Tankar om drivande säte

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tankar om drivande säte

Alltså, jag har ridit för en suuuperduktig tränare som har jobbat ganska mycket utomlands och den tränaren tjatar typ hela tiden på att min häst inte ska gå bakom hand. trodde att det var typ helt förjudet att rida så men den duktiga killen i filmen gjorde ju det och som nån annan skrev så kan man juh välja om man vill det eller inte bara man klarar båda sakerna. Fast jag kan nog inte göra det för då blir min tränare ganska galen. :devil:

Bakom hand är när hästen själv lägger sig där - drar sig undan bettet.
Det går då inte att rida hästen särskilt gynnsamt alls då, då den knyter sig- svara dåligt för andra hjälper oxå. DÅ kan man korrigera a la Karl.

Bakom lodplanet är ngt annat. Sen är det inte alla ggr som folk kan rida fram näsan från den positionen- de duktiga kan.

Alltså, jag har ridit för en suuuperduktig tränare som har jobbat ganska mycket utomlands och den tränaren tjatar typ hela tiden på att min häst inte ska gå bakom hand. trodde att det var typ helt förjudet att rida så men den duktiga killen i filmen gjorde ju det och som nån annan skrev så kan man juh välja om man vill det eller inte bara man klarar båda sakerna. Fast jag kan nog inte göra det för då blir min tränare ganska galen. :devil:

Vad är det för suuuuperduktig tränare som inte ens kan skillnaden på bakom hand och bakom lod :confused::grin:

Det finns olika filosofier och teorier inom dressyren. Känner inte till dig och din ridning men det är bra att lyssna på olika tränare och sen bilda sig en egen uppfattning om vad man själv tycker verkar lämpligt och rätt. Nu vet jag inte om du var allvarlig eller ironisk i ditt inlägg, men som du kanske har förstått så har jag lite annorlunda åsikter än många andra här, så det vore kul att veta vad det är du har lärt dig sen tidigare om det där med formen, och varifrån du har lärt dig det i så fall?

Fast nu hänger jag inte med:confused: Lite begreppsförvirring kanske? Det finns väl inte olika åsikter om vad som är bakom hand och vad som är bakom lod? En häst kan vara bakom hand fast den är helt i lod:grin:

Det är ju helt olika saker. Nu tror jag att du blandar ihop lite, jag tycker inte vi skulle behöva vara oense om vad som är vad där:confused:
Sen kan man tycka olika om det är ok att rida bakom lod eller inte, men bakom hand tror jag väl knappast att varken du eller jag vill ha en häst:confused:

KL

jag gillade att han redogjorde för vad som diskuterats tidigare om att -skola munnen-
han sa att han alltid tar upp ett tryck, väntar tills hästen släpper honom -släpper trycket gentemot ryttarens kontakt/tryck och sedan ger han hästen eftergift och tygel och den följer med framåt-nedåt.
Nu kanske den skulle sträcka sig mer framåt och inte bakom lod om den fick lite längre tygel i förhållande till hur mkt den ombads sänka sig, det såg ut att ta stopp för den långa halsen och då hamnar den bakom litegranna. Tyckte inte det såg ut att sitta i problem i hästens förmåga att hålla sig i en fin position.

Det sas ju från något håll (i en annan tråd)att det var helt förkastligt att ge hästen tryck i bettet och invänta eftergift o avslappning från hästen. eftergiften skulle komma ifrån ryttaren, upprepade kramningar och så hoppas man på att hästen härmar och ger efter först nästa gång. eller nått.

Nej, bara den första, och även om det är en framridning så vill jag inte ha min häst gå bakom hand. Men finns det en logisk och bra förklaring till att man ska ha det så ska jag överväga saken igen.
Dåligt väder = seg uppkoppling
Bra väder = snabbare filmer....

Jag tyckte han förklarade saken väldigt logiskt och bra varför han värmer upp som han gör.

Tycker att man kan jämföra bakom hand med att den har "stängt av"- off.

Har bara varit med om det 2 ggr när hästen gick på kandar med ny stång- la tungan över bettena. Red bara på o den la tillbaka tungan o gick då att rida - ON:grin:

Tycker att man kan jämföra bakom hand med att den har "stängt av"- off.

Har bara varit med om det 2 ggr när hästen gick på kandar med ny stång- la tungan över bettena. Red bara på o den la tillbaka tungan o gick då att rida - ON:grin:

Hästen springer ju bara i traven om den är bakom hand för man har ju ingen koppling till bakbenen så länga på steget är ju bara att glömma.

Hittade en kur med Carl Hester på samma häst som filmen muppen visade.
Hur kan man rida så bra :love:

http://www.youtube.com/watch?v=MwhpOL7xj6s&feature=related

KL

jag gillade att han redogjorde för vad som diskuterats tidigare om att -skola munnen-
han sa att han alltid tar upp ett tryck, väntar tills hästen släpper honom -släpper trycket gentemot ryttarens kontakt/tryck och sedan ger han hästen eftergift och tygel och den följer med framåt-nedåt.
Nu kanske den skulle sträcka sig mer framåt och inte bakom lod om den fick lite längre tygel i förhållande till hur mkt den ombads sänka sig, det såg ut att ta stopp för den långa halsen och då hamnar den bakom litegranna. Tyckte inte det såg ut att sitta i problem i hästens förmåga att hålla sig i en fin position.

Det sas ju från något håll (i en annan tråd)att det var helt förkastligt att ge hästen tryck i bettet och invänta eftergift o avslappning från hästen. eftergiften skulle komma ifrån ryttaren, upprepade kramningar och så hoppas man på att hästen härmar och ger efter först nästa gång. eller nått.
Det sistnämnda var sagt av mig.
Då avhandlade vi en unghäst o inte med en elitryttare med rätt timing på- lite skillnad.

När man släpper ut näsan till lång o låg- är risken STOR att man tappar ryggen. Därav har man kommit fram till att den behåller ryggen o hela den rundade överlinjen bättre i rund o djup- stretch. Även bukmusklerna är i jobb.

Äh!
Det är bara för att han har en D-häst- fattar du väl.
Har ingenting med ryttarkompetens att göra:angel:

Hästen springer ju bara i traven om den är bakom hand för man har ju ingen koppling till bakbenen så länga på steget är ju bara att glömma.

Hittade en kur med Carl Hester på samma häst som filmen muppen visade.
Hur kan man rida så bra :love:

http://www.youtube.com/watch?v=MwhpOL7xj6s&feature=related

Har du inte hängt med i tråden, karlarna har det där nästan automatiskt:angel: Lätt för honom :devil:

Det är vi tjejer som har svårt, det är inte vårt fel, :D

Men bara en tiondel så bra skulle räcka för mej:cry::d

Karln är väl telepatisk eller så:angel:

DET ska bli MIN nya metod:rofl:

Han har alltid varit enormt begåvad och massor av talang och känsla. Min dressyrtränare har jobbat med honom fast det var väl närmare 10-12 år sedan nu.

Så ja nästan telepatisk

Nä han fipplade med tyglarna ett par gånger - men eftersom han inte behöver de till så mycket så är det inte så noga:D

Själv är jag lite insnöad på Carl Hester. :o

Har sett en hel del av hans filmer, såväl "privatfilmade" under clinics som rena försäljningsfilmer (alltså, inte på försäljningshästar utan instruktionsfilmer som han säljer...). Även läst två av hans böcker.

För mig utövar Carl Hester dressyr så som jag skulle vilja kunna utöva den. Av det jag sett, har han alltid en förklaring på varför han gör som han gör, och det är ocskå väldigt intressant att se honom rida på olika typer av hästar - hur han plockar fram trav ur en symaskin, hur han laborerar med takten på en väldigt stor och begåvad häst, hur han får en tax att växa osv.

Jag måste säga att han rider på ett sätt så man bara kan sitta och titta -
drömmande:love::love:

Ja, jag tycker han är jätteduktig. Men alla har olika smak och ideal! :laugh:

En annan aspekt är att han haft en hel del hästar genom åren som många andra elitryttare skulle fnyst åt. Och det tycker jag är extra skickligt att lotsa dem upp i klasserna. (Å andra sidan är det ju många ryttare som får göra så, men det är inte alla som tar sig till OS!)

Jag jag beundar också dem som kan rida många olika hästar och göra det bästa av dem:bow:

Jag funderade på om det är någon av debattörerna här, som inte gillar hans ridning och varför i så fall:confused:
Vi brukar ju ha olika syn men det skulle vara intressant att höra just ang en så mjuk och trevlig ridning om vi kanske är överens här, till slut:idea:
Det vore väl något:bow::D

Kan någon säga att det inte är hästvänlig ridning:confused:
Bara en tanke som slog mej......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 741
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 401
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar