Tankar om drivande säte

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tankar om drivande säte

Ja det spelar oerhört stor roll i ett grundläggande utbildnings skede, därför att du kan aldrig komma vidare till att komma upp ur manken om du inte har en häst som klarar av att höja ländryggen och som är tillräckligt avslappnad där, dvs får med sig bakbenen.
såg du att jag skrev det viktiga i uppvärmnings sammanhang? Jag diskuterar inte statisk ridning. Inte heller diskuterar jag gramanridning, det är ridning som sker framifrån och bak, inte tvärtom, två helt skiljda saker. Har du själv ridit med graman och förstår skillnaden?

Uppvärmningssammanhang? Snarare variations-sammanhang vilket poängterades i det inlägg jag svarade på.

Lustigt nog så i alla "ridmanualer" jag läst på sistone och teorilektioner jag varit med på under senare år så har man poängterat att rygglinjen är viktig i hela utbildningen (som idealläge givetvis) oavsett i hur hög form hästen går i, då även manken. Även om det såklart finns vissa saker som är ännu mer basics innan man bör bry sig öht om formen.
Att det rent praktiskt sett ofta går snabbare att komma upp i länden än manken i skolningen är jag med på. Fast det ser jag mest som ryttarskill och inte något man ur hästens synvinkel behöver ta hänsyn till.
Ja jag har ofrivilligt ridit på graman, även tittat på (ryttare på "hög nivå") ekipage med graman. Min egen gramanridning är rätt dumt att utgå ifrån eftersom jag knappast räknas till en av dessa "skickliga nog att använda en graman rätt" (som dessutom försökte att inte använda den alls och "råka" glömma den) däremot bör jag kunna utgå ifrån de erkänt skickliga ryttare som använt gramanen.

Vi kan prata ur bra ridnings-aspekt. Fast just i ländryggen-fallet verkar vi inte vara eniga om vilket som är "rätt" helt enkelt.

Kanon:bow:
Du ger din häst förutsättningar att komma vidare- en sak i sänder.

En bra tränare hittar lösningar som passar ekipaget- på dess nivå o alla problem löses på ett gynnsamt sätt- ingen press på hästen.

Uppvärmningssammanhang? Snarare variations-sammanhang vilket poängterades i det inlägg jag svarade på.

Lustigt nog så i alla "ridmanualer" jag läst på sistone och teorilektioner jag varit med på under senare år så har man poängterat att rygglinjen är viktig i hela utbildningen (som idealläge givetvis) oavsett i hur hög form hästen går i, då även manken. Även om det såklart finns vissa saker som är ännu mer basics innan man bör bry sig öht om formen.
Att det rent praktiskt sett ofta går snabbare att komma upp i länden än manken i skolningen är jag med på. Vi kan prata ur bra ridnings-aspekt. Fast just i ländryggen-fallet verkar vi inte vara eniga om vilket som är "rätt" helt enkelt.

vad 17 svamlar du om nu?
vem har någonsin pratat om att ländryggen bara spelar roll i uppvärmningssammanhang?! du läser verkligen som :devil: läser bibeln. Förstår varför det sällan går att komma ngnstans i diskussionerna.

jag blir oerhört intresserad av hur exakt du tänker dig din egen utbildningsbana på hästen, när du så avogt tycks insistera på att färdig form kommer färdigpacketerad, utan avkall på ngt eller prioritering av ngt innan man kan plocka ihop paketet. Utveckla gärna hur du tänker dig detta, och visa gärna bilder på din färdiga häst eller hur du anser att den utbildas fördelaktigt utifrån det du säger ang. lämplig ridning.

Senast ändrad:

du tycker inte att folk här har poängterat hundrafalt precis det du nu säger - att målet är inte bakom lod? vad är skillnaden menar du, jmf när du pratar om dig själv och det övriga säger här?

Skillnaden är att i det inlägget jag svarat på så har man försvarat syftet att med flit rida hästen bakom lod. Jag har själv inte tittat på videoklippet och kan därför inte se vilket "bakom lod" som menas. Därför utgår jag generellt men delar upp mellan mycket bakom lod = ser inget positivt i det, rollkür = ser absolut inget positivt i det, och lite bakom lod.

Om du ska ifrågasätta ett inlägg (vilket du givetvis får göra) så vg ha i åtanke vilket inlägg det kommenterats till.

vad 17 svamlar du om nu?
vem har någonsin pratat om att ländryggen bara spelar roll i uppvärmningssammanhang?! du läser verkligen som :devil: läser bibeln. Förstår varför det sällan går att komma ngnstans i diskussionerna.

jag blir oerhört intresserad av hur exakt du tänker dig din egen utbildningsbana på hästen, när du så avogt tycks insistera på att färdig form kommer färdigpacketerad, utan avkall på ngt eller prioritering av ngt innan man kan plocka ihop paketet. Utveckla gärna hur du tänker dig detta, och visa gärna bilder på din färdiga häst eller hur du anser att den utbildas fördelaktigt utifrån det du säger ang. lämplig ridning.

Självklart kommer mediokra/halvkassa ryttare få göra avkall på massor, ta en sak i taget givetvis. Varför tror du annars någon så anti-bakom hand/mycket bakom lod ändå visar bevis på såpass "dålig form"?
Nu snackade jag inte om mediokra/halvkassa ryttare i första hand utan ryttare som själv kan välja hur man vill formge hästen och ändå väljer ett obra alternativ då och då.

Självklart kommer mediokra/halvkassa ryttare få göra avkall på massor, ta en sak i taget givetvis. Varför tror du annars någon så anti-bakom hand/mycket bakom lod ändå visar bevis på såpass "dålig form"?
Nu snackade jag inte om mediokra/halvkassa ryttare i första hand utan ryttare som själv kan välja hur man vill formge hästen och ändå väljer ett obra alternativ då och då.

För att det inte är ett "obra" alternativ kanske:confused: Utan ett bra.

Varför å andra sidan rida runt i en sämre form som inte gynnar hästen för att man vägrar att använda något som man TROR är en "obra" metod utifrån diverse tyckare, som aldrig berättar om alternativen dom har som fungerar lika bra eller så mycket bättre:cool:

Varför å andra sidan rida runt i en sämre form som inte gynnar hästen för att man vägrar att använda något som man TROR är en "obra" metod utifrån diverse tyckare, som aldrig berättar om alternativen dom har som fungerar lika bra eller så mycket bättre:cool:

För att var och en utgår ifrån det man "tror" i brist på erfarenhet/i brist på forskning i områdena/i brist på spridande av kunskap (forskning) som finns.
Självklart kan det finnas många sanningar. Och om du anser dessa former vara annat än "obra" då har vi helt enkelt olika sanningar.

så du tror att om man uppnått en viss nivå som ryttare så kan man ha ett färdigpacketerat paket rakt av?

vad blir poängen att sitta och bestrida det du gör, utifrån teorier som du gör antaganden runt, utan att veta hur det funkar?

För att var och en utgår ifrån det man "tror" i brist på erfarenhet/i brist på forskning i områdena/i brist på spridande av kunskap (forskning) som finns.
Självklart kan det finnas många sanningar. Och om du anser dessa former vara annat än "obra" då har vi helt enkelt olika sanningar.

Hur ser du då på att elitryttare tex väljer en väg som du dömer ut som "obra":confused: Har deras bedömning någon betydelse i sammanhanget för dej.:confused:

Forskning är en sak, men man brukar även prata om att något är evidensbaserat inom forskningsvärlden:idea: Det bygger på tre delar, där forskning är bara en del. Det bygger också på beprövade erfarenheter (av erfarna personer) samt samspel tex med hästen i det här fallet. Man kan inte intervjua en häst som man kan med människor:angel: men man kan avläsa nöjdhetsgrad, hur den fungerar och mår tex.

Om man tar de två senaste variablerna så har väl proffsryttare något att tillföra kan man tycka:confused: Även om det inte finns forskning så finns en stor erfarenhet hos många duktiga ryttare men den dömer du och andra ut då, lätt som en plätt:cool: grundat på vadå? Har dina förebilder erfarenhet av det system som tex Carl Hester använder? Har de ens bedömt det?

T_B säger sig ha erfarenhet men svarar ju inte konkret med exempel på för eller emot det ena och andra tänket så hur den erfarenheten ser ut vet vi inte ett dugg om....:cool:

Man kan (som i filmerna vi diskuterat) bedöma hur nöjda hästarna ser ut. Där har några av er valt att inte svara ang hur det ser ut, :confused:

Man kan tycka vad man vill, men vad grundar man "tyckandet" på, det är det intressanta för mej.

För länge sen talade man om hemliga-sekreta-förborgade hjälper. Det handlade om sitsen/mellandelen. När hästen ser ut att av sig själv utföra alla rörelser. Det är mitt mål.

OM det nu inte spelar någon roll att hästen är bakom lod utan bara bakom hand - vad är då FÖRDELEN med att den går bakom lod? Vad vinner hästen på det? Vad vinner människan?
/T_B

Jag har bara tittat lite på Carl Hester, men jag tycker att han gör det du beskriver först, i alla fall i traven ( jag har sett för lite galopp - dålig uppkoppling och allt blir ryckigt - och fulla kameramän underlättar inte :D ) För han får ju igång dem och det kan ju inte göra utan att driva.

jag tror att när många som inte är vana att förändra rörelsermönster då ser hästar röra sig, så tror de att just det rörelsemönstret gör hästen av sig själv. Jag tror att man måste vara ganska utbildad i den där mellandelen för att se vad Carl Hester GÖR för att få igång bakkärran. Man måste i alla fall ha en hint av igenkännande

och Just det han gör ÄR ett drivande säte för mig - ett drivande säte syns inte utåt. för är det så stort att det syns - då börjar det störa och är inte längre drivande - utan hindrande:o

Sedan nästa fråga.

Tycker jag är svår att svara på innan man utbildat hästar till Grand Prix på båda sätten - och ingen här har mig veterligen den erfarenheten, utan vi talar alla blott utifrån vår egen erfarenhet

Utifrån vad jag ser rent generellt så är den stora svårigheten för ryttare att få hästen att sitta ihop hela vägen från bakhov till öra. Oavsett ridstil.
PK-s häst sitter sällan ihop.

Men om jag skall svar på frågan om vinsten - inte med att rida bakom lod - utan överböjd- så är det att befästa pilbågen. Den Pilbåge PK ideligen tappar eftersom hans häst inte har söket framåt - med den utsträckta halsen

Det ser man på Hesters häst att den när som heölst är beredd att söka sig farmåt nedåt . och det är det som står i arbetsbeskrivningen.
Att när som hels kunna få hästen att söka framåt nedåt

Det kan inte PK för hans häst är lärd att tänka bakåt bort från bettet

Alltså vinsten med överböjd ( mer böjd än normalt - men ändå inte HYPER) är att befästa pilbågen så inte hästen ständigt höjer halsen och sänker ryggen.

Sedan tror jag att ju en skicklig ryttare behöver göra det kortare stund än en mindre skicklig (läs den som behärskar det du skrev först sämre):

Ju mindre skicklighet i mellandelen - desto mer behov av att hålla nere halsen. MED skicklighet i mellandelen så har hästen inte samma behov av att använda halsen som balans stav - eftersom den får hjälp av sin ryttare att hitta balansen bakifrån.

Det är min tolkning utifrån min egen riderfarenhet och den ridning jag har sett live på film etc

Sedan finns det en komponent till.
Rider du Dressyr för ditt höga nöjes skull så spelar det mindre roll om det SYNS tydligt när pilbågen tappas. I tävlingssammanhang är det katastrof - därför behövs "lydnad" och ibland fokuseras på "lydnad/underkastelse" så att det går överstyr.

Jag tror att ridning är så komplext och består av så många olika komponenter - och ju längre man färdas så kommer man till rodnande insikt om HUR många komponenterna är, och att få människor på jorden kan klara av att behärska alla. Eller snarare ingen :crazy:

Jag har ännu inte hittat perfekt ridning.
Ett facit - att ställa allt annat mot.
För det som ställs fram MOT dagens korta halsar är bristande pilbåge och det är heller inte sunt.

Att bli en kentaur som INTE stör hästen är nog lika svårt som att bli prima ballerina på Operabaletten.

Jag tycker inten man kan ställa stil mot stil, utan utgå från varje stund i ridningen och ta hästens gensvar på om man är på den rätta vägen eller inte.

Knarrande tänder - så har man halkat av
hysteriskt tuggande - så har man halkat av

då får man väl bara försöka ta sig upp på vägen igen

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Forskning, teorier, buke-filosoferande i all ära. Själv är jag fullt nöjd när hästen är avslappnad o frustar nöjt, känns rund o mjuk o bekväm att sitta på, har en lätt lätt lätt kontakt med handen och lyssnar på små impulser från skänkeln och endast vid behov, när man får känslan att hästen följer ens minsta lilla rörelse. Det kan hända att nosen inte är helt framför lod 100% av tiden, so what?, men just känslan när hästen faktiskt är HELT avspänd och bär själv och arbetar genom kroppen. :love: Då finns förutsättningen att komma vidare i arbetet, hästen blir starkare och formen ännu bättre.

Förstår inte hur man överhuvudtaget kan jämställa bakom lod med rollKUR :confused:, det är två former som befinner sig miltals ifrån varandra....

Jag kan hålla med om mycket i ditt inlägg.

Bara ett par tankar. Jag tror och inser att han har en mycket stark mellandel och förmåga att rida med sitt säte, men jag tror också att en häst han rider till GP är så lydig och välriden att han faktiskt inte längre behöver så mycket inverkan och "drivning" för hästen är så känslig och han rider så samspelt med den att den lyssnar på mycket mycket små signaler vid det laget.

Ju minder skicklighet i mellandelen - desto mer behov av att hålla nere halsen. MED skicklighet i mellandelen så har hsäten inte samma behov av att använda halsen som balans stav - eftersom den får hjälp av sin ryttare att hitta balansen bakifrån.

Nu är det ju så att en häst inte enbart höjer halsen pga balansen. Det finns många andra skäl, men som du säger måste man kanske ha erfarenhet av saker för att förstå. (Vissa hästar är f ö i total obalans men sänker istället halsen, dvs dyker hängande i handen på ryttaren, tex. )

Dessutom handlar det inte om att HÅLLA NED långa stunder, utan att rida hästen djupare och rundare, handen bara leder ner en aning tex, visar rätt, visar var man vill ha den om man så vill. Du kan aldrig (eller kanske ska säga att JAG kan aldrig) rida en häst djup o rund för handen, och jag skulle aldrig klara att hålla ner nacken, på en häst som vill streta upp med den. :cool: Även där kommer ridningen bakifrån. Det är väldigt viktigt i diskussionen tycker jag.

så du tror att om man uppnått en viss nivå som ryttare så kan man ha ett färdigpacketerat paket rakt av?

Jag upplever att de ryttare som kommit väldigt långt i mina ögon har ett koncept/en grundstrategi som de utgår ifrån, ja. Har man inte det blir det ju en slump hur resultatet kommer bli och på den nivån är slumpen inget önskvärt. Vet inte om det var det du menade men ja, strategier är viktiga även om vi som "mediokra" kanske måste fortsätta leta länge efter denna helhet/sitt koncept innan helheten sitter och man ens lyckas följa ett koncept i praktiken.

vad blir poängen att sitta och bestrida det du gör, utifrån teorier som du gör antaganden runt, utan att veta hur det funkar?

Ja, varför ska du bestrida det?
Undrar jag också.

Jag respekterar (nåja mer än gemene man om man säger så sen kan det såklart variera litegrann mellan olika individer) alla ryttare som kommit LÅNGT och verkligen är skickliga.
Om en sådan bemödar sig att genomgående förklara -sitt- koncept, sina metoder, då kommer det såklart väga tungt in att denne person är skicklig och har en gedigen erfarenhet. Sen är det dock så att man inte behöver se metoden som "rätt" för att en skicklig/erfaren person förmedlar den, enligt sin egen sanning, enligt biomekaniken osv. Det skulle bli kaos om man svalde allt rakt av för att en skicklig ryttare säger att det är så. Däremot köper jag att det kanske faktiskt ger DOM något, annars känns det rätt ologiskt att man skulle använda en i andras ögon "obra" metod öht. Därav är det ändå intressant att höra motiveringarna.

Jag respekterar (nåja mer än gemene man om man säger så sen kan det såklart variera litegrann mellan olika individer) alla ryttare som kommit LÅNGT och verkligen är skickliga.

Men har du då sett filmerna på Carl H? Han förklarar ju? Vad säger du om det då?

Jag upplever att de ryttare som kommit väldigt långt i mina ögon har ett koncept/en grundstrategi som de utgår ifrån, ja. Har man inte det blir det ju en slump hur resultatet kommer bli och på den nivån är slumpen inget önskvärt. Vet inte om det var det du menade men ja, strategier är viktiga även om vi som "mediokra" kanske måste fortsätta leta länge efter denna helhet/sitt koncept innan helheten sitter och man ens lyckas följa ett koncept i praktiken.

Det är ju väldigt stor skillnad på att ha en grundstrategi eller som du skrev innan "färdigpacketerat paket".:confused:
Du kan ALDRIG ha en standardlösning på alla hästar.:eek:
Du måste alltid anpassa dig efter olika individer.

Visst kan man säga att en ryttare har en liknande ridstil på alla hästar, själv är jag noga med att rida hästen bakifrån TILL handen till exempel och att, för mig, kommer rakriktning ganska tidigt i utbildningen.
Det är inte alla som håller med där, men för mig är det viktigt.
Men jag måste alltid vara redo att ändra mig om hästen kräver det, måste också alltid vara redo att backa tillbaka om något känns fel...

Och då är jag bara en glad amatör, tror alla proffs har tydliga linjer men är ännu duktigare på att skräddarsy sitt paket.:bow:

*Knapplån*

Mina goda - flickor, tjejer, damer, kvinnor, tanter, käringar... stryk det som inte känns önskvärt.

Jag tycker mig återigen se, att i en tråd är det svårt att förklara i realtid hur, vad och varför man menar och förklarar, en sak.

Mitt förslag, är att ni kommer överens om en tid, då ni kan sitta i lugn och ro tjugo minuter en halvtimme på Snacksidan och prata "direkt" med varandra. Snacksidan är uppbyggd så att man kan lägga in illustrativa bildlänkar och sajtlänkar, som fördjupning, precis som här i trådforumet.

För tyvärr ser det tråkigt och illa ut när ett fåtal bukefalister sitter här och slår varandra i huvudet med röda och blå spadar, samt kastar sandkakor med sina gröna och rosa hinkar.

Det är faktiskt lättare och mer sportsligt att diskutera i realtid.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Och då är jag bara en glad amatör, tror alla proffs har tydliga linjer men är ännu duktigare på att skräddarsy sitt paket.:bow:

Precis!
Det jag menar med ett koncept är ett utgångsläge - och erfarenhet nog att ha massvis med plan B som man tillämpar när standarden inte fungerar. Men det ser jag som en del av konceptet egentligen.
Förmågan att anpassa sig till fullo varierar nog, men jag tycker också att riktigt bra tränare har den förmågan. Om vi pratar tränare som sagt.
Det du skriver här är väl egentligen det jag ville säga bara med andra ord.
Sen finns det "koncept" som inriktar sig mot olika hästar/ekipage som utgångsläge. Där grundtanken passar antingen en viss typ av häst eller någon sorts universaltänk. Men fortfarande med många reservplaner som inte går emot grundtänket alltför mycket, äss i rockärmen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 734
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 431
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 365
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel