Tankar om drivande säte

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tankar om drivande säte

Tycker att det blir helt fel om man bara tittar på lodplanet.
Den kan vara förskräckligt illa i övrigt, men ha nosen som den "ska"., men kort o hög hals, sänkt rygg, inaktiv, bakbenen i Kina osv....

Det var det där med lodplanet till exempel.

Men hur insnöad får man bli, det verkar som hästen får röra sig hur stelt och ryckigt som helst bara den är framför lod så är allt frid och fröjd :eek:

Carl förklarar hur enkelt som helst hur han rider upp hästen i formen från den rundare lägre formen och det har med det förberedande gymnastiserande arbetet att göra som han förklarade, han rider inte upp nacken med händerna utan med ben och säte.
Så tycker jag iallafall det skall vara :cool:

Tycker att det blir helt fel om man bara tittar på lodplanet.
Den kan vara förskräckligt illa i övrigt, men ha nosen som den "ska"., men kort o hög hals, sänkt rygg, inaktiv, bakbenen i Kina osv....

Jo men nosen är ju framme räcker inte det :confused:

:devil:

Precis.
att den kommer upp med början från ryggen- manken, som ett resultat av mer arbete bakifrån.
Inte att man som en del förespråkar här- lyfter upp huvudet.

Oj, jag glömde lägga till smiley i mitt inlägg.

Carl Hester är en av mina stora förebilder och jag har aldrig varit någon lodplans-fascist. ;) Men jag kan tänka mig att det finns de som tittar på lodplanet.

Jag är helt på din och Axels linje. Lodplanet är för mig inte så viktigt, jag försöker se till hela hästen.

KL

jag gillade att han redogjorde för vad som diskuterats tidigare om att -skola munnen-
han sa att han alltid tar upp ett tryck, väntar tills hästen släpper honom -släpper trycket gentemot ryttarens kontakt/tryck och sedan ger han hästen eftergift och tygel och den följer med framåt-nedåt.
Nu kanske den skulle sträcka sig mer framåt och inte bakom lod om den fick lite längre tygel i förhållande till hur mkt den ombads sänka sig, det såg ut att ta stopp för den långa halsen och då hamnar den bakom litegranna. Tyckte inte det såg ut att sitta i problem i hästens förmåga att hålla sig i en fin position.

Vilken ryttare pratar du om,? Knappast CH (som DM la in) väl?

(Kanske vore bättre om han satte på graman som du tycker verkar bra i annan tråd:angel: Så inte hästen riskerar att hamna bakom och dra in nosen menar jag:grin:) Han kan ju få ett ärligt tygeltag.....

jag fattar ännu mindre av logiken nu btw:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Carl Hester är en av mina stora förebilder och jag har aldrig varit någon lodplans-fascist. ;) Men jag kan tänka mig att det finns de som tittar på lodplanet.

Jag är helt på din och Axels linje. Lodplanet är för mig inte så viktigt, jag försöker se till hela hästen.

Jag är lodplans-fascist och bakom-hand-fascist:p

Jo men det fattade jag ;) Jag bara spann vidare.... Jag ser nu att det lät som om det var riktat till dig men det var det inte:D

Jag är lodplans-fascist och bakom-hand-fascist:p

Jag också... och likförbenat råkar man ändå ut för det ibland :angel:
Så min åsikt är att det aldrig är riktigt bra om hästen är bakom lod eller bakom hand, men ibland är det andra saker som känns mer högprioriterade för att komma vidare så det inte alltid ger något att bry sig om att hästen hamnat bakom.
Att med flit placera hästen bakom lod/bakom hand tycker jag däremot aldrig är bra och har mycket svårt att acceptera dom argument som ges. En grym skillnad på att "för att man inte kan bättre" eller "hamna i det läget en period" och att medvetet placera hästens huvud "fel".
Fast kanske främst eftersom jag inte tror på att man ska hålla på och placera huvud och fiffla nämnvärt öht. Blir lite gramaneffekt- att man tror att huvudets placering påverkar resten av kroppen positivt. i mitt huvud gör det inte det utan kan bara inverka tvärtom - negativt, spänningar/avknäppthet osv. Även om en skicklig ryttare kan rida tillbaka till rätt så känns det bara så onödigt om man KAN rida rätt hela tiden.

Huvudet är ett symptom. Jag håller med om att det kan vara ok men inte riktigt bra även om huvudet är "fel" och som sagt att man kanske under en period måste ha överseende med att hästen har huvudet "fel" för att den ändå jobbar förhållandesevis bra. Men då tycker jag inte heller man kan säga att det är 100% rätt utan att man fått göra avkall på det perfekta.

Men lodplanet är ju en del av hela hästen. Jag tittar också på hela hästen och där ingår nosens placering, är inte den rätt så fattas det ju en bit av helheten.

En bit av helheten för vadå?

Det är ju inte tävlingsformen det handlar om utan att hästen kan arbetas i olika lägen när man gymnastiserar den, vi kan väl ändå vara överens om att dressyrhästar utför en form av gymnastiska övningar, som de kan behöva värmas upp för:confused:

Det blir ju väldigt märkligt annars:confused:

Helheten = hela hästen. Jacko skrev att hon ser till hela hästen, men struntar i lodplanet. Då ser hon ju inte till helheten.

Hästen kan gymnastiseras och värmas i olika lägen utan att för den skull gå med nosen bakom lodplanet. Men det kräver så mycket mer av ryttaren. Det är inte ett måste för dess uppvärmning och gymnastisering att gå med hopkrullad hals och nosen bakom lod.
De flesta tycks anse att det är lättare att lära hästen att gå i en felaktig form för att sen ha en massa jobb med att ta den ur den formen. Vilket dom sällan lyckas med.

Men varför skulle just det vara så tabu, :confused: Jag förstår det inte riktigt, så länge ryttaren klarar att lägga hästens huvud mjukt och lätt i olika positioner och lätt kan växla formen?

Om du ser på DM:s film på Carl H tex, vad tycker du om det han gör och resultatet?

Man kan ju gå till sej själv om man ska värma upp för något så kanske en stretch i ett visst läge gör att man mjuknar, tex finns övningar för axlarna där man kör upp dem och sen släpper, det betyder inte att man går med axlarna uppdragna (inte så bra) utan att man får hjälp att lossa för att få dem mjukare och mindre spända. (rek av massörer bla ) Samma för folk som har spänningar i axlar nacke pga tex dataanvändande dagligen, så finns övningar där man stretchar ut och det känns bättre, dvs mjukare:confused:

Om man nu kan jämföra med en häst, men jag tror det, i alla fall delvis.
Jag förstår att helheten är hela hästen, men jag undrade över helheten för vadå? För att värma, träna eller för att rida ett program på tävling i rätt form.......

Men varför skulle just det vara så tabu, :confused: Jag förstår det inte riktigt, så länge ryttaren klarar att lägga hästens huvud mjukt och lätt i olika positioner och lätt kan växla formen?

Om du ser på DM:s film på Carl H tex, vad tycker du om det han gör och resultatet?

Jag förstår att helheten är hela hästen, men jag undrade över helheten för vadå? För att värma, träna eller för att rida ett program på tävling i rätt form.......

För att kunna förstå till 100 % varför det inte är så bra att rida med nosen bakom lodplan (ihopkrullad som en del kallar det) behöver man studera en del anatomi över hästens skelett och muskler bl.a. Det finns vissa nackdelar med att rida hästen bakom lod. Det påverkar till exempel hästens ben, ryggmuskler, hals och nacke. När man ber hästen att kröka lite för mycket på huvudet trycks också dess lymfkörtlar ihop som sitter bakom ganschen, och långvarig och upprepad ridning gör att de skadas kroniskt. Det kan också påverka hästens balanssinne då syn och balanssinne samarbetar och har hästen mycket bakom lodplan försämras synfältet som den använder för att hålla koll på var den går (kanske inte spelar så stor roll på en platt ridbana:angel:).

Helheten; som jag ser det handlar det om att rida hela hästen på ett sätt som gör att den gymnastiseras på rätt sätt, inte för tävling utan för dess välbefinnande. Eftersom jag nu vet att det inte är bra att rida hästen bakom lodplan, så ingår det iaf i mitt helhetstänkande.

Totola: tack för ett bra inlägg:bow:

Att med flit placera hästen bakom lod/bakom hand tycker jag däremot aldrig är bra och har mycket svårt att acceptera dom argument som ges. En grym skillnad på att "för att man inte kan bättre" eller "hamna i det läget en period" och att medvetet placera hästens huvud "fel".
Fast kanske främst eftersom jag inte tror på att man ska hålla på och placera huvud och fiffla nämnvärt öht. Blir lite gramaneffekt- att man tror att huvudets placering påverkar resten av kroppen positivt

Nu försöker jag verkligen läsa och förstå vad du skriver. :confused: Har du också svårt att förstå skillnaden i bakom lod och bakom hand? (Det finns förklaringar i tråden). Eller tror du/ni att hästen måste hamna bakom hand för att den går bakom lod:confused: På vilken grund då egentligen?

Tror du på fullt allvar att en elitryttare rider så (med den förklaring han gav) för att han inte kan bättre:eek:

Placera hästens huvud gör man när man varierar formen. Lägger ner, tar upp.
Visst kommer det bakifrån men hur hästen arbetar i överlinjen styrs ju av bla huvud/halspositionen också. Om den kortar, dvs samlar, eller om den länger ut överlinjen och stretchar ut i kroppen. Är det fel menar du? Vill du ha hästen i samma form hela passet?

Det är svårt, mycket svårt att verkligen kunna variera formen, jag tycker det är skitsvårt i alla fall och beundrar dem som lätt lägger hästen där de vill ha den:love: Det gör inte jag, i alla fall.

Jag håller helt med dig.
Hästens anatomi säger ifrån att det aldrig någonsin är nyttigt att rida med hästen bakom lod.
Skickliga ryttare som i filmerna borde kunna "rida fram nosen" på dessa annars mkt fina hästar.
Jag baserar min övertygelse delvis på sustainabledressage teorier och flera andra ej tävlingbaserade dressyrtränare.
/T

För att kunna förstå till 100 % varför det inte är så bra att rida med nosen bakom lodplan (ihopkrullad som en del kallar det) behöver man studera en del anatomi över hästens skelett och muskler bl.a. Det finns vissa nackdelar med att rida hästen bakom lod. Det påverkar till exempel hästens ben, ryggmuskler, hals och nacke. När man ber hästen att kröka lite för mycket på huvudet trycks också dess lymfkörtlar ihop som sitter bakom ganschen, och långvarig och upprepad ridning gör att de skadas kroniskt. Det kan också påverka hästens balanssinne då syn och balanssinne samarbetar och har hästen mycket bakom lodplan försämras synfältet som den använder för att hålla koll på var den går (kanske inte spelar så stor roll på en platt ridbana:angel:).

Helheten; som jag ser det handlar det om att rida hela hästen på ett sätt som gör att den gymnastiseras på rätt sätt, inte för tävling utan för dess välbefinnande. Eftersom jag nu vet att det inte är bra att rida hästen bakom lodplan, så ingår det iaf i mitt helhetstänkande.

Totola: tack för ett bra inlägg:bow:

Visa gärna seriös forskning på att den ridning han visar är skadlig.:cool:

Menar nu seriös inte åsikter från den ena eller andra tyckaren som det tex Tez1 hänvsar till.

Nej, jag menade inte riktigt så.

Jag är inte riktigt på den nivån som ni andra tycks vara på, för mig är lodplanet det minsta problemet. Men det säger ju mest om mig själv, inget om er.

Jag menade att jag tror att hästen kan hamna bakom lod ibland och det är inte hela världen.

Självklart vill jag, precis som alla andra, att hästen ska gå korrekt med alla delar av kroppen. Även nosen.

Jag håller helt med dig.
Hästens anatomi säger ifrån att det aldrig någonsin är nyttigt att rida med hästen bakom lod.
Skickliga ryttare som i filmerna borde kunna "rida fram nosen" på dessa annars mkt fina hästar.
Jag baserar min övertygelse delvis på sustainabledressage teorier och flera andra ej tävlingbaserade dressyrtränare.
/T

Jag försöker basera min övertygelse på fakta och inte på teorier, jag vet att det finns mängder av teorier om att det skulle vara skadligt men än så länge har ingen framkommit med några fakta om det...

Jag baserar oxå min övertygelse på vad jag ser och jag har sett massvis av båda och konstaterar att jag nog aldrig sett några välgymnastiserade hästar som ständigt och alltid rids framför lod.

Det krävs oerhörd styrka och gymnastik för en häst att arbeta på ett BRA sätt med nosen framför lod och dom exemplaren jag sett gör inte det eftersom hästen inte är förberedd och väl gymnastiserad för sin uppgift
utan den har tappat väldigt mkt av sin kropp på vägen.
Jag har sett miljoner filmer här med hästar framför lod och allt dom kan är piaff:confused: finns ingen mjukhet i varken trav eller galopparbetet utan ser bara springit och forcerat ut.

Jag håller däremot med om att hästen inte kan arbeta 100% rätt om hästen går bakom lod men jag tror oxå att man absolut inte kan kräva 100% av sin häst på träning och definitivt inte börja med 100%.
100% är ju när hästen är helt klar alltså GrandPrix.

Där finns det ju olika vägar att gå och som sagt så har jag inte sett någon mjukhet eller hästar som arbetar igenom hela kroppen om dom ständigt får gå med nacken högst och framför lod.
Men visa gärna filmer på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 741
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 401
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar