TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Så här ser det ut när tant Kat tittar ut genom sitt köksfönster. Vassego. Läckert....
164577_495876708765_694213765_5970222_5513351_n.jpg

Dessa bilder är de senaste... från sept i år.... Har för mig att jag visat dem tidigare.... Men man får i alla fall en aning om storleken.
Hon är en mycket lätt modell av kallblodtravare... Även om hon vuxit ett par cm sen dessa bilder togs så saknas massan fortfarande.
Men den kommer förhoppningsvis.

26.jpg

42.jpg

10.jpg

Som ni ser så är jag en som står stadigt på jorden... :D Det är orsaken till att jag inte suttit in den här nätta damen ännu... Har ju ingen bra självmordspilot att tillgå.. Sen brinner inte det i knutarna heller för den delen...

Idag har jag i alla fall gjort vad jag kunnat för att jaga bort några kilon...

Har varit ute med Bäcka i en timme.
Vi tog oss ner till ett ödetorp.. Dit var det plogat. Ligger ett par kilometer hemifrån. Väl där så longerade jag henne i djupsnön där.. Jobbigt tyckte damen och ville sluta. Men idag begärde jag lite mer jobb av henne än innan. Nu fick hon banne mig bli lite trött tänkte jag.

Efter ca 5 minuters longerade så satte jag på tömmarna där de skall vara. Sen bar det av över vallen. Nu visste ju Bäcka att det var rätt jobbigt att gå så farten var helt ok.

Jag hade dock fullt sjå att kava mig fram där i snön samtidigt som jag skulle vara koncetrerad på Bäcka. Det blev rätt mycket volter och halter... Inte för att det gjorde nått för hon var ju tvungen att koncentrera sig på tömmen och mina kommandon.

Efter ca 20 minuter var jag helt slut... Det var knappt jag lyckades ta mig upp på den plogade vägen igen.. Men efter en stunds flåsande och pustande så var vi uppe i alla fall...

Sen blev det lite tömkörning på vägen hem... På kallblods vis så taggade hon upp när det blev mer lätt gått så sista kilometern kopplade jag bort tömmen och tog henne i repgrimman i stället.

Väl hemma i stallet så ångade det rejält om damen. Hon var faktiskt ordentligt trött i kroppen. Knoppen var nog lite överhettad den med för hon somnade där i stallgången.

Eftersom det under hela tiden vi var ute envisades med att regna så fick hon gå in i boxen igen. De får bli inne ett par timmar nu så släpper jag ut dem lite senare när de torkat upp...

I morgon har SMHI lovat rejält med plusgrader här... :mad: Vi får se om det blir nått hästjobbande eller om jag låter henne vila...

Så fina .... Nästan som ett julkort ju...

Och jag hade nog hellre haft snö i luften än regn... om jag skall vara ärlig...

Jag har planer på att anlända fredag em,men det beror ju oxå på ev samåkning.
Vet ju inte om Tajger kan då:)

Om inget oförutsett händer ska jag nög kunna komma iväg under fredagen. Hur tidigt hade du tänkt? Måste ju ordna med hästarna, det är ju normalt sett jag som sköter allt:)

Så klart tar vi med lite av varje i matväg till Kat. Vi får väl försöka samordna när det närmar sig.

*Här regnar det idag, maken har precis varit ute med traktorn och dragit upp en som glidit i diket. Isgata är inte kul. Annars är det bara en seg eftermiddag framför dator och tv. Lugnt och skönt.

Kat - mysig bild på dina pållar,

Styrran - vad fin hon ser ut!

Mina är våta rakt igenom idag:(.Här är ett par plusgrader och lite regn.Ingen lust för ridning och det tog en evighet att få på bootsen på hennes våta hovar igår och det hade nog varit samma idag.

Har tagit båda ut på promenad i stället:).Den sista var lite av ett vågspel märkte jag när jag kom till brorsans glashala ladugårdsbacke.Mina gummistövlar har inget grepp:eek:.Vågade inte gå hela sträckan som jag tänkt ut för det var mycket som rörde sig där och minsta ryck så hade jag legat på backen.

Ändå nöjd att båda varit ute och jag och hunden har också fått röra på oss(Voff,en till här med träningsvärk;)!)

Tackar för omdömet...

Ja jag tycker att hon är jättefin... Men jag är ju inte det minsta partisk :D

Men det är mycket häst.... Hon är begåvad med en rejäl portion nerver tyvärr... och det kombinerat med ett rätt vass temprament... Så jag har jobbat mycket lungt med den här damen... Kanske lite för lungt....

men Mc Marco.. ..har demensen slagit till i dagarna eller :laugh: Du har ju själv listat ut de ju ....i alla fall skrev du svaret :angel:

Nu blir jag lite orolig för din skull :crazy:

Men Gubbtjyv då! Du SA ju aldrig att jag gissade rätt :) Men då så, då vet jag. Kan man titta på dig på Arlanda om man nu skulle råka sig förbi där någon gång i framtiden? Jag lade ju aldrig märke till att jag serverade dig kaffe där i höstas :cry:

nja så jädra nätt tycker jag inte hon är , när du kan bygga muskler blir de ett helt annat utseende .

är hon lite över 150 eller , växer väl lite till , men visserligen är de ju kort men tycker de ser bra ut .:)

är hon lite låg i trakten eller är tån lång :)

ahaaa.. de är en typisk nordis dam i humöret:laugh: ja var inte för snäll på henne för då har du skaffat dig ett herrans jobb .

står en sådan dam i närheten här och matte har tagit de väldigt lugnt o inte på något sätt ut,manat damen i fråga och nu 4 år senare så har hon ett helsike . Vill inte damen o de är inte ofta hon vill .. ja då dansar man på bakbenen o fryser till is eller snor runt o är ett jädra bök.

Hon skall säljas nu går inte att få henne i vagn o körbar påstås de , ja vet inte men vassa nordisar leker man inte med de bestämmer man över o visar var skåpet ska stå.... men de där vet du ju så de går nog bra för dig :laugh:

men en snygg modell av nordistravare är de ......snyggt

Om det är någon av de som önskar skjuts från Örebro vill åka redan på fredagen passerar jag den staden då. Jag kör ju E18 hela vägen hemifrån och till Karlstad-

dessvarre ar det herr valdemar.. herr harfager som han ocksa kallas.. han hade lang man nar jag hamtade honom sa jag sa, varfor inte, ngt att halla sig i nar man ar ut och skumpar runt..men skall val stada upp honom till skagern, en snygg bage om jag far lite hjalp.. jag kan ju inte det har med hur man klipper fjordisar... tant fjanta har det korta haret da forstas, hennes man ar sa tjock den lagger over sig pa ena sidan och det ser inte fint ut.. valdemars delar sig i mitten i alla fall.. lol..

ja jag måste ju säga jag är verkligt oroad över ditt tillstånd:laugh: först nu detta o att inte se mig ens när man serverar kaffe :eek: uj uj uj...jag når ju i alla fall över bordskanten.

nja de är inte sannolikt du kan se mig bland flygpassagerare ...men på arlanda ja :laugh:

du får köpa dig ett par skogshuggar stövlar de finns de brodd till ..precis som med bildäck....''de är jättebra men man ska inte göra som jag gjorde
glömma at man har brodd under o gå in på nya furugolvet:o

ser så konstigt ut sedan...:laugh:

de där kallas att den har naturruffs :laugh: tyvärr tycker ja inte de är snyggt med oklippt man på en fjording....men jag förstår ju varför du har de

förmodligen...sist jag såg henne hade hon rött hår i någon nyans ....en mycket trevlig o go människa :)

Möjligt att hon var lite lång i tårna där.... har för mig att hovslagarn var här några veckor senare..

Och visst vet jag hur nordisdamer kan vara... Hon är ju inte den första av den sorten som jag drar upp från 1 åring... Det kan vara både blod svett och tårar ibland...

Ledarskapet eller vad man vill kalla det är i alla fall inga problem.. Hon vet vem som bestämmer... Utmanar hon mig i det fallet så har hon skitit i det där berömda skåpet... Så det är jag inte så bekymrad över..

Jag menade nog mest att jag skyndat lite långsamt med henne.. även om det finns anledningar till det (tidsbrist)... Har ju hela tiden tänkt att hon är ju unghäst så det är ingen brådska...:D

Nu insåg jag plötslig att hon i år blir 4 år... och med det insåg jag att jag faktiskt inte behöver ta det lugnt längre. Jag kan ju faktiskt börja kräva jobb av henne... Jag kan utan att få dåligt samvete börja göra henne trött... både fysiskt och psykiskt.

Det låter ju bra.Och jag går sällan med stövlar inomhus så golvet ska nog klara sig:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 478
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V