Nasslehults Salsa de Pepita (betyder ung. liten salsa flicka) ville ha ett namn med kryddanknytning

3:e e. K. Curry = Nasslehults Spice Girl ( kryddan igen)

4:e e. Positano H 997 = Day Dream ( tyckte bara att det var ett fint namn)

5:e u. N. Spice Girl e. Miclas Madock = Nasslehults Girl Power ( ett sjalvklart namn eftersom det var gruppen spice girls som myntade detta begrepp)

6:e e. Veronas Gerswin = Nasslehults Nitroglycerin ( ett pang namn pa en pang hast, nu har vi ocksa antligen enats om att alla hastar nu ska ha namn som borjar pa N)

7:e u. N. Salsa de Pepita e. Aydin RP = Nasslehults Nice Design

Sa i fortsattningen kommer alla vara fol dopas till N namn, eftersom det later bra ihop med stuterinamnet.:idea:

Jag tycker att det med gården låter bra. tycker nog att det ska böra med gårdens namn vilket blir: almegårdens ....

resten av namnet, alltså egennamnet, skulle kunna vara efter en person som gjort något bra. typ som ghandi elle diana eller nelson mandela. så det blir almegårdens ghandi eller almegårdens diana mm
det tycker jag skulle va fint

Vet en i skåne som använder kryddor o sånt, Ingefära,Lavendel,Rabarber, Rölleka m.m

annaars kan du typ ta romerska kejsare som nero

Girasol skrev:
Första åren döpte vi efter slagdängor. typ: Bailando och Macarena etc.
Men vi hade otur med fölningarna. Vi bytte namn och nu heter våra travare Happy och sen deras eget namn. Hbl heter : först sitt eget namn sen T.H
I samma veva valde vi att följa alfabetet och i år ska vi döpa på H
-Har inte ett enda namnförslag än... Men det ska vara till ett hbl, vi väntar bara ett föl.
Fjolårets heter: Happy Gargamel , (men där gör vi namnbyte till Gargamel T.H) Happy Gudrun ,Happy Gossip, Girasol T.H . Vi fick en avkomma till men den var såld innan den var född och där lät vi köparna bestämma namnet (barnens ponny är mamma där...)
Happy Hour kanske i år?

Håller också på att "skaffa" namn, hittade dock flera namn som jag tyckte om ända tills jag sökte på dessa på nätet och fann att nästan alla redan fanns som stallnamn/uppfödarnamn. Har dock kommit fram till att det får bli Camperi. Det går att kombinera både med engelska, typ Wind of Camperi och italienska Primo Campperi...

På ponnyerna använder vi stuterinamnet "Frännelids"
På storhästarna fick/kunde vi inte ha stuterinamnet så därför kör vi på att namnen ska börja på F, och temat ska helst vara blommor, men det är svårt. En hingst fick heta Fritijof, vilket var lite kul då trakten är känd för Fritijof Nilsson "Piraten".

Idag satt jag och sökte på Astrid Lindgrens rollfigurer. Ronja Rövardotter eller Rikard Lejonhjärta blev jag väldigt förtjust i. Men även Nils Karlsson Pysslig var himla gulligt men hästen kommer antagligen inte bli någon pysslig, det passar bättre på en ponny. Pappan börjar på S men jag kom inte på något annat namn än Skorpan :D och det kan den ju inte heta :angel: ! Mamman börjar på R.

Om jag hade varit uppfödare hade jag hittat ett tema som hörde ihop med ett annat intresse, mitt vanliga jobb eller liknande. Tex om jag var kemist så hade jag alla grundämnen Tellur, Polonium, Barium, Argon osv och fackuttryck som Atom, Isotop, Dipol mm Men det är lite svårare att hitta namn till ston inom naturvetenskap? Annars något speciellt intresse som kanske trädgård så har man massa fina växtnamn och där är det minsann inte svårt att hitta stonamn. Huvudstäder/Stora städer om man gillar att resa? Sjöfart om man gillar att segla? Stenarter om man är geolog? Sporttermer om man är sporttokig? Danser och berömda dansare om man gillar dans? Musiktermer om man gillar musik?:idea: :idea: :idea:
Man kan ju välja ett område där man känner sig hemma och som man tycker att det känns bra att förknippas med.
I kombination med stuteriets namn så har man något väldigt unikt tycker jag.

Jag har två ston en ardenner och en shetland.

Shettisfölen kommer att få gaeliska/skotska namn, eftersom rasen kommer därifrån.
På ardennersidan finns en tradition att mixa moderns och faderns namn vilket jag tycker är kul att hålla fast vid. Troligen kommer mitt sto Freja att betäckas medBoss och då kommer ett stoföl att heta Bossja och ett hingstföl heta Borej.

Blir kanske lite svårt med fantasin om man betäcker med samma hingst flera år i rad.

På halvblod tycker jag att Amerikas delstater skulle kunna passa. Ex Almgårdens Nevada, Almgårdens Arizona osv.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 996
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
883
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 138
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka