Sv: Tankar om drivande säte
Delvis KL
Ang juckande mm
Det är här man kommer till det där som de riktigt duktiga är så noga med, som vi andra "glömmer" (Kanske bara ska tala för mej själv
- jag glömmer)
Att redan från första minuterna av ridpasset vara noga med vad man frågar efter och vad man får för svar. Man har en tanke med det man gör, hela tiden.
Då blir ju hästen så alert att en igångsättning eller övergång sker för nästan "inget alls". Då finns heller inget behov av "juckande"
inte heller i skritt.
Jag undrar hur många tränare (har ingen aning) som verkligen lär eleverna att arbeta så? Oftast är väl hästen framriden när passet börjar och förutsätts vara "klar" att börja jobba, så att säga. Man sätter igång och försöker på olika sätt "få hästen till arbete" .
Jag kan inte säga att jag har sett "vanliga" tränare jobba med de riktiga grunderna i passet ofta, ganska sällan faktiskt. Det ser man i så fall på clinics och liknande med de lite större namnen som i stort sett alltid pratar om detta
(Som CH också beskriver, tycker jag)
Däremot om en tränare själv sätter sej på elevens häst så börjar denne med just detta. Sen går hästen mycket trevligare.
Ja, konstigt, eller hur?
Varför har man inte bett eleven backa till den grundridningen så hade kanske eleven fått fram det där själv? Hur ska eleven annars lära sej
Sen är ju inte träningar allt, man sitter där till vardags men man måste få det itutat för att verkligen hela tiden själv kunna behålla den ridningen, och inte slarva ifrån, acceptera "halvhjärtade" svar från hästen, och hoppa över eller glömma. Det är ju grunden till sätesridning, säga vad man villl. Inget juckande ska behövas.
Oavsett hästtyp så är det här ju grundridningen. Hur mycket lärs det ut på ett konsekvent sätt, steg för steg, man jobbar där tills det sitter? Kanske mer idag än förr, om man ändå ser mindre juckande nu?
Jag hade b ehövt detta för många många år sen, vissa saker i ridning sitter i ryggmärgen, men sånt här gör det tyvärr inte, det beror självklart delvis på mej själv, men jag hade önskat att alla tidigare tränare hade varit skoningslösa
med krav på den här noggrannheten. Tror faktiskt min ridning då hade sett annorlunda ut idag
Det är också oerhört mycket svårare att bromsa upp en häst som inte vill vänta tex, med sätet om man inte har det här grundtänket ang lydnad väldigt klart, man orkar helt enkelt inte som vanlig ryttare, och helller inte få fram en segare häst, oavsett styrka, det blir nog gärna juckande då...
Med grundlydnaden och att inte göra avkall på den, är det så mycket lättare..........