TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Jag är på:)

Här är det minus 3,4 grader idag och snöar små, små flingor. Vad jag kan se så ser det rätt så mulet ut. Är ju så mörkt när jag släpper ut hästarna.
Har två strålkastare som jag tänder när jag tar in och ut pållarna.

Ska idag igen ta ut julen:o Såg att granen börjat barra nu, konstigt att man inte kan ta ut den före den blir så ledsen.

Ha en bra dag alla!

Fuskgran:D
Har gett upp! Orkar inte med barrandet!!
Skulle inte ha nån gran alls,om jag fick bestämma,men nu är vi ju två.......

Förresten så hade vi takdropp här i dag och nån plusgrad i solen. Nu är det stjärnklart och -17 grader :eek:
Och två torra varma goa kusar som låg i nne och sov nu när jag var ner och nattade dom.

Igårkväll var det blott -6 här och nu när jag gav morgonhö är det -18...svänger gör det, kan man säga:cool:. Hoppas det blir lite varmare för jag hade ju tänkt rida en vända innan jag ska till södern (barnvakt 11 mil härifrån ;))

Riktig gran måste man ha, det är ju den och skinkan som gör att det känns som jul kvällen före julafton:D
Barna bryr sig inte så mycket längre, men för mig är det ett måste.
Det var granbrist i jul och jag tvingade dom att åka runt med mig i två dagar att leta:devil: Jag var inte så populär då.

Efter att ha kastat bort större delen av julskinkan tre år i rad så bortrationaliserades den i år. Skulle faktiskt kunna bortrationalisera i stort sett hela julen här hemma,men som sagt,vi är ju två........

Men jösses,vilka temperatursvängningar! Man blir ju inte klok på den här vintern!

Här regnar det nu.......:confused:
Vad skulle all den snön som kom häromdagen vara bra för??
Shit,nu blir det ju snorhalt!!:(

Ja, man blir lite överrumplad över de här svängningarna. Det var ju jättebra sista veckorna här där temperaturen legat mellan -5 ner till -11. Då funkar min kropp och jag kan jobba häst utan att frysa sönder...men så fort det blir kallare än -15 blir det svårt...suck!

Här har jag haft lite pynt, julgardin och en julgran i plast i blomkruksstorlek. Köper minsta skinkan jag kan hitta då det i stort sett endast är jag som äter det. Resterna av den brukar hamna på nyårspizzan :D . Jag hör inte till dom som jular på i allt utan lite diskret. Julklappar är no no, bara barnbarnet som får ;)

morron " tanter " kasta ut julen hmm här kom den inte in ens :laugh:

jobbade ju hela julhelgen så jag hade int ens en gran.. enda julliknande var adventsstaken men å andra sidan , plockade jag nog inte undan den förra året om jag minns rätt , men jag släcker den vid midsommar :laugh:

mulet men bara 2 minus o på middagen ska de bli plusgrader o regn:eek:

så ska strax sadla Springaren o ge oss iväg innan de börjar regna ,:eek: halt lär de väl bli men hästarna är ju broddade värre med mig :laugh:

God morgon! Har släppt ut pållarna, det småregnade lite. Trist.

Här får julen stå till nästa helg, det är inte "tjugondag Knut" än;) Granen barrar inte, blommorna är fortfarande fina, och det blir lite extra ljus på morgnarna med ljusstakarna i fönstret. Fast i år har jag inte så mycket framme...Inga tomtar, ingen julkrubba, i princip bara lite ljus och röd duk och mina fina julgardiner i köket. Och äldsta dotterns julmobil hänger framme förstås. Den gjorde hon på dagis för snart 30 år sen:)

Nu blir det lite frukost, och iväg och jobba några timmar.

Mitt julkök

Kk.jpg

Nää,lugnet före stormen? Usch,usch nu vill vi ha vår!

Be careful what you wish for.......

Vädergudarna spelar oss stora spratt den här vintern....

Har skottat snö i flera dagar... och varit tacksam över att snön i alla fall har varit lätt.... Här regnar det nu... och det har regnat rätt läge om jag skall gå på hur hästarna ser ut...

Insåg när jag rastade hundarna i morse att det blir till att "spotta i nävarna" och hugga tag i snöskyffeln även idag... Tunga takras drivor ligger åter igen för all dörröppningar till stallet... - Jag blir så trött...

Innan det blir någon hästträning här i dag så blir det lite ryggknäckar jobb.

Men först blir det kaffe...

och har ar det -12 molningt och sa pratar de mer sno.. jag kanner av min rygg, for jag holl pa och gjorde igar.. och jag tog min sista tralala for den har gangen.. mitt huve blir sa konstigt sa jag sa nomore..

fint kok du har dar tant tajger.. har har julen akt in i lador, har kvar min roda gardin men sen ar ju mitt kok malat delvis i rott sa det ser ju ok ut.. far val ha den uppe till vardagjamning nar det ar dags att satta upp sommargardiner.. annars var det inte mkt jul har alls.. jag har ju alltid massor av ljus runt sa ingen skillnad egentligen..

vill fortfarande ga och rida men ser inte mig sjalv orka med det.. skall forsoka pyssla lite med djuren och vila baksidan.. och sitta har och vara avundsjuk pa er alla som ar ute och rider i den fina naturen.. ha en bra dag

Tant Kat, du får ta dig en tupplur mitt på dagen så du blir pigg. Ha luddtofflorna på dig så blir det varmt om fossingarna :)

Det är ju helt självklart att vi ordnar knytis. Enkla vinglas från IKEA har jag nog sextio stycken hemma, jag tar med mig en av kartongerna! Angående maten igen då, vi får prata ihop oss om vem som ska ta med vad så vi ska du se att det här kommer att bli kalas. Jag skulle kunna bidra med några pajer, passar som lunchmat. Någon med spenat/ost (kanske ädelost?) och någon annan med rökt skinka kanske. Och en dunk vin, det får hänga med så klart.

morron " tanter " kasta ut julen hmm här kom den inte in ens :laugh:

jobbade ju hela julhelgen så jag hade int ens en gran.. enda julliknande var adventsstaken men å andra sidan , plockade jag nog inte undan den förra året om jag minns rätt , men jag släcker den vid midsommar :laugh:

Och på tal om det rödmarkeerade. Har herr Gubbtjyv ännu avslöjat vad han har för yrke? Har jag missat det :confused:

Här är det -5, inget snö idag:bow:
Har insläpp (igen...), så jag ska till stallet vid 15.30tiden ca. Mocka och fixa mat till min tok. Lägga in middagsmat och ta in alla 4 vid 17-tiden.
Borsta av min tok. Kolla hans bakhovar, har fått lite röta i dem:( Konstigt att han får röta (inte i strålen) nu när det är "torrt" (½meter snö i hela hagen:cool:) i hagen? Jag tror det är spånet i boxen som gör det...
Igår fick jag gnäll av tanten - jag använder för mkt vatten när jag blöter de andra 3 betfor. Får bara ta 5 dl i varje hink...
Gnällde även över att jag blöter min toks middagsmat med för mkt vatten.
Gnäll, gnäll hela tiden:devil:

I yngre år har min varit ranghögst, men nu på gamla dar ranglågst.
Han bryr sig inte så mkt att han går själv. Bara att han blir mera sällskapsjuk när jag tar in honom. Kan ej vara inne ensam, inte ens medan jag hämtar grejer i sadelkammaren. Har alltid varit det, men blivit mera i detta stall.
Han var hingst tills han var 14 (har många avkommor). Dessutom bodde han ensam från det han var 3 år tills han var drygt 9 år, då polisen omhändertog honom...:( Han var vanvårdad och misshandlad, stod i ett skjul med dynga ända upp till knäna, såg ut som hästarna på Djurpolisen (Animal Planet).:(
Jag köpte honom 1996, då var han 15 år.

Jo tack! Blev varse takraset när jag kom runt mitt stall..... inget på framsidan men poå baksidan där dyngstacken är,där:(
Blev till att skotta innan jag kunde ta mej vidare med skottkärran!
Ok,ska vi nu se ngt positivt med detta så skulle det väl vara att så länge snön rasar från taken så kan inte taken rasa iallafall:D
Om inte snön river med sej taket på färden ner,förstås:grin:
Alltid är det något.......

hans yrke har blivit namnt yes.. aven om han inte har avslojat direkt. men han ar en viktig person...

jaha nu har det borjat snoa har.. pallar ater, jag ar i jammers annu men skall val dra pa rena torra tjocka sockar och fa ut dem..
takras har inte kommit har annu, det ar for kallt.. enda risken ar pa framsidan av ladan, dar hanger lite over rannan sa det kommer val ner sa smaningom.. skont att uteboxarna ar snofria, det ar ju metal tak och orolig det skall rasa in...
mn jag ar glad det inte ar regn och mud dar ute... visst regnade det i texas, men hade inget mud.. min soil var sandbaserad, toppen att rida pa.
ok dags att lyfta pa andan...

Ganska nöjd,lobell?Du ska vara jättenöjd med ridturen tycker jag.Nu har du ju kommit på att hon har respekt för spöt.Inte alls kul att behöva ta till det men hellre det någon gång än att man behöver bli arg och rädd varje ridtur.

Mitt stalltak är brant... Väldigt brant... Ingen som frivilligt går upp och skottar det kan jag meddela... samtidigt betyder det att minsta lilla mildväder får snön att ge sig i väg...

Här är den enda bilden jag hittade där stallet syns....
Men man får en liten aning om hur vinkeln är....
Bygget som pågår är min älskade ridbana förresten...:D
20548490.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 480
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar