Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var det där med lodplanet till exempel.
Tycker att det blir helt fel om man bara tittar på lodplanet.
Den kan vara förskräckligt illa i övrigt, men ha nosen som den "ska"., men kort o hög hals, sänkt rygg, inaktiv, bakbenen i Kina osv....
KL
jag gillade att han redogjorde för vad som diskuterats tidigare om att -skola munnen-
han sa att han alltid tar upp ett tryck, väntar tills hästen släpper honom -släpper trycket gentemot ryttarens kontakt/tryck och sedan ger han hästen eftergift och tygel och den följer med framåt-nedåt.
Nu kanske den skulle sträcka sig mer framåt och inte bakom lod om den fick lite längre tygel i förhållande till hur mkt den ombads sänka sig, det såg ut att ta stopp för den långa halsen och då hamnar den bakom litegranna. Tyckte inte det såg ut att sitta i problem i hästens förmåga att hålla sig i en fin position.
Oj, jag glömde lägga till smiley i mitt inlägg.
Carl Hester är en av mina stora förebilder och jag har aldrig varit någon lodplans-fascist. Men jag kan tänka mig att det finns de som tittar på lodplanet.
Jag är helt på din och Axels linje. Lodplanet är för mig inte så viktigt, jag försöker se till hela hästen.
Oj, jag glömde lägga till smiley i mitt inlägg.
Carl Hester är en av mina stora förebilder och jag har aldrig varit någon lodplans-fascist. Men jag kan tänka mig att det finns de som tittar på lodplanet.
Jag är helt på din och Axels linje. Lodplanet är för mig inte så viktigt, jag försöker se till hela hästen.
Jag är lodplans-fascist och bakom-hand-fascist
Men lodplanet är ju en del av hela hästen. Jag tittar också på hela hästen och där ingår nosens placering, är inte den rätt så fattas det ju en bit av helheten.Jag är helt på din och Axels linje. Lodplanet är för mig inte så viktigt, jag försöker se till hela hästen.
Men varför skulle just det vara så tabu, Jag förstår det inte riktigt, så länge ryttaren klarar att lägga hästens huvud mjukt och lätt i olika positioner och lätt kan växla formen?
Om du ser på DM:s film på Carl H tex, vad tycker du om det han gör och resultatet?
Jag förstår att helheten är hela hästen, men jag undrade över helheten för vadå? För att värma, träna eller för att rida ett program på tävling i rätt form.......
Att med flit placera hästen bakom lod/bakom hand tycker jag däremot aldrig är bra och har mycket svårt att acceptera dom argument som ges. En grym skillnad på att "för att man inte kan bättre" eller "hamna i det läget en period" och att medvetet placera hästens huvud "fel".
Fast kanske främst eftersom jag inte tror på att man ska hålla på och placera huvud och fiffla nämnvärt öht. Blir lite gramaneffekt- att man tror att huvudets placering påverkar resten av kroppen positivt
För att kunna förstå till 100 % varför det inte är så bra att rida med nosen bakom lodplan (ihopkrullad som en del kallar det) behöver man studera en del anatomi över hästens skelett och muskler bl.a. Det finns vissa nackdelar med att rida hästen bakom lod. Det påverkar till exempel hästens ben, ryggmuskler, hals och nacke. När man ber hästen att kröka lite för mycket på huvudet trycks också dess lymfkörtlar ihop som sitter bakom ganschen, och långvarig och upprepad ridning gör att de skadas kroniskt. Det kan också påverka hästens balanssinne då syn och balanssinne samarbetar och har hästen mycket bakom lodplan försämras synfältet som den använder för att hålla koll på var den går (kanske inte spelar så stor roll på en platt ridbana).
Helheten; som jag ser det handlar det om att rida hela hästen på ett sätt som gör att den gymnastiseras på rätt sätt, inte för tävling utan för dess välbefinnande. Eftersom jag nu vet att det inte är bra att rida hästen bakom lodplan, så ingår det iaf i mitt helhetstänkande.
Totola: tack för ett bra inlägg
Jag håller helt med dig.
Hästens anatomi säger ifrån att det aldrig någonsin är nyttigt att rida med hästen bakom lod.
Skickliga ryttare som i filmerna borde kunna "rida fram nosen" på dessa annars mkt fina hästar.
Jag baserar min övertygelse delvis på sustainabledressage teorier och flera andra ej tävlingbaserade dressyrtränare.
/T