Tankar om drivande säte

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tankar om drivande säte

Nej det är väldigt tyst här:angel:

Snart kommer det nog något inlägg om att vi som rider "tävlingsdressyr" ska hålla oss i dressyrforumet, sen svarar man på det och sedan låses tråden...

Börjar ana ett visst mönster:o

Borde man inte, som moderator, bli lite misstänksam när (som jag förmodar) samma människor skickar trianglar hela tiden?

Nåväl, jag ska inte tjata om detta längre. Vill ha några intressanta svar som handlar om drivande säten, hästar i lodplan/ej i lodplan, mästarnas piskande svansar och allt annat som man undrat det senaste dygnet!:bump:

Fortsätter som ingenting.....:angel:
Jag har inte sett ngn som juckar nuförtiden- inte för att jag ser så mkt:o

Men jo, drivande juck i skritt. Det finns bättre sätt- att bara förstärka hästens rörelse- n å g o t. Så att det ser naturligt ut.
Kan tänka mig att det bottnar i att man inte vill driva med skänkeln- alls- vill rida sådär fint:rofl:

Har själv försökt att förklara för andra som har ridit min ena häst- hur sätta igång till trav utan skänkel o säte för den delen- bara med magen.
Jag måtte vara en usel instruktör- för hästen lallar bara vidare:rofl:

Jag har kommit över att jag måste använda skänkeln o vet att det ögonblicket kommer- när hästen är färdigutbildad- om en sådär 200 år:eek:

Borde man inte, som moderator, bli lite misstänksam när (som jag förmodar) samma människor skickar trianglar hela tiden?

Jo, särskilt som det är "tävla dressyrmänniskorna" som själva säger att det inte finns vi och dem, som trianglar "AR-folket" om de säger ett pip om bakom lod o rollkur någonstans, som jag följdaktligen raderar efter triangel, och sen ändå svarar med att säga ngt trevligt om BB's "fina (inte) ridning" och blir sju tunnor rasande när deras inlägg trianglas och raderas... :angel:

Men som sagt, nog pratat om detta, då det inte är det som tråden handlar om.

Utan fram för mer tankar om drivande säte och nog pratat om annat tråkigt tjafs.

Det finns inget vi och dem, utan vi är en stor församling som kan hålla ihop och unisont sjunga "We shall overcome" och ändå ha olika syn på saker och ting.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Japp. :bow:
Lägg till när du kan bromsa och gasa för sätet genom att spänna magen en liten liten bit, för en sekundels sekund, utan att ta i handen, och hästen mjukt, med bibehållet förtroende för handen och ett mjukt mjukt stöd i handen, bromsar upp ett fjärdedels steg och tar halvhalten, för att sen lätta ur igen, och du kan upprepa samma sak härhelst du önskar igen och igen - om en meter, eller en halv, om du så vill. Du sitter på en varelse som blir ett med dig, som är mjuk, lösgjord och harmonisk och som samverkar med din minsta lilla inverkan.

Precis, det ska läggas till:bow:.

För att göra ett inlägg som faktiskt handlar om vad tråden egentligen handlar om - drivande säte.

Att sitta och gunga fram och tillbaka i sadeln i otakt med hästens ryggrörelser stör bara hästen.

Så som jag vill rida så ska jag till att börja med följa med i hästens ryggrörelser med sittbenen. Vill jag då korta steglängden eller länga steglängden så antingen stramar jag upp mina rörelser med sittbenen eller så släpper jag lös dem lite mer.

Vill jag ha snabbare takt i hästen så driver jag med underskänkeln. När jag samlar hästen så vill jag kunna göra det med överskänkeln och magmusklerna.

Senast ändrad:

Delvis KL

Ang juckande mm

Det är här man kommer till det där som de riktigt duktiga är så noga med, som vi andra "glömmer" (Kanske bara ska tala för mej själv:cool: - jag glömmer)

Att redan från första minuterna av ridpasset vara noga med vad man frågar efter och vad man får för svar. Man har en tanke med det man gör, hela tiden.

Då blir ju hästen så alert att en igångsättning eller övergång sker för nästan "inget alls". Då finns heller inget behov av "juckande" :o inte heller i skritt.
Jag undrar hur många tränare (har ingen aning) som verkligen lär eleverna att arbeta så? Oftast är väl hästen framriden när passet börjar och förutsätts vara "klar" att börja jobba, så att säga. Man sätter igång och försöker på olika sätt "få hästen till arbete" .

