TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

se där ja:) fördelen är ju att du vet var du har grejorna :laugh: du har ju hundar..skicka ut dem på ridbanan o söka :laugh:

ett par slanor fungerar utmärkt o sen kan du ju sätta en bräda på tvären o fästa ett däck i den.

Du har ingen skogskälke då..?? du bor ju i småland så de måste ju finnas i massor:laugh:

nåja huvudsaken du kommer igång så löser sig nog resten....:laugh:

Jo då... en sån finns.... och avtagbara träskacklar till den.....
Men vi är inte där ännu...

Kanske om jag får tid att jobba med henne nu.... så hinner vi kanske få till det innan snön försvinner.... Och hinner vi inte det så hinner ju rockarden tina fram.

Hundarna är odugliga till att leta saker.... :D De letar bara sånt som går på fyra ben och som man kan springa efter.....

Kl.

Grattis Piraja, duktiga du :banana: :bow: :banana:

Fluffig, är du skvatt galen :eek: men du är duktig du med :banana: :banana: och fin pålle och fin kissekatt!

Och nu får ni faktiskt sluta med att skriva om så sorgliga saker, jag vill inte sitta här och böla och grina mer. Det är ju för bövelen fredagkväll!

Grattis Piraja! :banana:

Jaha, då red vi idag.

Jag började med att ge lite godis vid sadling och tränsning. Var en lite trevligare häst att dra åt gjorden på, men oxå lite tiggig :o
Sen när jag skulle hoppa på, så ville hon hela tiden gå så att hon hade min ficka med godiset vid mulen :crazy:

Vi kom iväg och hon gick, så jag skulle ju ge henne godis som uppmuntran. MEN jag är så kort så jag nådde knappt hennes mun. Så jag fick stanna henne och lägga mej över halsen så jag nådde.
Efter 3 ggr så stannade hon och ville bara ha godis.

Sambon red iväg och lät Lasse sträcka ut, han var riktigt taggad.
Jag satt och kämpa med Trullan, hon vägrade och ville bara gå hem.
det blev till slut lite rodeo av det, och jag gav upp.....

Kände, att nu skiter jag snart i detta.
Sambon kom tillbaka och jag vände henne och försökte möta honom, men då vände hon igen.
Sen blev det lite dikeskänning och tvärstopp på vägen.

Sambon kom tillbaka efter att låtit Lasse springa av sig.

Vi red tillbaka till stallet och sambon sa att nu försöker vi igen.
jag kom då på att jag inte testat spöt som jag hade med mej, och tänkte att det får bli en sista utväg.
Vi kom ett par meter, hon stannade, jag duttade till med spöt på bogen..hon gick..... och gick...och gick förbi alla självklara stopp och frustade och frustade.
Sen nere vid vägen där vi knappt ridit sen i romras, så stannade Lasse och krångla lite. Trullan tänkte vända, jag duttade på bogen och vi fortsatte själva på vägen :)
sen red vi halva rundan och det var i ett bra tempo. När vi sen vände så var det full fart hem på båda.

Så.. jag är ganska nöjd :)

OBS! När jag hoppade av henne utanför stallet, så passade hon på att sno fruktpåsen ur min ficka, så när sambon vände sig om hängde det en påse ut hennes mun :rofl:

Godis får det nog bli när man sköter sig vid sadling och tränsning hädanefter.

31999382.jpg

Hmm, ok, problemet är att hon är 7 i år. Inga föl, bara en riktigt bra hoppstam. Jag har fått så mycket beröm för henne så det hade varit roligt att få en bedömning på henne.

Tack i alla fall.

S.

Vad duktig du är! Min häst har en sån otrolig respekt för spöet så hon sköter sig utmärkt när det är med. Hon har förmodligen fått känna av det innan mig... Nu för tiden räcker det att vinkla handen som om det var med för att hon ska göra som jag vill. Att ta med spö kan ju faktiskt vara en bra bra för din pålla, så hon inser att bråka lönar sig inte. Min pålle gillade oxå dikerna i början av vår karriär, tog med spö och det blev inga fler dikesundersökningar mer. Eftersom jag rider western är spö inte tillåtet, det är dessutom riktigt bökigt att hålla i samtigt som de långa tyglarna. Tyglarnas ende därimot kan användas på en rumpa...:devil:

Kämpa på!!

Mirameja, du ar uppskriven for arbetscamp.. kommer du fredag eller lordag?? Kanske du kan samordna akandet med Pinto ? Hon bor ju dar du bor nagonstans tror jag.. lol..Jag har minne som en kraka, har ingen aning om var folk bor... jo voffie vet jag och brmmis men det ar allt.. JJa du far prata med henne..Bara lat mig veta nar du kommer..

Och du ar nu uppskriven for skagern. Du far tala om pa anmalan nar du lamnar sa vi kan fa dig tillbaka till MooGaard som ar staging plats och var bilar/trailers kommer att vara. Mer om det kommer..
Kat som ar vimsig idag, men det ar skottat har och ser fint ut.. sma gangar for pallar att ga i...

Grattis Piraja, bra jobbat!

Och Lobell, vad skönt att ni faktiskt kom iväg:) Vad bra om det räcker att "dutta" på bogen för att hon ska förstå att det är dags att sköta sig;) Det kommer säkert att bli mindre och mindre när hon nu har börjat och du vet att det kan fungera.

Fluffig - passar ju bra till den kattsvansen:) Och fin häst!

Heja Lobell....

En liten liten seger..... Underbart att läsa...

oj sa skoj det ar att lasa om alla aventyr.. onskar jag hade mer ork och framfor allt mod att komma igang.. idag hade jag pa mig gummistovlar och kunde faktiskt ga lite battre i snon, de dar ugg som ar platta i botten och noll faste ar INTE lampliga for landet, endast som stadsstovlar pa slatt underlag..
jag vill foresla att herr fubbe reser landet runt och hjalper till med inkorning av diverse hastar nu nar det ar vinter lol.. jag har tva har som behover komma framfor skaklarna.. men kan ju inte gora det sjalv...behover ha en person i framandan ocksa..
egentligen skall jag val inte gora ngt med pallarna just nu. men ar sa uttrakad med allt jag inte kan gora.. till och med inne i huset tar det emot efter en timme.. Dock nar pojkarna var har fick jag lite gjort och ikvall blir det mer tvatt.. Jag far val be nan av er som kommer upp pa stege att hjalpa till med julladorna som skall upp pa vinden..

Det varsta ar att jag blir sa arg pa mig sjalv nar jag inte kan gora vad jag vill gora.. aven om jag vet att det ar ok att inte kunna. Men accepterar inte att jag inte langre kan halla pa och slanga 20kg hobalar som de ar sockerpaket. att man faktiskt borjar bli lite aldre.. nej inte gammal, bara aldre..

Dock, hipp hurrah och massor av bananer till Piraja, du kommer att gora great i slutandan, och alla andra far bananer och chocolate kaka for ni ar sa duktiga.. och alla fina pallar och fluffig din kisse ar jattefin.. mkt regal kisse..

jag skall ut till stallet och gora klart for natten, samt bara upp pase med korn fran granngarden.. ja, det blir val pulkan som far "bara" medans jag drar..... sen... tralala och sova.. ha en bra afton.

Lobell- Hejja dig som vågar utmana problemen :bow:

Fluffig- Du är inte riktig klok som leker med döden på de där höjderna. Satsar du på OS eller :confused: Allt över 50 cm är självmord!

Tack alla som varit så vänliga i utlåtandet om Kelly. Antingen är ni FÖR snälla, helt blinda eller så ljuger ni ;) Jag tror på det första...ni är ju så goa. Själv tycker jag att man måste ha livlig fantasi för att se något snyggt i henne just nu. Men det kommer......

Synd att bilden är så mörk...men ljuset var uselt pga allt snöande igår och sambons i-phone tar inge vidare bilder.

I dag har jag börjat på mitt och Kellys "hemma-hos-repotage"

En fråga till den som kan svara.

Kan Kellys bukighet bero på de ofantliga mängder hö hon har tuggat i sig? Den sista veckan har jag ju dragit ner kraftigt på höet sedan hon lämnat mycket. Jag har nu ett nytt hö med mycket bättre värden i så jag kände att jag vågade dra ner istället för att kasta kilovis med skräphö på dyngstacken.

Har ju hela tiden fått bra hö från min leverantör men sista lasset var uselt. Blev riktigt missnöjd. Det luktade knappt hö!

Nu har vi bytt leverantör så vi alla fyra har samma. Denna är känd i området för att ha kanonhö. Han säljer bara till hästfolk.

Därför tänkte jag som så att om hon nu åt så himla stor volym av det tråkiga höet i 1 månads tid så kanske det var därför buken inte ville ge med sig trots lucern och motion. :confused:

När kan man i så fall börja se resultat nu när hon får en normal mängd ( hon får 2-3 kg mer nu än när hon var i högform) av ett riktigt bra hö?

battre ho och motion kommer att fa magen att forsvinna.. nu kelly kan inte gora situps men det vet du ocksa att nog med situps sa forsvinner volangerna..
hon ser bra ut med tanke pa folis och sant.. och du skulle se herr valdemar.. DAR kan man saga mage.. och tant fjanta ocksa..
jag skulle inte vara orolig fortsatt du att rid sa forsvinner maggen och hon blir streamlined igen..

Blir bara så nojjig när jag ser "gammla" bilder på henne. Det känns oceanlångt borta. Men tar man med i beräkningen att hon inte ridits på över året men än sporadiskt luffsande i skogen, fött ett föl och uppnått en ålder av 19 år nu i maj så är det ju inte så farligt tror jag. Det är ju lite dumt att jämföra henne när hon kom för 2½ år sen. Nyss avställd från ett liv på dressyrbanorna, fyra år sedan senaste fölet, några år yngre och i toppform. Dock inte i psyket.

Givetvis kommer hon aldrig att bli den Kelly i kroppen hon var då eftersom jag absolut inte rider och tränar på det sättet.

Men det måste ju finnas andra vägar att gå,bara det att eftersom jag aldrig behövt så har jag heller inte sökt.....;)
Kolla kvaliten i närheten av dej,brukar gå på hösten,aug/sept nånting,ibland kan man få visa lite äldre hästar "utanför",så att säga, i mån av plats då. Har för mej de hade det iår när jag visade.Tror att det var till och med 7 år,eller kanske äldre oxå? Minns inte:crazy: Det är inte på alla ställen de har så,men värt att kolla! Mejla eller ring asvh,de brukar svara fort och vara tillmötesgående,de kanske har ngt tips!:laugh:
Sommar premieringarna borde oxå ta emot,kolla med dem:laugh: Anledningen till att jag bara visat 1 o 2 åringar där, är att jag tycker det är så bra social träning för dem! Lycka till!!

Vad lite...:eek:

Jag betalar:
875 kr kallhyra för boxen, förskottsbetalning
900 kr i skötselavgift för fodringar på vardagarna (utom insläppet), morgonfodring helger (utom utsläpp). Vi hästägare har insläpp vardagar. Utsläpp, lunch, middag med insläpp och nattfodring helger.
3.52 kr + moms per kg hösilage
77.50 kr + moms per spånbal (mer för torven)
Har eget kraftfoder.
Hamnar på runt 3200 kr i mån (4 spånbalar, 10 kg hösilage). + eget kraftfoder och tillskott (lusern, kiselgur, nypon, miner, profeed, flexijoint, morötter) runt 1000-1200 kr. Så runt 4200 kr i månaden...:eek:

Appropå hö. Hur länge kan man ha en storbal på ca 200 kg utomhus i hagen innan höet blir dåligt? Alltså vanligt torrhö inte ensilage.

Winniebus :love:

31999679.jpg

Jag använder inte gärna spö, dels för att jag inte är van, dels för att det är svårt att hålla tyglar ( westerntyglar) och spö.
Men nu tänker jag ha det med mej och så länge hon går med ett "dutt" så är jag glad.
Imorgon blir det repris, förhoppningvis hoppar vi över första halvan med vägran och går direkt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 478
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar