Teman på namn hos uppfödare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diamonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 15 521
Sv: Teman på namn hos uppfödare?

Vi döper våra hästar med P efter vårt stuteri som är Pepino. Sen har vi dem i bokstavsordning. Det har blivit
Adicta-P
Blanca-P
Clasica-P
Danza-P
I år blir det (om allt går bra) Elastica/Elastico-P och Fendi-P

M_Q skrev:
vi har ifs inte så många men de har blivit QC på hingsten efter Quite easy-Cortez och Lantez på stoet efter LANdor S-corTEZ... började som en fyndig grej på QC- uttalas kuse, lite trist nu kanske... tänk om han skulle bli godkänd, igen skulle betäcka med ett hbl som heter KUSE!

Nyfiken blev jag nu! Det finns en QC i mina trakter. Född 2003 eller var det 2004... vilket minne man har då. Nä, 2003 måste det varit, samma som mitt föl.

Hon har fått sitt namn efter stormen.....

Strömlösa i 16 dygn med små barn och 12 hästar.... Hon var lite av ett yrväder som nyfödd -tyckte det passade bra.(trots att hon föddes senare på våren) Sen är det ju en påminnelse om det lilla helvete vi hade för drygt ett år sen...
-jag menar. -tänk vad bra vi har det nu! med lyse å allt!

shady skrev:
Mina har Golden som förnamn. Dessa har det blivit

Golden Gate
Golden Pearl
Golden Angel
Golden Magic
Golden Crystal
Golden Espozito

Min häst heter Golden Sunshine hehe... Hennes mamma heter Golden Girl.

Sen vet jag några andra namn saker, en har HE i början. Hendrix, Heidel, Heidi, Herz. Sen har hon även M på slutet på dom hästarna som är födda på Mairelund. Vet en till som gör så men det är väl ganska vanligt.
Min hopptränare döper efter gamla låtar. Lucy in the Sky hehe....

Senast ändrad:

Godis är ju trevligt :)

Marabou
Plopp
Fazer
Cloetta
Dumle
Malaco
Lakrits

Listan kan göras låång!

Nobbeled skrev:
Jag har ND efter vår gård som heter Nöbbeled som suffix efter mina uppfödningar.
Kör med bilteman eftersom mitt gamla sto heter Cortina och att min gubbe har bilintresse.
Är det stoföl tar jag alltid minst första bokstaven i mammans namn (helst flera)
Är det ett hingstföl blir det minst första bokstaven i pappans namn (helst flera)

T ex
Corsair ND u. Cortina
New Port ND e. New Balance

Lill / stall Nöbbeled

Det gör jag också

Sunbeam u Sunflower
Mercedes u Marienette
Bentley e Bellini
(Mitsubichi) Galant e Gerswin (=nödlösning)

men nu har bilnamnen tagit slut!!!

Väntar 2 föl i år, om det blir ston ska den ena heta på S och den andra på R, om det blir hingstföl ska båda heta på N. Problem, problem... blir det bättre om man spånar över på motorcyklar?

Tacksam för tips.

Nissan (passar kanske bäst på sto)
Subaru (passar bäst på hingst)
Rolls Royce

Inom hundvälden är det ofta så att man har ett kennelnamn och sedan bestämmerman sig för tex att döpa alla kullar i bokstavsordning. En kennel jag vet började på bokstaven A och valde då artistnamn på valparna B Barnboksfigurer C cirkusar d däcknamn. Har man flera hästar varför inte köra en årsbokstav och sedan hitta på namn utifrån detta. På min gård finns det vackra vita Charolais kor där döper vi dem efter en förutbestämd åsbokstav. Under 2005 var det A så det blev Anna ,Astrid,Alice,Anasli och Aslan. Nu har vi 2006 och då fick det bli en Bolimompa.
Lycka till med val av hur ni skall döpa er föl.

*knapplån*

inte så fantasifullt kanske..men eftersom vi började vår avel för några år sedan med ett sto e. Guinness har vi dömt samtliga våra föl hittills efter ölsorter...det finns otroligt många namn att tillgå så vi får föda upp måååånga för att få slut på namn..:))

Vår hitintills födda föl (med olika mödrar) heter;
Chimay, Humlan och Hobgoblin..

Vad årets tre föl skall heta får framtiden utvisa. Det känns som om vi måste se dem innan vi namnger dem..

Vi funderar på att komplettera med ett suffix som representerar gården också..

Vi döper efter karaktärer i Margit Sandemos serie om Isfolket: Sol, Tamlin, Imre, Vidar, Eldar, Silje, Grimar, Tristan, Liv, Hilde etc. Alla hästar har stuterisuffix Grönkulla, vill ha korta namn gärna lite "nordiska" eftersom vi har fjordingar, i fjordvärlden har vi en uppfödare som är veterinär hennes hästar namnges efter olika läkemedel, fast jag tycker förståss att det är lite ångestladdat att ge ett fölsto namnet Desolett (Ppiller)...
Känner en uppfödare som namnger sina hästar efter vårblomster, Primula, Linnea etc.

Jag bara älskar den serien :love: , allmänt verkar Margit Sandemos böcker vara super oxå!!
:love: :love:

Mina hästar är döpta med begynnelsebokstaven till hingsten och sedan ett blommnamn,eller från växtriket, jättekul när jag varit ute och kollat tävlingar och andra arrangemang, och hittar hästar som är döpt på liknande vis och vet att Pär Pohl började i slutet av 1800 talet,

Något som kan vara lite vågat är ju drognamn! :devil:

Marijuanha, Ecstasy, Kokain, Cocoa, Hash, Hampa, LSD... :angel:

Annars gillade jag Amerikas delstater, eller länder i tex Sydamerika eller Afrika

om jag skulle döpa ett föl skulle jag nog försöka ha syftningar och bokstavskopplingar till både hingsten och stoet, samt börja på mammans begynnelse bokstav om det är ett sto och pappans om det är en hingst.
Vårt sto (Moonlight) funderade vi på att betäcka med Okeanos, och jag hittade det perfekta namnet: Meteora
Syftning: till mamman genom lite rymdtema, och väldigt långsökt till pappan som är en grekisk gud, och meteora kallas högt belägna tempel i grekland... Bokstäver: M från mamman och "diftong"-aktigt från pappan Okeanos Meteora...

Senast ändrad:

Jag tycker du isåfall ska ta av eller by, af låter lite löjligt... Fast det är ju efter ens egens tycke och smak i slutändan såklart! :angel:

diamonia skrev:
Ja det där med gården då?!
Skall man ha
Almgårdens ....
..... av Almgården
...... by Almgården
...... af Almgården

osv:confused:

Jag är väl ingen uppfödare, ännu i alla fall. Men med fullblodet har jag som plan att avkommorna (hur många det nu blir?) ska heta någonting innehållande ordet "love", eftersom stoet heter Love Me Do. Hingsten namn får gärna klinga med också, på ett eller annat sätt.

Med hingsten och min framtida vision om egen shetlandsuppfödning så tänker jag regga ett stuterinamn. Hur avkommornas personliga namn blir är en annan fråga, men alla får samma stuterinamn i alla fall, vilket räcker för att man i framtiden ska kunna spåra dem till mig och min uppfödning.

Jonna skrev:
Vet en i skåne som använder kryddor o sånt, Ingefära,Lavendel,Rabarber, Rölleka m.m

Min förra hästs (död) mamma är uppfödd hos dem, hon hette Färgkulla. Vet att de hade en avkomma som döptes till Dillkrona.:D

Är det samma som födde upp Duneurte och Edelweiss, måntro?

diamonia skrev:
Kul att någon gillar den! Kan man använda den eller är det för makabert och respektlöst?

Skall man ha
Almgårdens ....
..... av Almgården
...... by Almgården
...... af Almgården
Hrm..apropå katastrofer
Jag har ett sto som kommer från en uppfödare som följde alfabetet.
Mitt sto heter Cambodja (Polpot, folkmord etc, ett hemskt land...)
Jag döpte hennes unge till Djacarta (fågelinfluensans hemvist...)

Jag tycker af Almgården låter pretantiöst, Almgårdens är bättre.

hahaha ... namn är KUL, rent ut sagt skitkul. Har döpt ett antal av vänners o grannars föl eftersom folk tycks ha så svårt att hitta bra namn?!

Själva försöker vi att döpa till sådant som ingen annan heter. Så trist med alla de år när det poppar upp modenamn! Har haft lite teman genom åren men inga riktigt genomgående. Engelska dubbelnamn, slagdängor, danser.

Frks föl får heta festnamn. Förra avkomman heter Frack (för han var en riktigt fräck typ när han var föl!) och nyss födda damen heter Glitter. I namnlagret ligger Chapeauclaque, Kravatt, Glamour, Juvel, Strass, Bijouterie, osv osv.

Våra Kamburg-ston får stoföl på Ka.. och hingstföl som heter som det passar sig. Årets Ka-föl heter Kakao. Förra årets heter Kandahar (hette Kandar först men "alla" klagade inkl premieringsförättaren!! så hon döptes om när vi sände in passet) Samt Kamera, Kanel, Kafé, Karin... Hingstarna har hetar tex Doktor (e Davinci) Efter livliga diskussioner har vi strukit Kallrökt, Kabelsko, Kalabalik, Katastrof, Kapsyl etc från namnlistan. fniss.....

Namn kan man snöa in på..... fråga mig....

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 994
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
882
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka