Teman på namn hos uppfödare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diamonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 15 521
Sv: Teman på namn hos uppfödare?

illmyra skrev:
Efter livliga diskussioner har vi strukit Kallrökt, Kabelsko, Kalabalik, Katastrof, Kapsyl etc från namnlistan. fniss.....
Kabelsko:rofl:
Katastrof är klockrent, varför gå omvägar runt städer eller jättevågor....:idea:

Äska skrev:
Inom hundvälden är det ofta så att man har ett kennelnamn och sedan bestämmerman sig för tex att döpa alla kullar i bokstavsordning. En kennel jag vet började på bokstaven A och valde då artistnamn på valparna B Barnboksfigurer C cirkusar d däcknamn. Har man flera hästar varför inte köra en årsbokstav och sedan hitta på namn utifrån detta. På min gård finns det vackra vita Charolais kor där döper vi dem efter en förutbestämd åsbokstav. Under 2005 var det A så det blev Anna ,Astrid,Alice,Anasli och Aslan. Nu har vi 2006 och då fick det bli en Bolimompa.
Lycka till med val av hur ni skall döpa er föl.

Kenneln där vi köpte våra hundar döper sina efter sångare/sångerskor/grupper, och alla valpar i samma kull har samma begynnelsebokstav.

Som: Kent, Kayo, Kitaro och Kid Creole.

Eller: Papa Dee, Pandora och Powerplay

James Gang, Jethro Tull, Judas Priest, Jon Bon Jovi och Janet Jackson.

Tycker det är lite roligt faktiskt. Kan kanske vara nåt liknande för hästar med :)

Våra är döpta med Springsteen-anknytning, Patti Scialfa, Crazy Janey, Johnny 99 och Devils and dust. Nästa år kommer en ny fölunge, men som tur är finns det en uppsjö att hämta inspiration ifrån:banana: :banana: :banana: .

*kl*
Vi talade faktiskt om det här i stallet häromdagen, roligaste förslaget var sjukdomstema!

Osteochondros e:Orlando
Atros e:Acaio
Erlichia e:Etrusco

eller kanske ännu värre:
"Halt på båda bak", "Lungpaj" eller "Kolik"

Annars tycker jag vissa galoppnamn är härliga, kände en häst som hette "If he moves kill him" men kallades för Moses.... det är att ha fantasi det!

Ingen aning, jag har mest lagt märke till deras uppfödningar som kommer ur samma stofamilj (ej numrerad) som min häst.

*KL*

Jag kan ju knappast räkna mig till grubben uppfödare, men tar mig friheten att svara ändå.

Keles mamma heter Wai Kiki, som är en känd strand på Hawaii, och alla hennes föl är döpta till Hawaiiplatsnamn (nu minns jag inte alla, men vet att Kawaikini, Waimea och Kaiwi använts), så när jag då fick mitt föl (lånesto alltså) så ville jag ju gärna följa det, och därför heter min dam Waikele som är en plats på Hawaii, det betyder dessuto något på hawaiiska, men glömt det, något om friskt, lugnt vatten eller nåt.

Keles föl kommer jag försöka döpa (gäller ju lyckas hitta ett namn med då) till ett ortplatsnamn, dock inte nödvändigtvis på Hawaii, och som helst ska innehålla Wai. Det ultimata för mig vore att få ihop det SAMTIDIGT som namnet är en mix av mammas och pappas namn.

Förra ungstoet hette en mix av mammas + pappas namn, sådana namn gillar jag (Hon hette Cactus, Nactus + Cassandra). Nu blev hon bara två år, men jag var ändå helt klar på vad hennes ev framtida föl skulle heta, jag råkar nämligen ha ett udda sinne för humor och hade på fullt allvar tänkt döpa det till Catastroph.

Jag vill alltid att fölet och mamman ska ha samma begynnelsebokstav i namnet. Och så vill jag helst det ska vara ETT ord, gärna sådant som är omöjligt att uttala fel. Jag har ju en Vision Enzahi, och Enzahi har ingen fått rätt än, fullt förlåtligt. Haft en Nicelyna med (uppfödarprefixet är lyna-delen, stall Lyna.) och Nicelyna ska uttalas Nickelyna, men jädrar i min lilla låda vad jag hört udda uttal, allt från Nisselyna till Nickolina osv osv.

Så jag skiter i om folk kan stava det utan bokstavering eller ej, men ser de det skrivet ska de kunna uttala det utan alltför mycket funderande.

/Alexandra - som om det blir något föl kommer få GRAVA namnproblem om jag ska lyckas få in en fullträff.. :cazy: Och kommer jag verkligen inte på ett namn som jag tycker känns BRA lovar jag att jag kommer döpa kraken till Expensive Panic, det är iaf helt sant ;P

:angel: :angel: :angel: :angel:

Tyska hannoveranarförbundet, har en oskriven lag som går enligt följande;
Stoföl, har alltid samma begynnelse bokstav som pappan, och hingsföl har samma som sin mor. För att alla skall enkelt räkna ut ifrån vilken familj de kommer.
Lotta

Knapplån

Åh! Vad roligt! jag vet precis vad jag ska ha för tema om/när jag börjar att föda upp minipållar.

Jag skulle ha tema efter mina favoritfimer. Det kunde bli ganska kul.

A Series of Unfourtunate Events
From Hell (Det är fint.^^)
Garden State
The Ninth Gate
Edward Scissorhands
Gilbert Grape
Piraten lr Jack Sparrow
If Only
Platoon
Sleepy Hollow
Corpse Bride
Charlie and the Chocolate Factory
Finding Neverland
Donnie Brasco
Secret Window
Blow
Fear and Loathing

Eller, Ja nu vet jag! Så här får det nog bli.

Jack Sparrow
Will Turner
Elisabeth Swann
Hector Barbossa
James Norrington
Davey Jones
Cutler Beckett
Weatherby Swann
Joshamee Gibbs
Tia Dalma
"Bootstrap" Bill Turner
Sao Feng
Mercer
Marty
Pintel
Ragetti
Murtogg
Mullroy
Cotton
Mushroom Ear (HAHAHAHAH! Stackars häst!)

För er som inte förstod så är de sista namnen från Disney's Pirates of the Caribbean. Tre av världens bästa filmer.
Det blir nog aldrig så här många föl men. Skit samma! :D

Nej, nu är du i Oldenburg!! I Hann.förbundet är det krav för att få registrera att alla föl, hingstar som ston, döps på pappans bokstav. Se deras hemsida, auktionskatalog mm, lätt att se i stamtavlorna. I Oldenburg som du skrev, i Trakhenerförbundet döps alla i stället efter stofamiljens bokstav.

I stallet där jag rider döps fölen efter en sånggrupp/artist/låt, och det går efter alfabetet.
Ex. i år är vi på N, så då har det blivit en Nirvana osv.

Om jag skulle börja föda upp hästar ngn gång skulle jag döpa dem efter Metallicalåtar :D
Nothing else matters
No leaf Clover
Fade to Black
Hit the Light
Ride the Lightning
Master of puppets
osv!

Har ni valt något sorts tema när ni namnger era föl? Vilket då? Det finns ju alla möjliga varianter när det gäller att namnge men jag skulle vilja ha namn som i framtiden kan spåras till oss!

Jag har lite egna ideer men inget känns klockrent!
Japp mitt och eventuella fler föl ska heta något med Allamåla.
Tex Allamålas Häst.
Det heter så där vi bor!

Vi döper efter hingstens eller mammans namn. Tex så heter vårt ena sto Korona, hennes mor Karisma, sedan Kaba och sedan Kalmia.
Vi har valt att döpa hennes avkommor (bara fått ston hittills) till lite "enklare" namn på K tex Kordelia mm. För att följa stofamiljens "tema".

Vårt andra sto heter Kotiljong IV hennes mamma heter Kotiljong, hennes mor Tarantella, Tango, Hambo. Klart danstema alltså :D
Där har vi faktiskt gått ifrån danstemat. Uppfödaren till stoet är uppfödare till första fölet och det heter visserligen Break.
Kotiljong IV är syster till Mazurka (Hip-Hops) mamma, danstemat syns överallt :D
Två av Kotiljong IV avkommor är sålda som föl och då ville köparna döpa dem själva (blev Kick Dance och Radine). Vi får se vad det blir för tema på henne - något måste vi ha! Tycker det är svårt att hitta bra "dansnamn" bara! :D

Vi letar efter gård och det är möjligt att vi kommer att få in något av gårdsnamnet i namnet på något sätt.

KL
Idas föl är prinsessor, Fiona, Ariel, Rosenröd (här heter pappan Rosehal)och så lilla Rasputin (hade ju beställt en Anastacia:mad:)

Besks avkommor med Chamira är givna, chianti och Chablis (Bäska droppar.....

Celmahs stoavkommor börjar på C och ska sluta på H, Cigridh, Candrah, hingstfölen heter Colgate och Calmiah
Ett tidigare cobsto fick ha Arthur tema, Arthur ,Isolde ,Guinevere

Några år hade vi Savoy på station = Hilton, Carlton och Sheraton

Alla avkommor med Nattens prefix först.

Nästa år önskar vi oss
N. Peach Cinnamon (Gribsvads RosehalxPeach Tree)
N. Cillah (Bostorp Besk x Celmah)
N. Rosenknopp (Gribsvads Rosehal + Vallas Ida)
N.Chardonney (Bostorp Besk + Chamira)

men vi har inget förslag på namn på Prinsessan Fionas första föl med Gribsvads Rosehal. Något ur sagornas värld.....förslag?

Har ni valt något sorts tema när ni namnger era föl? Vilket då? Det finns ju alla möjliga varianter när det gäller att namnge men jag skulle vilja ha namn som i framtiden kan spåras till oss!

Jag har lite egna ideer men inget känns klockrent!

Citerar mej själv och lämnar en liten uppdatering eftersom jag startade tråden!

Fölet som nu är en bastant hingst på 1½ år fick heta Sharmarko. Mamma Rikkona och pappa Samarant. Lustigt nog har jag hittat flera avkommor till Samarant som har Sh i början?!

Jag trodde att alla tyska hästar döptes efter regeln hingst-pappas begynnelsebokstav, sto -mammas begynnelsebokstav. Eftersom de är oldenburgare från grunden är det alltså fel då eller???

Jag valde bort gårdsnamnet för det kan ju vara så att man faktiskt flyttar och då tar man ju inte med sig Almgården tycker jag.

Katastrofnamn vågade jag inte riktigt, men är rätt sugen på det i framtiden men då inte Tsunami (fenomenet) utan i stället ortsnamnet där det hände tex Hiroshima. (Nej, inte knycka den iden nu!!!)

Vi döper våra uppfödningar (hbl) till Belgiska städer/orter från den fransktalande delen. Senare år har vi försökt hitta orter med samma begynnelsebokstav som hingsten.

Kl

Jag har tänkt döpa mina föl efter orkaner på hingstens första bokstav och med Hurricane först efter stoet som heter With the Wind.
Har bara fått ett föl än så länge och han heter Hurricane Fabian e. For Feeling. Dessutom kallades han för Fabian redan innan han föddes efter Fabian Bengtsson (Siba-chefen) som kidnappades precis när jag köpte stoet som då var dräktig. När jag sen hittade en orkan som hette det också så kunde han inte döpas till något annat!
Till nästa år hoppas jag på en Hurricane Lulu e. Ludwigs Champion.
Har ingen gård än men ville ändå ha något namn gemensamt för kommande uppfödningar.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 994
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
882
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka