Teman på namn hos uppfödare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diamonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 15 521
Sv: Teman på namn hos uppfödare?

Jag valde bort gårdsnamnet för det kan ju vara så att man faktiskt flyttar och då tar man ju inte med sig Almgården tycker jag.
[/B]

Jag löste det problemet genom att kombinera mina efternamn. Alverfeldt Lidén blev således till Alverliden och första egna uppfödningen (islänning) heter Tildra från Alverliden. Så nu kan jag flytta runt hur mycket jag vill men inte skilja mig:D

Eftersom både min far och äldsta sonen är ornitologer ska alla kommande föl ha isländska fågelnamn. Tildra betyder roskarl som är en vadarfågel. (Visade sig vid närmare kontroll oxå betyda "lättsinnig flicka" :o Hon får väl bli avelsmärr då, kanske, eftersom hon har bra påbrå och 106 i Blup:angel::rofl::idea:)

Lite kul är att jag har ett halvblodssto med föl som sällskap till mitt sto med föl och vi skojade om att han inte skulle platsa eftersom alla föl på gården skulle ha fågelnamn. Men det var inga problem för han var redan döpt till Amie´s Lucky Sparrow alias "Sparven". Så nu har vi 2 små "fågelungar" som busar runt i hagen och fler ska det bli. 2 ston är dräktiga inför nästa säsong...

Hästarna vi fött upp heter:

Nivelles f- 94 e. Pepe
Genappe f-96 e.Krius xx
Charleroi f-97 e.Cortez
Loupoigne f-99 e.Turban Rose
Chatelet f-99 e.Cardento
Quaregnon f-03 e. Quite Easy
Chimay f-03 e.Cortez
Carniéres f-04 e.Carte dÒr
Malmédy f-06 e.Maloubet de Pleville
Quievrain f-07 e. Quite Easy

Uppfödning av häst började med att syrran åkte iväg till belgien för att jobba hos Neco Pessoa och vi betäckte hennes sto. Mamma fastnade för ortsnamnet Nivelles och döpte avkomman till det. Sen har vi fortsatt men det.

Väldigt trevliga namn! känns personliga på ngt sätt o stiliga!

Hva med mytologi:bow:

Vi har brukt den ketiske hestegudinnen :)

Senast ändrad av en moderator:

jag har hingst som jag bara ska använda på mitt egna sto. Honom har jag själv döpt till Trinitrotoluen TNT och alla avkommor efter honom kommer att heta något med sprängämne inblandat :D

Mina uppfödningar namnges efter växtsläkten (vetenskapliga namn, alltså latin). Några exempel: Deschampsia, Coronilla, Convallaria, Potentilla.

Kl

Precis som NiAl har jag kombinerat mitt namn som ändelse på mina uppfödningar. Eller ja, jag döpte fölet i år till det och planerar att fortsätta med det, systern heter inte med suffix (eller heter det prefix när det kommer efter namnet, pre står väl ändå för före?)

Årets föl heter Carnyx Noell. No från Norrby och Ell från Ellen. Carnyx kommer från mitt medeltidsintresse. Jag ägnar mig åt att reenacta på fritiden och Carnyx är ett medeltida varningsblåsinstrument som Kelterna använde för att skrämma iväg romarna med.

Nästa år blir det på N och då troligen Natrix Noell. Natrix Natrix betyder snok på latin. Är väl inte egentligen inte medeltidsanknutet men latin i sig tycker jag kvalificeras under medeltidsgenren :D Dessutom matchar det Carnyx ganska väl.

Kl

Jag har tänkt döpa mina föl efter orkaner på hingstens första bokstav och med Hurricane först efter stoet som heter With the Wind.
Har bara fått ett föl än så länge och han heter Hurricane Fabian e. For Feeling. Dessutom kallades han för Fabian redan innan han föddes efter Fabian Bengtsson (Siba-chefen) som kidnappades precis när jag köpte stoet som då var dräktig. När jag sen hittade en orkan som hette det också så kunde han inte döpas till något annat!
Till nästa år hoppas jag på en Hurricane Lulu e. Ludwigs Champion.
Har ingen gård än men ville ändå ha något namn gemensamt för kommande uppfödningar.

Åh Nej! Vi har samma tema!

Fast mina ska inte ha "Hurricane" framför och döps i bokstavs ordning så inte riktigt samma :o

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 994
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
882
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka