Tankar om drivande säte

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tankar om drivande säte

Så om bara hästens nos är i lod så kan inget annat bli fel eller hur tänkte du här :confused:

Nej herregud nej! :eek: Haha, det finns mycket annat som kan gå fel men för mig känns det som att om man medvetet rider hästen bakom lod så är det större risk att hästen knäpper av och börjar gå bakom hand eller göra något annat som är fel än om man bara tänker att hästen ska gå i en bra och trevlig form och balans där hästen går att reglera, så att man i princip struntar i var hästens nos hamnar öht, den hamnar där den hamnar och är det då bakom, i eller framför lod så är allt det helt ok så länge hästen bara är lösgjord och går i en bra form. Förstår du hur jag menar? Om man börjar tänka för mycket på att få fram näsan eller bak näsan så känns det som att om man är hobby ryttare kan man riskera att börja handrida för mycket.

*KL*

Forskning, teorier, buke-filosoferande i all ära. Själv är jag fullt nöjd när hästen är avslappnad o frustar nöjt, känns rund o mjuk o bekväm att sitta på, har en lätt lätt lätt kontakt med handen och lyssnar på små impulser från skänkeln och endast vid behov, när man får känslan att hästen följer ens minsta lilla rörelse. Det kan hända att nosen inte är helt framför lod 100% av tiden, so what?, men just känslan när hästen faktiskt är HELT avspänd och bär själv och arbetar genom kroppen. :love: Då finns förutsättningen att komma vidare i arbetet, hästen blir starkare och formen ännu bättre.

Förstår inte hur man överhuvudtaget kan jämställa bakom lod med rollKUR :confused:, det är två former som befinner sig miltals ifrån varandra....

Japp. :bow:
Lägg till när du kan bromsa och gasa för sätet genom att spänna magen en liten liten bit, för en sekundels sekund, utan att ta i handen, och hästen mjukt, med bibehållet förtroende för handen och ett mjukt mjukt stöd i handen, bromsar upp ett fjärdedels steg och tar halvhalten, för att sen lätta ur igen, och du kan upprepa samma sak härhelst du önskar igen och igen - om en meter, eller en halv, om du så vill. Du sitter på en varelse som blir ett med dig, som är mjuk, lösgjord och harmonisk och som samverkar med din minsta lilla inverkan.

Senast ändrad:

Jag upplever att de ryttare som kommit väldigt långt i mina ögon har ett koncept/en grundstrategi som de utgår ifrån, ja. Har man inte det blir det ju en slump hur resultatet kommer bli och på den nivån är slumpen inget önskvärt. Vet inte om det var det du menade men ja, strategier är viktiga även om vi som "mediokra" kanske måste fortsätta leta länge efter denna helhet/sitt koncept innan helheten sitter och man ens lyckas följa ett koncept i praktiken.

Ja, varför ska du bestrida det?
Undrar jag också.

vilka är "vi" i sammanhanget?

du har läst mig fel eller så väljer du att vara sarkastisk, men för att förtydliga: jag bestrider det inte, utan frågan är riktat till dig.

vilka är "vi" i sammanhanget?

du har läst mig fel eller så väljer du att vara sarkastisk, men för att förtydliga: jag bestrider det inte, utan frågan är riktat till dig.

Jag och dom som anser sig stämma in på beskrivningen.
Mycket möjligt att jag har missförstått för jag tyckte det var en konstig mening/konstig fråga. Känn dig fri att förtydliga om du bryr dig om svaret.

kl

Vilken intressant diskussion jag startade :D men tråkigt att jag bara kan hoppa in på besök och inte kunna vara med mera.

En riktigt tydlig skillnad på PK och CH är hur hästarna arbetar IGENOM sina kroppar.
Där CH rider sitt GP-program ser man tydligt detta dynamiska arbeta och den största bedriften är hur C rider med en otrolig framåtbjudning där han tydligt rider med en eftergift och hästen väntar på honom ändå.
I denna eftergift ser man tydligt att med det tryck han rider kommer hästen fram med nosen pga samlingen !!!
Rätta mig om jag har fel men har någon sett detta på en häst på en Akademisk träning ? På PK-s träningar ?

