TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Ska du i väg på Haflinger Riksen i sommar? Jag ska dit med Winnie, tjihoooo!

koppla av nu..:) hästar får inte buk av hö , bukigheten kommer av föl o för dåligt med protein o motion. inte av mängden de äter....hästar blir mätta av tuggande ...de har inte som vi receptorer i magen...

du får vara glad om Kelly ser bra ut i vår.... att födra o rida upp muskler tar tid...att tappa dem går snorfort.

ta en analys av höet värde energi o protein o mineraler...har du inte de blir de bara ett gissande o Kelly ska du inte mixtra hit o dit för ofta

sen fåre du räkna med att en gammal häst fodrar mer foder... främst protein ..äldre hästar minskar sin utpptagningsförmåga , så då får man öka

du kan inte gå efter hur de var förr ..de är hästen du har framför dig nu som gäller...

motionera henne lagom o glöm inte vila mellan passen..de är då musklerna bygger..träning bryter ner.. så träna ..vila..fodra....tålamod....rom byggdes inte på en dag....:laugh:

Och jag tänkte göra dej lite besviken....;)
Tänk på att hon fått ett föl på äldre dagar och att kroppen inte återgår till det som var innan lika bra som den gjorde i ungdomen.....Hon ser bra ut,tycker inte du behöver skämmas!! Men som du själv säger,den träningen och formen kommer hon ju inte upp i igen. Så i värsta fall kanske du o Kelly får dras med liiiiite bukighet iallafall.......

Min var 18 när hon fölade första gången hos mej.Hon var i toppform o superslimmad,typ greyhound.......blev hon aldrig mer:angel:
Det mesta återgick till "normalt" men en liten buk fick hon dock dras med. Men hon var sååå fin ändå:love:

Snön för i alla fall med sig några positiva saker; motion som är gratis och Ädla springare som ger järnet :p

alltså.. de bweror ju på vädret...men blöta gör ju höet dåligt , ruttnar ju fort så ställ de i vindskyddet istället....annars får du slängam mycket....visserligen växer väl inte mögel i kyla snabbt men torrt drar ju till sig väta o näääää inte skulle ja fodra med hö i storbal ute snö , blask

Bara dagarna innan fölis ploppade ut. Hon var helt omöjlig att ta kort på. Kunde inte stå still :D

45470_153125814699860_100000073277627_498185_4768127_n.jpg

Hallå kom genast hit o hämta tebax älgarna du hotade med.Stod 3 stycken i kanten av vårt ridfält o bara blängde.Inte sjutton flyttade de å sej trots mitt tjoande.Hade en stolla som stundtals stod rejält på bakbenen för att sedan gå ner ,göra en helomvändning och dra i full karriär:mad:

Bra jobbat,Lobell!!!:banana: Jag misstänkte att det inte skulle bli bra med godis.... talar ju av egen erfarenhet:D Kallblod.......är alldeles för smarta för sånt:angel: Och du kan vara helt säker på att hon vet vad ett spö är....:D
skulle tro att det räcker så som du gör nu!! Lycka till!!

Det är alltid någon som skulle gjort det någon annan inte gjort osv....:laugh: Men det känns igen:rofl:

Glad att du fick en skön och givande ridtur, nu är träningsvärken glömd, eller hur?:p

Senast ändrad:

F´låt vad jag är virrig o glömsk!!
GRATTIS PIRAJA:banana::banana::bow::bow::bump::bump:

Här kommer hennes "hull" gåendes. Ca 5 dagar gammal.

45209_153125841366524_100000073277627_498187_2038921_n.jpg

Grattis ,många :banana::banana::banana: för att du inte ger dej.Japp nu vet du hur din tuffa lilla dam ska tas:)

KL

Min gammelman fäller massor nu. Började lite smått vid lucia;), för sedan öka nu efter nyår.
Har furminatorn till hjälp, skitbra uppfinning:bow:
Han får rejält med protein, 1,8 kg lusern, ½ kg granngården avel (ska bytas ev til aktiv). Hög kvot i hösilaget, 8.0

ta en analys av höet värde energi o protein o mineraler...har du inte de blir de bara ett gissande o Kelly ska du inte mixtra hit o dit för ofta

sen fåre du räkna med att en gammal häst fodrar mer foder... främst protein ..äldre hästar minskar sin utpptagningsförmåga , så då får man öka

du kan inte gå efter hur de var förr ..de är hästen du har framför dig nu som gäller...

motionera henne lagom o glöm inte vila mellan passen..de är då musklerna bygger..träning bryter ner.. så träna ..vila..fodra....tålamod....rom byggdes inte på en

Analys på hö finns. Men vi glömde att få med den från leverantören när vi hämtade trots att vi sagt till innan. Men vad begär man med fyra virriga hönor som hämtar hö ihop för första gången. Någon av oss får åka upp någon dag och hämta den. De andra tre har ju unghästar så det är minst lika viktigt för dem.

Gå efter förr är ju jusst det jag inte gör. Det är min tröst i bedrövelsen över hur hon ser ut att hon lever ett annat liv. Men hon var ju så vacker mitt luddiga benrangel med mage......

Nu rids hon 3-4 dagar i veckan. Nu ska hon vila ihelgen för jag jobbar och Camilla jobbar också. Sen blir det ridning mån-ons om jag inte åker på jobb samt ridning lör-sön då jag är ledig.

Än så länge är det lätta pass på strax under timmen. Snön är ju lite kämmpig i sig bara den.

hehehe, ja godis ger jag inte min förrän jag suttit av och kommit in i stallet, hon kan slita sönder mina kläder i jakten på gott, så vi kör ransonering. Det är också godis suget som lärt henne att smyga, första häst någonsin som jag sett göra det. Hon fattar alltså att om hon hörs kommer jag på henne:rofl::rofl:

Han blev faktiskt svart och med den fina rena täckningen så kan han nog bli riktigt snygg. Pappan är Figgaro.

Sista bilden för ikväll. Tagen i Mars förra året. Här ser man tydligt hennes fölmage men här har hon inte hunnit att falla ur hull. Lite mera muskler kunde man väl önska kanske :crazy:

29764_125309004148208_100000073277627_330151_3460315_n.jpg

Här ser man att hon annars har en lång, fin svans. När ingen liten odåga tuggar av den :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 478
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar