TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Åhh, vad skönt. Man är ju lite nojig med sina "små" älsklingar :laugh:

Gubbtjyv och Syrran Med support och sällskap från Brimmis så kanske jag vågar mig iväg att visa upp prinsessan :p

Senast ändrad:

opps måste erkänna att jag inte städat bort julen,svårt att slänga upp min trapptomte på vinden.Lite udda men söt:o
DSC02786.jpg

Jag har förstått att det är jättebilligt, stallet har bra standard. Det enda jag kan sakna är en spolspilta men vi har varmvatten. Ljust, luftigt och vi disponerar även en tom ladugård där vi får ha hur mycket skåp, hyllor och torvbalar vi vill.. Vi är fyra hästägare i stallet och vi turas om med intagen och utsläpp/intag/nattning på helgerna. Jag gillar upplägget, som vi hästägare själva sköter. Stallägaren bryr sig inte så mycket om vad vi gör så länge allt flyter på. Men jag känner mig lyckligt lottad, hade aldrig kunnat ha 2½ häst om vi bodde närmare Stockholm. Här finns hur många som helst som vill hyra ut en box, det håller priset nere. Torvmixen betalar jag 75kr/bal (inkl moms) och nu när boxarna är uppströdda och stabila gör jag av med kanske 1-1½ bal i veckan på våra tre troll. Överkomligt.

Har haft ledigt från jobbet idag och lät dottern vara hästledig idag.
Mockade o fixade lite i boxen åt den stora (4 åringen) och gav mig ut i tösnön i lösdriften till 2 åringen. Självklart var hon längst bort med en kompis fast de andra 20 stod innanför grinden;).
Skickar en bild på mitt lilla barnbarn:)

Blev visst fel med bilden:( försöker igen

Sällskap kan du få men support är nog värre! Jag skulle aldrig fixa att visa henne själv, jag har inte nerver till det och jag skulle nog förstöra mer än jag kan tillföra. Jag har aldrig visat en häst och jag överlämnar det åt uppfödaren. Var och en ska göra det man är bra på och jag gör mej bäst på sidan om :angel: Jag har världens bästa uppfödare så det blir nog bra.

Men jag är världens bästa hejjare på sidan om så på det viset får du support :D

Vi har ingen spolspilta eller varmvatten, bara kallvatten.
Enda stället som är varmt är sadelkammaren.
Bara 2 vinterhagar. Min går själv i sin hage, de andra 3 är elaka på honom...:mad: Vi är bara 4 i stallet, så det blir många fodringar per vecka, runt 3-4 st.
Ingen ridbana, bara en gräsplätt.
I somras fick vi åka iväg till min ena kompis stall, eftersom gammeln behöver sova inne om nätterna, vilket inte finns möjlighet till i "vinterstallet". Förhoppningsvis kan vi åka iväg till "sommarstallet" även detta år:idea:

Förövrigt har jag varit jätte lat och inte klarat av att plocka ner en enda julsak.

Själv har jag bett Tomtarna att plocka med sig adventsljusstakar och stjärnor och maschera ner i källaren till sina lådor hur många gånger som hellst nu. Men lyssnar de??

Näää........ de bara står där helt orörliga och glor de lata små filurerna. Man kan ju tro att de är små statyer eller nått.......

Jag har hört att Tomtar ska vara hjälpsamma men inte mina! :mad:

Granen har i alla fall åkt ut. Ren självbevarelsedrift. Jag orkade inte dammsuga barr mer.

Trist att han ska behöva gå ensam. Min Leo är också den som står längst ner i rangskalan i sin grupp. Det är han som får stå ut med att bli bortkörd från höhögarna när någon av de andra får för sig att byta. Jag gissar att det är förklaringen till att han alltid äter fort fort fort när han kommer över lite mat. Men på något sätt är han nöjd med sin plats i flocken, han blir ju aldrig jagad och det är aldrig något bråk och alla går oftast nära varandra. Det märks att han litar på sina flockkamrater även om de är lite dumma mot honom emellanåt.

Vi är också bara 4 i vårat stall så det blir 3-4 tillfällen (in-utsläpp per vecka). Men jag älskar stallet. Det ägs av en man så det värsta kärringkacklethålls på avstånd sen känner i alla fall jag alla sen tidigare och vi har samma grundsyn på hästhållning.

Jag betalar 700 i kallhyra.

Då har jag box, stoooor paddock (gummiflis) med bra belysning, sommarbete, mindre vinterhagar men med lampa vid insläppet :bow: Underbart den mörka årstiden.

Vi har varm sadelkammare men den är liten. Ingen spolspilta men ägarenhåller på att fixa varmvatten så vi kan spola av ute under kladdiga tiden.

Stallet ligger bara 2 km fr centrum med busshållplats 150 m bort. Ridvägarna är helt fantastiska och oändliga.

Vi har fått lite extraplats i stallet (som har 8 boxar och tre spiltor) för att förvara hö och strö inne så vi slipper springa ut och runt i olika byggnader. Dessutom har ägaren fixat vattenslang som når till alla boxar så man slipper bära samt sponsrat oss med säckkärra. Så stallet känns lättjobbat.

Regler och upplägg har vi fyra utarbetat ihop med ägarens godkännande. Känns toppen att få mycket att säga till om samtidigt som någon har den slutgilltiga åsikten.

Så då kommer jag bli tvungen att plocka ner dom själv;)
Granen har inte börjat barra än, mycket konstigt.
I morgon hoppas jag få tummen ur att göra lite nytta.

Ridningen ska jag försöka kunna komma upp på en häst till sommaren utan att ha ihjäl både mig och hästen. Så nu får det bli hårdträning och lite mindre godis, säger jag nu efter att stoppat i mig kladdkaka:crazy:

Vi betalar 500 i kallhyra, då har vi ett stall med boxplats, utestall/ligghall (=möjlighet till lösdrift) samt 2 ha hage. Vi är 2 st i stallet med just nu en häst per skalle. Vatten har vi i en gammal mjölkkammare vid sidan av stallet, ingen volt/ridbana. Men fördelen är att vi sköter oss själva helt och hållet, naturligtvis med två som delar blir det många gånger, men å andra sidan så gillar man ju att vara i stallet :laugh:

Brimmis Om du bara är närvaro support så kan jag nog visa upp prinsessan:) Var, när, hur skall man anmäla sig? Antar i och för sig att man hittar det på hemsidan för haflinger, så det löser sig:p

Det är den 24 juli i Töreboda och mer info och anmälan brukar komma längre fram på SHFs hemsida.

I år SKA jag åka hur det än är, Jag ballade ur förra året för det var så in i norden hett och vi har över 30 mil till Norrköping, ville inte utsätta henne för en sån resa bara för nöjes skull. Blir det lika hett i år åker jag nattetid.

Kanske dax att starta en bantargrupp här :laugh: det blir ju lite roligare om man får gröna bumlingar och bananer :angel:

Förresten så hade vi takdropp här i dag och nån plusgrad i solen. Nu är det stjärnklart och -17 grader :eek:
Och två torra varma goa kusar som låg i nne och sov nu när jag var ner och nattade dom.

Senast ändrad:

-11 har och ser inga stjarnor, men de ar sakert dar ngnstans.. yep jag ar uppe igen, trodde jag skulle fa sova da det var sa skont i sangen. men mina tar fros.. jag har ju inga vinterstovlar langre, de fick ben och travade ivag.... anyways, detblev wellies och aven med tjocka sockar var det inte skont.. sa nu sitter jag i ulliga tofflor, de med fluff pa insidan, mocka pa utsidan och forsoker varma upp totsingarna.. kanske en kopp tea skulle hjalpa, ibland nar man ar frusen gar det ju hela vagen ner. eller varm saft lol..

tant mcmarco: arbetscamp, concentrationcamp, trevlig sammankomst.. kalla det vad du vill.. bara kom.. jag ar orolig for maten.. men om vi knyter luncher och middagar, sa star jag for frukost mat, typ:
fil, mellan coffee, tea, OJ annan nektar ost prickigkorv skinka/turkey toast marmalade limpa
egg bacon pancakes muesli fruktsallad....hoppas ngt av detta skall smaka ok. jag har grill ocksa

jo ni far ta med er egen starkvaror..eller gora bestallning sa aker jag till bolaget och handlar.. om ngn kan ta med sig 6 gafflar,knivar och skedar vore det bra (de aker tillbaka igen forstas), jag "delar" silvret med far for ogonblicket sa det ar lite tomt i ladan. Allt annat har jag.. Jo, plastic vinglasses skulle vara bra. men det kan jag kopa pa "fyndet" billigt..
NU ar det tillbaka till Herr Blunder som forhoppningsvis kommer och halsar pa.. natti igen yalls.

God morgon!!

Synd att du frös så att du inte fick sova,Kat! En god natts sömn är guld värd!
Självklart fixar vi knytis,det blir ju svindyrt för dej annars!!

Själv var jag uppe med tuppen idag,har fått mina långa "vakna i lugn o ro" morgon med kaffesörplande o mys i stearinljusets sken.:laugh:

Ska pallra mej ut så snart det ljusnar,släppa ut pållar och försöka hinna några boxar innan sonen vaknar så slipper han förhoppningsvis nån timme framför DVD.

Nu tror jag alla ass varit sjuka nångång de senaste två mån,bara sonen o jag som inte varit det,förhoppningsvis ska det väl vara slut på envisa virus eller bacillusker nu!

Ha en bra dag alla!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 478
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar