TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Kl

Ja se det snöar, ja se det snöar...det var väl rooooligt hurra:D eller så inte:devil:

Jaja, här vräker det iaf ner, El Camelo mufflar hö och mår pelle medans jag dratt på mig en förkylning.... Hade tänkt mig ut en sväng med Kamel idag men det vete fan om det händer....

Dijej....inte ska du väl ändå ha tårna under pålle...det är väl inte så smart....:crazy: Hoppas du snart får mindre ont iaf....

Jaja, är bara in en snabb sväng innan stallet...så nu ska jag fika några limpmackor , gå ut till stalltomtarna och sen kan jag komma tbx å berätta om min så OTROOOLIGT spännande dag....eller not!!!! Hej hopp så länge...

KL.
Här kommer lite bilder på min Otto hans kompis Curre och lilla hunden.
Annars har vi här på Gotland plusgrader och solen försöker att titta fram men lyckas inte riktigt.

Min lilla Otto-mannen:love:
62203_1580702244773_1452191035_1519640_2856388_n.jpg
[/IMG]

Killarna i hagen första ggn dom träffades, Curre närmast kameran
63023_1580701044743_1452191035_1519638_3715312_n.jpg
[/IMG]

Otto & Lambisarna i skymmningen
47450_1554638153187_1452191035_1462908_2386724_n.jpg
[/IMG]

Vinterbild
47450_1554638153187_1452191035_1462908_2386724_n.jpg
[/IMG]

angående vovvar: Liten Jonna i blåbärsriset(västgötaspets)
41158_1535437873192_1452191035_1408482_2900479_n.jpg
[/IMG]

Precis som jag skickade iväg så lyckades solen komma fram och himlen blev blå som i ett trollslag!!!

Var rädd om er alla!!

Senast ändrad:

Tack...

Ja.. hon var en mycket trevlig häst... Hade ju ett anfall av nostalgi i går kväll och det fortsatte idag dessvärre... Morsan är inte längre kvar... *saknar*
Jag tog bort henne tidigt i somras...

Hon drabbades av fång i mars förra året... Troligen pågrund av mycket snö och fri tillgång på för bra hö.... Hon rörde sig minimalt i hagen pågrund av snön. Jag hade ställt av henne helt under vintern.. Något som jag aldrig gjort förrut.

Jag klarade henne fram till sommaren ... sen fick hon ett återfall... i början av Juni.. utan att hon hade fått någon ändrad foderstat och utan att hon kommit åt gräs...

Jag stod inte ut med att sen henne i sin lilla jordplättshage... utsatt för sol och bitande insekter utan möjlighet att ta skydd... Hon blev skogstokig på boxvila... röjde så in i norden att hon bara förvärrade situationen.

Så när återfallet kom så valde jag att ta bort henne... Ångrar det inte men saknar henne... Hon var en rackarns rolig häst...

Anar jag lite lätt uppgivenhet,eller????:crazy:

Bara bit ihop,det blir inte bättre!!!:angel:

Usch,så trist!:cry:

Förstår dej,tog bort min "morsa" 26/10 och det är så tomt....:cry:
Hon mådde väl eg hyfsat bra,gott humör,bra hull,blanl o fin osv men hon hade en sned höft som bara blev värre och hon linkade fram tillslut.Hade dialog med vet länge,ingen vet heller om hon "led" direkt,men bara att se det......
Hon hade problem redan förra vintern och nu vågade jag inte riskera henne om det skulle bli halt osv. Dessutom var hon 23 år.

Men en sån klok häst........:love:

Blir ledsen i ögat bara jag tänker på henne.....Usch,vad hon är saknad!

Ibland har man inget val,det bara är så!

Bilden på min avatar föreställer förresten henne.Den är tagen på sensommaren innan hon togs bort i okt.

Usch det är inte roligt, jag tog också bort en häst i somras pga fång. Han hade skadat sig svårt och som en följd utvecklat fång pga stressen som sårskadan orsakade. Hade också haft fång tidigare och det blev för svårt för honom att röra sig. Ont i alla fyra och ett snabbt förlopp. Ett svårt beslut men det enda jag kunde ta. Man får stora saknadskänslan många gånger.
Lilla Nezze........saknar dig..

Det är inte smart att ha fossingarna under ett tungt kallblod, lärde mig det den smärtsamma vägen. Vilket inte är ovanligt när det gäller mig. Skulle försöka rida idag men när skon skulle på var det fortfarande svullet. Ger upp, åker till svärmor istället som har gjort köttsoppa! Mums för haltande ryttarinnor.

Ni som har ston, har ni fått dom bedömda? Jag skulle vilja visa mitt sto. Hon har en bra hoppstam men hoppar inte gärna, troligen rädd efter att ha fastnat i lastbilen hit till Sverige som 1-åring. Hon har nu några vita strån i pälsen på ena frambenet. Pålle löshoppar inte heller, men jag måste väl kunna få en dressyrbedömning, hon har ett helt otroligt fint steg. Måste hon ha fått föl? Hon kan väl visas på en öppna bedömningen, fast då får ju inte hon inga riktiga "poäng" utan bara en koll om hon är ett bra material. Kan ni berätta om hur det går till? Jag är inte särskilt insatt i detta, utan har bara läst på avsh:s hemsida=rena djungeln!

S.

Hon var jättefin! trist när det händer sånt.

Vi har lite blå himmel men solen har jag inte sett än. Grr :mad: det snöade lite imorse. Imorgon blir det +3 och regn så vi måste bli av med snön.
På måndag +4 och sol. Skumt väder.
Det är väl inte vår på gång? Tänk om sommaren börjar i mars :eek:

Jag är lite stel idag efter skottning, men hoppas på en ridtur.
Ska ju testa att ge lite godis till Trullan och se om hon jag kan få henne att gå lite längre utan tjafs.

Nä dags att ge lite hö och röra på de gamla valkarna.

Usch aldrig roligt när man måste ta beslutet att ta bort en vän,baksidan med att vara djurägare.
Nåväl här är det uppehåll,sol och ca -1.lite kaffe o sen är det stallet som gäller,dottern hästledig så jag ska ut i snön med båda tanterna:D.
Unghästen får bara vanlig omvårdnad för det är dottern som rider henne.
Ha en härlig eftermiddag allihopa

Jag har visat mina,ej tidigare bedömda,ston i samband med fölmönstring.

Är det ett ungsto kan du ju visa som treåring (treårstest)fyraåring,eller femårigt fölsto (kvalitetsbedömning),det är den vägen jag har gått.

Hur det är på sk sommarpremieringar är jag lite osäker på. Det brukar vara de olika hushållningssällskapen som arrangerar dessa,t.ex skaraborgs hushållnings sällskap,som jag har visat genom. Jag har visat 1 o 2 åriga SWB genom dom,vet oxå att de har premieringar av tex kallblod,ponnier mm

Numera måste man oxå genomgå godkänt ridprov för att få stona stambokförda,och för att stambokföra,om det är det du menar,så måste de ha fått föl,ja.

Hoppas du blev lite klokare och att jag inte var alltför virrig!

Just ja, ska du visa tre,fyra,el femåring så kan du inte välja bort hoppning,löshoppning i treårs,löshoppning alt uppsutten hoppning i fyra/femårs (kvaliten) men de får ju poängen var för sej i dressyr alt löshopp/hoppning.

Ni som kan bättre,rätta mej gärna om jag har fel!!!!

Är lite stressad nu,pållar väntar lunch,men var ju tvungen att svara....!!!!:d

Kl
Vilka fina hästar ni har visat,jätteroligt att se dom och er på bild:)!Tycker också det är kul att se naturen runt omkring där korten är tagna.

Min föresats att rida efter jobbet har inte blivit mer än just det.Bara att acceptera att just nu orkar jag inte,går upp ca 4:15 när jag jobbar dagtid,rör mig mycket på jobbet och så snöskottning så gott som varenda dag.

Men idag har jag ridit en och gått promenad med den andre,båda var piggelin.Vädret är soligt med 1 minusgrad.

Snart kommer mina grannar förbi till häst,fick förfrågan om att rida med men tyvärr är tiden fel,ska till jobbet om en timme.

Lobell ville ha vardagsbilder,så här ser det ut när jag packar mat:

31998602.jpg

Kat:
Beroende på hur många du kan ta emot så kommer jag gärna på arbetslägret:).

Vill också vara med på Skagernritten.Sista dagarna krockar tyvärr med blues:love:festivalen i Tidaholm som jag inte gärna vill missa men jag kan ju avsluta lite före er andra.

God middag! Hemskt vad ni är sorgliga så här på en solig fredag:( Ja, det är tuffa beslut man måste ta ibland...tog ju bort dotterns ponny i somras, grät nog i en vecka, var det rätt beslut? Men man måste ju bara ta det...

Hundar har aldrig riktigt varit min grej. Håller mig till katterna, de sköter sig själva på ett helt annat sätt. Tyvärr:angel: är ena dottern allergisk, så vi har kunnat stå emot hundtjatet. Nej, nu var jag elak, naturligtvis hade det varit bättre om dottern var frisk, så klart.

Jag har varit ute och ridit i solskenet. Men det var halt, och det sköts i skogen, så det blev en tur runt byn - Mjölkarundan, kallad - med extra galopp i snön vid ridbanan:) Pålle var pigg och glad som vanligt.

Voff - jättefin bild!

Gutenviks - också fina bilder!

Go middag lånar första bästa knapp....

Ruskade av mig saknade och minnena och påminde mig själv om att jag har två damer som vill ha uppmärksamhet... Så jag begav mig ut till dem... Är nu nyss inkommen.

Idag har jag tagit en promenad med 3 åringen..... förlåt... 4 åringen :eek:
Har inte vant mig vid att det gått ett helt år till...

Hon var pigg... tyckte det var en strålande idé att gå ut på promenad.. Jag hade fullt sjå att hänga med... Vi hittade en översnöad vall där hon fick släppa ur sig lite energi... Som det kallblod hon är så insåg hon snabbt att detta var ju jobbigt ...:D:D Sen var hon lite mer moderat i sitt tempo... Det finns fördelar med djupsnö...

Resten av promenaden var hon lyhörd och på sitt allra bästa humör.. Väl inkomna i stallet igen så stod hon och gäspade stort på stallgången medan jag groomade henne.

Under tiden vi var ute så fick Loppan vänta i stallet.. Det hade gått bra. Hon hade ätit upp sitt hö som hon fick innan Bäcka och jag gav oss iväg så hon börjar lära sig att koppla av.

Loppan fick lite grooming på stallgången bara. Sen släpptes båda damerna ut i hagen igen. Nu står de och solar sig... Jepp... vi har sol här....

*KL*

Varit in en sväng på skolan. Resultaten hade inte kommit men de skulle skickas senare (gjorde en examination före jul). Mycket nerver med i spelet här ju...gjorde några uppgifter som inte var klara och sen for jag hem. När jag öppnade mailen här hemma så hade resultatet kommit och jisses...jag har fattat:banana:. En liten komplettering ska jag göra men i det stora hela var det bara goda ord. Så många stenar föll från axlarna nu :D

Hm...för övrigt fick jag veta att Härnösand ligger i topp på snödjupet nu i landet... 119 cm:eek:. Jisses, snacka om att vi har vinter ;)

Tycker det räcker gott med det snödjup vi har här.... Så jag är inte avundsjuk.
Har kavat i djupsnö med Bäcka idag.. Snödjupet är staxt ovanför knäna på mig.. Det räcker gott...

Man får väl säga grattis till resultatet i alla fall..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 478
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar