Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4
Idag har jag i alla fall gjort vad jag kunnat för att jaga bort några kilon...
Har varit ute med Bäcka i en timme.
Vi tog oss ner till ett ödetorp.. Dit var det plogat. Ligger ett par kilometer hemifrån. Väl där så longerade jag henne i djupsnön där.. Jobbigt tyckte damen och ville sluta. Men idag begärde jag lite mer jobb av henne än innan. Nu fick hon banne mig bli lite trött tänkte jag.
Efter ca 5 minuters longerade så satte jag på tömmarna där de skall vara. Sen bar det av över vallen. Nu visste ju Bäcka att det var rätt jobbigt att gå så farten var helt ok.
Jag hade dock fullt sjå att kava mig fram där i snön samtidigt som jag skulle vara koncetrerad på Bäcka. Det blev rätt mycket volter och halter... Inte för att det gjorde nått för hon var ju tvungen att koncentrera sig på tömmen och mina kommandon.
Efter ca 20 minuter var jag helt slut... Det var knappt jag lyckades ta mig upp på den plogade vägen igen.. Men efter en stunds flåsande och pustande så var vi uppe i alla fall...
Sen blev det lite tömkörning på vägen hem... På kallblods vis så taggade hon upp när det blev mer lätt gått så sista kilometern kopplade jag bort tömmen och tog henne i repgrimman i stället.
Väl hemma i stallet så ångade det rejält om damen. Hon var faktiskt ordentligt trött i kroppen. Knoppen var nog lite överhettad den med för hon somnade där i stallgången.
Eftersom det under hela tiden vi var ute envisades med att regna så fick hon gå in i boxen igen. De får bli inne ett par timmar nu så släpper jag ut dem lite senare när de torkat upp...
I morgon har SMHI lovat rejält med plusgrader här...
Vi får se om det blir nått hästjobbande eller om jag låter henne vila...