Jag kan inte säga att jag har sett "vanliga" tränare jobba med de riktiga grunderna i passet ofta, ganska sällan faktiskt. Det ser man i så fall på clinics och liknande med de lite större namnen som i stort sett alltid pratar om detta:o (Som CH också beskriver, tycker jag)

Däremot om en tränare själv sätter sej på elevens häst så börjar denne med just detta. Sen går hästen mycket trevligare.:cool: Ja, konstigt, eller hur?
Varför har man inte bett eleven backa till den grundridningen så hade kanske eleven fått fram det där själv? Hur ska eleven annars lära sej:confused:

Sen är ju inte träningar allt, man sitter där till vardags men man måste få det itutat för att verkligen hela tiden själv kunna behålla den ridningen, och inte slarva ifrån, acceptera "halvhjärtade" svar från hästen, och hoppa över eller glömma. Det är ju grunden till sätesridning, säga vad man villl. Inget juckande ska behövas.

Oavsett hästtyp så är det här ju grundridningen. Hur mycket lärs det ut på ett konsekvent sätt, steg för steg, man jobbar där tills det sitter? Kanske mer idag än förr, om man ändå ser mindre juckande nu?

Jag hade b ehövt detta för många många år sen, vissa saker i ridning sitter i ryggmärgen, men sånt här gör det tyvärr inte, det beror självklart delvis på mej själv, men jag hade önskat att alla tidigare tränare hade varit skoningslösa:cool: med krav på den här noggrannheten. Tror faktiskt min ridning då hade sett annorlunda ut idag:(

Det är också oerhört mycket svårare att bromsa upp en häst som inte vill vänta tex, med sätet om man inte har det här grundtänket ang lydnad väldigt klart, man orkar helt enkelt inte som vanlig ryttare, och helller inte få fram en segare häst, oavsett styrka, det blir nog gärna juckande då...

Med grundlydnaden och att inte göra avkall på den, är det så mycket lättare..........

Senast ändrad av en moderator:

:bow: Precis! Innan man ens kan börja med att rida mer aktivt med sätet så måste hästen lyssna på så små skänkel- och tygelhjälper som ryttaren kan, vill och orkar ge. Om det är jobbigt bara att få hästen att trava i arbetstrav hur jobbigt blir det då inte om man försöker korta och länga stegen lite?

Jag vet att jag varit jätte slarvig med det här. Jag red runt, runt och runt tills hästen så småningom svarade på mina hjälper och då var jag nöjd och hästen fick beröm. Efter tjat från tränare och mer aktivt ridande och planering av vägar och övergångar i förväg (så att jag kan avgöra ifall hästen var lydig eller inte) så är hästen lydigare och jag märker mer om hon är det eller inte.

Spinner vidare......

Jag tänker också att det är olika med olika typer av hästar, och att det kan vara lätt att tro att "det inte behövs" på vissa, tex. Jag har haft ett par såna, där jag inser att det hade behövts, som kändes lydiga men som alltid satte gränsen själva, om man säger så. Eftersom jag lät dem.:cool:

Särskilt på stoet är det väldigt mycket grundjobb som krävs, där jag inser att det handlar om det som vissa duktiga beskriver, det är en tuff häst som gärna fattar beslut själv och det blixtsnabbt, man måste ligga före hela tiden, det har t o m varit till stor nackdel som galopphäst i vissa lägen, dvs hennes sätt att fatta belsut blixtsnabbt och agera i samma microsekund:cool:

Det handlar på henne, särskilt vissa dagar, om att bla göra halt var femte meter ungefär, övergångar var tionde meter, med direkt svar, innan man gör något annat. Växla tempo oupphörligt i stort sett, liiite, liite men en förändring, svar direkt, osv, Man måste komma förbi hennes brist på tålamod att vänta, och ändå få henne glatt o villigt lyssnande. På ett rödhårigt sto:rofl: Mycket mycket beröm med rösten, det får man aldrig glömma.

I det här ingår djup och rund, omväxlat med att höja formen, enbart för sätet, inte höja handen :cool: och bara det är så skitssvårt att det kräver mer än jag egentligen klarar av. :crazy:

Andra hästar kräver kanske inte lika mycket, kan man tycka, men jag tror egentligen att alla gör det, faktiskt.

Den fina i det hela är att när hästen då faktiskt blir väldigt mjuk och trevlig att rida och lyssnande så är det mycket lättare att komma tillrätta med sitsen, att hålla koll på sej själv också, än om man ska göra det halvt hängande efter ett framrusande expresståg eller drivande som en galning på en seg klump som inte vill framåt, om man ska hårdra det. Visst hänger allt på ryttaren, det är alltid ryttaren det handlar om, men det här är också en del av ridningen, som alla hästar behöver för att må bra av ridningen.:idea:

Hjälp vad långt:eek: Nu ska jag hålla tyst ett tag:cool:

Om det nu är just den djupa formen eller bakom lod som just stretchar hästen till att manken kan komma upp och arbeta dynamisk "igenom" kroppen dvs lösgjord är jag dock osäker på.

Vill bara förtydliga först att jag är med på att det kan finnas olika "rätt" för olika personer vilket jag tycker är ok så länge tanken är god :angel:

Det "rätt" jag fått lära mig (och som känts mest trovärdigt för mig) är att i den djupa/låga innanför lod så kommer inte manken upp. Framdelen blir låst, halskotpelaren inte tillräckligt rak+lång för att höja bakre delen av halsen och därigenom höja manken.
Därmed har jag svårt att tro att själva djupa runda formen i sig får upp manken. Däremot kan det kanske finnas något annat man vill "komma åt", eller bara grejen att ryttaren ur detta ska känna att man rider upp hästens manke? Spånar.

Det handlar inte om att HÖJA manken med den formen.
Den måste redan vara uppe. Däremot ska den inte trilla ner om man riderhästen rund o djup. Då gör man fel.
Grundridningen som Flash tjatar om:bow:

Det handlar inte om att HÖJA manken med den formen.
Den måste redan vara uppe. Däremot ska den inte trilla ner om man riderhästen rund o djup. Då gör man fel.
Grundridningen som Flash tjatar om:bow:

Menar du då komma upp från "väldigt sänkt"/bogtungt eller även komma upp som i välva rygglinjen lite uppåt?
Det senare har jag svårt att föreställa mig att man kan ha/få/bibehålla i en låg rund innanför lod-form just pga fysiken (halskotpelaren) utifrån teorin att halskotpelaren måste vara så lång och uträtad som möjligt för att kunna höja manken riktigt. Bakom lod blir det automatiskt lite mer böj utifrån det.
Att man kan behålla en ok grund är jag med på om man inte utgår ifrån att halskotpelaren alltid ska vara lång och uträtad vid en bra grund. Defenitionsfråga känns det som.

Tillägg: man (jag :p ) kan ju uppleva att hästen "försvinner iväg" för att det plötsligt uppstår spänning eller att det blev jobbigt helt enkelt så hästen försvinner bakom men att det fortfarande känns som att hästen går "ok". Dvs hyfsat lätt fram, bra jobbandes bak, ryggen uppe, fast isf tror jag ändå att ett av följande uppstår :
*Hästen jobbar lite sämre bara på ett sånt vis att ryttaren inte känner av det (och därmed störs av det) så mycket, fortfarande ett jobb-bart läge liksom.
*Eller så var formen lite bristande redan innan och hästen egentligen bara ändrar symptom på hur det brister.
Vad tror ni andra om det?

Senast ändrad:

Tillägg: man (jag ) kan ju uppleva att hästen "försvinner iväg" för att det plötsligt uppstår spänning eller att det blev jobbigt helt enkelt så hästen försvinner bakom men att det fortfarande känns som att hästen går "ok". Dvs hyfsat lätt fram, bra jobbandes bak, ryggen uppe, fast isf tror jag ändå att ett av följande uppstår :
*Hästen jobbar lite sämre bara på ett sånt vis att ryttaren inte känner av det (och därmed störs av det) så mycket, fortfarande ett jobb-bart läge liksom.
*Eller så var formen lite bristande redan innan och hästen egentligen bara ändrar symptom på hur det brister.
Vad tror ni andra om det?
Det där är ju så olika från individ till individ att det knappt går att diskutera så här utan att ha aktuell häst framför sig.
Det jag tycker du beskriver i översta stycket är när hästen låser sig.Eller sluter sig bort från ryttarens hjälper.Jag råkar ut för det i bland när jag brister i min ridning.Här reagerar ju alla hästar olika.och det är väl det som gör att just detta är svårt att disskutera då. Min kan bli sådan om jag tex för att gå tillbaka till ursprungsfrågan i tråden och går på honom för mycket med sätet. Jag ger helt enkelt för mycket hjälper för vad min häst klarar av just då. Då handlar det inte om hästens fysik utan det blir en psykisk spänning.

Jag ska igentligen inte uttala mig eftersom vi (jag och hästen) inte är så långt gångna och jag har tappat så mycket av min ridning.Men jag blir lite konfunderad .Det handlar inte alltid om en svaghet i hästen när den hamnar bakom utan i 9 fall av 10 är det ryttarfel.
MEN Det är sån milsvid skillnad på bakom och bakom oxå. vilket syfte det har att hästen går där .Det behöver inte bero på bristande teknik hos varesig häst eller ryttare.Men det kan oxå göra det.Och det är väl här det blir farligt när ryttaren inte uppmärksammar hurdant hästen förhållersig till ryttarens signaler .<--(De 9 fallen)

Det behöver inte alls vara något fel någonstanns för att hästen hamnar bakom heller utan kan som många beskriver för dig gång på gång vara en väg ur ett annat problem som är bra mycket större .Som på min tex som inte har haft förmågan att trava ordentligt. Jag kan inte få allt det där andra som det här så fint pratas om om jag inte får takt i min häst.Det hela är en väg som ska vandras och den är mer eller mindre gropig i allafall för mig och min häst. Inget är svart eller vitt och det gör heller inte att analysera sönder hela alltet för att få nån sans och ranson i vad man gör.Vissa saker fungerar andra inte. det gäller ju att hitta en väg som fungerar på ett sätt som är så skonsamt för hästen som möjligt. Där hästen kan förstå och begripa vad vi människor vill. Att fokusera så hårt på var näsan är är lite som att skjuta bervid målet tycker jag. I allafall om man försöker hålla på med ödmjuk ridning.

Det du beskriver kan förövrigt oxå bero på att att hästen undviker ryttarens hjälper när det blir jobbigt.Och då får man gå tillbaka några steg.För så ska inte ridningen vara.Hästen ska söka hjälp av ryttaren när det blir svårt. inte fly den.

Q/Blåbär i skogen..

Senast ändrad:

Sen finns det ju en annan aspekt av det hela, som kanske tränaren också tar med i beräkningen?

Vad händer när tränaren hjälper ryttaren få sin häst alert och "på"? Kan ryttaren hantera det? Kan ryttaren sitta i sådan balans och hålla sina signaler så finstämda att hästen inte dränks i bakgrundsbrus?

För det innebär ju också ett ansvar att "veva upp" sin häst i känslighet. Man kan inte kasta bort förtroendet genom att slacka med tygeln, man bör inte komma efter sin häst i balansen (det tar mig en millisekunda att tappa balansen och därmed i princip "bestraffa" hästen... :o), man bör kunna vara så stilla att hästen verkligen hör det man vill säga.

Och hur många är där?... Kanske är det något sådant som också ligger till grund för att tränaren inte börjar i den delen? Jag vet inte, jag spekulerar bara.

Jag hade iaf själv annan träning ett bra tag innan min tränare ville att jag skulle börja veva upp. Och jag är glad att det inte kom tidigare. För hästens skull. :eek:

Det du beskriver kan förövrigt oxå bero på att att hästen undviker ryttarens hjälper när det blir jobbigt.Och då får man gå tillbaka några steg.För så ska inte ridningen vara.Hästen ska söka hjälp av ryttaren när det blir svårt. inte fly den.
KL
Jag spinner vidare lite på min egen text.dels för att sammanlänka ursprungsfrågan i den här tråden.

Det är tyvärr ofta detta man ser som jag ovan beskrev.Och här blir det inte på något sätt rätt att hästen hamnar bakom oavsett hur den rör sig i övrigt.Det är en sån stor skillnad och få har begreppen framför sig att förstå .Och det blir ett stort missförstånd i sånna här disskutioner när man själv kanske inte besitter kunskap eller förmåga i större utsträckning när det gäller utbildande av olika hästar. Bakom lod blir ett bigg NO No för den som inte riktigt förstått begreppen medans för den som kommit förbi det stadiet kan förstå skillnaden.Det gör man inte om man inte har setat på hästar som kan behöva viss ridning utanför mallen. Samtidigt är det väldig få hästar som passar i mallen och de hästar som gör det finns sällan hos gemeneman.Och de som finns har ofta inte den stadiga grund i utbildningen pga bristande kompitens hos ryttaren och även fotfolket kring dem.

Avknäppta hästar är ju illa ridna överlag.Då handlar det inte bara om lodplanet utan om att hela grunden är trasig och full med hål.och där hjälper det inte att lyfta fram näsan utan man måste sätta sprätt på motorn .Och den sitter i andra ändan av hästen vad jag vet.
Jag får en känsla av att det är just detta som disskutera från det håller där det skriks om att hästar är bakom och hur fel det är.Man har inte förstått att hela grunden är trasig utan näsan ska fram. så är det bara.

Ridning är inte lätt. Man inverkar för mycket.. för lite..men det är väl det som är tjusningen från häst till häst oxå..Bara för att det funkar på den egna är det inte säkert att det funkar på grannens.Och bara för det betyder det inte att det är fel.

åter knytningen då.
Jag går gärna till min egen häst då . Om jag inverkar för mycket med sätet ..Skjuter på eller trycker till honom olägligt får jag en respons som inte är önskvärd. Detta är mitt fel.Han kryper upp och bakom.Pga mina hjälper och detta måste jag då givetvis ta mig ur då.Här i detta läget är det inte rätt.Han spänner i mot i överlinjen och blir kort.Detta är allt annat än en skonsam arbetstställning för honom.Där är jag en av de där 9 som jag tidigare pratade om.

Men om jag är stilla och bara följer hans takt och låter honom själv finna sin balans och takt och låter honom komma upp med ryggen utan att trycka undan den med sätet är det ok om han hamnar något bakom. Här kan han finna lugn och ro. och ju starkare han blir ju mer uppe och frame kommer han bli.i dagsläget för att han ska vara tillfreds och jobba på hyggligt utefter sina förutsättningar .Och oxå för att han ska kunna få plats.Han har inte styrka i sina muskler ännu att kontrollera kroppen fullt ut utan behöver sträcka ut sin överlinje för att orka hålla takten. han behöver rulla runt där låg och framför allt lugn för att stärka sig .Ser inte så snyggt ut.. men det är vad han behöver.
Huvudsaken är att man lyssnar till hästen.Dressyren är ju till för hästen .Vi ska anpassa vår ridning efter indivden.

Nu har jag flummat tillräckligt i dag tror jag :o

Känner igen mig..Min häst har därimot bestämt själv att veva upp.Så jag har inget annat val än att försöka följa med.

Arma hästkrake..:o:crazy:

DM jag tror inte detta är ett argument som håller på detta forum. Och Även som traditionell dressyr ryttare själv, så kan jag kommentera att Tävlingsdressyr är trots allt en bedömningssport, så att utgå från att det som funkar bedömningsmässigt är det optimala, är inte riktigt sant alltid om du frågar mig. Jag tror att du bara sprider näring till elden om du använder detta som argument, inne på detta forum : )

dock håller jag helt med i resonemanget runt det du säger i övrigt.

Egentligen var det inte ett argument...snarare en fråga men jag utvecklar det gärna för diskussionens skull.
Har svårt att se en ryttare som CH som nu i framridningssyfte rider bakom lod och sen har många framgångar......är det då så farligt med att rida bakom ?
Kan vi se i tävlingssammanhang vilka av ryttarna som rider vanligen bakom lod eller rk ?

Näring till elden ? Skulle det vara att vi "tävlingsmänniskor" rider rk och bakom lod ?
Må så vara då jag själv INTE alltid räknar mig till den gruppen pga att jag kanske har en del fuffens för mig men visst, jag tävlar ;)
Jag ser inte till "vi och dom" och eldar finns överallt !!

Ja, kunnigt folk säger ju att hästen vevar upp sig när den börjar gå bra. Då gäller det att hänga med och le. Även om det känns som om man ska göra ett freestyleprogram på bräda när man inte ens kan åka utför i barnbacken...

Jag tycker inte alls att du flummar.

När det gäller ridning med de olika indevider vi möter så fäller det att hitta ett sätt som praktist fungerar där de kan stärkas och måste tillägga att det finns flera.
Du verkar ha en klok tränare !!

Ja, kunnigt folk säger ju att hästen vevar upp sig när den börjar gå bra. Då gäller det att hänga med och le. Även om det känns som om man ska göra ett freestyleprogram på bräda när man inte ens kan åka utför i barnbacken...

:rofl:

När jag såg Ch-s GP-ritt fick jag denna känsla...inte att han red så men att jag skulle uppleva just det du skriver om jag själv hade ridit i det tempot.

Intressant läsning! :)
Det var kanske inte i första hand orsakerna jag tänkte på för som du säger så kan det vara så himla olika. På ett eller annat sätt oftast ryttarfel, det håller jag med om. Antingen hjälper, brist på att ta hänsyn till hästens psyke, bristande pedagogik, man kräver för mycket, har inte fått till det där med kommunikationen/förståelsen för hjälperna, att man stör hästen, spänner sig själv osv i all oändlighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 734
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 431
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 365
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar