Tankar om drivande säte

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tankar om drivande säte

Angående kommentaren så ser inte jag det som att Hesters häst ser mer tillfreds ut än PKs och hans elev för att Hesters häst går bakom lod utan det handlar om allt annat i Hesters ridning som är trevligare och mjukare. PKs elevs häst har näsan bakom lod ibland (och ibland är den bakom hand dessutom) men inte ser den tillfreds ut. Så det handlar ju inte så mycket om bakom lod eller inte, tyckte du skrev bra om det i ditt förra inlägg.

Nu var det just inte så att jag skrev att hästen ser mer tillfreds ut för att den hamnar bakom lod :confused:
Det handlar mer om ridsystem och hur man gymnastiserar sin häst och framförallt hur man väljer att rida sin häst bakom lod eller ej.

Självklart går hästen mjukare när ryttare rider mjukare och självklart rider ryttaren mjukare om hästen går mjukare.

Hur kan du prata om näsan bakom lod och rollkur i en och samma mening?

din egen häst går utmärkt bakom lod på de bilder du ofta visar, och dessutom på bogarna, hur tänker du där? rider du rollkur?

Spelar det egentligen så stor roll huruvida ländryggen kommer upp eller inte om manken inte kommer upp?
.

Ja det spelar oerhört stor roll i ett grundläggande utbildnings skede, därför att du kan aldrig komma vidare till att komma upp ur manken om du inte har en häst som klarar av att höja ländryggen och som är tillräckligt avslappnad där, dvs får med sig bakbenen.
såg du att jag skrev det viktiga i uppvärmnings sammanhang? Jag diskuterar inte statisk ridning. Inte heller diskuterar jag gramanridning, det är ridning som sker framifrån och bak, inte tvärtom, två helt skiljda saker. Har du själv ridit med graman och förstår skillnaden?

Senast ändrad:

Fast det känns som att det är svårt för vanliga hobby ryttare att ta till sig den delen av Hesters ridning isf. Skulle t.ex. jag börja mixtra med att rida min häst rund och djup skulle hon säkert börja gå bakom hand eller göra något annat lika fel, just för att jag inte är tillräckligt duktig (ännu ;) ) för att börja mixtra med sådana petitesser, som det är för mig på min nivå just nu.

Så om bara hästens nos är i lod så kan inget annat bli fel eller hur tänkte du här :confused:

För länge sen talade man om hemliga-sekreta-förborgade hjälper. Det handlade om sitsen/mellandelen. När hästen ser ut att av sig själv utföra alla rörelser. Det är mitt mål.

Vägen dit är lång och vindlande. Jag håller fast vid att formen framtill i första hand är ett kvitto på hur man lyckats med resten. Och de flesta jag ser rida jobbar för mycket med händerna. En snabb korrigering i rätt riktning kan vara stor - men sen behövs inte mer. Vanligaste felet en låg hand som har dragkamp med hästens mun. Då kan en snabb korrigering med hög hand LÖSA PROBLEMET så att man kan rida med en korrekt kontakt i fortsättningen.

Men att alla elitryttare rider utan hand och bara med sitsen är en modern myt. Då skulle det inte gå att få bilder som dessa:
http://horsesforlife.com/RollkurPictogram

OM det nu inte spelar någon roll att hästen är bakom lod utan bara bakom hand - vad är då FÖRDELEN med att den går bakom lod? Vad vinner hästen på det? Vad vinner människan? Rent fysikaliskt läggs mer vikt fram i den lägre formen, halvhalter fungerar inte lika lätt och varför träna uteslutande i en form som hästen inte ska visas i? Variation vore väl bättre? Eller anser ni att den öppnare formen som föreskrivs i tr (med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt. Samt med nosen i eller något framför lodlinjen skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och tungan under bettet skall den lugnt tugga på detta.) är sämre? En duktig ryttare kan lägga hästen var den vill sägs det. Så varför 90% av tiden bakom lod?

/T_B

Du tolkar verkligen på ett helt enastående sätt emellanåt.:confused:

Var kom RK in (vet att det är ditt "favoritämne" men.....) :confused:

Har du tittat på filmerna av Carl H och lyssnat på hans förklaring? Där har du svaret på dina frågor.

Hästen rids inte så "hela tiden". Det finns en syfte. Det handlar inte om tävlingsform utan träning/uppvärmning. Vad kommer det sej att du aldrig svarar rent konkret i sak utan alltid bara kommer med generella tyckanden, förstärkt av länkar med rollkurbilder/diskussioner? Det gör ett enormt enkelspårigt intryck, på mej i alla fall:crazy:

Finns det skäl för en människa att stretcha för att bli mjukare tex i nacke/axlar inför ett ridpass tex? (Det rådet förekommer inte sällan ang att bli mer avspänd som ryttare) Varför skulle det inte vara bra för en häst?

TR talar om idealet och där är vi inte oense. Men om du ska gymnastisera din häst till att lätt kunna arbeta i en bra tävlingsform, hur gör du då? Är den enda prioriteten du har att hästen inte hamnar bakom lod:confused:

Och ang munnen så var det bra att du tog upp det. Så vill jag också ha hästens mun. Tycker du att Carl H:s häst visar de kvalitéerna vad gäller munnen, ÄVEN då den rids bakom lod?
Hur tycker du att PK:s häst motsvarar den beskrivningen?

Svara nu gärna för en gångs skull konkret utifrån egna erfarenheter, och hur du själv ser på filmerna!

OM det nu inte spelar någon roll att hästen är bakom lod utan bara bakom hand - vad är då FÖRDELEN med att den går bakom lod? Vad vinner hästen på det? Vad vinner människan? Rent fysikaliskt läggs mer vikt fram i den lägre formen, halvhalter fungerar inte lika lätt och varför träna uteslutande i en form som hästen inte ska visas i? Variation vore väl bättre? Eller anser ni att den öppnare formen som föreskrivs i tr (med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt. Samt med nosen i eller något framför lodlinjen skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och tungan under bettet skall den lugnt tugga på detta.) är sämre? En duktig ryttare kan lägga hästen var den vill sägs det. Så varför 90% av tiden bakom lod?

/T_B

Därför att
*du pratar om slutmålet.

När vi sätter oss på en häst de första gångerna så sänker den ryggen.
Det handlar om att gymnasticera fram en elitgymnast. Den ska orka bära upp sin ryttare, den ska muskla upp sin överlinje så att den kan lägga över vikten till bakdelen.
Det är inte alls så att om man rider sin häst rund och låg så är den automatiskt mer på framdelen. Där har du fel. Om man gör det rätt så är den i lika mycket balans i kroppen SOM DEN FÖR DAGEN klarar av. Sen är det upp till ryttaren att känna var den för dagen arbetar bäst med alla sina kroppsdelar.
Halvhalter fungerar lika bra var du än har nacken. Att du inte tror det bevisar bara att du inte satt dig in i några andra system än nacken som högsta punkt och nosen i lod eller strax framför.

Jag har en unghäst som, om du skulle haft den kanske, skulle blivit en kalashäst. Den är byggd precis så som du vill rida, redan nu i 3 års ålder.
Nacken vill den helst aldrig ta ner, den är kort i kroppen så man kan luras att tro att den har vikten på bakbenen.
Det har nu tagit mig en månad att få den att bli rund så att den kan börja stärka sig rätt från början.
Önskar att jag hade filmat den från jag började så kunde jag lagt ut här som ett visningsobjekt...Ska göra det med nästa unghäst kanske?

Och NEJ, min ridning har inget med rollkur att göra, ingen jag känner och ingen jag ser rider rollkur så snälla, sluta blanda in det ordet när vi pratar om låga och runda hästar...:devil:

OM det nu inte spelar någon roll att hästen är bakom lod utan bara bakom hand - vad är då FÖRDELEN med att den går bakom lod? Vad vinner hästen på det? Vad vinner människan? Rent fysikaliskt läggs mer vikt fram i den lägre formen, halvhalter fungerar inte lika lätt och varför träna uteslutande i en form som hästen inte ska visas i? Variation vore väl bättre? Eller anser ni att den öppnare formen som föreskrivs i tr (med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt. Samt med nosen i eller något framför lodlinjen skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och tungan under bettet skall den lugnt tugga på detta.) är sämre? En duktig ryttare kan lägga hästen var den vill sägs det. Så varför 90% av tiden bakom lod?/T_B

vart läser du? :confused:

jag pratar ö.h.t inget om att det är en fördel, eller att den ska ridas så statiskt, det har jag också mkt tydligt skrivit. Jag har skrivit att näsans placering inte automatiskt är det utslagsgivande kvittot i alla lägen, utifrån vilket skede man befinner sig i och huruvida det sker under uppvärmning eller under ett moment i ridningen. du är lite väl färgad av dina egna glasögon tror jag eftersom du helt verkar skippa de relevanta meningarna i mina inlägg i denna tråden. :cool:

Därför att
*du pratar om slutmålet.

Det är inte alls så att om man rider sin häst rund och låg så är den automatiskt mer på framdelen. Där har du fel. Om man gör det rätt så är den i lika mycket balans i kroppen SOM DEN FÖR DAGEN klarar av. Sen är det upp till ryttaren att känna var den för dagen arbetar bäst med alla sina kroppsdelar.
Halvhalter fungerar lika bra var du än har nacken. Att du inte tror det bevisar bara att du inte satt dig in i några andra system än nacken som högsta punkt och nosen i lod eller strax framför.

exakt.

Senast ändrad:

Och jag kan säga att du har fel lika gärna....jag har satt mig in i "ditt" system. Det räcker långt, men varför 90% bakom lod för att få fram en elitgymnast? /T_B

Därför att
*du pratar om slutmålet.

När vi sätter oss på en häst de första gångerna så sänker den ryggen.
Det handlar om att gymnasticera fram en elitgymnast. Den ska orka bära upp sin ryttare, den ska muskla upp sin överlinje så att den kan lägga över vikten till bakdelen.

Jag har en unghäst som, om du skulle haft den kanske, skulle blivit en kalashäst. Den är byggd precis så som du vill rida, redan nu i 3 års ålder.
Nacken vill den helst aldrig ta ner, den är kort i kroppen så man kan luras att tro att den har vikten på bakbenen.
Det har nu tagit mig en månad att få den att bli rund så att den kan börja stärka sig rätt från början.
Önskar att jag hade filmat den från jag började så kunde jag lagt ut här som ett visningsobjekt...Ska göra det med nästa unghäst kanske?

Och NEJ, min ridning har inget med rollkur att göra, ingen jag känner och ingen jag ser rider rollkur så snälla, sluta blanda in det ordet när vi pratar om låga och runda hästar...:devil:

Och jag kan säga att du har fel lika gärna....jag har satt mig in i "ditt" system. Det räcker långt, men varför 90% bakom lod för att få fram en elitgymnast? /T_B

Vet inte om du har svårt att förstå eller om du inte vill förstå?
Jag säger inte att man rider bakom lod för att få fram en elitgymnast. Jag skriver att man ska rida den där den för dagen arbetar bäst.
Om det är i lod, fine. Om det inte är det, fine.

Om man inte kan följa en röd tråd i en hästs utbildning ska man inte utbilda hästar. Då blir det pannkaka.
Om jag tränar barn i volleyboll så lär jag de inte spela som slutmålet direkt.
Vi leker, tränar olika slag, gymnasticerar dem, förbereder dem på att bli fullfjädrade volleybollspelare en vacker dag...
En del har bara roligt på vägen, en del utvecklas kanske till proffs.
Det viktiga är att utbildaren har en uttänkt linje från början, har kunskap nog att anpassa sig på resans gång och ser till att hästen/barnen whatever har roligt. Men det är också jobbigt ibland.

Förstår du vad jag menar? Eller är du så insnöad i ditt lod-tänk att skygglapparna sitter fast i ögonen? *obs! skämtsam ironi*

Och varför inte bemöta mer konkret om du har så mycket erfarenhet? Eller är det teoretiska erfarenheter? Ingen kritik, men det blir så frustrerande att du aldrig kan var mer konkret när du diskuterar, det blir väldigt svårt att föra en diskussion då.

Hur gör du med en ung häst som Malin beskriver den?
Kanske har du egna exempel? Jag har ett par som du kan få lämna synpunkter på, men vi kan vänta med det om du tar dina först.

Varför skulle hästar generellt ridas 90 procent bakom lod? Vilka hästar pratar du om och vid vilka tillfällen? Hur vet du att de rids så?

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag en fråga till dig.
Min häst har haft jätte problem med sin takt i traven.Har varit väldigt låst i sin kropp och saknat styrka.
Här handlar det om att skola om hela hästens rörelsemönster (han är iof travare så han kanske inte hör hemma här vad vet jag )
Hur som helst i denna omskolning frågar jag då dig vilket som är viktigast att han hittar en bra travtakt eller att han går med näsan i lod. Vad ska jag prioritera ? För helt ärligt När han hittar en hygglig takt där han rör sig efter sina förutsättningar hamnar han bakom lodplan.Skulle jag i det här läget börja försöka mixtra med frampartiet tappar han sin balans och takt. Huvudsaken kan jag tycka är vad han gör med sina bakben inte vad han sätter näsan.Målet är dock att han ska bli så stark att han på ett fullgott sätt kan bära upp sin kropp utan att hamna bakom lodplan.Men i dagsläget är detta omöjligt att kräva av honom eftersom han är en otroligt känslig häst. jag placerar honom inte där bakom .. det där han själv hittat ett sätt att förhålla sig till sin kropp just nu.Frågan är då hur mycket skada tar han av att han ligger där något bakom tills han befäst en takt i traven som är bra där han får rörelse genom kroppen.Enligt min tränare är det ingen fara för min häst. Vi har dock observerat att han gör på det här viset och att det inte i det långa loppet är önskvärt. MEN i dagsläget är han inte redo han måste först hitta sin balans och takt.Sedan när det är befäst kan man börja variera formen mer och och försöka komma mer optimalt fram till huvudets placering.I dagläget är dock inte det det det viktigaste.
Nu rider vi blåbärsdressyr visserligen och tävlar inte heller.
Men jag har i allafall lärt mig att ridningen är aldrig svart vit som många vill få den att framstå.en indivds anpassad ridning är väl ändå det man måste eftersträva för den enskilda hästen.

:allmänt:
Jag tror ingen i den här tråden förespråkar ständig ridning med hästen bakom lod.De som dock säger att de aldrig ridit så kan inte ha speciellt mycket erfarenhet av olika typer av hästar eller hästar i utbildning.I bland måste man göra avkall på vissa saker för att få andra att fungera som är än viktigare. så är det bara. och var hästen sätter näsan är då inte det första på min prioriterings lista i allafall.

Sen är det helt befängt att sitta och gämföra hyperflex rollkur tex med att hästen tippar in näsan något. Det är som att gämföra äpplen med päron.

/Q ett blåbär i skogen. :D

:bow:
Bra inlägg!
Var ju inte till mig men jag svarar ändå:angel:
Det visar ju också klart och tydligt att du har ett mål med vad du gör, en linje du följer.
Då och då antar jag att du tar upp honom för att stärka honom i högre form och se vad som händer? Men så fort takten och lösgjordheten "försvinner" så får man ta ner igen.

Det är ju så att när hästen är lösgjord och har hittat sin takt så får man ett stöd i handen. Det är ju kontakten med bakbenen man känner. Då först kan man börja jobba hästen och styra bakbenen, hur mycket vikt den ska lägga över, hur långa kliv den ska ta osv osv.
Det jag har sett av dig och din häst här på Buke verkar du vara en mycket tålmodig person som försöker stärka upp din häst, får inte direkt rollkurkänsla om man säger så:o

:allmänt:
Jag tror ingen i den här tråden förespråkar ständig ridning med hästen bakom lod.De som dock säger att de aldrig ridit så kan inte ha speciellt mycket erfarenhet av olika typer av hästar eller hästar i utbildning.I bland måste man göra avkall på vissa saker för att få andra att fungera som är än viktigare. så är det bara. och var hästen sätter näsan är då inte det första på min prioriterings lista i allafall.

Sen är det helt befängt att sitta och gämföra hyperflex rollkur tex med att hästen tippar in näsan något. Det är som att gämföra äpplen med päron.

/Q ett blåbär i skogen. :D

Japp precis, och nu är du den femtielfte i tråden som skriver samma sak, så förhoppningsvis tar det skruv även om det hittills verkar ha undgått kritikerna det du nu konkret upprepar här igen. :bow:

KL

T_B, var är du?
Vi är många som vill veta mer!:bump:

Jag tror att man färgas av sina erfarenheter o om man har lärt sig att ngt bakom lod är absolut aja baja- så är det så- även om man inte fick helheten förklarad för sig, att det var en häst som ej jobbade rätt i övrigt. Kanske utan bjudning.

Även att man själv har dragit in nosen o tror att alla gör så, utan att förstå att det inte är hela vitsen.

Jag har oxå alltid hört lodfixeringen, men har fått tänka om. Nu är inte jag så pass skicklig att jag klarar av att lägga hästen exakt där jag vill. En häst som abetar med energi har inget behov av att dippa näsan. Den är vaken o söker sig gärna upp själv.

Vad jag tycker kan bli galet är när man har en vaken häst som gärna går med alldeles för hög nacke o ryttaren får ändå lära sig att ta upp huvudet mer-samma metod på alla hästar oavsett förutsättningar- för att den inte ska gå på bogarna.:confused:
En häst med sänkt rygg är av på mitten o går på bogarna likväl.

Man måste komma till ridning så att hästen blir bekväm o kan jobba avspänt.
Hur den formen ser ut skiljer från häst till häst/ från ena stunden till den andra.
Heta hästar kan behöva sövas i en lägre form o under mkt lättridning, medan en flegmatisk måste behövas väckas lite i en högre form.

Lite svammel i dimman:angel:

Svamla gärna lite oftare, det var högst begripligt:idea:

Hur kan du prata om näsan bakom lod och rollkur i en och samma mening?

Mycket bakom lod med flit och rollkür blir ungefär samma sak i mitt huvud. Observera MYCKET bakom lod MED FLIT.

din egen häst går utmärkt bakom lod på de bilder du ofta visar, och dessutom på bogarna, hur tänker du där? rider du rollkur?

Visst kan man säga att jag red rollkür i början/mycket bakom lod i början formmässigt om man så vill det. Men inte frivilligt för fem öre utan med mål att få fram nosen så snabbt som möjligt.
Du tycker inte det är viss skillnad mellan det och den rollkür eller "tydligt bakom lod" man systematiskt använder?

Mycket bakom lod med flit och rollkür blir ungefär samma sak i mitt huvud. Observera MYCKET bakom lod MED FLIT.

Visst kan man säga att jag red rollkür i början/mycket bakom lod i början formmässigt om man så vill det. Men inte frivilligt för fem öre utan med mål att få fram nosen så snabbt som möjligt.
Du tycker inte det är viss skillnad mellan det och den rollkür eller "tydligt bakom lod" man systematiskt använder?

Nej du har aldrig ridit rollkur det kan jag försäkra dig om.

du tycker inte att folk här har poängterat hundrafalt precis det du nu säger - att målet är inte bakom lod? vad är skillnaden menar du, jmf när du pratar om dig själv och det övriga säger här?

denna diskussion blir meningslös så länge du tror att bakom lod så som det diskuteras i denna tråd, är samma sak som rollkur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 741
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 401
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18