Något som slår mig i lodplansdiskussionen är något udda kanske....nånstans utan att vara rk älskare el medveten bokomlodplanridare själv så tror jag faktist att det finns en stor förtjänst att rida i en djupare form med nos i lite bakom då jag tror att det är en väg till att just kunna få hästen att arbeta så dynamisk som CH gör som en framridning som han själv beskriver det på videon.
Om det nu är just den djupa formen eller bakom lod som just stretchar hästen till att manken kan komma upp och arbeta dynamisk "igenom" kroppen dvs lösgjord är jag dock osäker på.

Vi kanske ska fråga oss varför denna "bakomlodridning" och för den delen AvG och rk kan vara så pass framgångsrika.
Hur kan dessa ryttare lyckas och vinna :confused:

Senast ändrad:

Har du provat att rida i den runda djupa form som CH rider fram i ? Utan att medvetet rida bakom lod men kunna strunta i om den hamnar där....

kl

Kanske fler som just behöver denna form för att hästen skall arbeta igenom sin kropp och på så sätt hitta takt och ett rörelsemönster där dom hamnar i balans.

Va det Q-s häst som faktist hittade takten där ?
Har för mig att Q oxå frågade om detta sätt var bra och det var inte mig h*n frågade men jag tror bensäkert på att om man hittar en form som de faktist arbetar bra i så är det en bra form.
Den ända dåliga e den statiska...det gäller tempo oxå !! Variation stärker.

Senast ändrad:

Men snälla IngelaH:
nu är det väl i allra högsta grad en civiliserad diskussion?:confused:
Det finns inga påhopp någonstans ifrån, skriver man ett inlägg får man väl räkna med att man kan bli "tvungen" att svara på ett antal följdfrågor.

Är det någon som klagat nu så beror det enbart på att den/de vill ha tråden låst så att man kan slippa svara.:angel:
Det är ju ändå ett diskussionsforum så man kan ju inte räkna med att alla är överens hela tiden?

Låt det vara nu så kanske vi får ännu mer intressanta diskussioner, det vinner nog alla på - både vi och hästarna:D

Vi kanske ska fråga oss varför denna "bakomlodridning" och för den delen AvG och rk kan vara så pass framgångsrika.
Hur kan dessa ryttare lyckas och vinna :confused:

DM jag tror inte detta är ett argument som håller på detta forum. Och Även som traditionell dressyr ryttare själv, så kan jag kommentera att Tävlingsdressyr är trots allt en bedömningssport, så att utgå från att det som funkar bedömningsmässigt är det optimala, är inte riktigt sant alltid om du frågar mig. Jag tror att du bara sprider näring till elden om du använder detta som argument, inne på detta forum : )

dock håller jag helt med i resonemanget runt det du säger i övrigt.

En riktigt tydlig skillnad på PK och CH är hur hästarna arbetar IGENOM sina kroppar.
Där CH rider sitt GP-program ser man tydligt detta dynamiska arbeta och den största bedriften är hur C rider med en otrolig framåtbjudning där han tydligt rider med en eftergift och hästen väntar på honom ändå.
I denna eftergift ser man tydligt att med det tryck han rider kommer hästen fram med nosen pga samlingen !!!
Rätta mig om jag har fel men har någon sett detta på en häst på en Akademisk träning ? På PK-s träningar ?

Senast ändrad:

Har du provat att rida i den runda djupa form som CH rider fram i ? Utan att medvetet rida bakom lod men kunna strunta i om den hamnar där....

Jag hänger inte med riktigt i vad du undrar över här.. Vill du veta ifall jag ridit min häst i en rund och djup form för att hästen hamnade där och inte för att jag la den där?

Det skulle vara när jag lägger ner henne i formen och låter henne stretcha som hon ibland hamnar där om jag har för kort tygel. Alternativt att hon hamnar där för att hon inte riktigt släppt nacken ännu och inte kan/vågar/kan ta fram nosen trots tillräckligt lång tygel men då är det ju inte riktig en form som CH, hans häst tar ju stöd i handen och har släppt nacken.

Tyvärr kan jag inte förnimma känslan av hur hon känns när hon söker stöd i handen och går bakom pga för kort tygel. Jag känner att jag inte riktigt vågar mixtra med att rida bakom lod, min häst har en tendens till att ibland knäppa gå bakom hand och jag har (mer än) tendenser till att handrida för mycket och därför vill jag ha bort fokus från min hand, tygeln, lodplan, nos och så vidare och koncentrera mig mer på "framåttänkande" hand och sen bara tänka på min sits.

Va det Q-s häst som faktist hittade takten där ?
Har för mig att Q oxå frågade om detta sätt var bra och det var inte mig h*n frågade men jag tror bensäkert på att om man hittar en form som de faktist arbetar bra i så är det en bra form.
Vi har precis kommit lagom till att börja variera tempot lite grann på honom.Eller rida genom vallen som min tränare kallar det.Han har varit lite som tuggummi tidigare men för taktens skull har vi låtit det vara så ett tag. Ridit lite i det sega för att hästen ska befästa sin takt. Att inte rida direkt framåt är oxå lite tabu många gånger.Men det är ju skillnad på framåt och framåt. Framåt tidigare på den här hästen har tidigare betytt låst rygg och bensprattel.först nu kan han växa taktmässigt i temoväxlingen och hålla sin trav takt hyggligt.men om jag i det här arbetet skulle börja fundera på vad han gör med näsan skulle jag förstöra för honom.Han har svårt redan som det är med allting.Så det känns dumt att Laborera med tygeln för att få upp honom.När styrkan finns kommer denna häst troligen komma upp själv enligt min tränare.
Det var det där med individsanpassad ridning..Mycket som jag fått erfara ridmässigt på den här hästen är tabu på andra.Enligt regelboken kanske tillvägagångsättet inte är helt rätt.Men det verkar fungera på min stolle till häst.

OT
Något jag börjat se här är lite intressant för man märker ganska tydligt vilka som läst sig till och vilka som ridit sig till kunskap.
:angel:

Q/Blåbär i skogen..

Senast ändrad:

Tack för respons utan kritik till mig som moderator.

Det kan säkert SE UT som en civiliserad diskussion, när alla sitter bakom ryggen på varann och trianglar inlägg för varandra och gnäller för att den säger si om den ridningen och att den säger så om den ridningen med piskande svansar hit, dit och vad det nu är...

Och jag snällt raderar inlägg, efter inlägg. Men om jag sen stänger av datorn tre timmar för att åka till min häst, eller fyra timmar för att åka o jobba, eller två timmar för att åka på sammanträde, så dyker det upp fyra nya trianglar om att "men suck, nu säger ju den si igen" och så vidare...

Så att det ser civiliserat ut, beror på att ni trianglar varandra, så att jag och Immer kan snygga till. Det är bara därför jag ändå ger ett vänligt förslag, på hur man OCKSÅ kan föra en civiliserad diskusison. Inte för att säga att ni MÅSTE göra så, utan för att ni ska veta att jag ändå kollar i tråden.

Mvh

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Det kan säkert SE UT som en civiliserad diskussion, när alla sitter bakom ryggen på varann och trianglar inlägg för varandra och gnäller för att den säger si om den ridningen och att den säger så om den ridningen med piskande svansar hit, dit och vad det nu är...

Så att det ser civiliserat ut, beror på att ni trianglar varandra, så att jag och Immer kan snygga till. Det är bara därför jag ändå ger ett vänligt förslag, på hur man OCKSÅ kan föra en civiliserad diskusison. Inte för att säga att ni MÅSTE göra så, utan för att ni ska veta att jag ändå kollar i tråden.

Mvh

IngelaH
moderator

Ja jag har då inte trianglat, hur många pratar du om som trianglat varandra :confused:

Jag kanske skojade lite väl mycket som svar på malins fråga men visst då vet jag, skoj och skämt är inte ok:( Det var inte så illa menat, faktiskt.

Jag håller med Malin ang att det är en bra diskussion, och dessutom att det kan vara knepigt om man måste svara på en massa frågor för att man råkat kasta ur sej en väldigt bestämd uppfattning:angel: Då trianglar man dem som vill ha svar:confused:

Ursäkta en kanske knasig fråga:
men vad är triangla?:confused:

Och jag snällt raderar inlägg, efter inlägg. Men om jag sen stänger av datorn tre timmar för att åka till min häst, eller fyra timmar för att åka o jobba, eller två timmar för att åka på sammanträde, så dyker det upp fyra nya trianglar om att "men suck, nu säger ju den si igen" och så vidare...

Mvh

IngelaH
moderator

Jag tycker du ska bortse från vad folk tycker och tänker och se tråden objektivt för vad den är, och inte försöka tillgodose folks personliga åsikter så mycket, då skulle din moderator roll vara lättare och du skulle ha mindre ångest om att inte vara alla till lags alltid. bara ett tips. Det blir ju löjligt om folk trianglar varandra till höger och vänster om det inte finns en objektiv bedömnings skala av vad som är skäligt att triangla så tills vida att trianglandet har någon grund ur en modererings aspekt, eller hur?

det jag menar är att jag tycker inte du behöver känna så stort behov av att ursäkta och motivera dig som moderator så utförligt som du gärna gör publikt i trådarna när tjafset tar fart.- Det räcker väl isåfall med att du tar det med de personer som trianglar eller har problem? bara en tanke.

Jag har fått fem
report.gif
på olika inlägg i denna tråd, senaste dygnet.

När man klickar på
report.gif
i ett inlägg eller tråd, så kommer ett formulär upp, där man som bukeanvändare kan skriva varför man tycker att moderator ska titta extra på inlägget eller användaren eller om man vill ha en tråd flyttad till annat forum, eller liknande.

Många bukefalister, anklagar oss moderatorer för att moderera hej vilt, efter eget huvud. Vilket är något, vi undviker att göra, då vi enligt Gunnar (som står bakom sidan) hellre ska fria än fälla om vi är tveksamma utifrån forumets regler som alla godkänner när de blir medlemmar på bukefalos. Utan vi lutar oss till absolut största delen, mot er övriga bukefalisters önskemål beträffande vett o etikett.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Tack.
Okej, då förstår jag.:bow:
Men det betyder ju också att jag kan klaga på andra för att jag själv målat in mig i ett hörn?:confused:

Då förstår jag varför vissa trådar tagits bort ibland när precis diskussionerna börjat bli intressanta, det är ju självklart så att någon/några klagat när det börjat osa lite.:idea:

Herregud, lite får man väl tåla.
Skulle bannemej inte förvåna mig om de lite känsligare personligheterna låter bli att klaga på andra men de som normalt sett är väldigt påstrådiga helt plötsligt blir väldigt känsliga när det börjar bli dags att förklara vad man verkligen menar...?eller hur?:devil:

Ja jag håller med, (med risk för nya trianglar osv:o)

Alla har vi åsikter och de flesta försöker beskriva vad man grundar dem på, som qudrofenia som beskriver det tålmodiga arbetet med sin häst och vi alla sitter troligen med olika bekymmer eller erfarenheter och tankar att dela med vilket de flesta gör också. (tex om rödhåriga häxor som vissa dagar är pärlor:love: - idag var f ö en sån dag:bow:) Jag är en pinsam dressyrryttare men jag rider dressyr för att hästarna ska må så bra som möjligt i kroppen och jag tror att de flesta gör detsamma - även om man tävlar så har ju dressyren även ett syfte för hästen.

För de flesta av oss är det nog också självklart att framför man en åsikt utan att skriva "därför att....." får man räkna med frågor om det man utelämnade.....och visst - det är frivilligt att svara - men frågan får man räkna med.

Sen tycker jag också att om det ska finnas öppenhet för andra synsätt, ska den öppenheten finnas från alla håll:cool:

Tack.
Okej, då förstår jag.:bow:
Men det betyder ju också att jag kan klaga på andra för att jag själv målat in mig i ett hörn?:confused:

Då förstår jag varför vissa trådar tagits bort ibland när precis diskussionerna börjat bli intressanta, det är ju självklart så att någon/några klagat när det börjat osa lite.:idea:

Herregud, lite får man väl tåla.
Skulle bannemej inte förvåna mig om de lite känsligare personligheterna låter bli att klaga på andra men de som normalt sett är väldigt påstrådiga helt plötsligt blir väldigt känsliga när det börjar bli dags att förklara vad man verkligen menar...?eller hur?:devil:

Ja jag har ställt några frågor som jag nog aldrig kommer få svar på, jag har även efterlyst filmer som jag nog aldrig heller kommer få se :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 734
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 431
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 365
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel